Consumentenbond.nl

lastpass free gaat veranderen

• 18 februari 2021
  • 18 reacties
  • 151 Bekeken

LastPass free gaat veranderen. Je kunt  het nog nog maar op 1 apparaat gebruiken mits je gaat betalen. Ze willen je dus gewoon bijna dwingen om de betaalde versie te nemen.

18 reacties

Inderdaad ze willen graag geld zien en van mij mag iedereen gratis software aanbieden maar het is geen verplichting, ik werk ook niet voor niets. Maar wat is je vraag dan?

Paar Euro voor zo'n goede tool? Lijkt me geen enkel probleem :)

Nee, maar vind het ondanks dat beetje pushen om er geld uit te slaan. Had ik niet van hun verwacht. Er zijn natuurlijk altijd alternatieven.

Was niet zoveel een vraag maar wilde dit deden zodat mensen niet voor een verassing komen te staan. Bedoel er niets verkeerd mee. 

Ik.ook niet hoor. Ik sta ook voor de keuze betalen of toch switchen.

Reputatie 7
Badge +6

Bij Dashlane was het ook zo per 1 januari. Voor één device blijft het nog gratis, voor meerdere moet je premium nemen en betalen.

Als je met een ander emailadres een tweede account maakt kun je op je smartphone gratis met dat tweede account verder. De wachtwoorden kun je dan exporteren via een bestandje en in het andere account terug importeren.

OK, ik ben het al een tijdje aan het pluggen: Bitwarden! Eenvoudig, multi-platform, multi-browser, open-source en gratis (Hoewel $10 per jaar voor extra features (Onder meer Yubikey 2FA, en Noodgevaltoegang) een schijntje zijn vergeleken met Lastpass die daar €35 per jaar voor vraagt)

Ik heb zelf een tijdlang Keepass gebruikt, maar de browser plugins zijn minder handig, en cloudopslag in een “no-knowledge” kluis (" Even the Bitwarden team cannot unlock your protected data.”) maken het net zo veilig en toch veel gemakkelijker in het gebruik.

Reputatie 5
Badge +4

LastPass free gaat veranderen. Je kunt  het nog nog maar op 1 apparaat gebruiken mits je gaat betalen. Ze willen je dus gewoon bijna dwingen om de betaalde versie te nemen.

Je kunt het van af 16 maart niet voor één apparaat gebruiken, maar voor één type apparaat.
Dus alleen voor pc's/laptops of alleen voor alleen voor smart phones/tablets.
Maar niet meer gemixt.
Ik gebruik hem wel voor beide, dus dat wordt zoeken naar wat anders.

Ik heb vandaag Bitwarden bekeken maar die kan maar met één identiteit werken.

Reputatie 5
Badge +4

Ik heb vandaag Bitwarden bekeken maar die kan maar met één identiteit werken.

Leg uit, wat bedoel je precies?

Ik heb het op mijn smartphone gezet en op mijn pc, het werkt op beide, synchroon.
Als er al betaald moet worden dan is Bitwarden voordeliger, maar Lastpass is wel wat uitgebreider.
Zo mis ik ook de wachtwoord geschiedenis bij Bitwarden.

Eigenlijk meerdere gebruikers in één account kunnen stoppen en kunnen wisselen van gebruiker.Handig voor testen.Werkt perfect samen met de vergelijkbare optie in Chrome. Het is niet onoverkomelijk maar zoals iedereen ben ik gewend aan mijn routines. Je kunt het oplossen met meerdere gebruikers maar je mag gratis maar één gebruiker in een account stoppen. Meerdere accounts wordt weer erg omslachtig.

Heeft LastPass een paswoord geschiedenis? Nooit gezien.

Reputatie 5
Badge +4

@A. Deen 
Ja Lastpass heeft een paswoord geschiedenis, als je het veld van een site met paswoord opent kun je het paswoord zien als je op het oogje klikt, boven het oogje zit een symbooltje met een klok, daar staan eventuele oude paswoorden.

Wij hebben elk ons eigen account met mail adres en paswoord voor Lastpass.
Het eigen mail adres kies je met een muisklik, en daarna het eigen paswoord gebruiken
Ik vind dat nogal meevallen wat omslachtigheid betreft.
Normaal zitten we elkaar ook niet in de weg met elk ons eigen pc of laptop.

Bitwarden heeft toch ook een password history heb ik gevonden (in de App misschien niet in de plugin):

WW geschiedenis

Click op de 2

Reputatie 5
Badge +4

@Ronaldvr 

Ze zijn qua opzet gelijk, dus zou die historie ook in de plugin moeten zitten.
Klinkt stom, maar ik kan het niet vinden.
Of het moet komen omdat er nog geen historie is van paswoorden.
Kun je uitleggen waar het zou moeten staan?

@Free Spirit  In de Desktop App: https://bitwarden.com/download/

Niet in de plugin inderdaad

(Maar wel in de Web interface: https://vault.bitwarden.com/#/vault)

Eigenlijk meerdere gebruikers in één account kunnen stoppen en kunnen wisselen van gebruiker.Handig voor testen.Werkt perfect samen met de vergelijkbare optie in Chrome. Het is niet onoverkomelijk maar zoals iedereen ben ik gewend aan mijn routines. Je kunt het oplossen met meerdere gebruikers maar je mag gratis maar één gebruiker in een account stoppen. Meerdere accounts wordt weer erg omslachtig.

Heeft LastPass een paswoord geschiedenis? Nooit gezien.

Heb je ooit Firefox Multi-Account Containers geprobeerd? Hoef je niet eens te wisselen kan gelijktijdig.

Maar eerlijk gezegd begrijp ik niet helemaal wat je hiermee bedoelt: je kunt toch gewoon meerdere logins opslaan? Of bedoel je meerdere profielen?

Reputatie 5
Badge +4

Tot nu had ik geen reden om af te stappen van Lastpass, maar ik gebruik het wel op de smartphone en pc.
Dat kan dus na 16 maart niet meer, tenzij je upgrade naar een betaalde versie.
Dus wordt overstappen wel een issue, voorlopig focus ik op Bitwarden.
Ik ga nog wel even na wat Bitwarden wel of niet kan, maar als ik daar de betaalde versie moet nemen dan is dat in ieder geval goedkoper dan Lastpass.

Alle paswoorden over zetten kan ook heb ik gezien.

@Ronaldvr ja ik werk met meerdere profielen omdat ik dan verschillende logins voor dezelfde website kan gebruiken zonder dat ze elkaar in de weg zitten. Handig voor testen en houdt dingen gescheiden.

M'n collega gebruikt Keepass maar dat vind ik iets teveel "doe het zelf" en bleeding edge dus Bitwarden is de voor de hand liggende gratis kandidaat. Één profiel heb ik ingelezen en dat werkt netjes.

Reageer