Consumentenbond.nl

Kun je internetten zonder Google?

Celine
Rank
Badge
  • Consumentenbond team
  • 50 reacties
Google en privacy zijn niet altijd de beste vrienden: de diensten zijn gratis te gebruiken, maar daar staat het delen van je gegevens tegenover. Je kunt je privacy tot op zekere hoogte beschermen met de juiste Google-instellingen of met een andere zoekmachine zoals Startpage.

Veel leden hier op het forum maken zich zorgen om het gebrek aan privacy. Lees bijvoorbeeld de reacties onder dit topic. Reden voor ons om eens te kijken of je kunt internetten zónder Google.

Internet jij zonder Google? Hoe doe je dat? Deel je hier tips en trucs!

Update 29-6-2017 Nog een reden om te kijken of je zonder Google kan: het bedrijf kreeg onlangs een recordboete van 2,42 miljard euro voor machtsmisbruik via zijn zoekmachine.

Update 5-9-2017 Lees het gratis artikel Overleven zonder Google uit de Digitaalgids en laat weten wat je ervan vindt!

20 Reacties

Léonz
Nog nooit ge-internet met Google. Vanaf dag 01: Startpage.

Daarom ook nog nooit gepersonaliseerde zoekresultaten gezien.

Ik vind Startpage de enige zekerheid op computergebied.

Celine
Rank
Badge
Dank voor je reactie Léonz. Ik kan je dus niet vragen of de zoekresultaten met Startpage beter zijn dan met Google...

Wat heeft jou ervan weerhouden om Google te gaan gebruiken?

Léonz
Hallo Celine,

Precies weet ik het niet meer, maar wat mij van Google altijd heeft tegengestaan is het schaamteloze "anti-privacy-gedrag". Overigens vind ik Facebook nog duizend keer erger, want Google heeft buiten de slechte kanten ook goede (nuttige) kanten. Dat kan van Facebook niet gezegd worden.

R. Kats
DuckDuckGo of Ixquik (nl) zijn ook privacygericht.

E. Erkelens
Badge
Google is een advertentiemaker en verdiener. Omdat ik geen trek heb als 'melkkoe' te dienen voor een ander, tenzij ik mijn toestemming geef, heb ik lang geleden Google afgezworen. Dus gebruik ik geen Chrome als browser maar FireFox, ik gebruik als Startpagina geen Google (wat tegenwoordig op sommige computers al standaard lijkt ingesteld) maar Loesje, dat vrolijkt tenminste op en houdt me alert. En tenslotte gebruik ik als zoekmachine duckduckgo.nl. Scheelt ook een heleboel 'bladerwerk, want de zoekresultaten van Google zijn onoverzichtelijk veel resultaten. Ik meen ook dat Duckduckgo relevantere zoekresultaten geeft. Scheelt dus tijd en ergernis. Dit alles is uiteraard een mening en ik vind ook dat googlen (goegelen) uit het woordenboek geschrapt dient te worden.

Even iets terzijde. Als ik een mooie gevel heb aan mijn huis in het centrum dan zijn er bedrijven die dolgraag die gevel willen benutten om reclame voor hun bedrijf te maken. Als ik de gevel verhuur krijg ik daar geld voor. Als ik mezelf verhuur aan google door ze te gebruiken krijg ik er niets voor, rare wereld leven we in ...

RinaR
Badge+1
Volgens mij is startpage hetzelfde als ixquick. Ik gebruik die dus, en ben er erg tevreden mee. Er staat trouwens ook https voor. Mijn gegevens en zoektochten zijn veilig anoniem.

RH Lamars
Ik gebruik al jaren DuckDuckGo. In het begin liep het niet geweldig en schakelde ik regelmatig nog even terug naar Google. Dat doe ik nu nooit meer. DuckDuckGo werkt prima.

A. Bakker

DuckDuckgo is een prima alternatief:

https://duckduckgo.com/

Dur Harie

Dank voor je reactie Léonz. Ik kan je dus niet vragen of de zoekresultaten met Startpage beter zijn dan met Google...

Geplaatst door Celine op Jun 19, 2017.

Hoi Celine, Normaalgesproken werk ik eveneens alleen met startpage (ixquick) en vind daarmee praktisch alles wat ik nodig heb. Heel zelden kan ik iets niet vinden of er zijn maar 2-3 resultaten en dan maak ik gebruik van google. Daarmee vind ik dan wel vaak meer. Meteen daarna wis ik de zoekopdracht en mede door een adblocker krijg ik nooit reclame die op mijn zoeken is afgestemd.

S. Bisseswar
Ik ben voor mijn werk veel onderweg en weleens in niet stedelijk gebieden. Ik reed laatst met een maat mee op zoek naar een snackbar voor een snelle hap. Met zijn android telefoon gezocht naar een "snackbar in de buurt". Vervolgens de route daarop ingesteld en krijgen we de informatie dat de snack bar pas een uur later open is en daarna de vraag of ik de route alsnog wil doorzetten. We zijn toen maar uitgeweken naar een supermarkt in de buurt. In de tussentijd viel het kwartje over wat er in de kleine letters wordt geschreven: " ........ gebruiken uw data om u een beter product te leveren...." . Ik heb een technisch achtergrond en begrijp hoeveel rekenwerk en data achter dit soort producten zit. En nee, ik ben niet werkzaam bij google, ben geen marketeer, heb geen android telefoon (wel nokia, wil wel een nieuwe telefoon, maar de nokia gaat maar niet kapot!) en ben na een paar jaar startpage, recentelijk en gedeeltelijk weer overgestapt naar google vanwege dergelijk service. Er zijn wat docu's geweest over de oprichters van google en andere silicon valley ondernemers. De meeste blijken kinderen te zijn uit de woodstock periode en zijn opgegroeid met het open source of deel-principe. Dat zie je terug in het gebruik van linux based software. Google vult met deze dienst eigenlijk een overheidsfunctie (VVV-kantoor, gouden gids, statistieken etc.). Voor een dergelijk toegespits product is er er goede statistieken nodig en daarvoor heb je weer metadata nodig. Ik denk dat het een bedrijf als google op zich goede intenties heeft. Kijk naar hoe google media filtert tijdens de trump verkiezingen. Een vraag is, moet google dat doen? Punt twee is dat het probleem schuilt in de mogelijkheden die opensource crieerd voor diverse onetische gebruikers, zoals wapenindustie, farmaceuten, banken, olieindustrie en overheid (overheid onetisch???, JA). In de huidige maatschappij zijn zij in meer of mindere maten het handpoppetje van de eerder genoemde multinationals. Kijk naar de openbaring van Snowden. Google en andere techbedrijven moesten onder dwang van de overheid (NSA, CIA (dus wapens en olie)) meta data leveren waarmee een totalitair overheid / corpocratie handvaten heeft gekregen. Een ander onwenselijk punt is dat wanneer een geitenwollen sokkendrager standaard ander nieuws krijgt dan een sensatie zoeker. Dit kan leiden tot onjuiste wereldbeeld en realiteitsweergave en mogelijk isolement. Dit terwijl google in de basis een bedrijf is die mensen en bedrijven bijelkaar wil brengen. Hoe hiermee om te gaan weet ik ook niet? Google buiten spel zetten is niet de oplossing. De overheid in handen van burger krijgen en de macht en lobby van de grote graaier terugdraaien is mogelijke een beter oplossing. dus let waar je op stemt de volgende keer.

Léonz
Inderdaad, Google is niet alleen maar slecht, maar op zijn minst zéér controversieel. En dat laatste heeft Startpage niet: nog niets controversieels geconstateerd. Daarom blijf ik gaan voor Startpage.

En, als ik iets zoek waar ik iets zou kunnen kopen of eten lukt dat nog nèt zonder Google (zelfs zonder smartfoon!). Gewoon een medemens aanspreken. (Of zo).

Dur Harie

En, als ik iets zoek waar ik iets zou kunnen kopen of eten lukt dat nog nèt zonder Google (zelfs zonder smartfoon!). Gewoon een medemens aanspreken. (Of zo).

Geplaatst door Léonz op Jun 25, 2017.

Hoi Léonz, Een prachtige reactie! We hebben (nog) in heel veel situaties zelf in de hand, of we ons afhankelijk maken van google of internet algemeen. In onze dichtbevolkte wereld is het aanspreken van een medemens meestal een zeer bruikbare optie!

M.J.M. Hoex
1. Vervang Internet Explorer door Mozilla Firefox,

2. gebruik daarna QWANT als zoekmachine (https://www.qwant.com/ ) ipv Google (geeft geen zoekgeschiedenis door aan andere partijen)

Google komt niet meer voor tenzij je een andere dienst gebruikt zoals GMail, GoogleMaps, Google Earth.

Mart

hänschen klein
We kunnen niet Googlen zonder internet

maar beslist internetten zonder Google!

Kunnen we dan nog wel zonder internet?

that's the question ...

TEST: Vraag het de verschillende zoekmachines eens

CB201
Voor zoeken gebruik ik al jaren DuckDuckGo, dat zou niet te traceren zijn.

Maar Google is veel meer dan zoeken op het net. Je komt het overal tegen en kan het vaak niet ontlopen. Soms weet je ook niet dat het van Google is.

Ik gebruik geen enkele van de andere Google diensten of producten (ook geen Android), behalve GoogleEarth, dat heb ik nodig voor een bepaalde hobby. Zo hoop ik mijn profiel bij Google zo beperkt mogelijk te houden.

Bij sommige App's (b.v Funda) is er een automatische link naar GoogleMaps. Geen idee in hoeverre dat geregistreerd wordt door 'BigBrother'.

Maar de vraag was: 'kan ik internetten zonder Google': Ja, in principe wel.

hänschen klein
Zelfs een PLUIM-geven zònder Google niet mogelijk ... (?)

Ik wilde gisteren voor een m.i. goede prestatie een bedrijf op het internet een verdiende pluim gaan geven. Mijn bereids voorgeschreven review kon ik, zo bleek bij navragen, alleen via een Google-account te kunnen plaatsen.

Laat ik nu net één van die consumenten zijn, die Google als uitgekiend verdienmodel weliswaar benijden, maar daarentegen niet deel van de goed georganiseerde uitbuiting wil zijn/worden.

Maar het wordt wel erg eng ... de invloed op ons dagelijkse leven!

https://www.businessinsider.nl/eurocommissaris-margrethe-vestager-legt-google-een-recordboete-van-242-miljard-euro-op/

D.G.C. Vanvraeynest
Ik ben bewust gebruiker van de vele door Google aan elkaar gekoppelde diensten: Android, Nexus phone, Search, Maps, Translate, Chrome, Drive, Photos etc etc. Voor mij biedt het enorm gemak, tegen lage kosten, met een acceptabel verlies aan privacy, die ook nog eens te beperken is.

Verder ontwikkelt Google / Alphabet nog een reeks nieuwe producten en diensten, en is het redelijk verantwoord bezig. Het is voor mij een werkbaar compromis, en hoop wel dat goede wetgeving en handhaving ons consumenten en burgers beschermt. Zie trouwens de mega-boete vandaag van de EU.

Ik werk zelf in ICT en weet dat er veel 'ergere' bedrijven en organisaties zijn die op dit gebied waar we allemaal aan bloot staan, maar veel minder bekend zijn.

groenkonijn
Als je iets op internet wil doen zonder herkend te willen worden kan je het beste een VPN gebruiken, er zijn talloze langzame en talloze betaalde aanbieders hiervoor. Zoek historie en dergelijke ben je wel kwijt hierdoor, wat zowel prettig maar soms ook onprettig kan zijn. Als je besluit hiervan gebruik te maken maar liever niet wil dat anderen op het internet kunnen zien dat je hier gebruikt van maakt kan je ook nog een zogenaamde TOR browser gebruiken zodat je helemaal geen sporen meer achter laat van heb internet aanwezigheid en interesses

M.G. Leeuw
Ik mis eigenlijk de volgende waarschuwingen voor Googlesyndication.com en google-analytics.com.Deze blokkeer ik allebei in Firefox. Dit zijn de "gemene" websites achter heel veel websites, die je ook volgen. Wat je ook doet, Google blijft je via deze servers volgen.

Het beste is, om deze te blokkeren, dat kan in Firefox, maar ook in je modem/router. Alleen zijn dat instellingen, die voor de doorsnee gebruiker niet makkelijk te doen zijn.

Juist om één van deze redenen (privacy) heb ik mijn Android telefoon geroot. Dat ik daardoor geen gebruik van diverse apps kan maken (Netflix, HBO en zelfs de NN-app) neem ik dan maar voor lief.

Celine
Rank
Badge
Met jullie hulp heb ik een artikel gemaakt voor de Digitaalgids van november: Overleven zonder Google, lees het artikel hier gratis!
Ik vind het leuk van jullie te horen wat je ervan vindt. Heb je een vraag of wil je iets toevoegen? Laat je reactie achter!

Dank allemaal!

Reageer