Consumentenbond.nl
Vraag

Locatiegeschiedenis Google Maps

Badge

L.S.
Ik lees de Digitaalgids altijd met zeer veel interesse. Vooral de rubriek Helpdesk en ik heb nu ook een vraag.
Gedurende de coronaweken ben ik een enthousiast wandelaar geworden en wil graag aan het eind van de wandeling weten hoeveel km's ik heb gelopen.
Ik had gehoopt dit met Google Maps (10.40.1) te kunnen nakijken, maar krijg dit niet voor elkaar. Ooit heb ik mijn "wherabouts" kunnen zien, maar omdat ik daar toen geen behoefte aan had, heb ik toen de locatie-feature uitgezet. Die staat nu weer aan in app-machtigingen en alle locatie-instellingen die ik heb kunnen vinden.
Ik heb een Motorola smartphone met Android 8.1.0 zonder data-abonnement. Een navigatie app (Navii) doet het prima met GPS, dus dat moet toch ook met Maps kunnen?
Gaarne uw hulp. waarvoor bij voorbaat dank.
Gr F. Zoun, Zoetermeer

14 reacties

Ik heb gisteravond een avondwandeling gemaakt met mijn vrouw en die staat er in maps netjes op. Wat krijgt u niet aan de praat of wat werkt er niet goed?

Badge

Dank voor uw snelle bericht. Ik kan mijn gelopen traject niet vinden. Dat zou toch in "tijdlijn” moeten kunnen zien, doch als ik daarop druk en een datum kies, waarop ik heb gelopen krijg ik “Geen bezocht plaatsen". Tevens weer eens op Instellingen gedrukt, waar staat dat mijn "Locatie is ingeschakeld”.

Reputatie 6
Badge +5

https://myaccount.google.com/data-and-personalization

In het accountbeheer, Locatiegeschiedenis staat hier onder op uit.

Badge

Dank, maar bij mij staat dat op Aan, dus ????

Reputatie 4
Badge +2

Dag @LEM Zoun-Plag u geeft aan dat geen data-abonnement hebt op de bewuste telefoon. Nu maakt Google Maps standaard altijd gebruik van mobiele data, maar kan deze app ook werken als er een kaart op de smartphone is gedownload (NB: dat kunt u in de app zelf doen via de optie "Offline kaarten” in het menu). Heeft u zo'n offline kaart van Google Maps op uw telefoon? Mogelijk dat Google Maps zo'n gedownloade kaart nodig heeft om uw locatiegeschiedenis bij te houden, in het geval er geen dataverbinding (mogelijk) is.

Dat zou toch in "tijdlijn” moeten kunnen zien, doch als ik daarop druk en een datum kies, waarop ik heb gelopen krijg ik “Geen bezocht plaatsen". Tevens weer eens op Instellingen gedrukt, waar staat dat mijn "Locatie is ingeschakeld”.

Inderdaad “locatie geschiedenis moet aan staan en u kijkt op de juiste plek. 

Kijkt u eens onder Google Account beheer op uw telefoon. Onder Locatie historie, die aan moet staan, heb ik nog een optie “apparaten op dit account” waar ik aan kan geven welk Android apparaat Google moet gebruiken voor de locatie historie. (Mijn telefoon staat in het Engels maar het ziet er in het Nederlands identiek uit). Misschien staat dat verkeerd.

Badge

Probleem min of meer opgelost. Stom, stom, maar ik was gewoon niet ingelogd op Google. Heb dat ook al die tijd niet nodig gehad, dus het was me ook niet opgevallen.

Heb inmiddels de kaart van mijn omgeving gedownload, wat wandelingen gemaakt en een korte autorit, maar wat mij opvalt is, dat de genomen route in rechte lijnen wordt aangegeven in mijn tijdlijn en niet zoals enkele jaren geleden het geval was, de gelopen/genomen wegen. Nu kan ik me dat van mijn wandelroute wel voorstellen, want ik liep in een natuurgebied, maar met de auto zou ik toch de juiste wegen moeten zien. Of is er sinds die tijd het een en ander veranderd in de Maps app?

wat mij opvalt is, dat de genomen route in rechte lijnen wordt aangegeven in mijn tijdlijn en niet zoals enkele jaren geleden het geval was, de gelopen/genomen wegen.

Dan heeft hij dus alleen de locaties van die punten en de tussenliggende punten ontbreken, vandaar de rechte lijnen. Ik zeg niet dat ik het definitieve antwoord heb maar als experiment, speel de volgende keer als je een wandeling gaat maken eens muziek, of een luisterboek af. Ik heb de ervaring dat als je telefoon “niet laat slapen” je een meer gedetailleerde opname van je route krijgt, ten koste van je batterij uiteraard.

Badge

Tijdens m'n wandeling had ik idd een luisterboek opstaan. Bovendien was de route qua lijnen en vermelde km veel langer. De tijd die was gemeten was wel goed.

Ik laat het verder maar zo. Het is niet zo belangrijk, maar een beetje vreemd vind ik het wel. Dank voor je snelle reacties. Dank ook aan de anderen.

Tijdens m'n wandeling had ik idd een luisterboek opstaan.

Nou daar gaat mijn theorie dan mooi het raam uit:sweat:  .

Het is gewoon herkenbaar dat hij soms heel netjes je route vastlegt en soms alleen punten met lijnen daartussen. Als ik tijd over heb zal ik eens kijken of het internet nog tips heeft hoe je het kunt beïnvloeden. 

Badge

Wordt gewaardeerd, maar ik zou zeggen: "steek er niet teveel tijd in".

Badge

Ik had mijn vraag ook bij de Helpdesk van de Digitaalgids uitgezet. Hierbij hun antwoord, dat, wat mij betreft, alles wel duidelijk maakt:

“Beste lezer, Helaas, Google Maps houdt weliswaar bij waar u bent geweest maar niet op een manier waarop u achteraf in de app precies kunt zien welke wandelroute u hebt gevolgd. Dit was wel mogelijk met de app Google My Tracks maar daar heeft Google een aantal jaren geleden de stekker uitgetrokken. U zult dus een andere app moeten gebruiken. Het is overigens bij sommige apps wel mogelijk om routers te exporteren en deze weer in te importeren in Google My Maps (https://www.google.com/maps/d/u/0/) en ze op die manier alsnog zichtbaar te maken.
Groet,
Digitaalgids Helpdesk”

@LEM Zoun-Plag Ik heb gevonden hoe ik in maps wel een netjes een wandeling vastleg. Ik heb zo'n stappenteller, een Mi Band 4 in mijn geval, en als ik de wandeling log met de Mi-app en synchroniseer met Goog-fit staat de wandeling super nauwkeurig op de kaart.

Badge

Hartelijk dank voor deze suggestie. Ben binnen niet al te lange tijd jarig, dus heb ik eindelijk eens wat te vragen :grinning:

Reageer