Consumentenbond.nl
Vraag

laptop gekocht in augstus 8 x terug voor reparatie

• 18 januari 2021
  • 13 reacties
  • 404 Bekeken

Beste lezers. 
Mijn zoon heeft bij een bedrijf in augustus 2020 een dure laptop gekocht en deze is inmiddels al 7 of 8 keer teruggebracht voor reparatie. Dit is een gamelaptop van over de 2000,00 euro. Hij heeft er bij elkaar nog geen 10 uur op kunnen spelen. Iedere keer zet het bedrijf er een nieuwe schijf in en vervolgens gaat deze weer kapot. Als we de laptop weer ophalen(4x) dan vraagt hij thuis voor een update. Raar want hij komt nieuw van het bedrijf. Als deze dan vervolgens uitgevoerd wordt klapt de schijf er soms uit en is niet meer te benaderen. De directeur van dit bedrijf geeft aan dat hij dan die update niet moet uitvoeren en van flashed geen hobby moet maken. Nu hebben we 24-12-2020 aangeven dat we de aankoop willen ontbinden omdat we geen vertrouwen meer hebben in onze aankoop. Nu weer 3 weken en 2 e-mails verder, maar nog steeds niets. Wat zijn mijn rechten nu richting dit bedrijf? Mijn zoon heeft nu een dure laptop vanaf Augustus en er eigenlijk nog nooit lekker op kunnen spelen. Wie weet raad?

13 reacties

Volgens mij mag een bedrijf drie keer een reparatie uitvoeren en moet daarna vervangen.

Je koopt en betaalt voor een nieuwe laptop. Voor €2000 , mag je toch wel verwachten dat je een nieuwe laptop krijgt, en géén gerepareerde laptop (ook al is het de laptap, die je zelf al voor reparatie aangeboden hebt)

Na zoveel keer repareren wordt het echt tijd aan te sturen op ontbinding van de koop. Zoek juridische hulp want de leverancier ziet daar gegarandeerd geen reden voor.

Reputatie 1
Badge

Er zijn nog veel websites die flash gebruiken (ik neem even aan dat je ‘flash’ bedoeld ipv ‘flashed’), maar ook heel veel malafide websites en spelletjes die een melding geven dat je flash moet updaten, terwijl ze als je daar op klikt, en niet flash bij adobe.nl zelf ophaalt, je harde schijf versleuteld word oid.

Vaak om illegaal downloaden te ontmoedigen.

Ik denk ook niet dat de hardeschijf vervangen is, maar dat Windows er opnieuw opgezet is, anders had de leverancier het al veel eerder opgegeven.

Zou dat het kunnen zijn?

Als flash geupdate moet worden, altijd zelf adobe.nl intikken en de nieuwste versie downloaden, en als het spelletje blijft klagen, gewoon weggooien, of de website niet meer bezoeken.

Reputatie 4
Badge +3

Er zijn nog veel websites die flash gebruiken (ik neem even aan dat je ‘flash’ bedoeld ipv ‘flashed’),

Ik neem aan dat dit niets met flash van Adobe te maken heeft, maar met het flashen van firmware of BIOS. En omdat het blijkbaar gaat om een nieuwe harde schijf lijkt me het meest waarschijnlijk dat het gaat om het flashen van de firmware van de harde schijf. (Firmware is een soort interne besturingssoftware voor een apparaat, zoals een harddisk of een router o.i.d.)

@Cavemanrik, wat bedoel je precies met “klapt de schijf er soms uit”? Vooral het woordje soms intrigeert me. Is de schijf soms nog wel te benaderen en soms niet?

Wie of wat vraagt om de update? Kan het zijn dat je zoon de firmware ophaalt van een site die niet van de fabrikant van de schijf en ook niet van Microsoft is? In het algemeen zou ik bij een werkende harde schijf adviseren om de firmware niet te flashen, tenzij er een specifiek probleem bestaat. Maar mijn vraag is dus, waar komt de vraag om te updaten vandaan?

Overigens: het is op zich niet raar dat een apparaat om updates vraagt, ook niet als het nieuw uit de winkel komt. Al zou ik zelf, als ik de eigenaar van deze winkel was geweest, eigenhandig benodigde updates hebben geïnstalleerd om eventuele problemen voor te zijn. Maar ja, het is (weliswaar slecht) gebruik om dat aan gebruikers over te laten.

Reputatie 2
Badge +2

Volgens mij mag een bedrijf drie keer een reparatie uitvoeren en moet daarna vervangen.

Niet waar.
Je moet een bedrijf de kans geven om de in dit geval een laptop te repareren en daarna kan je de koop ontbinden.
Maar wat mij echt verbaast is dat hier mogelijk een harddisk in zou zitten ???
Je zou eerder denken dat er een SSD of een M2 SSD in zou horen te zitten zeker omdat als je de prijs zou zien het om een model gaat die niet al te oud is.

Reputatie 2
Badge +2

Wat als de verkoper het probleem niet wil oplossen?
Maar een harddisk in een laptop van €2000 ??
Daar had een SSD in moeten zitten geen goedkope harddisk.

Update. Het betreft inderdaad een ssd schijf. 
na diverse maken verzocht te hebben om de aankoop te ontbinden, is de enige reactie dat ze hem willen onderzoeken. Aangegeven dat wij daar niet meer voor gaan en ons verzoek tot ontbinden blijft bestaan. 
niets meer gehoord de afgelopen weken. 
gisteren een aangetekende brief verstuurd voor dat ze de koop moeten ontbinden. Ben benieuwd of ze nu in beweging komen. Jammer toch. Vorige keer daar ook ons systeem gekocht. Jaren veel plezier van gehad. En voor zn bedrijf gaat dit slechte reclame worden als ze hun verplichtingen niet nakomen. Want dan ga ik naam en toenaam bekend maken en zal zeker de publiciteit op gaan zoeken. 
Maar ik hoop dat het zover niet hoeft te komen. 

dank voor jullie tips en reacties. 
ik hou jullie op de hoogte.  

Reputatie 4
Badge +3

Er zijn nog veel websites die flash gebruiken (ik neem even aan dat je ‘flash’ bedoeld ipv ‘flashed’), maar ook heel veel malafide websites en spelletjes die een melding geven dat je flash moet updaten, terwijl ze als je daar op klikt, en niet flash bij adobe.nl zelf ophaalt, je harde schijf versleuteld word oid.

Flash (van adobe) is wereldwijd afgeserveerd, met ingang van 1 januari 2021. Browsers blokkeren het soms.  Windows updates zou het ook verwijderen als het goed is.

Ik vermoed dat “flashen” als werkwoord bedoeld is…

Firmware is nauw verbonden met de onderliggende hardware dus firmware van systemen flashen moet secuur gebeuren, het is van belang om de JUISTE firmware van de site van de leverancier te gebruiken. Alleen die weten wat er exact in de verschillende modellen aan hardware is gebruikt en welke firmware voor wel systeem bedoeld is.
Er zijn genoeg voorbeelden van modems/switches/…  xxxxxv1 en xxxxxv2 (waarbij soms compleet andere CPU’s gebruikt worden) waarbij firmware mixup een “bricked” systeem oplevert.

Een windows update (of ander OS update) zou geen schade aan de HW moeten opleveren. Wat wel kan gebeuren is dat een driver niet in bepaalde software voorkomt, waardoor bv. een oudere versie niet op een modern systeem gezet kan worden.  Dit zou bij upgrade niet zomaar mogen gebeuren.

Het kan zijn dat er 3rd party drivers nodig zijn en dat die 3rd party drivers niet werken op een nieuwere versie van het OS. (omdat er bij een update bv. een nieuwe library geinstaleerd wordt die niet compatible is met de oude).

Reputatie 4
Badge +3

@Cavemanrik Je geeft ons helaas geen update over de technische kant van de zaak. Gaat het hier inderdaad om het flashen van de SSD? Dan kan het mogelijk zijn dat dit onoordeelkundig is gedaan en dan ligt de aansprakelijkheid even anders. Ook is nog niet duidelijk wat er bedoeld wordt met “klapt de schijf er soms uit”. Wat gebeurt er precies? En betekent het woordje “soms’ dat de schijf op andere momenten wel naar behoren functioneert?

Reputatie 2
Badge +2

Update. Het betreft inderdaad een ssd schijf. 
na diverse maken verzocht te hebben om de aankoop te ontbinden, is de enige reactie dat ze hem willen onderzoeken. Aangegeven dat wij daar niet meer voor gaan en ons verzoek tot ontbinden blijft bestaan. 
niets meer gehoord de afgelopen weken. 
gisteren een aangetekende brief verstuurd voor dat ze de koop moeten ontbinden. Ben benieuwd of ze nu in beweging komen. Jammer toch. Vorige keer daar ook ons systeem gekocht. Jaren veel plezier van gehad. En voor zn bedrijf gaat dit slechte reclame worden als ze hun verplichtingen niet nakomen. Want dan ga ik naam en toenaam bekend maken en zal zeker de publiciteit op gaan zoeken. 
Maar ik hoop dat het zover niet hoeft te komen. 

dank voor jullie tips en reacties. 
ik hou jullie op de hoogte.  

Ik zou deze klacht ook op klachtenkompas plaatsen.
Ik hoop niet dat het bij Paradigit is waar de laptop vandaan komt die heeft namelijk geen enkele fysieke winkels meer.

Badge +1

Paradigit heeft nog steeds winkels. Bijvoorbeeld op;
Paradigit Eindhoven
Beemdstraat 2
5652 AB Eindhoven
Ik schrok al want ik ben daar vaak geweest. 

Gisteren een aangetekende brief verstuurd voor dat ze de koop moeten ontbinden. Ben benieuwd of ze nu in beweging komen.

Forget it but, zegt mijn onderbuik maar je staat echt volkomen in je recht en dat zou zo'n winkel ook moeten weten. Stap 1 is gezet en hopelijk is er geen stap 2 nodig.

Reageer