Consumentenbond.nl

Krakende voorwaarden bijgeleverde Sony SEN voucher

• 2 april 2015
  • 4 reacties
  • 157 Bekeken

Vorig jaar december hebben wij een Sony PS Vita Mega Adventurepack bundel gekocht voor mijn zoon, die toen nog 11 jaar was. Volgens de verpakking staat de leeftijdsclassificatie aangeduid met PEGI 16. Hier zit, indien het (sub) account waarmee de PS Vita wordt aangemeld jonger dan 16 jaar is, een addertje onder het gras. De spellen in de bundel zijn variËrend van 2 spellen met PEGI 7, 2 spellen met PEGI 12 en ÉÉn spel PEGI 16. Oftewel de bundel bevat maar ÉÉn spel die de classificatie PEGI 16 heeft. De rest van de spellen kunnen gespeeld worden door kinderen van 12 jaar en ouder, en 2 spellen door kinderen van 7 jaar en ouder.

Dus na invoeren van de bijgeleverde voucher code kon hij 2 spellen downloaden en spelen. Nu is hij inmiddels 12 jaar en zou dan met de code die geldig was tot 2017 nogmaals 2 spellen kunnen downloaden en spelen. Echter dit ging niet meer. Contact gehad met Sony en deze vertellen doodleuk dat als je de code activeert op het moment dat hij nog geen 12 is hij alle spellen kwijt is boven de PEGI 7 classificatie. Deze informatie staat dus niet in de voorwaarden van SONY. Deze rept alleen over het feit dat de andere content niet gespeeld kan worden, en niet dat je de rest van je aankoop na de eerste activering van de Voucher code kwijt bent. Ik kan er in de kleine letters niets over terug vinden, maar ik vind het een groot verschil als je spreekt over het niet kunnen spelen van een spel, of dat je het spel definitief kwijt bent. Ik heb in principe betaald voor een Sony PS Vita en de 5 spellen die bij de Mega Adventurepack bundel inbegrepen zijn. In principe is er nu ter waarde van ongeveer 35 a 40 Euro aan games door zijn neus geboord vanwege de gebrekkige informatie. Als dit duidelijk was geweest hadden we een aantal maanden gewacht met het activeren.

De helpdesk medewerker van Sony verklaarde dat er meerdere mensen zijn die deze klacht hadden, maar dat aanvechten een onbegonnen zaak is. Ik vraag mij dan ook af of deze opmerking als ( onterecht ) ontmoedigingsbeleid betreft, of dat er wel degelijk stappen richting Sony ondernomen kan worden inzake hun voorwaarden tav het gebruik van vouchers waarmee game content aangeschaft kan worden.

Sony hanteerd inderdaad een voorwaarde beleid tav hun SEN vouchers, en het gebruik daarvan. Echter een standaard SEN voucher vertegenwoordigs een geld bedrag. Kinderen die te jong zijn kunnen daarmee de content boven hun PEGI clasificatie leeftijd niet aanschaffen, en zijn daarbij niet plotseling geld kwijt. Indien je spijt van je aankoop doet ben je wel je geld kwijt, maar ben je wel in het bezit van je aankoop. De bijgevoegde voucher in het Mega Adventure Pack vertegenwoordigd echter 5 specifiek aangekochte spellen, en daar zit hem nu juist het grote verschil met de vouchers die een geld bedrag vertegenwoordigen. ( je hebt geen keuze dan alleen de 5 specifieke spellen van de bundel.)Toch hanteerd Sony hier een no refund beleid, en kan je naar je spellen fluiten. Naar mijns inziens gewoon diefstal van de fabrikant, die tevens de PEGI rating beschouwd als een keiharde beleidsregel, terwijl de PEGI rating in het leven geroepen is als advies naar voogd of ouder van het kind. Sony heeft wat dat betreft een te grote vinger in de pap wat in de prive sfeer van de consument.

4 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Dit lijkt een goed geval om te melden op Klachtenkompas.nl!

Dit lijkt een goed geval om te melden op Klachtenkompas.nl!

Ik heb de klacht in ieder geval gemeld bij de internet winkel waar ik de bundel gekocht heb, met de vraag of zij bekend zijn met de toch wel krakende voorwaarden van Sony? Ze horen tenslotte ook te weten wat zij verkopen, en wat de aanvullende voorwaarden zijn van hun product. Misschien tonen zij meer coulance dan de firma Sony.Tevens juridisch advies gevraagd bij de Consumentenbond over wat er in dit geval mijn rechten zijn als consument. Sony hanteerd wel meer voorwaarden die in strijd zijn met het consumenten recht. Je kan als bedrijf een scala aan voorwaarden opstellen, maar dat betekend volgens mij niet dat als dit zwart op wit staat de consument alles moet slikken als zoete koek.

Of Klachtenkompas.nl een oplossing is......, ik hou mijn hart vast. De service medewerker van Sony had advies gevraagd bij zijn supervisor, en moest mij met het schaamrood op de kaken mededelen dat ik helaas mijn verlies moest incasseren. ( Service medewerker zelf was het zelf ook niet eens met het voorwaarden beleid dat toegepast werd.) Klachtenkompas verlangt enig goodwil van de tegen partij, maar ik denk niet dat een multinational als Sony daar echt wakker van licht. Maar misschien is het een poging waard.

Ps. hier een link naar eenzelfde klacht op Klachtencompas die gewoon afgewezen is door Sony:

http://www.klachtenkompas.nl/sony-digital/sony-levert-niet-de-goederen-waar-ik-voor-betaald-heb
Sony consumenten Electronica behandeld de klacht niet. Ze hebben de klacht door verwezen naar PlayStation. ( dacht dat dit ook onder Sony viel, maar goed ) Ze hebben nog 5 dagen om hun reactie te geven. De internetwinkel heeft inmiddels wel gereageerd, maar niet op de vraag of ze bekend zijn met de vreemde werkwijze. In plaats daarvan hebben ze mijn zoontje een kleine compensatie gedaan als pleister op de wonde. Wel netjes maar had ook graag gezien dat ze hun mening gegeven hadden op de onduidelijke en misleidende voorwaarden beleid van Sony. Ik heb de klacht ook gemeld bij Het consumenten forum van VARA Kassa.nl en Klachtenkompas.nl. Ik heb inmiddels wel contact gehad met de advies afdeling van de Consumentenbond, en deze vonden het een vreemd hoe de voucher voorwaarden gehanteerd worden ivm een bundel die je aanschaft en dat het wel een hele aparte werkwijze is dat een voucher ineens zijn waarde kwijt is na het " te vroeg activeren" .Tevens zijn de voorwaarden tav de bijgevoegde bundel voucher niet duidelijk en zouden meer toelichting moeten hebben op de verpakking of aanvullende voorwaarden. Hier zou ik mij op kunnen beroepen. Ik wacht de reactie van PlayStation op Klachtenkompas even af. Als er nog geen reactie volgt ga ik ze schriftelijk aanschrijven, en aanspreken op de gebrekkige informatie in de voorwaarden.

Wordt vervolgt.
Omdat ik na ruim een week nog geen reactie van Playstation ontvangen had of de klacht in behandeling was, nogmaals Sony Consumenten Electronica benaderd. Deze hebben wederom de klacht doorgezet richting Playstation ( SONY ). En binnen een uur een reactie via de mail van Playstation klanten service gekregen. ( het kan dus wel ). Zij hebben hun coulance getoond en een gratis voucher code aangeboden voor een jaar Playstation Plus abbonement. ( winkelwaarde ongeveer 50Euro.) Dit omdat het niet mogelijk is voor hun de ontbrekende content in de download lijst te zetten van het account. Ik ben er mee akkoord gegaan omdat dit naar mijn idee een goede compensatie is voor de ontbrekende games. Echter is er geen toezegging gedaan over het aanpassen van van de voorwaarden die men hanteerd tav de bundel vouchers die bij de PS Vita inbegrepen zijn. Jammer dit zou toekomstige klanten een hoop ellende en frustraties besparen.

Reageer