Beantwoord

Levensduur van routers

• 13 September 2017
  • 9 reacties
  • 9415 Bekeken

Mijn Netgearrouter (WNR 2000) heeft kuren.
De internetverbinding die eerder goed was, is veel trager en valt steeds vaker weg. Resetten helpt wel maar is 'n tijdelijke oplossing.
Heeft dat te maken met de leeftijd van de router? Is de levensduur beperkt? Moet ik een keer per zoveel jaar een nieuw exemplaar aanschaffen?
Lies Del
icon

Beste antwoord door Dennis Pronk 13 September 2017, 12:34

Bekijk origineel

9 reacties

Je hebt het over het wegvallen van de wifi verbinding? Hoe beter de apparatuur van de buren om je heen, hoe slechter jouw verbinding zal worden. Anders gezegd: jouw router is een Smart die in de file op de A12 volledig van de weg gedrukt wordt door vrachtwagens.

Zie dat jouw router al 8 jaar oud is en geen 5GHz ondersteuning geeft (de 5GHz band is een minder drukke frequentie) en ook niet de nieuwste 802.11ac standaard (de meeste smartphones, tablets hebben de ac standaard).

Kortom: de levensduur is niet beperkt, de houdbaarheidsdatum wel.

Wat leesvoer http://www.allesoverdraadloosinternet.nl/draadloze-router/voor-en-nadelen-5-ghz-dualband-routers/
Het is ook echt niet ondenkbaar dat hij na vele jaren ook elektronisch langzaam de geest aan het geven is. Vaak wil de provider hun modem/router wel door een nieuwe vervangen en als je die gebridged hebt zou je zelfs kunnen overwegen terug te gaan naar de wifi van je provider.
Reputatie 4
Badge +5
Je router is 'maar' een single-band-N300-router en daardoor misschien niet snel genoeg (meer) om optimaal gebruik te maken van je internetverbinding.

Mogelijk kun je het stabiliteitsprobleem oplossen door je router te updaten naar de laatste firmwareversie. Let wel goed op dat je de juiste firmware download, want er zijn 5 versies van de WNR2000 uitgebracht. Op het apparaat kun je nalezen over welke versie je beschikt. Hierbij een directe link naar de WNR2000v5 pagina: Netgear WNR2000v5 - N300 (Via het pull-down-menu kun je schakelen naar de andere WNR2000-versies)

Netgear meldt bij de nieuwe v5 firmware onder andere:
  • Complies with new Europe Radio Equipment Directive (RED) regulation requirement.
  • Improves the system reliability.
  • Fixes security issues.

Mocht je toch op zoek gaan naar een nieuwe router, neem dan eens een kijkje naar onze koopadvies-pagina en kooptips-video.
@Dennis Pronk
Heb ik iets gezegd dat niet klopt?
Reputatie 4
Badge +5
@A. DeenNee hoor, waardoor denk je dat? Ik ben het eens met jouw post en die van @Lazylady en wilde alleen een andere mogelijke oplossing toevoegen.
@Dennis Pronk
Omdat je de eerst post endorsed maar de tweede niet, vandaar.
Ik heb nu een tijdje zo'n ac router van Ziggo zelf en die doet het best redelijk en dan hoef je geen nieuwe router te kopen.
Reputatie 4
Badge +5
@A. Deen aha 🙂 dat kwam omdat ik moest glimlachen om deze zin:

Ik kreeg er gelijk een beeld van in mijn hoofd. Het is een pure like/vind ik leuk en geen endorsement oid, maar ik begrijp je verwarring (aangezien ik bij het Consumentenbond team hoor). Mocht je hier nog een opmerking/vraag hebben, stuur dan even een privéberichtje. Anders dreigen we hier ver off-topic te gaan.

En ik ben het met je eens dat de wifi-modem/modemrouter ook goed genoeg kan zijn. Dat staat ook op de koopadvies-pagina onder het kopje wifi-modem.
Dank voor de snelle en duidelijke reacties.
'k Herken mezelf wel in een Smartje. Dat van update van de firmware had ik al geprobeerd. Maar ik heb vs4, daar is niets meer aan te up daten.
'k Denk dat ik maar een nieuwe, modernere router ga aanschaffen. Mag wel na al die jaren...
Lies Del
Reputatie 4
Badge +5
@E.G. de Lange goed dat je het updaten al hebt geprobeerd!
Laat je ons weten waar je keuze uiteindelijk op is gevallen? Misschien heb je iets aan de hierboven gelinkte kooptips en daarnaast de vergelijker routers en de beste routers.

Reageer