Levensduur tv

• 7 November 2018
  • 24 reacties
  • 22568 Bekeken

Tv LG (32 inch) wel geluid maar geen beeld. Wat is de levensduur van een tv? Ik schat dat hij 6 jaar oud is.

24 reacties

Reputatie 5
Badge +4
Normaal rond de 15 jaar, dit is natuurlijk hoeveel de tv draait per dag. Maar de garantie is nu zeker om en laten maken is dan geen optie. Want voor iets meer dan de herstel kosten heeft u een nieuwe tv, dus lekker voor een nieuwe gaan kijken. Ook zou ik dan voor een wat grotere gaan kijken ivm de software die er dan op staat. Want de 32 inch heeft nog de oude software erop staan, of u maakt geen gebruik van de smart optie, dan maak het niets uit.
Ik wil geen grotere en maak zeker gebruik van de smartfunctie. Werkt prima! Waar baseert u 15 jaar op? Kan dit nergens vinden.
Waarschijnlijk is het ook een kwestie van geluk of pech.
Reputatie 7
Badge +5
Het hangt volledig af van de aanschafprijs / kwaliteit verhouding en dat kan heel verschillend zijn bij verschillende merken.
Duur is niet altijd goed en goedkoop is niet altijd slecht.

TV's gaan afhankelijk van Merk / model / kwaliteit van 4 tot 16 jaar mee is de praktijkervaring.

Tv-reparatie na garantieperiode: https://www.consumentenbond.nl/tv/gratis-tv-reparatie-in-de-praktijk

Wat is de Uneto-VNI gebruiksduurlijst?

In de Uneto-VNI gebruiksduurlijst staat een verwachting van het aantal jaren dat televisie en andere elektronische producten gemiddeld gebruikt worden. Voor tv’s ziet dat er zo uit:
  • 3 jaar voor tv’s tot €300
  • 4 jaar voor tv’s van €300 tot €500
  • 5 jaar voor tv’s van €500 tot €1000
  • 6 jaar voor tv’s van meer dan €1000
Ook met laptops en computers zie je dit verschil.
De ene gaat 3-4 jaar mee en de andere gaat tot 12 jaar en langer mee.
Reputatie 7
Badge +5
Welk LG model was dit, graag naam cijfers en letters. @E.J. Ruiter
Mijn TV is 18 jaar oud.

Hij kostte minder dan €300 en doet het uitstekend.

Ook nog nooit gerepareerd.
Reputatie 7
Badge +5
"Mijn TV is 18 jaar oud. Hij kostte minder dan €300 en doet het uitstekend. Ook nog nooit gerepareerd."

Dat is fijn, maar dat weet je vaak pas achteraf of je moet eerder ervaring hebben gehad met een bepaald merk en model of in je omgeving gehoord hebben van de goede ervaringen.
Destijds las ik ergens dat deze Panasonic een goed geluid gaf en dat heeft hij waargemaakt.
Reputatie 5
Badge +4
Mijn 32inch philips tv was was nog net zonder smart maar wel plat en kosten 1100,00, hij is 10 jaar oud en staat al 2 jaar bij mijn schoonzusje te draaien. Hij is ook nog nooit stuk geweest, maar garantie heb je natuurlijk nooit. Ik heb nu wel een smart tv en gelijk een 43 inch, omdat de software van de 32 inch te oud was. Dan krijg je meestal last met programma`s zoals YouTube en meerdere van de apps. Vergelijk het maar met de gsm, die van mij draaide op kitkat 4.4.2 en er waren al apps die nu niet meer werken op die versie. En dat gaat ook met de 32 inch tv`s gebeuren (tipje).
Reputatie 7
Badge +5
Als je weer een 32 inch TV zou willen wordt dat lastig voor een 4K TV.
Ik heb er geen kunnen vinden, maar heb nu een 32 inch monitor:
Nieuwe TV of toch een monitor als je een Mediabox gebruikt.
Reputatie 7
De TV die ik in de logeerkamer had, ook niet zo groot, ging ook niet lang mee, een jaar of vijf, ik had wel beeld maar geen geluid en repareren was geen optie. Ik heb nu een onding met een eigen wil.
Reputatie 5
Badge +4
De TV die ik in de logeerkamer had, ook niet zo groot, ging ook niet lang mee, een jaar of vijf, ik had wel beeld maar geen geluid en repareren was geen optie. Ik heb nu een onding met een eigen wil.

Heeft u hem wel geupdate de tv??
Reputatie 7
@H. Beukman , Welnee, hij kan van alles, die in de woonkamer ook maar ik heb helemaal geen zin in dat gepruts met een afstandsbediening met 1000 toetsen, de achterkant is een toetsenbord, als ik iets opneem wordt er toch niet meer naar gekeken, ik ben geen filmfanaat en pauzeren doe ik ook niet, ik ben nooit zo ver weg dat ik hem niet hoor op mijn 75 m2.
Reputatie 5
Badge +4
@MrsJones Ik heb nu een onding met een eigen wil.

Dat komt omdat hij de updates mist, in u tv zit gewoon een computer en bij de maker van de tv staan de updates. Als u hem een utp kabel geeft vanaf de modem en u stelt in dat het netwerk via een kabel naar binnen komt. Dan kan hij zelf ook de updates binnen halen en installeren en dan worden de problemen opgelost bij u tv.

Reputatie 7
@H. Beukman En als je dat nou meteen hebt gedaan bij het aansluiten, gaat het daarna dan niet automatisch? Ik heb hem niet aangesloten, heeft mijn man gedaan, ik was er niet bij.

Het is niet mijn bedoeling om het topic van E.J. de Ruiter te kapen, dat moet ik even kwijt.
Reputatie 5
Badge +4
@H. Beukman En als je dat nou meteen hebt gedaan bij het aansluiten, gaat het daarna dan niet automatisch? Ik heb hem niet aangesloten, heeft mijn man gedaan, ik was er niet bij.

Het is niet mijn bedoeling om het topic van E.J. de Ruiter te kapen, dat moet ik even kwijt.

Oké als u op de tv naar YouTube kan gaan en daar een filmpje kan afspelen dan heeft u tv internet.
Dan kan u ook bij de instellingen kijken of updaten aan of uit staat.
Als u dat niet kan vraag het aan een zoon of schoonzoon of buur of vriend om de tv even te updaten om het spoken op te lossen. Zo nu weer verder met de topic starter. Succes ermee
Reputatie 7
Nee, dat doet hij niet. Ik zal toch eens kijken want de mogelijkheid is er. Ik denk dat ik het ook zonder hulp wel voor elkaar krijg. In mijn huis vallen TV's, computer, laptop, iPad en smartphones onder "vrouwenwerk" zolang er geen spierkracht aan te pas moet komen.
Reputatie 5
Badge +6
Ik werd ivm een vraag over afschrijving gewezen op https://www.consumentenbond.nl/reisverzekering/afschrijvingslijsten-reis--en-inboedelverzekeringen .
Reputatie 6
Badge +3

Wat is de Uneto-VNI gebruiksduurlijst?

In de Uneto-VNI gebruiksduurlijst staat een verwachting van het aantal jaren dat televisie en andere elektronische producten gemiddeld gebruikt worden. Voor tv’s ziet dat er zo uit:
  • 3 jaar voor tv’s tot €300
  • 4 jaar voor tv’s van €300 tot €500
  • 5 jaar voor tv’s van €500 tot €1000
  • 6 jaar voor tv’s van meer dan €1000
Ook met laptops en computers zie je dit verschil.
De ene gaat 3-4 jaar mee en de andere gaat tot 12 jaar en langer mee.

Dit wordt gehanteerd voor garantie claims maar zegt volgens mij niet zoveel over de daadwerkelijke technische levensduur.
Mijn vorige beeldbuis TV was 15 jaar oud en mijn huidige LCD TV is inmiddels 7,5 jaar.
Als je hem wil laten repareren zou ik op zoek gaan naar een zelfstandige onafhankelijke reparateur daar heb je meeste kans op succes.
Reputatie 7
Dikwijls bedragen de voorrijkosten en het arbeidsloon meer dan het defecte onderdeel.
Reputatie 6
Badge +3
Een 32 inch zou ik zelf naar de reparateur brengen.
Reputatie 7
En als je hem nou aan de andere kant van het land hebt gekocht? Je bent bijv. verhuisd van Groningen naar Maastricht, die TV had je al in Groningen en de winkel daar verleent service.
Reputatie 6
Badge +3
Zoals ik al zei, zou ik op zoek gaan naar een onafhankelijke reparateur. In de meeste winkels moet je niet zijn voor reparaties. Die hebben geen eigen reparatie afdeling en meestal ook weinig kennis en ervaring met repareren.
Reputatie 7
Klopt, een winkel waar men zelf reparaties uitvoert moet je met een lantaarntje zoeken maar als je een reparateur van het Internet plukt weet je ook niet of je een goede reparateur in huis haalt of eentje die geen stekker aan een snoertje kan zetten.

Reageer