Maak een foto van je telefoon als je deze inlevert ter reparatie

• 3 August 2015
  • 29 reacties
  • 2136 Bekeken

3 weken geleden heeft mijn dochter haar nieuwe (1,5maand oud) telefoon iPhone 6 bij Vodafone ingeleverd omdat deze bij film opnames geen geluid opneemt. In de winkel hebben ze nog wat dingen voor haar geprobeerd maar hij moet uiteindelijk toch opgestuurd worden om te laten repareren.

Bij Vodafone word dit gedaan door een extern bedrijf Dynafix. Na een paar dagen ontving bij dochter een mail, bij de telefoon was val-, stoot of drukschade geconstateerd. Telefoon heeft onherstelbare schade en kan worden omgeruild kosten hiervan €313,45 Ze kon er ook voor kiezen om afstand te doen van het toestel dan zou ze dus niks hoeven te betalen maar ook geen telefoon meer. Of om de telefoon ongerepareerd retour te ontvangen kosten hiervoor €36,30 (onderzoekskosten)

Ze heeft voor deze optie gekozen omdat ze dacht als het alleen geluid probleem is dan ga ik daar geen €313,45 voor betalen dan maar zonder geluid. Na 2 weken was de telefoon uiteindelijk weer terug bij Vodafone dus wij samen naar de winkel. Omdat ik het er toch niet helemaal mee eens was en voor mijn dochter op wilde komen.

Tot onze grote verbazing en gelukkig ook die van de medewerkers van Vodafone kregen wij een telefoon terug met een scherm dat totaal gebarsten was. Zo was deze dus niet ingeleverd. Gelukkig geloofde de medewerker ons dat die telefoon zo niet ingeleverd was en hij zou het dan ook voor ons gaan uitzoeken.

1week later is mijn dochter weer terug naar Vodafone gegaan deze hadden nog steeds niks laten weten. Een nog grotere verbazing uit onderzoek ( bij Dynafix word alles gefilmd) blijkt gewoon dat de telefoon DAAR is gevallen!!!

Ze laten daar een telefoon vallen en vervolgens durven ze de klant gewoon een rekening te sturen omdat het niet binnen de garantie valt.

Nu is de telefoon weer terug bij Dynafix voor reparatie, wat raar is aangezien in eerste mail staat onherstelbare schade. Op dit moment loopt het allemaal nog en volgende bezoek aan Vodafone ga ik zeker weer mee want ook van Vodafone vind ik dit geen service.

Wil mensen op dit moment waarschuwen dat ze een foto maken van hun toestel op het moment dat ze deze inleveren. Voor het zelfde geld betaald iemand die €313,45 terwijl het niet eens hun schuld is.

29 reacties

Reputatie 7
Badge +4
@Joopfrl

Meestal is dit inderdaad een dure vorm van een telefoon aanschaffen.

Maar veel mensen willen blijkbaar meegaan in de suggestie van de providers "dat zij slechts een relatief laag bedrag meer maand kwijt zijn".🤔

Overigens weet ik dat het via BelSimpel vaak juist ook goedkoper kan zijn om via hen een abonnement met nieuwe telefoon af te sluiten. Ik weet een hoop voorbeelden waarin de klant dan veel goedkoper uit is dan wanneer hij hetzelfde toestel bij de goedkoopste leverancier los zou kopen. In de praktijk is BelSimpel overigens ook dan vaak de goedkoopste of bijna goedkoopste leverancier. Ongeveer een half jaar geleden heb ik dit ontdekt en tot mijn verbazing blijkt het toch geheel te kloppen.🙂

Het totaalbedrag is dan (vaak aanzienlijk) lager dan een los Sim Only abonnement af te sluiten en een los toestel te kopen.

Overigens heb ik met hen ook uitstekende ervaringen opgedaan met uiterst vriendelijke en betrokken medewerkers die daadwerkelijk meedenken en eerlijk advies geven. Op geen enkele manier waren zij gericht op snel een contract afsluiten of een duurder product aansmeren. Blijkbaar begrijpen ze daar wél dat een tevreden klant de beste klant is die gratis reclame maakt en vaak trouw blijft.🙂
Reputatie 2
Ik ken Belsimpel redelijk goed. Edoch blijf ik trouw aan mijn principe en advies. Zeker daar waar het betreft mijn standpunt dat voor de gemiddelde en zelfs bovengemiddelde gebruiker (dus niet de extreme of gebruiker met bijzondere gebruikseisen en voorwaarden) prima uit de voeten kan met chinese toestellen of Aldi toestel of iets ouder model. Mijn advies is ook terughoudend mbt refurbished exemplaren. Dit omdat in de qualiteit van oplappen echt grote verschillen zit die voor de gemiddeld gebruiker niet goed te herkennen zijn.
Reputatie 2
@JES de Jong

Openmaken van de telefoon is niet nodig en zal zeker niet de beoogde zekerheid geven.

Hetgeen u meer zekerheid zal geven zijn de volgende aspecten:

IMEI nummer

Het IMEI nr op de verpakking en zichtbaar in het menu onder (informatie over de telefoo oid) moeten overeenkomen. Ieder ander nummer is een teken dat er iets aan de hand is

Hetzij het toestel is gerepareerd of refurbished of wat dan ook (bijv. death on arrivel). In zo'n situatie is mijn advies toestel niet accepteren. Ik heb hierom wel een toestel zonder pardon geweigerd. (Was een groot A merk flagship telefoon). Bij reperatie van een telefoon wijzigd het IMEI nummer namelijk.

Zegels van verpakking controleren

Is het zegel verbroken. Niet orgineel of zitten er meerdere zegels over elkaar. Exemplaar weigeren. Dit betekent dat de verpakking geopend is geweest. (Veel gehanteerde smoes is ivm qualiteitscontrole).

Authentieke kenmerken

Wat zijn dat? Daarmee bedoel ik de beschermfolies op en rond de telefoon en bijgeleverde accessoires. Bijv de folie over het scherm. Ieder toestel ook de goedkoopste chinese exemplaren van €50 hebben zo'n standaard beschetmfolietje over het scherm. Alleen na reparatie ontbreken die veelal. In zo'n geval is mijn advies telefoon weigeren.

Verschijning van de verpakking

Is het doosje waarin de telefoon zit af fabriek (dus niet de verzendverpakking). Is het doosje beschadigd (gedeukt, gebruikssporen oid). Dan is mijn advies weiger het exemplaar.

Andere dingen

Het is een opendeur wellicht (maar heel af en toe gebeurd het echt) tref je bestanden aan van anderen (foto belhistorie tekstbestanden) of inloggegevens wifi namen etc. Informeer oorspronkelijke eigenaar indien mogelijk en weiger de telefoon.

Vaak is het zo dat in voorkomende gevallen er een combinatie van aanwijzingen te bespeuren zijn.

Hopelijk helpt dit.

(Ps reactie nu in goede topic geplaatst. Sorry voor de fout. Voordeel kan die allesweter badge ook weer weg. Want er is veel meer dat ik nog niet weet. :-))
Ik heb 4,5 jaar een Wolfgang smartphone van de Aldi gehad. Ze maken hem niet meer maar ik heb nooit mankementen gehad en was er prima tevreden mee. Een nadeel was dat er geen updates voor Android kwamen. Ze verkopen nu nog toestellen zoals o.a. van Lenovo.

Na 4,5 jaar ging de accu slechter opladen en ben ik gaan sparen en rondkijken voor een nieuwe. Modellen die bij introductie €780 kostten, waren 10 maanden later nog maar €400. Nog een maandje later kon ik de LG G6 voor €375 krijgen. Ik ben sindsdien in m'n nopjes, keurig even later de update naar Android 8. In de Consumentengids van deze maand wordt hij weer geroemd als het beste toestel naast de topmodellen. Hij maakt sublieme foto's! Mooi groot scherm verhouding 1 op 2.

Het verhaal hierboven maakt me verdrietig, waar je in terecht kan komen met een abonnement. Ik heb moeite om te begrijpen waarom mensen een abonnement nemen. Uiteraard vrijheid blijheid voor iedereen maar van het verhaal hierboven word ik niet vrolijk. Ik heb altijd prepaid gehad. Ik betaal alleen voor verbruik bellen en sms wat neerkomt op gemiddeld €4,35 per maand plus toestel.

Internet heb ik alleen via wifi. Met wifispots van Ziggo heb ik buiten op straat ook wifi als ik even zoek. Als ik op visite ga bij mensen heb ik aan hun eettafel wifi van de Ziggo van hun buren. Snel genoeg om een filmpje van internet af te spelen zonder haperen! In bus, trein en tram heb ik ook wifi. Om nou voor die 20% van de plekken (b.v. in de auto) dat ik geen wifi heb een abonnement te nemen waar je 2 jaar aan vast zit, hoeft voor mij niet. Ik heb dan altijd nog bellen en sms. Ik heb een hoesje om m'n toestel, hij is nooit gevallen, ik hoefde het toestel van de Aldi nooit terug te sturen, was een prima ding. En de LG G6 kan onder water!

Reageer