Consumentenbond.nl
Beantwoord

Levensduur Oled en retentie?

• 6 december 2018
  • 19 reacties
  • 1684 Bekeken

Ik heb vorige week een LG C7 65 inch aangeschaft. erg mooi beeld, maar het inbranden op termijn baart me wel zorgen.
Is dit nu nog echt een groot risico?
Tevens ben ik benieuwd of er iets bekemd is over de levensduur. het is natuurlijl een aanzienlijk bedrag, dus ik hoop wel dat t scherm zo'n tien jaar mee gaat.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
icon

Beste antwoord door Arjen Oving 10 december 2018, 10:29

Dag @Gebruiker1543329912. Zoals M.A. Heinrichs al aangaf, zijn de 'out-of-the-box'@M.A. Heinrichs beeldinstellingen van een tv niet per definitie de beste. In onze test kijken we altijd of het plaatje nog beter kan door diverse van deze standaardinstellingen aan te passen. We hebben het kleinere broertje van de door u gekochte tv getest (de OLED55C7V) en onder Specificaties - Optimale beeldinstellingen staan de instellingen die we in de test gebruikt hebben. Die kunnen wellicht als startpunt dienen om het beeld naar eigen smaak aan te passen. Veel kijkplezier!
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 5
Badge +6
https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test
Dat is natuurlijk wel een extreme test. ik ben benieuwd of er al wat bekend is over een normale gebruikersroutine
Reputatie 7
Badge +5
Hier ook nog informatie over inbranden bij OLED.

Achtergrond: Hoe groot is het gevaar op inbranden bij OLED?
Onzin dit is allang opgelost door LG kijk maar eens in de Opties ...menu bij Oled Paneelinstellingen daar staat de optie Pixelrefresher op Aan en Schermverplaatsing ...dit voor komt iinbranden.
Ik heb zelf ook de LG 65 C7 is een super TV de beste Oled een topper, kijk wel dat je de beeld instellingen aanpast ...Warm 2 enzv... op bioscoop instelling ....
Betreffende de levensduur nou maak je maar geen zorgen...hij moet zeker de 10 jaar halen.

Math
Dank de je reactie. Het is verder een prachtige tv inderdaad. Vanwaar de instellingen aanpassen? En wat precies?
Reputatie 4
Badge +5
@Gebruiker1543329912 en @M.A. Heinrichs, welkom op het forum!
Dank voor jullie vraag en reactie.

We hopen dat je iets kunt met bovenstaande informatie, @Gebruiker1543329912.
Hou je ons op de hoogte van wat je doet? Of je de TV zult houden of toch terugbrengt?
Standaard out of the box is iedere tv niet goed ivm. Beeldkwaliteit en door in het instellingen menu te duiken kan je heel veel beter beeld instellen en dan zie je echt pas hoe geweldig beeld deze OLED tv geeft.
Houd de toets met het wieltje op de AB maar eens een paar sec. Ingedrukt dan kom je bij de instellingen en vooral beeldinstellingen hier kan je heel veel aanpassen. Tip...kijk eens op de site van rtings.com hier vind je ook de C7 en de optimale instellingen en tunen maar succes.....is wel in het Engels ik hoop dat jij deze taal machtig bent.
Badge +8
Hi @Gebruiker1543329912 , heb je ook het artikel over inbranden van oled-tv's gelezen op onze website? Hoop dat je hier ook iets aan hebt! ūüďļ
Reputatie 4
Badge +2
Dag @Gebruiker1543329912. Zoals M.A. Heinrichs al aangaf, zijn de 'out-of-the-box'@M.A. Heinrichs beeldinstellingen van een tv niet per definitie de beste. In onze test kijken we altijd of het plaatje nog beter kan door diverse van deze standaardinstellingen aan te passen. We hebben het kleinere broertje van de door u gekochte tv getest (de OLED55C7V) en onder Specificaties - Optimale beeldinstellingen staan de instellingen die we in de test gebruikt hebben. Die kunnen wellicht als startpunt dienen om het beeld naar eigen smaak aan te passen. Veel kijkplezier!

Ik heb mijn LG OLED65B9PLA nu 1 week, en hij begint al sporen te tonen van burn-in. Ik heb nog niet de pixel refresh-functie gebruikt. Ik vind het wel zorgelijk.

Ik gebruik de tv zeer intensief (8+ uur per dag), met name om op te gamen. Ik vind de instellingen out-of-the box prima voor mijn gebruik.

Wat ik me afvraag, bij welke mate van burn-in zou ik aanspraak kunnen doen op de garantie? Als de tv na een jaar duidelijke gebruikssporen vertoond lijkt mij dit zeer onwenselijk en ook niet zoals het hoort… Wat mag ik redelijkerwijs verwachten van de verkoper / fabrikant?

Reputatie 4
Badge +2

Dag @B. Kranenburg dat klinkt inderdaad zorgelijk na een week. Al kan langdurig gebruik van de tv met veel statische (en heldere) beeldelementen, zoals bij gamen, inderdaad leiden tot zogenaamde beeldretentie. Dat is een risico.

U geeft aan de Pixel Refresher functie nog niet gebruikt te hebben. In principe doet de tv dit zelf: deze functie werkt zodra je de tv in standby zet, maar alleen als deze 4 uur aaneengesloten gebruikt is. Daarnaast kun je de Pixel Refresher functie ook handmatig aanzetten via het menu. Dat is wellicht het proberen waard om te zien of de effecten die u nu ziet, ook daadwerkelijk dan verdwijnen. Mocht u toch niet tevreden zijn, dan kunt u overwegen om de TV nog te retourneren bij de winkel. Aangezien u de tv pas een week hebt, valt dat zeer waarschijnlijk binnen de retourneer-periode van de winkel. 

Tv-fabrikanten geven zelf aan dat het inbranden bij oled-tv's zelden voor zou moeten komen bij 'normaal’ gebruik, mede vanwege de beeldtechnieken die ze gebruiken om het te voorkomen. Daarom valt het ook niet onder hun fabrieksgarantie. Maar mocht er inderdaad sprake zijn van inbranden en u wil zich beroepen op garantie, dan moet u zich wenden tot de verkopende partij en niet tot de tv-fabrikant.

Reputatie 4
Badge +3

@Arjen Oving . Bij een winkel heb je geen retourrecht. Alleen als de tv online is gekocht. En daar zit vaak een maximale termijn van branduren aan. Dus als de tv bijvoorbeeld meer als 5 uur aan heeft gestaan vervalt je recht op retour.

Reputatie 4
Badge +2

Je hebt gelijk @Gerard. er is geen retourrecht in Nederland - afgezien bij online winkels. Maar heel veel winkels hebben een eigen retourbeleid en kun je producten binnen een bepaalde termijn terugbrengen. Daar zitten wel voorwaarden aan inderdaad, en die kunnen per winkel(keten) verschillen. Het is voor @B. Kranenburg wellicht de moeite waard om na te gaan wat de eisen zijn van de winkel waar de tv is gekocht. De eis van maximaal 5 branduren ken ikzelf niet.

Ik heb vorige week een LG C7 65 inch aangeschaft. erg mooi beeld, maar het inbranden op termijn baart me wel zorgen.
Tevens ben ik benieuwd of er iets bekemd is over de levensduur. het is natuurlijl een aanzienlijk bedrag, dus ik hoop wel dat t scherm zo'n tien jaar mee gaat.

Wij hebben 3 jaar geleden een Philips 55POS901F/12 OLED tv gekocht, sinds kort hebben we een groene vlek midden in het beeld die niet meer weg wil. Voor een tv die ons 2700 euro heeft gekost, zijn wij erg geschrokkken. We hadden deze gekocht bij FOKA/Kamera Express. Na contact met de klantenservice werd meteen gezegd dat het buiten de garantietermijn van 2 jaar valt. Dit verhaal krijgt wat ons betreft een staartje, maar voor ons geen Philips tv meer en wellicht ook geen OLED.

Wij hebben 3 jaar geleden een Philips 55POS901F/12 OLED tv gekocht, sinds kort hebben we een groene vlek midden in het beeld die niet meer weg wil. Voor een tv die ons 2700 euro heeft gekost, zijn wij erg geschrokkken. We hadden deze gekocht bij FOKA/Kamera Express. Na contact met de klantenservice werd meteen gezegd dat het buiten de garantietermijn van 2 jaar valt. Dit verhaal krijgt wat ons betreft een staartje, maar voor ons geen Philips tv meer en wellicht ook geen OLED.

Hoe begrijpelijk ik die gevoelens ook vind, is het toch vooral uw leverancier die de garantie moet verlenen en als die al gelijk zegt dat omdat het buiten de twee jaar valt het geen garantie is dan gaat het precies dáár fout. 

Mee eens, vandaar dat het verhaal ook nog een staartje krijgt. Ik zal de tv bij het filiaal aanbieden ter reparatie, gezien de afmeting nog een hele toer...en dan kijken hoe er wordt gereageerd. Heb uit andere bronnen wel begrepen dat een nieuw scherm erg kostbaar is, dus ben benieuwd naar de reactie.

Is dat nodig? Ik zou zo'n joekel niet graag vervoeren, komen ze hem niet thuis maken?

Reputatie 4
Badge +4

Er zit geen garantie meer op, krijg je ook nog enorme voorrijdkosten!

Ook wij hebben in nov 2017 een Philips OLED 55POS9002/12 aangeschaft voor zijn uitstekend beeld.

Maar helaas na een maand al problemen met schermmeldingen van restbeeld verwijderen. Zeer storend onder het TV kijken Geklaagd bij verkoper. Maar deze melding zijn denk ik na en update verdwenen en zijn wij hansmatig iedere avond de restbeelden gaan verwijden.want kregen geen melding meer dat hij dat s nachts had gedaan Helaas nu na 3 jaar inbrandingen van zender Logo`s in iedere bovenhoek en links onder,¬† en in het midden een grote donker plek bij bepaalde kleurinstelling goed zichtbaar. Tv nu¬† bij leverancier en geraamde kosten ca 1220 ‚ā¨. Uiteraard niet mee eens .Ik zou de helft moeten betalen .Wij hebben wettelijk toch recht op een deugdelijk product en hiervoor is verkoper verantwoordelijk.¬† Ook na de zg garantie .De groene kleuren verlopen van geel naar groen en gezichten hebben lijkkleur . uiteraard regelmatig geklaagd bij leverancier¬†¬†

Dus nu ff  afwachten wat er uitkomt, maar ik ga dat niet vergoeden. Ook nooit meer een OLED TV voor zoveel geld.

Reageer