Consumentenbond.nl

Krijgt jouw laptop een tweede ronde?

• 23 oktober 2017
  • 7 reacties
  • 703 Bekeken

Ook al komen er elk maand snellere laptops op de markt, vaak kan jouw oude laptop nog prima mee na een simpele uitbreiding of reparatie. Via dit stappenplan bepaal je of je laptop het repareren waard is.

Je laptop moet wel gemakkelijk opengemaakt kunnen worden, bijvoorbeeld om meer geheugen of een nieuwe accu te kunnen plaatsen. In onze laptoptest letten we daarop, bekijk de video.

Heb je wel eens gesleuteld aan je laptop en hoe ging je dat af? Deel je ervaring en je tips.
Wil je jouw laptop oplappen maar vind je het lastig? Stel je vraag hier, wie weet kunnen ervaringsdeskundigen op de community je helpen!

7 reacties

Reputatie 3
Badge +3
Vroeger sleutelde ik veel aan laptops, had zelfs een handeltje, waarbij ik oude laptops inkocht, repareerde en verkocht. Uiteindelijk mee gestopt om een aantal redenen:
- meestal is één euvel het begin van vele; alle onderdelen verjaren geleidelijk en als je harde schijf kapot gaat, betekent het ook dat de andere onderdelen slijten en er een grote kans is dat die het ook begeven
- zelfs als je een paar onderdelen vervangt, is de snelheid niet toereikend om aan de continu vergrote eisen te voldoen. Harde schijf, RAM geheugen, moederbord, processor en scherm maken in een paar jaar flinke ontwikkelingen door
- tegenwoordig kun je voor een relatief lage prijs een hele goede nieuwe laptop kopen, die sneller is dan wat je 2 jaar geleden had voor iets meer dan de prijs van de reparatie

Ik kijk dan op https://tweakers.net/categorie/496/laptops/producten/ met een voor mij acceptabele prijs en maak dan de afweging vervangen of niet.

Persoonlijk overigens zeer goede ervaringen met Acer, vorige laptop ging -ondanks mijn continue gebruik en hoge eisen- 3 jaar mee en de nieuwe is alweer 4 jaar trouwe dienst aan het doen. En nee, heb geen aandelen 🙂.
Laptops die in de low budget reeks zitten zou ik niet snel opwaarderen of repareren. Dit omdat bij deze machines maar beperkt nut heeft. Bovendien heb je voor een euro of 300 a 400 weer een nieuw exemplaar. Laptops die wat meer in de zakelijke markt worden verkocht kunnen vaak wel een jaar of 6 tot 8 mee. Upgrade met een SSD of meer geheugen is dan vaak nog wel de moeite waard.
Reputatie 6
Badge +6
Vroeger knutselde ik ook vaker aan mijn laptop, maar ik merk dat het bij de nieuwere modellen niet altijd zo gemakkelijk gaat. Voordat ik een laptop koop, dan bekijk ik meestal eerst ifixit om te bepalen hoe moeilijk of makkelijk het is om zelf een reparatie/upgrade uit voeren.

Laatste upgrade: het vervangen van mijn HDD (Macbook pro) voor een SSD. Prima investering en een wereld van verschil.
Reputatie 5
Badge +7
Bij mij werkte mijn toetsenbord niet meer en ik ben er best trots op dat ik er zelf een nieuw toetsenbord in heb kunnen plaatsen. Jammer genoeg had ik een verkeerd model geleverd gekregen maar ondanks het niet passende formaat werkt ie prima.
Heb ook wel eens mijn laptop opengemaakt om hem van binnen schoon te maken, volgens mij is de ventilator nog steeds heel stoffig. De laptop wordt al gauw erg heet en slaat dan ineens af. Weet iemand of dat eenvoudig op te lossen is?
Badge
vorig jaar een oude Dell latitude D620 gekregen, open gemaakt, schoongemaakt, nieuwe koelpasta op gebracht, extra geheugen, SSD, bios geflasht en draait nu als een zonnetje op ubuntu 16.04. voor minder dan € 200 een laptop die zeker weer 5 jaar meegaat.
Reputatie 2
Badge +2
Koop bij de Action een bus perslucht en maak daar de ventilator mee schoon < voor gebruik 1x indrukken pas daarna de ventilator doen!.
Het beste is om toch even de laptop te openen en als dat niet gaat proberen om het naar buiten te laten blazen en niet naar binnen.
Blijft de cpu nog te heet dan kan het zijn dat de koelpasta vervangen moet worden.
Reputatie 2
Badge +2
Een SSD is ook een betere optie om de computer iets te versnellen maar bij een oude laptop die nog met SATA 1 (150mb) of SATA 2 (300mb) is het eigenlijk te duur de snelheid winst weegt niet op tegen de kosten.
Ik werk nu op een Acer Aspire 7750 waar ik een dankzij een kat een paar keer heb moeten vervangen omdat er een toets los was gehaald en bijna niet meer terug te plaatsen is.
Sterker nog een losse toets kost meer dan een geheel nieuw toetsen bord die je op ebay kan vinden waar bij je wel goed moet opletten dat je een toetsen bord neemt met de euro teken op zit.
Ook is het verstandig om op youtube te kijken of er een instructie film beschikbaar is.
Soms vind je het niet van de type die jij hebt maar veel toetsen borden worden ook voor andere modellen gebruikt zeker in het geval van Acer.
Heb je een duurdere model dan is het heel goed mogelijk dat je zelf een andere CPU/Processor er in kan zetten die sneller is maar hou er rekening mee dat een nieuwe laptop in veel gevallen een betere optie is.
Meer geheugen is ook mogelijk maar er zijn fabrikanten die aangeven dat je alleen een dimm mag plaatsen die hun verkopen en extreem duur zijn.
Ga naar een grote computer zaak en vraag daar eens wat hun advies is het kan zijn dat je voor het zelfde geld meer geheugen krijgt maar voor windows 10 is 8gb wel standaard en soms kan je ook niet meer plaatsen al zijn er laptops die tot 128 gb aan kunnen sturen.
Ook is het goed opletten welke maximale snelheid je geheugen aankan en ook hier geld dat de nieuwste laptop`s veel snellere geheugens aankan dan die van enkele jaren geleden.

Reageer