Levensduur LED lamp ACTION

• 16 November 2016
  • 36 reacties
  • 37364 Bekeken

Ik heb 3 jaar geleden - ipv een halogeen sensorlamp voor buiten - een LED lamp sensor lamp bij de action gekocht waarbij op de doos "50.000h nominal lifetime" staat.

50000 uur is een levensduur van 5,7 jaar continue branden. Omdat het een sensorlamp is die alleen aan gaat als het donker is heeft die naar schatting 10% van de branduren gehaald.

Eerst beriep Action zich er op dat de garantie verlopen was en toen ik er op wees dat de regelgeving stellen dat ze een deugdelijk product moeten leveren mocht ik dat met feiten onderbouwen.

Hieronder heb ik de tekst van mijn mail gestuurd en daarop het antwoord van ACTION.Mijn vraag is of ACTION gelijk heeft (wat betekent dat ik terughoudender moet zijn met LED lampen)?

----------------------mail aan ACTION--------------

Mijn kernpunten bij mijn stelling dat dit product geen redelijke levensduur heeft gehad zijn als volgt; 1. Mbt de levensduur van het LED licht; /> de sensor lamp is gespecificeerd op 50000 branduren. Dat komt neer op 50000 uur / 24 uur / 365 dagen = 5,6 jaar continue brandduur /> het betreft hier een sensorlamp die alleen in de avond/nacht ca 3 minuten per schakeling brand. Stel dat die 100x aangaat dan is 300 min = 6 uur /dag gedurende drie jaar = 6570 uur gebrand wat neer komt op ruim 10% van de gespecificeerde levensduur /> mbt vermoedelijke oorzaak, de gemeten voedingspanning; de LED is voor 12 volt gespecificeerd en de voeding geeft ruim 13 volt of en feitelijk overbelast is waardoor ik de levensduur van elektronica aanzienlijk verminderd wordt. 2. Levensduur sensorlamp, uit ervaring kan ik aangeven dat de sensorlampen die ik mijn bezet heb (gehad) tussen 6 en 10 jaar mee gaan. Mijn stelling is dat met een specificatie van 50000 uur het LED lampje nooit de bepalende factor voor de levensduur moet zijn en - net zoals met de andere sensor lampen die meer dan 6 jaar meegaan - het einde van de levensduur wordt ingeluid door behuizing, plastic van sensor deel wat verbrokkelt etc. Analoog wat gebruikelijk is met apparatuur (wasmachine, computer etc) is mijn voorstel dat U mij het restant van de levensduur uitbetaald in een waardebon.

------------ antwoord van ACTION --------------------

Hartelijk dank voor uw reactie.

Naar ons inziens zijn uw kernpunten geen bewijs dat de lamp ondeugdelijk is. De brandduur welke de fabrikant op de verpakking vermeldt is een indicatie van het aantal branduren. Zoals wij reeds eerder hebben aangegeven is dit is gebaseerd op optimale condities van de lamp, zoals bijvoorbeeld kou, hitte en overbelasting van het (elektrisch) netwerk.

Omdat u de LED lamp reeds drie jaar in het bezit heeft, is de garantietermijn verstreken en kunnen niet overgaan tot enige vorm van compensatie.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

----------------------------------------------------------

36 reacties

Reputatie 3
Badge +2
nominale levensduur is een verwachte levensduur ofwel de kans is er dat de lamp 50.000 uit zou KUNNEN houden maar dan wel onder extreem goede omstandig heden.
Overigens komen deze lampen uit China en de winst die ze er op maken zou net €2 zijn.
Reputatie 7
Badge +6
@Audb Misschien wordt het dan tijd dat fabrikanten verplicht worden om de te verwachten levensduur onder NORMALE gebruiksomstandigheden te vermelden ? Tevens een minimum vermelden met garantie daarvoor. En anders dergelijke verwachtingen wekkende teksten op de verpakkingen verbieden . Een lamp met lichtsensor of bewegingsmelder is meestal bedoeld voor buiten . Wat dat betekent kan iedereen zelf bedenken.
Reputatie 7
Badge +5
Ik ben het eigenlijk wel met Ekokok eens. Bij winkels met zulke goedkope producten moet je namelijk ook nog een beetje geluk hebben.

De consumentenbond test ook en als je waarlijk waar voor je geld wilt hebben moet je zo'n geteste lamp kopen die daar goed uit komt.

https://www.consumentenbond.nl/led-lamp/beste?icmp=primarybutton_dossierhome_ledlampen_bekijk%20de%20beste

Goede lampen koop je doorgaans van bekende goede merken zoals Philips of Osram. Bij Ikea, kruidvat of Action moet je een beetje geluk hebben.

En natuurlijk garanderen ze 50.000 branduren. De meeste mensen controleren dat toch niet. Die kopen dat als weggooiartikel en kopen daarna weer een goedkope andere. En als 1 op de honderd mensen zich dan toch gedraagt als TS. Wel dan geef je gewoon een nieuwe. Althans dat zou ik doen.

Wat wel geleuter van de bovenste plank is dat Action 50.000 branduren garandeert als dat maar binnen zes maanden wordt gerealiseerd. Slaat he-le-maal nergens op.

Toevallig heb ook ik ervaringen met Action maar dan op een heel ander vlak. Ik kan jullie uit eigen ervaringen vertellen dat het intern een zooitje is bij Action en dat blijkt ook weer hieruit want ik had je al lang een nieuwe lamp gegeven.
Beste energiespaarders,
Wat vaak wordt vergeten wanneer het gaat om de levensduur van ledlampen is het aantal keren dat de lamp wordt aan- en uitgeschakeld. Dat beperkt de levensduur aanzienlijk.
Het mag dan zo zijn dat de branduren onder ideale omstandigheden hoog scoren, het telkens opnieuw opstarten is minder goed voor deze lampen.
Hierbij maakt het ook nog verschil of de lampen voor 230V geschikt zijn. Het led-element geeft op een veel lagere spanning licht. Daartoe zijn de 230V ledlampen uitgerust met een omvormer die bovendien zo klein mogelijk wordt uitgevoerd. Deze schakeling maakt het geheel ook kwetsbaarder.
Gebruik ledlampen dus bij voorkeur niet met een bewegingsschakelaar, buiten want dan spelen de weersomstandigheden ook nog een rol. In zo'n geval kun je beter een gewone gloeilamp of een spaarlamp kiezen hoewel de laatste ook nadelen heeft.
Op de verpakking van sommige ledlampen wordt het aantal schakelingen vermeld dus dan kun je er een beetje rekening mee houden.
Merkt u dat een 230V ledlamp heet wordt, dan weet u dat het niet lang meer duur voor hij de geest geeft.
Toch wel verrassend wat je voor weinig geld bij de Action kunt kopen. Succes.
Reputatie 7
Badge +6
@BarF Ook bij spaarlampen wordt de levensduur slechter als ze heel vaak aan en uit gaan. Dan zouden we weer terug moeten naar de ouderwetse gloeilamp . Dat willen we ook niet en die mogen niet meer geproduceerd worden en sterven dus uit . Dan wordt het gewoon tijd dat er LED - lampen op de markt komen die beter bestand zijn tegen genoemde omstandigheden. Trouwens , dan zou een LED of spaarlamp in een huishouden met meerdere personen in een toiletruimte zonder voldoende daglicht ook voortijdig defect zijn . Dan heb ik het nog maar even niet over personen met een darm-of blaasprobleem ...... 🤔

Gebruik ledlampen dus bij voorkeur niet met een bewegingsschakelaar, buiten want dan spelen de weersomstandigheden ook nog een rol. In zo'n geval kun je beter een gewone gloeilamp of een spaarlamp kiezen hoewel de laatste ook nadelen heeft.

De levensduur van de led is op heel veel verpakkingen overdreven.
20000 uur komt voor een low budget lamp eerder in de richting.
De levensduur is gebaseerd op gebruik op kamertemperatuur.

Voor een lamp met een bewegingsschakelaar kun je het beste een niet dimbare kiezen.
De dimbare led lamp kan namelijk bij sommige lampen het relais sneller laten verslijten.
(Dat doen spaarlampen namelijk ook.)
En dan is de besturing defect.
Reputatie 7
Badge +8
Alle discussies over Action zijn waar. Namelijk dat ze onder hun artikelen vaak heel goede spullen hebben, echt meevallertjes en dat zij onder hun even zo grote assortiment waardeloze rommel verkopen. Ik koop ook bij de Action maar ga er wel met deze gedachte heen. Of je komt met rommel thuis, of je hebt mazzel. Procederen ga je gang, maar wat elders 50 Euro kost en bij Action 5 Euro...... kan je dan niet van te voren weten dat je met procederen aan hetzelfde dure artikel komt. We hebben het over de Action, weet u nog Action. Ga er allemaal kijken maar vergeet nooit de naan Action. Groeten Leo.
We hebben het over de Action, weet u nog Action. Ga er allemaal kijken maar vergeet nooit de naan Action. Groeten Leo.

Ik was er deze week nog, ze hadden nu led lampen van een zeer bekend Nederlands merk.
Wel de types die er uit gaan in andere winkels.
Gelukkig zit er nog geen kansspelbelasting op de producten van Action.😉
Reputatie 7
Badge +8
Beste @Wortelstamper , helemaal eens, precies wat ik bedoel. En kopen uiteraard het goede spul. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +5
Beste energiespaarders,
Wat vaak wordt vergeten wanneer het gaat om de levensduur van ledlampen is het aantal keren dat de lamp wordt aan- en uitgeschakeld. Dat beperkt de levensduur aanzienlijk.
Het mag dan zo zijn dat de branduren onder ideale omstandigheden hoog scoren, het telkens opnieuw opstarten is minder goed voor deze lampen.

Dat de levensduur van spaarlampen sterk afhankelijk was van het aan/uit schakelen was wel bekend.
Overigens heb ik ook onder gewone omstandigheden maar weinig spaarlampen veel langer zien meegaan dan gewone gloeilampen, alle testen van de consumentenbond ten spijt.
Maar daar heb ik al eerder over geschreven, de praktijk blijkt toch weerbarstiger dan een test lab.

Led lampen zouden daar veel minder last van moeten hebben, als ze al stuk gaan is het de voorschakel elektronica die waarschijnlijk de geest geeft.
Helaas zijn ze meestal niet te repareren, of de fabrikant neemt de moeite niet om onderdelen op voorraad te houden.

Ik ben verhuist en heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om alle lampen door led te vervangen.
Door dat men niet meer aan de peer en fitting vast zit zijn er steeds meer mooie lampen in allerlei vormen en maten te krijgen.
Geen van de nog werkende spaarlampen heeft daardoor zijn uren gehaald.

In principe zou ik nooit weer lampen hoeven vervangen als de opgegeven levensduur zou kloppen.
Ik hou jullie op de hoogte.

In principe zou ik nooit weer lampen hoeven vervangen als de opgegeven levensduur zou kloppen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Ik hoop dat je allemaal verschillende soorten en merken gekocht hebt.
Goed voor de statistiek.

Mijn Osram snake light, in mijn werkkamer zal nu ongeveer 10 jaar oud zijn.
En doet het nog steeds, wel met minder licht.
Ik gebruik hem dagelijks.

Reageer