Laptop vastgelopen: wat te doen?

• 8 September 2021
  • 7 reacties
  • 113 Bekeken

Reputatie 4
Badge +3
  • Bondsbolleboos
  • 259 reacties

Beste allemaal.

Mijn dochter stuurt me net deze afbeelding van haar laptop scherm. Het is een half jaar oude Lenovo met een i7 en 32 GB geheugen, voorzien van 2 SSD's.

Volledig uitzetten met on/off werkt niet en ze kan er niets mee. De laptop heeft een multiboot win 10/Linux.

Het meest frappante is dat ze letterlijk vanmiddag op de UvA was, ze doet een informatica opleiding en dat geen van de klasgenoten of leraren haar kan helpen.

Ik ben bekend met win10 maar totaal niet met Linux.

Mijn hoop is een beetje op @Wortelstamper  gevestigd gezien de informatie die ik van hem/haar voorbij zie komen.

Iedereen alvast dank voor het meedenken.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4

lenovo's hebben nog wel eens last van een loslatend stekkertje op de ssd, zo te zien zijn er problemen met het filesystem, 1+1=..? Youtube helpt met weer vastzetten.

het is slechts een gokje.

Reputatie 4
Badge +3

Alvast dank voor het meedenken. Mocht dat de oorzaak zijn dan haal ik hem niet zelf open. Apparaat is net een ruim half jaar. Dan maar naar Lenovo toe.

Maar idd. Het lijkt iets met het afsluiten te zijn zoals ik het lees.

Reputatie 4
Badge +3

Dochterlief kwam net thuis. Laptop inmiddels volledig leeg want in gebruik sinds vanmorgen

Lader erop en opstarten en sluiten zoals het hoort. Probleem dus vanzelf opgelost.

Reputatie 7
Badge +4

dat komt in het derde jaar van de informatica opleiding: probleem opgelost tijdens onderzoek

Reputatie 4
Badge +3

dat komt in het derde jaar van de informatica opleiding: probleem opgelost tijdens onderzoek

Mag van mij al dit jaar 😂😂

Wellicht dat de volgende keer  ‘Magic SysRQ’ toetscombinatie werkt? Uitleg hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Magic_SysRq_key

Ik zou voor de zekerheid de laptop een tijdje in memtest86 of zo laten lopen.
Hoe dat gaat, weten ze op school wel. :wink:
Laptop leeg laten lopen, was dat echt nodig?
Normaal is het lang vasthouden van de aan/uit toets een impuls aan de bios om het ding uit te doen.
Gaat die dan nog niet uit, weet je dat het niet aan het OS ligt.
Bij dit soort storingen blijven leraren soms dom kijken, dat verhoogd de zelfredzaamheid van de leerling.

Reageer