Consumentenbond.nl

Last van spam

• 30 september 2019
  • 6 reacties
  • 301 Bekeken

Ik heb de laatste tijd ontzettend veel last van SPAM in mijn Ongewenste mailbox. Ik gebruik Outlook en heb een gewone Virusscanner van Avast-free. Als ik de spam mails blokkeer, komen ze in mijn lijst van geblokkeerde afzenders, maar ik krijg vrijwel meteen dezelfde soort ongewenste mail, maar nu met een iets ander adres als afzender, eerst bijvoorbeeld van contact@abw.com en daarna van contact09@bwr.com etc. en dat wel 50 keer per dag.
Wat kan ik hier tegen doen? Andere virusscanner, een programma? Wie weet raad.
Vr. gr.
Paul

6 reacties

Spam is net als een virus, eerst is er een virus en daarna wordt de anti-virus software bijgewerkt. Het verband tussen spam en anti-virus software is maar beperkt, meestal is die link er op het gebied van maiware, dat is ook spam maar een kleine categorie. Op afzender blokkeren is meestal niet heel erg effectief, dat is mosterd na de maaltijd. Creatief filteren op teksten uit die mails kan helpen, maar de tegenstander is ook erg creatief. Mails die doorkomen rapporteren bij je email leverancier kan helpen, die gebruiken vaak slimme filters om dit af te vangen.
Reputatie 7
Badge +7
Sorry voor het late uur. Maar uw problematiek komt meer voor. Ik heb er een jaar geleden last van gehad. Ik heb toen ook van alles geprobeerd, diverse adviezen gehad enz. Uit alle adviezen moet je uiteindelijk zelf een keuze maken. Ik heb de Symantec Norton virusscanner genomen, de zgn. all in security Premium.

Als je diverse betrouwbare onafhankelijke testen nagaat krijg je uiteindelijk een aantal zeer goede security software merken. Norton staat bij de eerste 3.
Ga niet naar Symantec zelf google elders voor een goede prijs voor exact hetzelfde en zeer uitgebreide systeem. Scheelt behoorlijk, en je kan voor meerdere jaren en meerdere machines nemen.
Bekende Spam filteren ze al, moet uw provider ook doen, maar uiteindelijk kan u alle overige kwelgeesten in de niet gewenste map gooien, werkt echt. Maar je moet geduld hebben. Ze hebben inderdaad vele nepadressen. Maar als je die allemaal steed weggooit in de ongewenste map, dan houdt het op, wellicht heb je dan al hun adressen gehad en stopt het omdat ze geen andere nepadressen meer hebben. Maar dat weet ik niet zeker, wel dat het uiteindelijk helpt. Je hebt alleen even pech dat ze jou hebben uitgekozen. Maar het kan nog veel erger door chantagebrieven, dreigbrieven enz. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +4
of zet gewoon de gratis windows defender virusscanner aan, is 1 van de betere (daar gaan we weer).

en wellicht kun je ook bij je email dienstverlener iets instellen mbt virussen/spam/phishing.
Reputatie 7
Badge +6
Soms gebeurt het als je per ongeluk of zo op een bepaalde verdachte site komt die gek doet als je die wil verlaten. Die kopiëren dan je emailadres en bestoken je vervolgens met spammail. Zo'n verdachte site verlaat ik dan alleen via Taakbeheer.

Wat ik daarna doe is in m'n mailprogramma die nieuwe spam dan als ongewenst aan te merken. Dat moet je een tijdje doen en daarna wordt het minder. Alles gaat dan naar je spambox. Die moet je af en toe legen. Dat is de oplossing die ze gemaakt hebben voor spam.

Ik doe nou voortaan veel meer met Whatsapp dan met e-mail. Daar kan je ook bijlagen mee meesturen. Ik had begrepen dat virusscanners wel de malware in e-mails tegenhoudt, maar niet de ontvangst van de spammail. Vroeger liet ik alle email op m'n harde schijf komen. Maar nu heb ik Thunderbird en blijft alles online.
Reputatie 7
Badge +7
Voor de topic vragensteller @Kabugrunengre heb ik gemeld dat dit vaak voorkomt en dat ik het ook gehad heb en via het forum vele adviezen heb gekregen. Ten eerste weet ik nog dat ik ook enorm schrok van al die Spam. Vooral omdat veel echt persoonlijk gericht was.... zoals U hebt gewonnen enz. Ik weet niet wat voor Spam @Kabugrunengre krijgt, maar als het je de eerste keer gebeurt, kan ik me voorstellen dat je er enorm mee zit. Dat je niet de enige bent bedoelde ik als een soort geruststelling. En zo ook over de adviezen, uiteraard heb ik van @E.B.F. Stroeve het advies ontvangen Windows Defender te nemen, prima advies. Maar je moet toch zelf kiezen en Defender werkt niet op de telefoon, het tablet enz. Dus daar gaan we inderdaad weer, Defender echt prima, maar ik had er op ander gebied niets aan. Er zijn honderden security's dus neem wat je zelf wilt of behoud wat je hebt. En wat zelf filteren betreft, noemde ik ook de provider die kan helpen. Maar ik verwacht nog vele adviezen hier en als ze helpen kies er dan één. Maar zoals @Jan stelt, met wat geduld gaat het 'vanzelf'weg als je de map ongewenste mail, of ongewenste spammail gebruikt. In 'Whatsapp' ben ik nog niet zo thuis, hoor dan daar nog wel de mogelijkheden. En naar ik verwacht zullen diverse forumleden nog andere adviezen aandragen. En zo leren we wellicht allemaal weer wat. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +5
Als het goed is heeft je provider al bepaald hoe groot de kans is dat een bericht spam is.
Dat kun je zien ik de header van de mail.
In het programma kun je aangeven tot welke score het direct weg gegooid moet worden.

Persoonlijk doe ik dit niet met het email programma, maar gebeurt dit al bij mijn provider.
De ergste spam wordt, direct al weggegooid.
De belangrijkste contacten staan op de "green list" en worden nooit als spam aangemerkt.
Kijk of je provider deze mogelijkheden heeft.

Als je email adres te simpel is blijf je het houden.
Is je adres weg gelekt is naar spammers blijf je het ook lang houden.

Soms hebben spammer een nieuw systeem.
Dan duurt het even voordat de filters het door hebben en verdwijnt het weer.

Als je mail binnen krijgt met plaatjes en die verschijnen direct op het scherm ben je fout bezig.
Als je een spam bericht bekijkt en je ziet plaatjes, weet de spammer dat hij beet heeft.
Dat plaatje staat namelijk op een server en is uniek.
Je bevestigd op dat moment dat je kijkt en je krijgt meer spam.
In mijn programma staat HTML externe inhoud uit voor onbekenden.
Ik moet op een knop drukken om het te zien.

Reageer