Let op! Virusmelding vermomd als pc-hulp

• 18 July 2022
  • 10 reacties
  • 1978 Bekeken
Let op! Virusmelding vermomd als pc-hulp
Badge +8
  • Community Manager
  • 2167 reacties

Er zijn weer nieuwe virusmeldingen actief. Zo leidt pcfix.net naar een malafide pc-hulp of helpdesk. Die willen je dan een dure virusscanner en abonnement aansmeren. Trap er niet in!

Lees meer over dit soort malafide virusmeldingen in dit online artikel.

Heb jij wel eens zo'n valse virusmelding gekregen op je pc of laptop?

10 reacties

Ik maak zelf al jaren gebruik van NoScript om dergelijke zaken te blokkeren, maar dat kan ook zijn nadelen hebben heb ik gemerkt in het verleden: Ik vertelde iemand het volgende:

Klik op de grote groene button en dan downloaden en installeren

Want ik zag alleen dit:

Wat je zag met NoScript

Maar zij zag dit

Zonder NoScript

Dat ging dus mis...

Sommige download sites, moet je ook vermijden.
Dus Avast, niet van een rare mirror binnenhalen.

Sommige download sites, moet je ook vermijden.
Dus Avast, niet van een rare mirror binnenhalen.

CNet is geen ‘rare’ mirror, en met het probleem dat álle sites advertenties via bijvoorbeeld google plaatsen (Met als gunstige uitzondering van tweakers.net tegenwoordig), en dat je dus totaal geen controle hebt over wat er verschijnt. Zogenaamde ‘drive-by downloads’ of ‘malvertising’ (zie: https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/4023611/advertentie-op-nunl-verspreidde-virus en  https://www.nu.nl/internet/4245065/grote-nederlandse-websites-verspreidden-malware-via-advertenties.html ) campagnes zijn dan daarom ook met enige regelmaat actief.

Hallo. Weleens gekregen, maar genegeerd. Goede anti-virus gebruiken die ook je e-mail en webactiviteiten monitort scheelt al veel. Maar altijd blijven opletten. Niet klikken op links als je niet zeker weet dat het vertrouwd is. Let op het afzenderadres en natuurlijk op het adres waar de link je naartoe wil brengen.

Groet, Hans

Badge

Het blijft oppassen. Bij twijfel de prullenbak in en altijd naar de malware/valse e-mail van je provider sturen.

Badge +1

Valse meldingen blijft een topic. Zo is er laatst een mail in omloop van Miicrosoft.com. Dat mijn wachtwoord was gehackt. Dat is dus een valse melding. Miicrosoft.com met twee maal ii achter de M. Dat is dus meteen weg er mee. Je moet zo scherp blijven.

Bij PChulp moet je al helemaal alert zijn. Je laat iemand binnen die je niet kent. En die controleert even bij jouw of je ID wel klopt op je rijbewijs. Dat gaan we niet doen dus. Oppassen blijft heel belangrijk.

Zelf repareer ik veel pc's en laptop's maar alle klanten en relaties kennen mij en ik vraag altijd of ik toegang tot hun computer mag hebben. Voor een reparatie heb ik vaak niet eens het wachtwoord nodig. Mocht er iets aan hun computer zijn dan kijk ik meteen via https://www.scancircle.com/nl en voer een scan uit. Dan weet ik meteen de hoofdproblemen te achterhalen. Ik werk heel vaak samen in aanwezigheid van de klant. Heb ik een wachtwoord nodig dan kan ik dat meteen vragen en klanten zien wat ik doe. Dan kijk ik of er een antivirus programma is geïnstalleerd en of de c:\ harde schijf genoeg ruimte heeft. Eventueel wat programma's updaten en dat is het wel zo'n beetje. Soms werkt een computer niet of een onderdeel maar ook daar kom ik wel uit maar altijd vraag ik toestemming. Daarnaast interesseert het mij totaal niet wat er bij andere mensen op de PC staat en heb ik daar bovendien niets mee te maken. Ik repareer en daarvoor zoeken mensen hulp. 

Eigenlijk is het dus gewoon je verstand gebruiken. Voelt iets niet goed? Doe het dan ook absoluut niet. Ga nooit in op ongevraagde hulp en zoek iemand die je vertrouwd. Geef alleen je inloggegevens als dat echt nodig is. En als je nichtje het kan en je vertrouwd haar, laat haar het doen. Dat is nog altijd beter dan een ongevraagde onbekende.

Ik krijg bijna continu reclame mails van “rare” adressen 

Ik blijf blokkeren , zeker nu al meer dan honderd, maar gaat maar door. KPN kan of mag dit soort adressen niet uit filteren. Jammer.

Oppassen blijft het devies. 

De laatste tijd een paar keer een mail gehad van de “KvK” waarin gevraagd wordt om je gegevens te controleren. Ik hoorde dat ze daarna zogenaamd bellen namens de fraudedesk van de bank.

Twijfel is bij mij de norm, zelfs van mail van vrienden want die kunnen gehackt zijn.

Verreweg de meeste mails gaan dan ook ongeopend weg. Veel andere controleer ik eerst op het onderwaterscherm. Ook scant mijn mailprogramma en de virusscanner de mails. Als laatste zie ik bij het openen van de mail niet meteen alles, zoals afbeeldingen. Daar moet ik dan nog eens voor klikken. Jammer dat het zo moet. De leuke tijd van internet is er wel af inmiddels.

Reputatie 7
Badge +5

Ach ja, de tijd van een touwtje uit de brievenbus of een sleutel in de deur is ook al heel lang achter ons, en het wordt alleen maar erger…..

Reageer