Consumentenbond.nl

Laptop kapot? Dit kun je doen.

  • 10 januari 2020
  • 10 reacties
  • 1034 Bekeken

Badge +7
  • Moderator
  • 1041 reacties

Het is natuurlijk flink balen wanneer blijkt dat je laptop kapot is. Maar wat kun je dan het beste doen? Koop je een nieuwe, laat je hem repareren of doe je het zelf? Wij zetten een aantal opties voor je op een rijtje.

Wist je bijvoorbeeld dat de waarde van een laptop het eerste jaar het snelst daalt? En dat na ongeveer 5 à 6 jaar de meeste laptops zijn afgeschreven? Als er na die tijd iets kapot gaat kun je dus het beste een nieuwe aanschaffen. De reparatie kost dan namelijk vaak meer dan de laptop nog waard is. Lees meer over de mogelijkheden in dit artikel op onze website.

Wat doe jij met een kapotte laptop? Praat mee!


10 reacties

Als de laptop ècht kapot is, gaat hij naar het Kringloopcentrum.

Mijn laptop wordt in maart aanstaande 9 jaar oud en is jarenlang behoorlijk defect geweest: beeldscherm als vloeistofdia-show.

Altijd heb ik dit lot lijdzaam ondergaan en sinds enige tijd is hij opeens weer “zo goed als nieuw”.

Olé!

 

Reputatie 2
Badge +3

Een scherm vervangen kost voor een 15 inch tussen 50 en 90 euro. Dat is echt prima zelf te doen. Dus zelf repareren is een goede optie.

Reputatie 7
Badge +6

Ik kreeg op mijn 8 jaar oude Asus laptop een bsod. Ik wist nog niet wat dat was. Ik heb er een foto van gemaakt. Toen ik op internet ging kijken stond er dat een bsod het ergste is wat een laptop kan overkomen, blue screen of death, het is einde verhaal, ga maar een nieuwe laptop kopen. Maar het was nog zo’n goeie! Je krijgt het als er op de opstartschijf fysieke beschadigingen zijn in het opstartgedeelte. Krasje, versleten leeskop en zo. Je bent dan nog niks kwijt, hij start alleen niet meer op. Dus die schijf in een andere computer doen, dan kan je nog bij je bestanden en die kopiëren.

Ik heb toen een nieuwe SSD schijf gekocht en daar Windows opnieuw op geïnstalleerd. Die schijf paste in een caddy die in de plek kwam van de CD-Rom. De oude C:-schijf werd toen de D:-schijf als dataschijf. Met die SSD schijf starte hij wel vijf keer zo snel op, dat was super.

Ik heb er nog twee jaar plezier aan gehad, maar het was een voorbode dat de laptop aan z'n einde was. Op een gegeven moment begon de wifi kaart te storen, en wat later startte hij niet meer op. Dat was in het 10e jaar. Ik heb toen weer een Asus gekocht. 

Dit was mijn bsod (blue screen of death). Gebeurt alleen bij hdd's, niet ssd’s.

 

Een blauw scherm betekent geenszins het einde van de laptop.

Het betekent slechts dat Windows abrupt wordt afgesloten om erger te voorkomen.

Geen probleem dus.

Reputatie 7
Badge +6

☺ Blauw scherm is niet erg, maar die witte letters op een blauw scherm zijn de akte van overlijden!

Reputatie 4
Badge +3

Zo'n blauw schermpje, ik vind het wat overdreven hoe sommigen erover praten. Wat hebben ze dan gedaan dat het zo erg is? Tot zover is mij duidelijk dat het altijd ligt in de fabricage. Gewoon hoe ingedeeld is dat alles zou moeten werken.

Ik sta op het standpunt dat "die gasten” geen geld meer mogen krijgen. En dat ik ze niet meer ga betalen. 

Ik denk dat duidelijk is dat we teveel vastzitten in een cyclus waarbij "beveiliging” als een soort van monster wordt opgeworpen maar zaken vaak ook te oneerbaar werken. Achteraf bestaat er nog allemaal bemoeienis. O.a. updates. Wat geen verbetering inhoudt. Of misschien gepland. Alle bestanden worden gewoon groter en sommige dingen worden aan de andere kant als het ware uitgezet. Tenzij je een andere versie hebt. 

Gisteren probeerde ik voor het eerst Windows systeemherstel met een exacte systeemkopie. Die ik eerder op het netwerk had opgeslagen. Dit werkt gewoon niet en meer van dat soort dingen. Ook als de kopie op een usb-harde schijf staat van die rare dingen. Dat daar zo ondertussen niet een hoop herrie over geweest is …..(???). Dit was zo'n fantaaaastisch nieuw onderdeel.

Conclusie met dit en andere dingen: die types mogen geen geld meer krijgen. Iedereen wordt gewoon zwaar beledigd.

Een paar dagen geleden zei ik dit:

https://community.consumentenbond.nl/consument-recht-28/service-abonnement-cv-ketel-feenstra-1910?postid=108762

Ik denk dat eens heel nauw bekeken zou moeten worden wat er allemaal gerommeld wordt. En daarna harde en doeltreffende actie. 

 

☺ Blauw scherm is niet erg, maar die witte letters op een blauw scherm zijn de akte van overlijden!

Dat is dus niet zo, Jan.

Na een blauw scherm kun je nazoeken waardoor het veroorzaakt werd, daar zijn programma’s voor.

Het leven gaat gewoon verder.

Niets aan de hand.

 

Reputatie 7
Badge +6

Ja ja @Léonz dat klopt voor alle blauwe schermen op eentje na. Ik krijg ieniemienie het gevoel dat jij die nog eens moet opzoeken. Hij heet "bsod", type maar in je browser. Als de knopjes het niet meer doen, doet geen programmaatje het meer. 😄📺🖥

Reputatie 6
Badge +5

Mijn vorige laptop hield er, na ca. 5 jaar, abrupt mee op. Geen beweging meer in te krijgen. Ik heb de harde schijf gedemonteerd en onklaar gemaakt (je weet immers niet, wat er na inlevering bij een afvalpunt mee gebeurt). Mijn nieuwe kan dus ook dit lot ondergaan. Reden, waarom ik er niets op bewaar waarmee ik in de toekomst niet zonder kan. Ons is, als consument, nooit verteld dat wij voor het “gemak” van al die automatisering moeten rekenen op een extra uitgave van gemiddeld EUR 100 per jaar voor vervanging van een laptop. Dat mag dan voor velen geen bezwaar zijn, maar voor veel anderen wèl omdat zo'n uitgave van EUR 400-500 in één keer moet worden gedaan. 

Ja ja @Léonz dat klopt voor alle blauwe schermen op eentje na. Ik krijg ieniemienie het gevoel dat jij die nog eens moet opzoeken. Hij heet "bsod", type maar in je browser.

Elk blauw scherm heet Blue Screen of Death!

Citaat: “Een blauw scherm - in het Engels ook wel aangeduid als Blue Screen Of Death (BSOD) - is een van de meest voorkomende computerproblemen van Windows-PC's”.

 

Reageer