Consumentenbond.nl

KPN superwifi reclames zijn misleidend

Recent op KPN overgestapt. Slechte verbinding op het drukke Amsterdamse netwerk maar met het superwifipunt(en) nu een zeer goede verbinding. Ben eigenlijk heel tevreden omdat de verbonding velen maken beter is dan de Ziggo verbinding die ik voor mijn overstap naar KPN had. Waar ik mij echter enorm aan stoor zijn de KPN reclames waarin men overal verkondigd dat je 2 superwifipunten krijgt. Elke leek zoals ik denkt dan dat je naast het signaal van je modem 2 additionele extenders krijgt die je ergens in je huis kan plaatsen. Dit is echter niet het geval. Het signaal van je modem wordt uitgeschakeld. 1 van de extenders neemt het signaal over, vervolgens ksn je de andere extender ergens anders in huis plastsen. 1 extra signaalbton dus en niet 2. Ook mogelijk tegen een fiks bedrag een 3de extender te kopen om een 2de additionele plek in huis van internet te voorzien. De reclames zijn wat mij betreft enorm misleidend! Asnpassen KPN! Foei

15 reacties

Reputatie 7
Badge +4

ik lees dat je 2 superwifi punten krijgt om een perfecte wifi dekking te realiseren. wat is er mis met die uitspraak? kpn levert wifi dekking, niet 2 of 3 accesspoints. En dat is bij jou bereikt, wat is er foei aan?

Misschien kan een electronicatechneut uitleggen waarom er twee extra kastjes nodig zijn om één extra wifipunt te krijgen? Ik heb zelf geen idee, dus dit is niet als vervelende vraag bedoeld.

Misschien kan een electronicatechneut uitleggen waarom er twee extra kastjes nodig zijn om één extra wifipunt te krijgen?

Omdat de wifi van de router zelf geen mesh protocol ondersteunt. Dat komt ongetwijfeld in de volgende generatie en dan heb je aan één extra kastje genoeg voor een mesh met twee accespoints of heb je met twee kastjes dekking over drie accespoints.

Ik had zelf voor drie verdiepingen met een hoop beton drie accespoints nodig om thuis overal dekking te krijgen.

Het nadeel van wanneer electronicakenners iets uitleggen is dat bij het beantwoorden van één vraag er meer vragen overblijven:
Wat is mesh-protocol?
Hoe weet je dat ik dat in mijn modem niet heb?
Is het erg voor mij dat ik dan niet heb en waarom?
Waarom zou ik het willen?
Waarom maakt KMP daar geen reclame voor dan?

BTW: Ik heb met mijn enkel modem gewoon wifi door het hele huis en de halve tuin, dus ik heb persoonlijk geen behoefte, maar anderen misschien wel.

Reputatie 7
Badge +4

Mesh is een technische term voor wifi punten die samenwerken om zo een betere wifi dekking te krijgen. Dat is verder niet van belang voor de gemiddelde wifi gebruiker, die wil gewoon een goede wifi dekking in huis en dat is precies wat kpn verkoopt met superwifi. En superwifi is natuurlijk marketing-technisch verantwoord, en mesh-wifi bekt (lees: verkoopt) natuurlijk totaal niet.

Of je een wifi router hebt kun je natuurlijk gewoon aan google vragen door merk, type nr en 'mesh’ in te vullen. En als je mesh ondersteuning hebt, zou je eenzelfde router erbij kunnen kopen. Ik zou die wel op de kabel aansluiten, overigens. 

Reputatie 2
Badge +2

https://forum.kpn.com/internet-9/wifi-uitzetten-op-experiabox-v12-voor-accespoints-516517?postid=1137043#post1137043

Roaming werkt dan vaak beter…. zie quote onder. Voor routers die dit ondersteunen. 
En als de router geen roaming ondersteunt kan het kleven nog vervelender zijn. Zie opmerking A Deen.

In het forum lees ik ook dat veel mensen de standaard WiFi heus wel aan hebben staan. De “altijd uit” opmerking lijkt me iig voor die gevallen niet correct. En er zijn ook tig mensen die je niet ziet op dit forum waar we het niet van weten of de “router Wifi standaard uit staat” icm die  2 additionele extenders.

Als dus daarmee roaming soepeler werkt is er veel voor en weinig tegen.  Ik heb zelf een Asus roaming systeem via Mu-Mimo, niet via Airmesh, aangezien ik geen roaming router heb en geen bridge mode kan aanvragen van mijn VDSL. Mijn “nodes” staan in dus in Access Point mode. Het werkt hier super. Bij Asus kun je veel instellen dus ik heb de zgn connect treshold op -40dBm gezet, dus zodra de 2e node “gezien” wordt en het is een nog sterker signaal ga ik van het ene sterke naar het andere sterke signaal en blijft de WiFi niet kleven op een te zwak signaal. 

Quote:

De KPN Box 12 werkt nog niet goed samen met Experia WiFi en SuperWiFi. Daarom blijven devices soms “plakken” aan de Box terwijl er een sterker signaal is van een accesspoint. Pas na een update zal de Box als mesh node echt samenwerken.

Die update is er nog niet, maar in dit topic (klik hier) zegt KPN moderator @Erik_ 

Na de update volgend jaar zal de Box 12 de mesh ondersteunen

Ook ik heb de WiFi van de Box 12 uitgezet in afwachting hiervan. De twee Super WiFi’s verzorgen nu de wifi in mijn huis. Werkt bij mij prima, maar ik voeg daar graag de Box 12 als mesh-node aan toe.

De KPN zal in blijkbaar een aantal gevallen bij het “kleven”….. de Wifi van de router, hier de Box 12, dan uitzetten of adviseren om uit te zetten? Zo te lezen is de firmware nog in ontwikkeling en zou het beter kunnen worden….

@Harrie LPP dat zijn wel erg veel vragen. Als je echt een uitleg wil kan ik beter wat generieke artikelen opzoeken maar de belangrijkste vraag lijkt mij heb je het nodig? Nee, als je overal al wifi krijgt van voldoende kwaliteit. Krijg je dat niet dan moet je extra kastjes plaatsen. Dan kon altijd al maar dan kreeg je wifipunt-1 en wifipunt-2 en mogelijk wifipunt-3. Die waren ieder apoart en je moest vaak met de hand switchen. Met mesh technologie gedraagt het geheel zich als één groot wifi netwerk.

… extra kastjes plaatsen. Dan kon altijd al maar dan kreeg je wifipunt-1 en wifipunt-2 en mogelijk wifipunt-3. Die waren ieder apoart en je moest vaak met de hand switchen. Met mesh technologie gedraagt het geheel zich als één groot wifi netwerk.

Kijk, die uitleg werkt voor mij. Dank.
Dat van met de hand switchen hebben ze er voorheen natuurlijk nooit bij uitgelegd want alleen voordelen worden gecommuniceerd.

Om in zo'n netwerk zonder hotten en stoten verbinding te hebben moet jouw telefoon of laptop wel 802.11v 802.11k ondersteunen.

MESH werkt alleen als jouw router ook MESH Master kan zijn.
De master berekent de kwaliteit van de verbinding en verbind de gebruikers op de optimale manier.

Een draadloos toegangspunt met een dualband systeem werkt zo.
Is jouw omgeving druk met wifi verkeer, maak je het alleen maar drukker, met een draadloze.
Je houd dan namelijk 2.4 en de 5GHz band bezet.
De pakketten data moeten dan van de router door de lucht naar het extra toegangspunt.
Dus de router stuurt over 5GHz de data naar de super wifi en jij hangt daar aan met 2.4GHz

Ik heb mijn toegangspunten bekabeld.
Dan zijn de beide banden beschikbaar op het extra toegangspunt.
En heb je minder vertraging omdat het zo druk is op de kanalen.
De ruimte op de kanalen deel je ook met jouw buren.

Reputatie 2
Badge +2

Om in zo'n netwerk zonder hotten en stoten verbinding te hebben moet jouw telefoon of laptop wel 802.11v 802.11k ondersteunen.

MESH werkt alleen als jouw router ook MESH Master kan zijn.
De master berekent de kwaliteit van de verbinding en verbind de gebruikers op de optimale manier.

Dat is niet het volledige en compleet correcte verhaal.

Mijn bijdrage laat zien dat je met o.a. Asus en Mu-Mimo zonder een Mesh master router ook een roaming/mesh netwerk op kunt zetten. Lees dit terug. Het werkt hier perfect,

Dus ik hoef ook niet  met de hand de verbinding te switchen. Dat gaat compleet automatisch.

Het risico bij de soort wat meer technische zaken, ook van de KPN, dat de mensen het zelf lang niet altijd werkend krijgen. En dat is erg vervelend. Het voordeel van de Asus oplossing is dat je die overal kunt toepassen en je niet afhankelijk bent van je provider zoals KPN en dergelijke.

En: Als je dergelijke mesh nodes nu nieuw koopt voldoen ze ook aan de  eisen die nodig zijn hiervoor.  

@Gebruiker1234567890 
Ook zonder MESH master schakelt een laptop over van de ene naar een ander WiFi toegangspunt.
Dat bepaald de laptop zelf en veroorzaakt een kleine onderbreking.

Bij MESH kijkt de master wat de kwaliteit van de verbinding is en schakelt je zonder onderbreking naar een ander toegangspunt. Maar ook de laptop kan aangeven dat die van toegangspunt wil wisselen. dat moet dan ook zonder onderbreking gaan. Zowel router als laptop moeten het systeem ondersteunen.

Lang niet ieder systeem is perfect.
MESH is ook begonnen met een valse start met 802.11r waar snel de KRACK kwetsbaarheid in ontdekt werd. Dat moest toen overal weer uitgehaald worden.

Reputatie 2
Badge +2

@Wortelstamper

Je kon lezen dat bij mijn 1e bijdrage ik dit al aangekaart heb dat roaming ook zonder Mesh Master kan.  Ik heb verbindingen die kritisch waren getest en er is geen kritische verbindingsprobleem op getreden waardoor de verbinding verloren gegaan zou zijn.  Dus het is een werkbare en betrouwbare setup die hier draait.

Asus combineert in die (vooral) AX types router de optie om te kiezen voor de pure Mesh methode (bij hen heet het Aimesh) of de andere methode waarbij ik dus de threshold waarde van het signaal zelf kan instellen.  Naast mij heb ik 1 ICT-er werkend thuis, “uitgeweken voor corona”… die vond dat ik een uitstekend netwerk heb aangelegd. Agv zijn hoge mobility factor mbt zijn werk in huis, was een roaming syteem een “muste have” , voor ons 2-en is het maar een “nice to have..”.
Ben al in de jaren 90 als beta-er thuis met (kabel & internet )netwerken begonnen… delen met de buren om de inbeltikken te omzeilen. Toen had ik alles op Linux desktopjes (IBM 486DX types) gebaseerd…. nu heeft Asus heel meer meer dan toen in een klein router doosje kunnen stoppen. 

En inderdaad: “Lang niet ieder systeem is perfect.

Ben nu bezig om de data servers voor mijn andere zoon, documentaire maker, te upgraden. Puur omdat het moet…. stilstand is achteruit gang. De 2 identieke servers zijn nu off offline want alles ligt stil ivm corona in zijn sector. Debian 8 heeft vorig jaar zijn EOL bereikt en ik ben nu bijna klaar met versie 10. Kan hij als het weer opgang komt safe world-wide bij zijn data (up en downloaden, geen bewerking) via een webdav secure toegang.  Dit doen we al sinds 2011, nooit gehackt.

Dus voor mensen die er niet zo veel verstand van hebben. Bij de traditionele wifi versterkers en modem/routers blijft je laptop of mobiel zolang mogelijk het signaal van de gekoppelde versterker of modem vasthouden. Als je wegloopt of van etage wisselt, zie je dat het signaal zwakker wordt. Bij mesh technologie is dat niet zo. Dat lijkt een beetje op de roaming van mobiel internet. Je apparaat scant continue waar het sterkste signaal vandaan komt en schakelt dan zonder onderbreking over naar de andere versterker. KPN is inderdaad druk bezig om mesh beschikbaar te krijgen op de KPN box 12. Dus even geduld nog.

@Boute002 Dat is in grote lijnen het verhaal inderdaad.

Reputatie 2
Badge +2

Als je wegloopt of van etage wisselt, zie je dat het signaal zwakker wordt. Bij mesh technologie is dat niet zo. Dat lijkt een beetje op de roaming van mobiel internet. Je apparaat scant continue waar het sterkste signaal vandaan komt en schakelt dan zonder onderbreking over naar de andere versterker. KPN is inderdaad druk bezig om mesh beschikbaar te krijgen op de KPN box 12. Dus even geduld nog.

Met alleen een KPN Box 12 waar die mesh/roaming actief is heb je nog geen  mesh/roaming,.

Dus er is ook een setje “Multiroom wifi” nodig die ook mesh/roaming aankunnen .  Theoretisch zou je er met een zo'n apparaat icm de Box12 als roaming/mesh kunnen hebben als ze beiden dat kunnen of mesh of roaming. Voor meer verdiepingen of huizen met erg veel beton worden er vaak minimaal 2 extra gebruikt.

https://www.coolblue.nl/advies/wifi-versterker-kpn.html

Koop iig de extra spullen voor een “Multiroom wifi” online, test het zsm mogelijk en niet tevreden over de mesh/roaming werking: Terug sturen.
Wij hebben een niet roaming router, en hebben 2 roaming routers die als access point staan en die werken prima samen. Ondanks de dikke vloeren is er nu overal een uitstekend signaal. De opstelling van de extra kastjes is wel erg belangrijk: Onderin de meterkast is wel een van de beroerdste plekken.
Zeker de 5GHz band gedraagt zich voor een groot deel alsof het licht is: Dus er moet vrij zicht zijn voor die kastjes in het huis op de verdiepingen waar ze staan.
Misschien helpt zo een metafoor meer dan een pure technische uitleg.

Reageer