Consumentenbond.nl

Kranten en tijdschriften lezen op je tablet

• 14 december 2020
  • 42 reacties
  • 2082 Bekeken
Kranten en tijdschriften lezen op je tablet
Badge +8
  • Moderator
  • 1794 reacties

De meeste kranten en tijdschriften hebben ook digitale versies. Een tablet is bij uitstek geschikt om dit soort artikelen op te lezen.

Meer weten? Wij hebben een aantal kranten- en tijdschriftenapps voor je op een rijtje gezet.

Lees jij vaak kranten en tijdschriften op je tablet? Praat mee!

42 reacties

Ik lees wat gratis is, gewoon op de pc.
Maak hierbij gebruik van RSS om overzicht te krijgen.(Feedbro Reader)

Ik hou niet van apps. Apps zijn gemaakt met het doel om informatie over je te vergaren. Websites kunnen dat in veel mindere mate. Daarom worden apps zo gepropageerd.

@Harrie LPP Een app is niets anders dan wat we vroeger een programma noemden en ook in deze tijd doen computers niets zonder programma's. Dus afhankelijk van de functionaliteit die je zoekt moet de app installeren die die functionaliteit levert.

Ik weet dat een app een programma is. Maar waarom zou ik een programma moeten installeren om de krant te lezen als die krant ook gewoon op een website kan? Juist ja, dan kan de uitbater meer informatie vergaren dan een website.

Ik weet dat een app een programma is. 

Dan weet je toch ook dat sites en apps niet dezelfde functionaliteit hebben. Verder zie ik persoonlijk ook niet zoveel problemen met het gebruik van apps, en wil je ze niet dan pak je de site.

Reputatie 7
Badge +6

Ik lees kranten en tijdschriften op de PC voor zover mogelijk met dat Cookie-gezeur , zonder reclame toe te staan . Soms zijn die Cookie-pagina’s  ( opzettelijk ? ) zo onduidelijk , dat ik niet goed kan zien waar ik nou wel en geen toestemming voor geef . Dan haak ik af . Het vervelendst vind ik nog dat bij veel sites die Cookie-vraag telkens opnieuw in beeld komt en ik dezelfde keuze steeds weer moet bevestigen . Kennelijk in de hoop dat ik het zat word en alles accepteer . Ja , Deen ik weet nog wat je daar eerder over zei . Maar we hebben keuze . Laat ze dat dan ook accepteren als we de nadelen voor lief nemen . 

Reputatie 7
Badge +6

De VRT Nieuws app lees ik vaak, die geeft goede informatie. De Brabant-Nieuws app is heel actief en piept om de haverklap. Maar dan is het ook interessant om te lezen. Van de NOS app krijg ik telkens het gevoel dat het nieuws vooraf gebakken wordt zoals zij willen dat het nieuws eruit moet zien. De kranten krijgen allemaal het nieuws van Reuters en ANP en zo en elke krant brouwt er dan zijn eigen verhaal van. Als je drie kranten leest weet je niet drie keer meer, maar drie keer van hetzelfde en een half keer verzonnen tekst. Dan zie je ook hoeveel er redactioneel verzonnen wordt van achter het beeldscherm. Zo dikwijls dat zinnetje van die toevallige voorbijganger die ach en oh roept en precies zegt wat de lezer zelf ook denkt.

Om al die van de harde schijf opgediepte verzonnen teksten heb ik in de jaren ‘90 en ‘00 mijn abonnement al opgezegd op de kranten en ben op internet verder gegaan. Je kan daar ook de buitenlandse kranten lezen, dan heb je het nieuws meestal een dag eerder al. Daily Mail heeft vooral veel goede foto’s en films van het nieuws. De tekst is dikwijls bla bla maar soms zitten er goede stukken bij. Ik ben gestopt met die cookie pagina’s en sla die over.  

Het vervelendst vind ik nog dat bij veel sites die Cookie-vraag telkens opnieuw in beeld komt...

Handige onmisbare extensie: I don't care about cookies.

Het vervelendst vind ik nog dat bij veel sites die Cookie-vraag telkens opnieuw in beeld komt...

Handige onmisbare extensie: I don't care about cookies.

Is dat dezelfde als de I don't care about my privacy-extensie?

Neen, neen, neen.

„I don't care about cookies“ zorgt ervoor dat je zelden of nooit meer iets ziet over cookies.

Het enige dat je dan nog moet doen is af en toe naar wens de verzamelde cookies weggooien.

Neen, neen, neen.

„I don't care about cookies“ zorgt ervoor dat je zelden of nooit meer iets ziet over cookies.

Het enige dat je dan nog moet doen is af en toe naar wens de verzamelde cookies weggooien.

Dank je! Werkt prima op de desktop. Helaas nog geen versiie voor FF-android.

Reputatie 1
Badge +1

Ik vind niets zo heerlijk dan een krantje kopen en lezen. Noem het nostalgie of noem het een rust puntje in de alles gedigitaliseerde wereld. En ik kan alles lezen op pc tablet of smartphone, maar ik mis dan de geur van een mooi tijdschrift, de krant of boek. Daar kan ik nog van genieten. Ten opzichte van alles wat ik op een tablet of pc lees, (wat ik mijzelf verplicht om op de hoogte te blijven).

Reputatie 7
Badge +7

Niet alleen uit nostalgie lees ik van papier. Bij een krant of tijdschrift heb ik meteen een overzicht, en overzie ook de andere artikelen. En ik hoef niet te scrollen. Maar het is wat je wilt. En berichten op de smartphone of tablet worden ook door mensen (journalisten) gemaakt.

Ik lees al sinds het kan bijna alles op de desktopcomputer maar sinds websites ook geschikt moeten zijn voor tablets en smartphone en alle meervoudig uitgevoerde menu's je in veelvoud in rondjes leiden over grotendeels lege pagina’s en pagina's met nog veel meer links om op te klikken scroll en klik je je een ongeluk als je iets meer wilt zien dat het allerminste en gaat voor mij de lol er wel af. Ook deze website is daaraan ten prooi gevallen.

Ik lees de volkskrant via de digitale editie op Android tablet, prima te doen. Op zaterdag heb iknog wel de paieren krant. Ben wel blij dat er sinds een paar weken ook een versie voor de mobiel is, want dit betekent dat ik er nog veel meer gebruik van maak. Ik ben er heel tevreden over.

Ik lees niets op een scherm omdat het mijn ogen aantast. Maar koop geregeld en afwisselend bladen als HP de Tijd, De groene Amsterdammer, Vrij Nederland, Elseviers Weekblad, FD weekend editie en soms buitenlandse kranten. Goede journalistiek en, gezien de kosten, waard om van voor tot achteren gelezen te worden .Met een kop koffie op de bank en tussen de bedrijven door. Bevalt prima.

Ik lees niets op een scherm omdat het mijn ogen aantast.

Je hebt tot nu toe 716 stukjes geschreven op dit forum… Wees zuinig op je ogen!

Je hebt tot nu toe 716 stukjes geschreven op dit forum… Wees zuinig op je ogen!

Communicatie met de medemens is meer essentieel dan kranten of tijdschriften lezen vanaf een scherm.

Hou er dan ook rekening mee dat je langzaam maar zeker goede journalistiek om zeep helpt. Échte journalistiek kost geld. En facebook en google parasiteren daar op (naast dat het ook mega verspreiders van klets en propaganda.

Hou er dan ook rekening mee dat je langzaam maar zeker goede journalistiek om zeep helpt. Échte journalistiek kost geld. En facebook en google parasiteren daar op (naast dat het ook mega verspreiders van klets en propaganda.

Eens dat je met alles dat je gratis leest je niet betaalt voor de journalistiek maar wat hebben Facebook en Google daarmee te maken. Die hosten toch geen kranten.

Ik hou niet van apps. Apps zijn gemaakt met het doel om informatie over je te vergaren. Websites kunnen dat in veel mindere mate. Daarom worden apps zo gepropageerd.

Inderdaad: Ik heb de app van de volkskrant geprobeerd te draaien op mijn LineageOS telefoon maar zonder google play services wil het niet werken. En heel ironisch staat dit verhaal ook op de site: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/eh-ja-accepteer-alles-dan-maar-cookieschermen-zijn-bewust-nodeloos-ingewikkeld~b617ad6e/ over de “dark patterns” waarmee je geforceerd word van alles te accepteren. En ja de Volkskrant site maakt zich daar ook schuldig aan.

Overigens is het niet altijd zeker dat dat het directe doel van die bewuste App is: De grap/ellende is, dat Facebook Google Twitter ook allerlei libraries ‘gratis’ ter beschikking stellen met hele handige functionaliteit, waar die tracking in zit ingebakken: Het zijn dus ook vaan ‘luie’ en totaal niet op privacy gerichte programmeurs die de oorzaak zijn

Eens dat je met alles dat je gratis leest je niet betaalt voor de journalistiek maar wat hebben Facebook en Google daarmee te maken. Die hosten toch geen kranten.

Nee, maar die ‘verspreiden’ wel (uittreksels van) berichten van kranten, zijn de grootste (monopolistische) advertentie verspreiders online, waardoor veel mensen nooit meer bij de site van een krant uitkomen, die daardoor behoorlijk inkomsten kwijt zijn geraakt.

Zie ook: https://tweakers.net/nieuws/85046/google-dreigt-franse-nieuwssites-te-blokkeren-in-zoekmachine.html

en https://www.netkwesties.nl/1461/google-paait-journalistiek-met-1-miljard.htm

Er is ongelooflijk veel gratis nieuws, vooral als je een radioliefhebber bent.

Verder nooit schuldgevoel over wat ik gratis tegenkom in mijn RSS-feeds.

Via Feedbro, net als Wortelstamper.

@Ronaldvr sorry maar in Spanje was Google gestopt met het indexeren van kranten sites en dat is op verzoek van die kranten teruggedraaid want er kwamen geen bezoeker meer. Niet alleen is jouw stelling onbewezen maar het tegendeel is zelfs gebeurd.

@Ronaldvr sorry maar in Spanje was Google gestopt met het indexeren van kranten sites en dat is op verzoek van die kranten teruggedraaid want er kwamen geen bezoeker meer. Niet alleen is jouw stelling onbewezen maar het tegendeel is zelfs gebeurd.

Nee: Google had al zodanig een monopolie verworven dat men er niet langer omheen kon. En de handdoek in de ring gooide. Dat is niet hetzelfde.

Reageer