Beantwoord

Lenovo Tablet: ongevraagde app na update

• 18 May 2022
  • 3 reacties
  • 138 Bekeken

• Bondsbeginner
  • 0 reacties

Sinds de laatste update van mijn Lenovo Tablet is er een ongevraagde app actief. Deze heet “Tablet Center” en houdt van alles bij. Er staat op hoe lang ik op het scherm heb gekeken, welke apps ik heb gebruikt, hoe lang de garantie van mijn apparaat nog geldig is. Kortom, een geweldige spyware app, maar nu met een officieel randje. Ik krijg die app met geen mogelijkheid weg. Verwijderen is niet mogelijk. Ik kan de app wel stoppen, maar hij start automatisch weer op. Ik heb op de site van Lenovo gekeken. Daar zijn meer mensen met klachten (de app loopt regelmatig vast). Lenovo zegt in een algemeen commentaar “nog een keer hierna te zullen kijken".  Ik voel mij er echter ongemakkelijk bij een app die alles in de gaten houdt. Mijn vraag is: Mag dat zo maar, zo ongevraagd een app installeren?

icon

Beste antwoord door A. Deen 18 May 2022, 17:00

Bekijk origineel

3 reacties

Voorlopig is dit toegestaan simpelweg omdat het niet verboden is. Zelfs het recht om een app die je niet bevalt te verwijderen bestaat (nog) niet bij mijn weten.

PS

Het is overigens wel mogelijk maar dan moet je dacht ik de bootloader unlocken en zelf dit soort apps verwijderen kan het systeem instabiel maken. 

Je weet dat Lenovo Chinees is toch? En hoe dat land zich verhoudt tot privacy, ‘social credit’ en wat dies meer zij? En je weet dat de bedenkers van Android gesponsord zijn door Google een Amerikaans bedrijf dat vindt dat privacy gewoon helemaal niet hoort te bestaan omdat het interfereert met hun business model? En dat zoals de lijst laat zien Google inderdaad ieder keer weer iets nieuws verzint om je te tracken (ook als ze zeggen het niet de doen)?

Dus zolang overheden (en in sommige landen de kiezers) geloven dat ‘de vrije markt’ alles kan oplossen en dat goed is voor iedereen zal dit wel zo blijven, alles dat niet expliciet verboden is wordt gebruikt, en om dat wat expliciet wordt verboden is binnen de kortste keren een omweggetje gevonden.

Er zijn een paar privacy goedgezinde alternatieven als /e/ en LineageOS maar dat is niet voor de ‘faint of heart’

Reputatie 6
Badge +4

@Ronaldvr 

Ik denk niet dat we alles uit China over één kam kunnen scheren.

Mijn smartphones uit het verleden waren standaard gelockt maar ik had altijd software van XDA developers erop draaien

Niet eens omdat de andere basis Android niet beviel maar gewoon om het proberen. Toch liep ik bijna altijd tegen zaken aan die ik miste.

In geval van een heel nieuw OS .....ik denk dat dat maar voor een kleine doelgroep is weggelegd. Telefoons zijn veel duurder tegenwoordig dus je neemt niet zomaar het risico zeker niet in je garantieperiode.

Reageer