Consumentenbond.nl

Let jij op de Android-versie als je een tablet of smartphone koopt?

Reputatie 3
Badge +4
Het updaten van het besturingssysteem op producten als tablets is van belang voor bijvoorbeeld veiligheid en functionaliteit. De Consumentenbond heeft uitgezocht welke versie van het besturingssysteem op (vanaf 2013) geteste Android tablets nu beschikbaar is. Het blijkt dat Android tablets vaak al na 2 jaar zijn gedateerd.

Het merk Archos blijkt het minst te doen aan het beschikbaar stellen van updates. Sterker nog: Archos lanceert wÉl nieuwe tablets met nieuwe versies van Android, maar laat het uitgeven van updates van eerder verkochte tablets achterwege. Ook fabrikanten Lenovo en HP brengen geen updates uit voor sommige eerder verkochte tablets. Fabrikanten Google, LG, Sony en Samsung doen dat wel voor versies van Android 4.4 en hoger.

Meer informatie over updates voor Android tablets vind je hier.

Maar wat doe jij? Let jij op de versie van het besturingssysteem op bijvoorbeeld een nieuwe tablet of smartphone? En hoe doe je dat/ hoe kom je aan die informatie?

54 reacties

Reputatie 5
Badge +6
    ik las ooit van iemand de stelling "op zich kun je de opstelling aanhouden: als je een device koopt, heeft het een bepaalde functionaliteit die je kennelijk fijn vindt, en na x jaar heeft het die functionaliteit nog steeds, dus in die zin maakt het niet uit" maar: velen vinden het natuurlijk fijn om eventuele nieuwe features (en/of verbeteringen, incl evt wegnemen van kwetsbaarheden) via nieuwe os updates te ontvangen ik probeer daar wel op te letten, door in te schatten/te kijken of het een (wereldwijd, ik kijk niet alleen naar NL) veel verkocht toestel is dat ook al geroot kan worden/is (de kans is dan groot dat er een community van ontwikkelaars ontstaat die een tijd lang nieuwe ROMs bieden, ik kijk of er al alternatieve ROMs zijn, of het toestel geroot kan worden, of er al communities zijn etc). Ook ga ik er (maar niet blindelings ;-)) van uit dat de kans op updates bij bekendere merken en relatief duurdere telefoons groter is. Tot slot heb ik een voorkeur voor telefoons met 'plain' Android-versies (dus zonder schil van leveranciers, want de ervaring leert dat een update dan altijd langer duurt en/of grotere kans dat er er eerder wordt gestopt met leveren van updates). En naarmate je telefoon afwijkender hardware heeft, is de kans ook weer groter dat updates langer duren of eerder stoppen alhoewel ik aanneem dat de (minder diverse en duurdere) Apple-versies langer nieuwe versies van iOs ontvangen, ben ik wel benieuwd of dat veel scheelt. Dat is op basis van http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_iOS_devices en http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_iOS denk aardig in kaart te brengen. Waarbij ik zelf de ervaring heb dat alhoewel nieuwe versies dan wel uit komen, maar vaak oudere apparaten zo sloom maken dat veel mensen denk daardoor sneller maar een nieuw apparaat kopen. Want ja, ik denk dat je met alle snelle ontwikkelingen van leveranciers niet mag verwachten dat je meer dan ca 2 (a 3) jaar ondersteuning krijgt met nieuwe versies (en daarom ook fijn als je een telefoon hebt waar door de community nog lang nieuwe ROMs voor worden gemaakt, alhoewel je ook daar last krijgt van dat nieuwe versies steeds zwaarder eisen aan de hardware stellen en een toestel trager maken .... )
Is het rooten van je device een alternatief voor het wachten op een update bij bijv. Asus? Wat zijn de nadelen van rooten? Waar moet je op letten?
Ik heb een tablet uit China geimporteerd, (Pipo M9 Max), hij doet het nog steeds prima, maar de laatste officiele android versie is 4.2.

Gelukkig heeft een hobbyist 4.4 naar mijn tablet geporteerd, installatie ging handmatig, maar hij doet het nu al enige tijd prima op 4.4.

Als je een oudere tablet hebt is het dus een goede zaak om de community in de gaten te houden voor alternatieve roms.
Reputatie 5
Badge +6
Is het rooten van je device een alternatief voor het wachten op een update bij bijv. Asus? Wat zijn de nadelen van rooten? Waar moet je op letten?

Welke Asus heeft u exact? Die informatie is nodig om te zien of root-en mogelijk is, of het makkelijk lijkt te zijn en of er alternatieve ROMs zijn...

Welke Asus heeft u exact? Die informatie is nodig om te zien of root-en mogelijk is, of het makkelijk lijkt te zijn en of er alternatieve ROMs zijn...

Door R. Teeuwen

Ik heb een ME301T.
Reputatie 5
Badge +6
Is het rooten van je device een alternatief voor het wachten op een update bij bijv. Asus? Wat zijn de nadelen van rooten? Waar moet je op letten? Ik heb een ME301T.

BELANGRIJK: ROMs flashen KAN fout gaan en zorgen dat uw apparaat onbruikbaar wordt! Dit doet u dus op eigen risico!

Het voordeel kan zijn: nieuwere Android-versies, soms sneller etc. Nadelen zijn: je moet leren een andere ROM erop te zetten, je loopt risico dat dat fout gaat en of VELE uren gaat kosten (zeker in het begin), en soms moet je meerdere ROMs proberen voordat je er 1 vindt die je goed vindt.

Dat gezegd hebbende: ik heb op diverse apparaten vele keren ROMs 'geflashed' zoals men dat wel zegt, en kan me niet herinneren dat ik ooit heb gehad dat een apparaat niet meer bruikbaar was. Wel heb ik regelmatig gehad dat ik vele (!) uren heb moeten zoeken, lezen etc voordat ik het werkend had.

De belangrijkste tip voordat je hier aan begint: lees VEEL, en lees eventuele 'guides' meerdere keren van voor tot achter, voordat u de stappen gaat volgen. Snapt u een stap bij het lezen al niet, probeer dan eerst uit te zoeken wat het betekent.

IK heb zelf niet zo'n Asus, maar las o.a. https://plus.google.com/+GrantBerntsen/posts/XExocVS1U6z. Op http://androidpulp.blogspot.com/2014/08/install-android-444-kitkat-omni-rom-on_20.html vond ik een zo te zien aardig complete beschrijving van het hele proces om die zogenaamde OmniROM op een Asus te krijgen.

Zie evt ook voor meer ROM-leesvoer voor uw apparaat https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=me301t+roms .

Net als voor veel dingen geldt: als je dit de 1ste keer doet, kan het ingewikkeld lijken, en in het begin maak je fouten, kost het meer tijd, moet je soms opnieuw beginnen etc. Maar naarmate je dit vaker doet, wordt het makkelijker 🙂.

Ik weet het niet zeker, maar misschien goed om dit draadje in het forum verder niet te vervuilen en te maken tot een Asus ME301T support-thread.
Ja, ik heb graag de laatste Android versie. Zeker als je wat oudere goedkope uitloopmodelletjes bekijkt zit daar nu vaak nog Android 4.4. of zelfs 4.2 op. 4.2 is nu al niet veilig meer en dat gaat straks ook met 4.4 gebeuren. Heel voorspelbaar krijgen veel apparaten geen update meer en dan kun je naar de custom roms en dat is voor 99% van de mensen een onbegaanbare weg. Je begrijpt ik heb twee Nexussen (Nexi?)
Reputatie 3
Badge +4
Dank voor jullie reacties en voor de uitleg hoe te rooten (inclusief het advies om niet zomaar daaraan te beginnen) 🙂.

R. Teeuwen schrijft dat hij voor plain Android kiest of voor een veel verkocht toestel dat geroot kan worden. A. Deen kiest voor Nexus van Google, zodat hij niet zo lang als bij andere fabrikanten hoeft te wachten op een update voor Android. G.J. Dumont heeft zijn tablet (laten) updaten naar Android 4.4 via een custom rom.

Kortom: jullie kijken naar het merk en de ‘rootbaarheid’. Klopt mijn samenvatting zo? Maar rooten is niet door iedereen uitvoerbaar en je zou van fabrikanten toch moeten kunnen verwachten dat zij updates beschikbaar stellen. Of daar in ieder geval informatie over geven.

Ondertussen hebben wij gekeken hoe we in onze testinformatie bij tablets en smartphones kunnen informeren over de (laatst beschikbare) Androidversie bij dat product. Maar fabrikanten geven niet veel informatie over hoe lang zij voor hun toestellen updates beschikbaar blijven stellen en ook die informatie is belangrijk.

Nu weer 'on topic’: let jij op de Androidversie op je smartphone of tablet als je een nieuwe uitzoekt en koopt? Hoe weet jij welke versie je koopt? En hoe weet je hoe lang het toestel updates blijft ontvangen? Of weet je of familie/ vrienden van jou op de Androidversie letten?
Ik kijk bijna altijd naar de test van de consumentenbond . Ook naar de revieuws. Hierin wordt nauwelijks over gesproken. Dus niet naar de androidversie dat zegt mij niet zoveel. Van tevoren weet ik ook niet wat de nieuwste versie is als ik er een aanschaf. Ik update als er een melding komt of als ik merk dat het trager wordt.
Reputatie 5
Badge +6
Oa ook omdat eerder door de bond werd gewezen op risico's van uit China importeren, misschien aardige site (vond ik bij zoektocht naar nieuwe mobiel): http://www.chinahandys.net/neuigkeiten-news-aktuelles/ . Ze verwijzen vaak naar sites die vanuit Duitsland/EU leveren...
Reputatie 3
Badge +4
L. Steeghs: we gaan hier informatie over geven, maar fabrikanten hebben hier natuurlijk de eerste verantwoordelijkheid. Overigens is het geven van informatie over welke versie van Android beschikbaar is op het toestel ÉÉn ding, maar het geven van informatie over welke ondersteuning consumenten na aanschaf van het product kunnen verwachten is minstens zo belangrijk. En op dat laatste punt geven fabrikanten zeker onvoldoende informatie. Afgelopen zondag publiceerde Tweakers het gerucht dat Google voor zijn Nexus smartphones en tablets een 'update-garantie' wil geven, waarbij beveiligingsupdates tot drie jaar na release worden gegarandeerd. Voor meer informatie: https://tweakers.net/nieuws/103267/google-gaat-update-garanties-geven-bij-nexus-apparaten.html. Google lijkt dus voor de Nexus toestellen een eerste stap te zetten, nu de andere fabrikanten nog.

R. Teeuwen: waar doel jij op met de link in je melding/ kun je ms wat meer toelichten? Dank alvast!
Reputatie 5
Badge +6
In reactie op:R. Teeuwen: waar doel jij op met de link in je melding/ kun je ms wat meer toelichten? Dank alvast!

Ik doelde op http://www.consumentenbond.nl/online-shoppen/extra-informatie/buitenlandse-webwinkels/ ... ik heb wat ervaring, en het is idd oa afwachten of je invoerrechten etc moet betalen. Nu ik zelf een nieuwe telefoon moest zoeken (vorige per abuis meegewassen) vond ik die duitse site, die oa verwijst naar winkels waar je kunt kopen, zowel in China als in Duitsland > bij die laatste heb je dus WEL een 'Chinese' telefoon, maar zonder risico op invoerrechten-bijbetalen...
Dat is goed nieuws. Een update- garantie met beveiligingsgarantie draagt zeker Bij om tot een goede koop te komen. Althans voor mij zou dat een extra pluspunt zijn om een goed produkt te kunnen kopen.

In reactie op:

L. Steeghs: we gaan hier informatie over geven, maar fabrikanten hebben hier natuurlijk de eerste verantwoordelijkheid. Overigens is het geven van informatie over welke versie van Android beschikbaar is op het toestel ÉÉn ding, maar het geven van informatie over welke ondersteuning consumenten na aanschaf van het product kunnen verwachten is minstens zo belangrijk. En op dat laatste punt geven fabrikanten zeker onvoldoende informatie. Afgelopen zondag publiceerde Tweakers het gerucht dat Google voor zijn Nexus smartphones en tablets een 'update-garantie' wil geven, waarbij beveiligingsupdates tot drie jaar na release worden gegarandeerd. Voor meer informatie: https://tweakers.net/nieuws/103267/google-gaat-update-garanties-geven-bij-nexus-apparaten.html. Google lijkt dus voor de Nexus toestellen een eerste stap te zetten, nu de andere fabrikanten nog.

R. Teeuwen: waar doel jij op met de link in je melding/ kun je ms wat meer toelichten? Dank alvast!

Reputatie 2
Badge +3
In reactie op:

Ik kijk bijna altijd naar de test van de consumentenbond. Ook naar de revieuws. Hierin wordt nauwelijks over gesproken. Dus niet naar de androidversie dat zegt mij niet zoveel. Van tevoren weet ik ook niet wat de nieuwste versie is als ik er een aanschaf.

We zoeken het vanaf nu uit voor elke verkrijgbare smartphone uit onze test. Je kunt in dit nieuwsbericht lezen hoe we het tonen in onze mobiele telefoon-vergelijker. In de komende DigitaalGids staat een artikel van mij over Android-versies en -updates. Daarin ook een voorselectie met enkel up-to-date smartphones.
Ik hoop dat dit ook snel bij de tablets wordt opgenomen.
Reputatie 3
Badge +4
@A. Deen: Wat bedoel je precies? In de productvergelijker voor tablets wordt de informatie over Androidversie ook gegeven en er wordt geselecteerd op Android 4.4 en hoger. Maar mogelijk bedoel jij iets anders of meer? Zie: http://www.consumentenbond.nl/tablet/vergelijken/. We horen graag 🙂 !
Ik bedoelde dat wat Wouter hierboven zegt over telefoons onverkort van toepassing is op tablets.
Na een paar keer al binnen een jaar te zijn geconfronteerd met een Android versie die niet meer werd bijgewerkt door de fabrikant (Acer, Samsung) let ik op welke versie Android er op een apparaat draait en of deze ook een bepaalde tijd updates heeft gegarandeerd. Regelmatig loop je met een oudere versie van Android tegen applicaties aan die jouw versie te oud vinden en dus niet beschikbaar zijn voor jouw device (tablet, telefoon). Ik vind dat een telefoon drie jaar verzekerd moet zijn van nieuwe versies en een tablet 5 jaar omdat anders je wel heel snel tegen verminderde bruikbaarheid aanloopt en dus desinvestering.

Je kunt dit deels zelf ondervangen door een gangbaar apparaat te kopen en dan een aftermarket Android versie er op te (laten) zetten (voorbeeld cyanogenmod), maar die is niet beschikbaar voor iedere telefoon. Ook is dat niet weggelegd voor een onervaren gebruiker en die heeft dus al gauw (betaalde) hulp nodig om dit te doen. De Nexus garantie klinkt ook zeker interessant.

Gelukkig worden updates wel eenvoudig aangeboden en geeft het apparaat een melding als deze beschikbaar zijn waarna er door een paar simpele handelingen er een nieuwe versie wordt geÏnstalleerd.

Informatie haal ik op allerlei websites, meestal na een Google zoekopdracht.
Reputatie 3
Badge +4
@F.H. Bulthuis: klopt: updates worden eenvoudig aangeboden, Áls ze aangeboden worden.

@A. Deen: het verschil tussen de testinformatie van smartphones en tablets is naar mijn weten dat bij:

tablets vooraf wordt 'geselecteerd' op Android 4.4 en hoger smarthpones standaard vanaf Android 5.0 en hoger wordt getoond.
Ik heb dit nagevraagd bij de onderzoekers.
Reputatie 3
Badge +4
Update ;-) (en antwoord op de vraag van A. Deen):

We tonen in de productvergelijker ook de tablets met Android 4.4, omdat er anders teveel tablets zijn die volgens de onderzoeker buiten de boot vallen en qua prijs wÉl interessant zijn. Dit kan later overigens wel veranderen. De harde grens bij tablets is: is de tablet nog wel voldoende veilig? Bij smartphones is de grens: weten we voldoende zeker dat deze toestellen de komende tijd nog updates krijgen? Bij gebrek aan informatie van fabrikanten, moeten wij een inschatting maken en met deze gegevens werken. Zodra fabrikanten beloftes gaan doen over hoe lang zij tablets of smartphones blijven updaten, dan kunnen we met die informatie werken. Dat zou schelen!
Ik bedoelde niets anders en ben blij als alle beschikbare informatie op ÉÉn plek bij de CB beschikbaar is, inclusief tot welke versie de fabrikant wil upgraden. Hartstikke goed dus.
Reputatie 3
Badge +4
Graag wijs ik jullie op ons nieuwsbericht en onze actie: www.consumentenbond.nl/updaten van vandaag. We vragen aandacht voor het probleem dat fabrikanten hun smartphones te weinig ondersteunen. Op de actiesite staat informatie over hoeveel smartphones oude Android-versies hebben en over de vage antwoorden van fabrikanten. Verder tips over waar consumenten op kunnen letten. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt!
Goed dat jullie het signaleren en aankaarten. Ik denk dat de volgende stap nu bij de banken ligt die onveilige android versies de toegang moeten ontzeggen.
In reactie op:

Goed dat jullie het signaleren en aankaarten. Ik denk dat de volgende stap nu bij de banken ligt die onveilige android versies de toegang moeten ontzeggen.

Ik denk dat ik helemaal niet wil bankieren (betalen, overmaken) op een mobile device, los van welke Android versie dan ook. Je hebt totaal geen zicht op wat apps die zijn geinstalleerd uitspoken op je mobile device en dat is ook vrijwel niet te controleren. Dus een appje om mijn saldo te checken is wel het maximale wat ik zou willen doen op een mobile device qua bankieren.
Helemaal mee eens, alleen bestaan er ook zielen die over dit soort dingen helemaal niet nadenken en toch echt tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden. Het is naturlijk sowieso vreemd dat de consumentenbond zegt dat een oude versie onveilig is en dat de banken dan niets doen.

In reactie op:

In reactie op:

Ik denk dat ik helemaal niet wil bankieren (betalen, overmaken) op een mobile device, los van welke Android versie dan ook. Je hebt totaal geen zicht op wat apps die zijn geinstalleerd uitspoken op je mobile device en dat is ook vrijwel niet te controleren. Dus een appje om mijn saldo te checken is wel het maximale wat ik zou willen doen op een mobile device qua bankieren.

Door F.H. Bulthuis

Reageer