Consumentenbond.nl

Levert Belsimpel buitenlandse toestellen?

• 18 juni 2019
  • 19 reacties
  • 1382 Bekeken

Hallo, ik heb een vraag over telefoons van Belsimpel.
Ik heb sinds februari een Samsung A8 van dit bedrijf,
maar er komen maar geen updates (Pie/patch).
Zij zouden buitenlandse toestellen leveren, die zeer laat
of helemaal niet bijgewerkt worden.
Mijn vraag is, klopt dit?

19 reacties

Ik heb een aantal malen een telefoon gehaald bij BelSimpel en iedere keer een NL toestel gehad. Die toestellen waren echter niet van het merk Samsung. Dus de stelling dat Belsimpel alleen buitenlandse toestellen levert kan ik niet onderschrijven. Dat wil niet zeggen dat dit in jouw geval niet zo is.
@Mattie als je het volledige type nummer opzoekt, dat staat in de instellingen bij de toestelinformatie, dan kunnen we dat vrij makkelijk even Googlen.
Hallo mijnheer Deen,
mijn modelnummer is SM-A530F, ik neem aan dat U dit bedoelt.
Mijn SCS-code landcode had OXM, hetgeen een multi-code zou zijn.
Van die software-update vind ik het niet zo erg, maar dat de maandelijkse
beveiligingspatches niet komen wel. Zit ik nu met een onveilig toestel?
Die nieuwe versie bestaat inderdaad: http://doc.samsungmobile.com/SM-A530F/SER/doc.html maar die SCS codes gaan me een beetje boven mijn pet. Ik heb ook maar even bij mijn Samsung gekeken en ik heb ook een toestel met OXM gewoon via T-Mobile dus ik denk niet dat OXM een principieel nadeel is of trager met updates. Ik weet dat ik een open deur intrap maar heeft u de optie om actief naar de update te zoeken in de instellingen al geprobeerd?
Sorry mijnheer Deen, het moest zijn de CSC code, te bereiken via *#1234# via de telefoontoetsen.
Dit was bij mij na de A530F OXM wat stond voor een multicode. Nederlandse toestellen hebben een andere. De code van mij omvat meerdere landen. Ik denk dat dit goedkoper is voor Belsimpel.
Het buildnummer van mijn toestel stond er niet bij in Uw link, ik neem aan dat die nog komt.
Samsung had wel belooft maandelijkse veiligheidspatches te leveren, dit moet ik dus ook maar hopen.
Ik had nog vergeten te melden dat ik de optie "updates handmatig downloaden" regelmatig probeer, maar er staat altijd "de laatste updates zijn al geïnstalleerd".
Ik had nog vergeten te melden dat ik de optie "updates handmatig downloaden" regelmatig probeer, maar er staat altijd "de laatste updates zijn al geïnstalleerd".

Dat leek me al, geen idee wat je dan zou moeten doen, zoals ik het zie is de update beschikbaar. Je zou anders toch een bij Samsung moeten vragen waar je updates blijven. Feitelijk zouden ze daar gewoon antwoord op moeten kunnen geven.
Badge +6
Heb je al contact gehad met Samsung, @Mattie? Ik ben heel benieuwd wat zij hierover te zeggen hebben.
Hallo Imke, niet met Samsung, want dan moet ik bellen wat mij niet zo goed afgaat.
Wel met Belsimpel (leverancier). Volgens hun hadden de updates allang moeten komen.
Ik mocht van hun de telefoon opsturen nadat ik hem weer op fabrieksinstellingen had gezet.
Hier ben ik een beetje huiverig voor, en ik weet niet of het ene tegen het andere opweegt,
dus ik wacht nog even af.
Reputatie 2
Badge +2
https://publish.samsungsimulator.com/simulator/d866940c-5542-4e55-b379-9b1065dc088b/#!topic/software_updaten/software_van_apparaat_bijwerken_(android_7.0)
Hier kan je zien hoe je zelf de update binnen kan halen.
Alleen is dit zo lul verhaal :" Zodra een software-update beschikbaar komt en onze strenge kwaliteitstesten heeft doorstaan, rollen wij deze zo snel als mogelijk uit."
Het is namelijk Google die de update naar de fabrikanten toestuurt en die brengen echt niet zo als Microsoft of Apple ongecontroleerde update`s uit wel de fabrikanten doen dat door een grafische vormgeving. (andere beeld iconen).
Overigens bestaat er helemaal geen Nederlandse Samsung telefoon wel een Europese en een Aziatische welke een stuk goedkoper is.
Deze laatste kan wel gebruikt worden in Europa door 5 min te bellen met een Aziatische simkaart.
Ook ik heb een buitenlands toestel (Polen) via Belsimpel, Galaxy S9+, waar geen updates op binnenkwamen. Opgestuurd naar Belsimpel en door Dynafix is er Nederlandse software opgezet wat het probleem helaas niet heeft opgelost. Na discussie met Belsimpel een vervangend, gebruikt, toestel aangeboden gekregen. Dit toestel wilde ik niet hebben omdat de specificaties slechter waren dan van de S9+. Vervolgens wilde Belsimpel dat ik het toestel opnieuw zou opsturen zodat er weer nieuwe software opgezet kon worden. Ik was er helemaal klaar mee en ben vervolgens naar een servicenter van Samsung gegaan. Daar is vandaag alle software verwijderd en opnieuw ingesteld, incl de laatste software. Volgens Samsung zou ik nu wel updates moeten krijgen. Even afwachten tot de volgende beveiligingspatch.
Beste Carla, ik heb exact hetzelfde probleem via toestel van Belsimpel ook een Samsung en die krijgt ook geen updates. Gebeld gedaan en alleen kon ik nieuwe software krijgen via Samsung. Maar of dit helpt weet io niet. Is het bij jou na de hulp van Samsung, heb je de patches binnen ?
Beste Jorg,
Ik heb, nadat ik bij het Samsung service center ben geweest, alle updates en beveiligingspatches gelukkig binnen gekregen.
Dank je wel , dan ga ik er ook wat mee doen en naar samsung toe.
Reputatie 5
Badge +4
Ik heb tot nu toe 2 Samsung toestellen gehad.
De updates van Samsung kwamen alleen in het begin.
Dat wil zeggen 2 jaar na uitkomen van het toestel type.
Na die 2 jaar nog af een toe een keer.
De updates werden maanden te laat aangeboden.
Ik heb de toestellen gewoon los in de winkel gekocht.
Badge

Dag, ook ik heb een Samsung A8, gekocht in februari 2019 bij Belsimpel. Ook mijn toestel upload geen software updates. De Androidversie is nog steeds 8.0 en de laatste beveiligingsupdate is van december 2018. Op de site van Samsung is in de community ook te lezen dat er mensen zijn met het zelfde probleem (zoek op A8 geen Android 9.0). Ik ben toch wel heel benieuwd wat de mening is van de consumentenbond in deze. Kan er een moderator reageren?

Badge +6

Beste @F. Mennega, dank voor het signaal. Op deze actiepagina kun je lezen hoe wij over updates denken.

Badge

Dag Imke, dank voor jouw antwoord. Dat updates belangrijk zijn, daar zijn we het snel over eens. Juist daarom is mijn vraag: mag Belsimpel zonder het te vermelden buitenlandse telefoons aanbieden die niet updaten? Ik heb contact gehad met Samsung over mijn Samsung A8. Aan de hand van het Imei nummer hebben ze mij bevestigd dat het een Italiaanse telefoon is. Ik heb deze in februari dit jaar gekocht bij Belsimpel. Daar stond niets vermeld over het feit dat het een buitenlands toestel is en dat dientengevolge mijn telefoon geen updates krijgt. Geen firmware updates (het toestel draait nog steeds op Android 8 terwijl 9 al er op had moeten staan sinds het voorjaar 2019) en geen beveilingsupdates (het toestel heeft de laatste beveiligingsupdate gehad in december 2018!) terwijl er al diverse beveiligingsupdates voor dit toestel beschikbaar zijn. Ik vind het misleidend dat Belsimpel dit niet vermeld. Als ik dat had geweten, had ik het toestel niet gekocht bij Belsimpel. Ik zou de koop dan ook ongedaan willen maken of een identiek maar dan Nederlands toestel willen hebben van Belsimpel. Kan ik dat eisen?

Badge +6

Beste @F. Mennega, als lid van de Consumentenbond kun je denk ik het beste even contact opnemen met mijn collega's van Advisering. Je bereikt hen op werkdagen tussen 8.30 en 18 uur via 070 445 45 45. Succes!

Reageer