Levensduur LED lamp ACTION

• 16 November 2016
  • 36 reacties
  • 37477 Bekeken

Ik heb 3 jaar geleden - ipv een halogeen sensorlamp voor buiten - een LED lamp sensor lamp bij de action gekocht waarbij op de doos "50.000h nominal lifetime" staat.

50000 uur is een levensduur van 5,7 jaar continue branden. Omdat het een sensorlamp is die alleen aan gaat als het donker is heeft die naar schatting 10% van de branduren gehaald.

Eerst beriep Action zich er op dat de garantie verlopen was en toen ik er op wees dat de regelgeving stellen dat ze een deugdelijk product moeten leveren mocht ik dat met feiten onderbouwen.

Hieronder heb ik de tekst van mijn mail gestuurd en daarop het antwoord van ACTION.Mijn vraag is of ACTION gelijk heeft (wat betekent dat ik terughoudender moet zijn met LED lampen)?

----------------------mail aan ACTION--------------

Mijn kernpunten bij mijn stelling dat dit product geen redelijke levensduur heeft gehad zijn als volgt; 1. Mbt de levensduur van het LED licht; /> de sensor lamp is gespecificeerd op 50000 branduren. Dat komt neer op 50000 uur / 24 uur / 365 dagen = 5,6 jaar continue brandduur /> het betreft hier een sensorlamp die alleen in de avond/nacht ca 3 minuten per schakeling brand. Stel dat die 100x aangaat dan is 300 min = 6 uur /dag gedurende drie jaar = 6570 uur gebrand wat neer komt op ruim 10% van de gespecificeerde levensduur /> mbt vermoedelijke oorzaak, de gemeten voedingspanning; de LED is voor 12 volt gespecificeerd en de voeding geeft ruim 13 volt of en feitelijk overbelast is waardoor ik de levensduur van elektronica aanzienlijk verminderd wordt. 2. Levensduur sensorlamp, uit ervaring kan ik aangeven dat de sensorlampen die ik mijn bezet heb (gehad) tussen 6 en 10 jaar mee gaan. Mijn stelling is dat met een specificatie van 50000 uur het LED lampje nooit de bepalende factor voor de levensduur moet zijn en - net zoals met de andere sensor lampen die meer dan 6 jaar meegaan - het einde van de levensduur wordt ingeluid door behuizing, plastic van sensor deel wat verbrokkelt etc. Analoog wat gebruikelijk is met apparatuur (wasmachine, computer etc) is mijn voorstel dat U mij het restant van de levensduur uitbetaald in een waardebon.

------------ antwoord van ACTION --------------------

Hartelijk dank voor uw reactie.

Naar ons inziens zijn uw kernpunten geen bewijs dat de lamp ondeugdelijk is. De brandduur welke de fabrikant op de verpakking vermeldt is een indicatie van het aantal branduren. Zoals wij reeds eerder hebben aangegeven is dit is gebaseerd op optimale condities van de lamp, zoals bijvoorbeeld kou, hitte en overbelasting van het (elektrisch) netwerk.

Omdat u de LED lamp reeds drie jaar in het bezit heeft, is de garantietermijn verstreken en kunnen niet overgaan tot enige vorm van compensatie.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

----------------------------------------------------------

36 reacties

Natuurlijk heeft Action hier geen gelijk. Het gaat niet over garantie, maar over het aantal beloofde branduren.

Als ik u was, zou ik de discussie met de firma Action zo lang mogelijk voortzetten, echter wel op een geduldige en vriendelijke manier. Vraag wat de betekenis is van het aantal beloofde branduren dat zij opgeven en voor welk gebruik het volgens hun bedoeld is. Laboratoriumgebruik?

Mijn ervaring is trouwens dat je beter niet kunt vragen om terugbetaling, compensatie en dergelijke. Als het goed is komen zij daar op een gegeven moment zelf mee.
Ik heb onderstdaande antwoord naar ACTION gestuurd maar nog geen reactie .....

---------

U schetst dat de "nominal life time" overeenkomt met gebruik in optimale condities. Kunt U aangeven wat uw bron is voor uw nominal life time definitie en wat dan volgens de ervaringen van ACTION een redelijke levensverwachting van een deze LED lamp mag zijn? In mijn beleving staat een nominale waarde voor een defacto waarde die gemiddeld genomen gehaald wordt en de praktijkwaarde per exemplaar daar in beperkte waarde van kan afwijken.

----------
Uw vraag naar de redelijke levensverwachting vind ik zeer goed.
Bericht van Action

Aangezien Action een zeer wisselend assortiment heeft, beschikken wij niet over deze produkt kennis. De 'nominal life time' definitie hebben wij dan ook niet beschikbaar. De redelijke levensverwachting van deze LED lamp kunnen wij u niet aangeven. Wel de garantie die Action verleend, deze is zes maanden. Er wordt op dit produkt geen aanvullende fabrieksgarantie verleend. Aangezien de lamp drie jaar geleden is aangekocht, is ook de wettelijke garantie van twee jaar (waarin de klant na zes maanden zelf dient aan te tonen dat het artikel juist is gebruikt) verlopen. In deze kan Action u niet van dienst zijn in het omruilen van het artikel, of een korting verlenen op een volgende aankoop.
Niet geheel onverwacht is Action uitsluitend geïnteresseerd in het maken van omzet. Het woord redelijkheid staat duidelijk niet in hun woordenboek.

Het enige dat ik zelf nog zou doen, is de klacht posten bij een of meer klachtenwebsites, zoals 'klacht.nl' of 'klachtenkompas.nl'. Misschien is hun reputatie hun nog wel iets waard.
Reputatie 3
Badge +2
De garantie van 6 maanden kan net zo goed de vuilnisbak de Europese regelgeving wat geen wet is maar een richtlijn zegt namelijk dat je twee jaar garantie moet krijgen.
Helaas zijn die twee jaar ook voor bij maar dan gaat de Nederlandse wet ook nog voorbij komen.
Deze stelt dan wel weer dat als je iets koopt daar garantie op het die net zolang duurt als de economische waarde en nu komt de vraag wat heeft u voor de lamp betaald?
En ja dat is natuurlijk geen top prijs, sterker nog deze lampen kosten op dit moment zelfs €9,95 en dan is de economische levensduur al lang voorbij.
Komen we terug op wat op de doos staat dan kan er gesteld worden dat het een reclame uiting is en helaas mag dat.
Reputatie 7
Badge +4
De Action is toch een winkel waar je alles zo wat gratis krijgt? Ik ben benieuwd wat u 3 jaar geleden voor dat lampje betaald heeft. Is dat het allemaal waard om zo'n toestand van te maken? Zij kunnen ook niet nagaan hoeveel uur u de lamp gebruikt heeft.
Ik zou gewoon een nieuw lampje kopen en er verder niet meer aan denken.🤔☺️
Reputatie 7
Ekokok, ze kunnen wel nagaan hoe lang de lamp is gebruikt. Als hij drie jaar geleden is gekocht kan hij geen 50.000 uren hebben gebrand. Misschien is er nog een bonnetje, bovendien moeten bedrijven hun administratie langer bewaren dan een particulier, het zal een enorm zoekplaatje zijn om juist dat ene ledlampje op te hoesten maar als de administratie op orde is, dan is het te vinden. Ik vermoed dat het hier een prestigekwestie betreft.
De bewaarcondities: bewaar de lamp schokvrij in een gewatteerd doosje op een niet te koude donkere plaats.
Reputatie 7
Badge +4
@Mevrouw Jones
Ik zou liever onbekommerd van het mooie weer gaan genieten in plaats van een lange frustrerende strijd aan te gaan over aan lampje waar je 3 jaar plezier van hebt gehad en wat waarschijnlijk een paar euro heeft gekost.🤔😀
Reputatie 7
Helemaal mee eens Ekokok.
Reputatie 7
Badge +6
Het is het gezeur niet waard , maar er blijkt wel uit dat die mooie beloften in de praktijk geen knip voor de neus waard zijn. Ze blijven zich maar beroepen op de garantietermijn terwijl dit daar los van staat. 50.000 branduren beloven terwijl die in de verste verte niet gehaald worden en er niks mee willen doen , is gewoon de boel belazeren .
Reputatie 7
Als je hem laat vallen gaat ie ook geen 50.000 branduren mee, garantie helpt dan ook niet.
Reputatie 5
Badge +5
Bij vrijwel alles wat je bij de Action koopt, dien je in te calculeren dat het eerder stuk gaat. Daar is de prijs ook naar. Een goede merk LED-lamp gaat misschien drie keer zolang mee, maar is ook drie keer zo duur. Da's een keuze...
Reputatie 7
Ik heb verschillende led lampen, van Ikea, Philips en van een onbekend merk van de Action. Tot nu toe, ze zitten er tussen de drie en vijf jaar in, is er maar één stuk gegaan, die viel op de grond
Reputatie 7
Badge +6
@Aardvark , dat kan wel zijn , maar daar gaat het niet om. Dan moeten ze geen 50.000 branduren beloven en niet thuis geven als een klant op +/- 5000 uitkomt . Geen beloften op de verpakking doen en de klant afserveren als blijkt dat het niet waar gemaakt kan worden. Veel bedrijven moeten eens leren om eerlijk zaken te doen . Het doet er niet toe of een product goedkoop of duur is . Gedane beloften dienen nagekomen te worden en dan niet uit het smoezenboek gaan voorlezen. Ook een veel gehoorde smoes trouwens @Mevrouw Jones '' U zult hem wel hebben laten vallen '' . Ook als dat pertinent niet waar is.
Reputatie 7
Dat klopt ETW, ze proberen eerst de klant de schuld te geven maar dat gebeurt niet alleen bij Action.
Het lijkt me in het geval van die ramplamp niet dat Action maar de fabrikant die 50.000 branduren belooft. Die zal zijn belofte moeten waarmaken en hij kan dat heel makkelijk doen door een nieuwe lamp te sturen, kost bijna niks en iedereen is van het gezeik af, tenzij die fabrikant dat ziet als een zwaktebod.
Reputatie 7
Badge +6
Inderdaad , we kunnen overal tegen dit soort praktijken aanlopen . Iedereen die wat langer op deze aardkloot rondhuppelt kan daar ongetwijfeld wel voorbeelden van geven. Action is in dit geval de aansprakelijke partij en vind het goed dat de fabrikant die tekst plaatst . Daar staan we als klant verder buiten. Overigens zijn veel winkeliers heel goed in verwijzen naar de fabrikant . Dit is wettelijk ook onjuist . Als we iets kopen en het deugt niet mogen ze zich niet achter de fabrikant verschuilen en dienen gewoon met een redelijke oplossing te komen. Als ze toch naar de fabrikant verwijzen met ons goedvinden en die lost het op is natuurlijk ook goed , maar eigenlijk hoort het niet zo te gaan.
Reputatie 7
Er zijn ook winkels die geen technische dienst hebben. Ik heb het niet over Action en die kl***lamp. De fabriek heeft die wel. Mijn koffieapparaat heb ik gekocht bij A (waar bijna al mijn apparatuur vandaan komt) maar de (uitstekende) service is van Bosch, dat geldt ook voor mijn wasmachine, droger, vaatwasser en vriezer. Als ik met een klein kapot apparaat naar de winkel ga sturen ze het ook naar de fabriek.
Reputatie 7
Badge +6
Ja , bij zware grote apparaten is het logisch en gebruikelijk dat een fabrieksmonteur aan huis komt . Winkels met een eigen technische dienst worden steeds schaarser denk ik .
Reputatie 7
Bestaan zulke winkels eigelijk nog? Lang geleden was er een kleine zaak in Rooterdam Centrum, ik heb geen idee meer hoe hij heette, hij zat aan de Korte Hoogstraat, kleinere reparaties deden ze zelf. Verder weet ik dat V&D vroeger wel maar later geen TD had. Misschien zijn er nog kleine familiewinkels in dorpen waar je je stofzuiger nog kunt laten repareren of je strijkijzer, hier repareert alleen de fietsenwinkel voor zocer ik weet.maar dan moet het niet te moeilijk worden met een E-bike.
Reputatie 7
Badge +4
@Mevrouw Jones
Er bestaan inderdaad nog wel dat soort winkels, vaak bestaan zij al heel lang en zij moeten het hebben van goed advies en goede service geven. Veel mensen zijn dan toch bereid om wat meer te betalen.
Ik ken diverse van dat soort winkels die goede zaken doen en veel vaste trouwe klanten hebben.
Reputatie 5
Badge +5
@Aardvark , dat kan wel zijn , maar daar gaat het niet om. Dan moeten ze geen 50.000 branduren beloven en niet thuis geven als een klant op +/- 5000 uitkomt . Geen beloften op de verpakking doen en de klant afserveren als blijkt dat het niet waar gemaakt kan worden. Veel bedrijven moeten eens leren om eerlijk zaken te doen . Het doet er niet toe of een product goedkoop of duur is . Gedane beloften dienen nagekomen te worden en dan niet uit het smoezenboek gaan voorlezen. Ook een veel gehoorde smoes trouwens @Mevrouw Jones '' U zult hem wel hebben laten vallen '' . Ook als dat pertinent niet waar is.

Strikt genomen heb je gelijk, hoor. Maar als je bij de Action (of andere soortgelijke kilo-knallers) koopt weet je een paar dingen vooraf: het zal waarschijnlijk snel stuk gaan; naar serieuze garantie of service kan je meestal fluiten; het personeel zelf heeft geen flauw idee wat ze verkopen, en; artikelen zijn meestal maar kort leverbaar (het assortiment wisselt vaker dan ik van onderbroek, bij wijze van spreken dan 😋).

Toch draaien die winkels als een tierelier, want lekker goedkoop! Als dat het enige criterium is voor de gemiddelde consument en iedereen desondanks toch daar koopt, en het gaat een keer fout, moet je je verlies nemen en de volgende keer (dat artikel) gewoon niet meer bij de Action kopen.

Je schrijft "Veel bedrijven moeten eens leren om eerlijk zaken te doen". De beste - en in mijn optiek enige - manier om dat te bewerkstelligen is bij dat soort bedrijven niet meer te kopen. Dan krijg je vanzelf een natuurlijke selectie. Zeg maar een soort Darwinisme in de detailhandel...
Reputatie 7
Action moet je zien als een prijsvechter. Je kunt er prima diepvrieszakken en badschuim kopen, werkdoekjes, deo, babydoekjes, verf, sommige kantoorartikelen (geen nietmachines, die zijn na ëën keer aan gort), hobbyspullen, bloempotjes, maar van veel andere dingen zoals verlichting, gereedschappen, speelgoed e.d. moet je niet veel verwachten. Dat weet je van tevoren.
Reputatie 7
Badge +6
Inderdaad . 🤔😉
Reputatie 7
Badge +4
Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten kom je vaak bedrogen uit. Veel van die goedkope producten zijn van slechte kwaliteit waardoor je uiteindelijk juist helemaal niet goedkoop uit bent en bovendien de ergernis hebt van defecte producten en weer iets nieuws moeten gaan kopen. En het is ook extreem milieuvervuilend door alle gebruikte grondstoffen, productie, transport en afvalverwerking.🤔

Reageer