Consumentenbond.nl

Laptop kapot? Dit kun je doen.

• 10 januari 2020
  • 25 reacties
  • 4676 Bekeken

Badge +8
  • Moderator
  • 1153 reacties

Het is natuurlijk flink balen wanneer blijkt dat je laptop kapot is. Maar wat kun je dan het beste doen? Koop je een nieuwe, laat je hem repareren of doe je het zelf? Wij zetten een aantal opties voor je op een rijtje.

Wist je bijvoorbeeld dat de waarde van een laptop het eerste jaar het snelst daalt? En dat na ongeveer 5 à 6 jaar de meeste laptops zijn afgeschreven? Als er na die tijd iets kapot gaat kun je dus het beste een nieuwe aanschaffen. De reparatie kost dan namelijk vaak meer dan de laptop nog waard is. Lees meer over de mogelijkheden in dit artikel op onze website.

Wat doe jij met een kapotte laptop? Praat mee!

25 reacties

Als de laptop ècht kapot is, gaat hij naar het Kringloopcentrum.

Mijn laptop wordt in maart aanstaande 9 jaar oud en is jarenlang behoorlijk defect geweest: beeldscherm als vloeistofdia-show.

Altijd heb ik dit lot lijdzaam ondergaan en sinds enige tijd is hij opeens weer “zo goed als nieuw”.

Olé!

Reputatie 2
Badge +3

Een scherm vervangen kost voor een 15 inch tussen 50 en 90 euro. Dat is echt prima zelf te doen. Dus zelf repareren is een goede optie.

Reputatie 7
Badge +6

Ik kreeg op mijn 8 jaar oude Asus laptop een bsod. Ik wist nog niet wat dat was. Ik heb er een foto van gemaakt. Toen ik op internet ging kijken stond er dat een bsod het ergste is wat een laptop kan overkomen, blue screen of death, het is einde verhaal, ga maar een nieuwe laptop kopen. Maar het was nog zo’n goeie! Je krijgt het als er op de opstartschijf fysieke beschadigingen zijn in het opstartgedeelte. Krasje, versleten leeskop en zo. Je bent dan nog niks kwijt, hij start alleen niet meer op. Dus die schijf in een andere computer doen, dan kan je nog bij je bestanden en die kopiëren.

Ik heb toen een nieuwe SSD schijf gekocht en daar Windows opnieuw op geïnstalleerd. Die schijf paste in een caddy die in de plek kwam van de CD-Rom. De oude C:-schijf werd toen de D:-schijf als dataschijf. Met die SSD schijf starte hij wel vijf keer zo snel op, dat was super.

Ik heb er nog twee jaar plezier aan gehad, maar het was een voorbode dat de laptop aan z'n einde was. Op een gegeven moment begon de wifi kaart te storen, en wat later startte hij niet meer op. Dat was in het 10e jaar. Ik heb toen weer een Asus gekocht. 

Dit was mijn bsod (blue screen of death). Gebeurt alleen bij hdd's, niet ssd’s.

Een blauw scherm betekent geenszins het einde van de laptop.

Het betekent slechts dat Windows abrupt wordt afgesloten om erger te voorkomen.

Geen probleem dus.

Reputatie 7
Badge +6

☺ Blauw scherm is niet erg, maar die witte letters op een blauw scherm zijn de akte van overlijden!

Reputatie 2
Badge +3

Zo'n blauw schermpje, ik vind het wat overdreven hoe sommigen erover praten. Wat hebben ze dan gedaan dat het zo erg is? Tot zover is mij duidelijk dat het altijd ligt in de fabricage. Gewoon hoe ingedeeld is dat alles zou moeten werken.

Ik sta op het standpunt dat "die gasten” geen geld meer mogen krijgen. En dat ik ze niet meer ga betalen. 

Ik denk dat duidelijk is dat we teveel vastzitten in een cyclus waarbij "beveiliging” als een soort van monster wordt opgeworpen maar zaken vaak ook te oneerbaar werken. Achteraf bestaat er nog allemaal bemoeienis. O.a. updates. Wat geen verbetering inhoudt. Of misschien gepland. Alle bestanden worden gewoon groter en sommige dingen worden aan de andere kant als het ware uitgezet. Tenzij je een andere versie hebt. 

Gisteren probeerde ik voor het eerst Windows systeemherstel met een exacte systeemkopie. Die ik eerder op het netwerk had opgeslagen. Dit werkt gewoon niet en meer van dat soort dingen. Ook als de kopie op een usb-harde schijf staat van die rare dingen. Dat daar zo ondertussen niet een hoop herrie over geweest is …..(???). Dit was zo'n fantaaaastisch nieuw onderdeel.

Conclusie met dit en andere dingen: die types mogen geen geld meer krijgen. Iedereen wordt gewoon zwaar beledigd.

Een paar dagen geleden zei ik dit:

https://community.consumentenbond.nl/consument-recht-28/service-abonnement-cv-ketel-feenstra-1910?postid=108762

Ik denk dat eens heel nauw bekeken zou moeten worden wat er allemaal gerommeld wordt. En daarna harde en doeltreffende actie. 

☺ Blauw scherm is niet erg, maar die witte letters op een blauw scherm zijn de akte van overlijden!

Dat is dus niet zo, Jan.

Na een blauw scherm kun je nazoeken waardoor het veroorzaakt werd, daar zijn programma’s voor.

Het leven gaat gewoon verder.

Niets aan de hand.

Reputatie 7
Badge +6

Ja ja @Léonz dat klopt voor alle blauwe schermen op eentje na. Ik krijg ieniemienie het gevoel dat jij die nog eens moet opzoeken. Hij heet "bsod", type maar in je browser. Als de knopjes het niet meer doen, doet geen programmaatje het meer. 😄📺🖥

Reputatie 6
Badge +5

Mijn vorige laptop hield er, na ca. 5 jaar, abrupt mee op. Geen beweging meer in te krijgen. Ik heb de harde schijf gedemonteerd en onklaar gemaakt (je weet immers niet, wat er na inlevering bij een afvalpunt mee gebeurt). Mijn nieuwe kan dus ook dit lot ondergaan. Reden, waarom ik er niets op bewaar waarmee ik in de toekomst niet zonder kan. Ons is, als consument, nooit verteld dat wij voor het “gemak” van al die automatisering moeten rekenen op een extra uitgave van gemiddeld EUR 100 per jaar voor vervanging van een laptop. Dat mag dan voor velen geen bezwaar zijn, maar voor veel anderen wèl omdat zo'n uitgave van EUR 400-500 in één keer moet worden gedaan. 

Ja ja @Léonz dat klopt voor alle blauwe schermen op eentje na. Ik krijg ieniemienie het gevoel dat jij die nog eens moet opzoeken. Hij heet "bsod", type maar in je browser.

Elk blauw scherm heet Blue Screen of Death!

Citaat: “Een blauw scherm - in het Engels ook wel aangeduid als Blue Screen Of Death (BSOD) - is een van de meest voorkomende computerproblemen van Windows-PC's”.

Hangt ervan af wat er kapot is. Als het te doen is zal ik zelf de computer repareren. Dit komt omdat het ook mijn werk is geweest en daardoor over wat kennis beschikt.

Reputatie 6
Badge +5

Ja ja @Léonz dat klopt voor alle blauwe schermen op eentje na. Ik krijg ieniemienie het gevoel dat jij die nog eens moet opzoeken. Hij heet "bsod", type maar in je browser.

Elk blauw scherm heet Blue Screen of Death!

Citaat: “Een blauw scherm - in het Engels ook wel aangeduid als Blue Screen Of Death (BSOD) - is een van de meest voorkomende computerproblemen van Windows-PC's”.

Dit klopt helemaal! Mijn computer heeft ook al erg veel BSOD overleeft!

Mijn moeders laptop was kapot gegaan, de HDD werkte niet meer.
SSD gekocht, erin gezet. €60 euro later.
Volledig werkende laptop die meerdere malen sneller is als hiervoor. :D

Reputatie 7
Badge +6

@Léonz en @TijsZonderH , ik ben het eens gaan nalezen en vind hier hier op Wikipedia  de voorgeschiedenis van BSOD. (@Léonz, ik heb zitten slapen, ik zie je bericht nu pas). Het was al in gebruik bij Windows 3.1. Ik heb maar één keer een BSOD gehad, dat was op die Asus met Vista. Pas bij Windows 8 zoals in wikipedia staat, wordt de kreet BSOD veranderd voor alle blauwe schermen. Toen ik het kreeg op Vista was dat nog niet zo. In mijn zoektocht naar een oplossing kwam ik alleen tegen dat het een overlijdensbericht was. Dat was toen ook het geval bij mij. Opstarten was er niet meer bij. Einde Vista. Pas met een andere schijf en Windows 10 erop deed ie het weer, niet meer met diezelfe Vista. Ik schreef alleen maar mijn ervaring wat de topicstarter vroeg.  

Ze hebben screen of death en screen of error op een hoopje gegooid vanaf Windows 8 en noemen die allebei nu hetzelfde. Dat was daarvoor niet zo.

Ik heb daarna nooit meer een bsod gehad, misschien moet je eens aan ASUS denken bij je volgende pc?

Reputatie 6
Badge +5

Mijn moeder's laptop, had voor de SSD instalatie ook soms BSOD's, na de SSD ook enige tijd.
Windows opnieuw geïnstalleerd en nu geen problemen meer.
Dat is een ASUS laptop, ik heb een Dell.

Mijn computer die ik ga kopen ga ik zelf in elkaar zetten, daarna ga ik een laptop kopen.
En ik weet nu al zeker, sorry Dell maar jullie worden mijn keuze niet!

Misschien Asus, ik merk het nog wel. Misschien bestaan er volgend jaar al vouwbare laptops van €800! 

Reputatie 7
Badge +6

@TijsZonderH m'n zonen gingen op een dag de een na de ander het huis uit, dan kwam die weer terug, dan verhuisde die, dan ging de verkering uit en kwamen al z'n spullen terug. Om een lang verhaal kort te maken, op een dag veieg ik hem, joh er liggen hier nog spullen van je hier, ja breng maar naar de kringloop. 

Daar zat nog een prachtige Dell desktop pc bij 64 bits en windows pro. 't Is wa, die mocht al naar de kringloop. Ik had zelf een zelf in elkaar gezette Asus, zoals hij nu wil gaan doen, ik heb twee dagen zitten pielen, de licentie stond nog op de doos, en toen deed hij het opeens. Ik ben eraf gebleven en ben nu 6 jaar verder en alleen maar genieten. Maar dat had ik ook met de Asus laptop tot die bsod in het achtste jaar.

Reputatie 2
Badge +4

Mijn moeder's laptop, had voor de SSD instalatie ook soms BSOD's, na de SSD ook enige tijd.
Windows opnieuw geïnstalleerd en nu geen problemen meer.
Dat is een ASUS laptop, ik heb een Dell.

Mijn computer die ik ga kopen ga ik zelf in elkaar zetten, daarna ga ik een laptop kopen.
En ik weet nu al zeker, sorry Dell maar jullie worden mijn keuze niet!

Misschien Asus, ik merk het nog wel. Misschien bestaan er volgend jaar al vouwbare laptops van €800! 

Alleen maar DELL's en Asussen hier. DELL is perfect. Waarom zouden ze DELL gebruiken in de industrie en ziekenhuizen? Juist, daarom.

Ligt er aan wat er aan scheelt, in eerste instantie kijk ik of hij te repareren is en wat de kosten hiervan zullen zijn.

bij een defecte HD een SSD plaatsen en Windows opnieuw plus de drivers van de fabrikant opsporen.

Eerst kijken wat er aan de hand is, hoeft niet altijd BSOD's te zijn, heb zelf trouwens het vermoeden dat veel oorzaken komen door oude windows-versie’s. Heb zelf op oude labtop's Ubuntu of Linux mint geinstalleerd en zie geen Blauwe schermpjes, ook niet na 12 jaar. Als de HD het niet meer doet, gewoon vervangen en Ubuntu of Linux Mint installeren, gaat de pc of labtop jaren langer mee omdat Windows zoveel tegelijk laat functioneren dat de HD continue hard moet werken. bijkomend voordeel, je hebt geen dure antivirusprogramma's meer nodig...

Reputatie 2
Badge +2

Een BSOD wordt vooral veroorzaakt door een update van Windows waar door een of meerdere drivers gewoon niet meer willen werken.
Gelukkig komt het bij Windows 10 minder vaak voor.

Reputatie 2
Badge +2

Eerst kijken wat er aan de hand is, hoeft niet altijd BSOD's te zijn, heb zelf trouwens het vermoeden dat veel oorzaken komen door oude windows-versie’s. Heb zelf op oude labtop's Ubuntu of Linux mint geinstalleerd en zie geen Blauwe schermpjes, ook niet na 12 jaar. Als de HD het niet meer doet, gewoon vervangen en Ubuntu of Linux Mint installeren, gaat de pc of labtop jaren langer mee omdat Windows zoveel tegelijk laat functioneren dat de HD continue hard moet werken. bijkomend voordeel, je hebt geen dure antivirusprogramma's meer nodig...

Helaas hebben de gekken ook Linux gevonden net als Apple systemen.
Echter draait 80% van de computers op Windows en dan heb je als hacker of crimineel wel 80% kans dat je een grote slag kan slaan.
En dure antivirus programma`s? uit een test blijkt dat Windows defender tegenwoordig goed op kan boxen tegen de dure antivirus scanners.

Dat zeg ik, komt door Windows… Lekker gek, maar zonder problemen...

Reputatie 3
Badge +4

Beste Imke, eindelijk weer terug ook ik had met mijn laptop een probleem.

Regelmatig kon ik geen berichten ontvangen en versturen, ook mijn beeldscherm heeft een tijdje rustpauze gehouden. Ik had aan de linkerzijde allemaal verticale strepen, zodoende was geschreven tekst niet meer leesbaar. Je zult wel begrijpen dat dit flink balen was, maar ik ben ook nog in het bezet van een midi-tower, Dus op internet gaan kijken en heb adres gevonden die een beeldscherm kon leveren. Besteld en binnen een dag ontvangen en na een uur mijzelf zitten vermaken heb ik het hele spul weer in orde gekregen en draait weer als nieuw. Zo zie met een beetje zelfvertrouwen en een !!beetje knutselen is er toch een happy end aangekomen, voor andere mensen geef de moed niet op en kijk in je vriendenkring of daar een duizendpoot bij zit en vraag hem om hulp.

Met een vriendelijke groet

Badge

Ja ja @Léonz dat klopt voor alle blauwe schermen op eentje na. Ik krijg ieniemienie het gevoel dat jij die nog eens moet opzoeken. Hij heet "bsod", type maar in je browser. Als de knopjes het niet meer doen, doet geen programmaatje het meer. 😄📺🖥️

Een BSOD (Blue Screen Of Death of iets duidelijker: Crash door ongeldige bewerking) kan ook bijvoorbeeld ontstaan door dat de ventilator op je processor niet meer werkt. Hierdoor zal de processor in de laptop te warm worden waardoor er rekenfouten worden gemaakt en kun je ook een “BSOD” krijgen. Dit is maar een voorbeeld wat een BSOD`s kan geven, defect RAM, defecte/verlopen condensators, GPU die te warm raakt, etc.

Bij BSOD's kunnen er nog oplossingen zijn om toch de laptop eerst eens open te schroeven. Verder zijn er veel linux versies die zijn gemaakt (bijvoorbeeld Hiren's BootCD) om te kunnen troubleshooten wat of welk hardware onderdeel in de laptop nu het probleem geeft, of een onderdeel juist uit te sluiten.

Zoals reeds gezegd zijn er ook (gratis) programma’s die de oorzaak van het blauwe scherm opsporen.

Maandag mijn Acer notebook V3 771 gekocht 22/11/2013 laten repareren.De harde schijf was kapot en er zit nu een 2e hands harde schijf in met 1 jaar garantie voor in totaal EUR 70,00.

Reageer