Consumentenbond.nl
straatvraag

Maak je je zorgen om je privacy online?

• 21 april 2020
  • 76 reacties
  • 2757 Bekeken
Maak je je zorgen om je privacy online?
Badge +8
  • Moderator
  • 1446 reacties

Je online privacy: de een zegt 'niets te verbergen te hebben', de ander gaat hier juist heel zorgvuldig mee om.

:point_right: We stelden deze vraag ook op straat, lees hier de reacties.

Hoe zit dit bij jou? Maak je je zorgen om je privacy online?

76 reacties

Wel degelijk maak ik mij hier druk om!

De aantasting van de privacy vind ik een van de ergerlijkste kanten van de alsmaar toenemende digitale dwang.

Altijd en overal let ik op privacy-instellingen en mogelijkheden.

Dit terwijl ik “niets te verbergen heb”.

Reputatie 6
Badge +5

Hoe meer je je er in verdiept kom je tot de conclusie, dat je in theorie geen privacy hebt online. Je verleent rechten aan een app en je moet er op vertrouwen dat ze het niet misbruiken.

Je kunt zeggen dat Facebook alles van je mag weten, maar op het moment dat ze ook met je privéleven  gaan bemoeien is de maat vol. Het domme is, dat de meesten het helemaal niet in de gaten hebben. Je verteld in een privé bericht iemand dat je hoofdpijn hebt en ‘mama Facebook’ vertelt je welk merk pijnstiller je moet kopen.
Ze knopen alles aan elkaar en er komt een bezoeker in huis en die zet op de Facebook kaart dat mijn huis “Café Wortelstamper” heet.
Om dat van de kaart te krijgen ben je langer dan een jaar bezig.
Je gaat een paar webshops af naar een paar schoenen. Dan komt ‘mama Facebook’ Je moet deze kopen.
Die database over jezelf blijft maar groeien.

Er zijn al enge landen die alles aan elkaar knopen en als je gedrag niet netjes is, mag je niet meer met openbaar vervoer. En die landen zijn er nog open over. De andere doen het ook en kun je de gevolgen niet voorspellen.

Kort geleden maakten ze een schakelfoutje alle intercontinentale internetverkeer ging per vergis een paar uur lang door Rusland. Ik vind dat eng.

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb adblockers geinstalleerd om minder trackers te hebben en reclame. Ik vind het heel erg worden als sommige sites dan het functioneren van de webpagina blokkeren als je een adblocker aan hebt staan. Of je kan helemaal niet op de site komen. Probeer maar eens te scrollen of ergens op te klikken op Daily Mail met een adblocker aan. Gelukkig is het nog via een omweg te omzeilen, maar als je die niet weet lukt het niet.

De site van De Telegraaf kan je ook niet meer scrollen als je op een link klikt naar een bepaald artikel. Als je op de krantensite akkoord gaat met cookies, geef je meer dan 300 aangesloten reclamebedrijven toestemming dat ook nog na je dood nog je surfdata mogen verhandelen, en de bedrijven die die data kopen van hun geef je met één klik ook die toestemming. Ik vind dat zo ver gaan, dat ik maar niet meer op akkoord klik bij krantensites. 

Gisteren verscheen er opeens een vervelende pop-up op de pagina waar ik sinds zeer lange tijd het weer volgde: adblocker moet uit.

You are seeing this message because ad or script blocking software is interfering with this page.

Disable any ad or script blocking software, then reload this page”.

Volkomen overbodige boodschap dus. Pesten is het enige doel.

Deze pagina (weersvoorspelling.nl) is vanaf nu voor mij taboe.

Reputatie 7
Badge +7

Ik ben het met alle genoemde forumleden eens. 

Ook ik heb NIETS te verbergen.

Maar wat ik niets vind is voor anderen, met name criminelen, toch altijd belangrijk.,

Ik denk dat het voor iedereen goed is om zich te realiseren wat partijen allemaal van je (te) weten (kunnen komen) als je online bent. Of je daar zelf ok mee bent is een tweede. Ook ik heb niets te verbergen, maar ik ben regelmatig online via een browser als Tor in combinatie met een VPN omdat ik niet door alles en iedereen gevolgd wil worden. De standaard instellingen op je telefoon wat aanscherpen kan bijvoorbeeld ook geen kwaad. (Apple en Samsung kunnen er ook wat van namelijk).

En criminelen zullen werkelijk alles proberen om aan informatie te komen. Voorzichtig zijn zonder je angst te laten aanpraten is dus wel belangrijk naar mijn mening.

Badge +8

Ook op straat stelden we deze vraag. Bekijk hier de reacties op de Straatvraag van de maand in de Consumentengids van mei 2020.

Reputatie 6
Badge +5

@Imke 
Uit de reacties op straat kom ik tot de conclusie dat de meesten niet beseffen wat er gebeurt.
Er zijn meerdere bedrijven die van iedereen die online is, helemaal een psychologisch rapport bijhouden.
Je hele gedrag wordt vastgelegd en ook het verband met andere personen.
Volautomatisch word echt alles van je opgeslagen.
Ze zijn de beheerder van de meeste email accounts en agenda's 
Iedere stap die je doet, slaat Google en FB op met behulp van je GPS.
We hebben de corona app helemaal niet nodig, Google weet exact waar iedereen was in het verleden.
Als je de besmettingen toevoegt, leveren ze je alle data.
Dan zal iemand zeggen, dat je dat volgen uit kunt zetten of maken ze het alleen onzichtbaar voor je.

En om er nog een schepje bovenop te doen, zitten er van die domme spelletjes op FB.
“Vertel mij uw favorite kleur en dan vertellen wij…..” Bijvoorbeeld.
Cambridge Analytica wist er wel raad mee. 

Ook van mensen die niet op sociale media staan, worden gescand op biometrische waarden.
Uiteindelijk weten ze de naam en kunnen ze die ook beperkt volgen.

Zorgen over een vingerafdruk in je paspoort hoef je ook niet te maken, die staat via je telefoon al in de Google database.

Resistance is futile

Reputatie 7
Badge +7

Ik geloof @Wortelstamper op zijn woord en denk ook dat hij het best goed uitgezocht heeft. De conclusie is dus dat we digitaal voor met name dus de bedrijven en organisaties die zich zo met jou bezighouden, geen geheimen meer hebben. En we er dus kennelijk ook niets tegen kunnen doen. Wat moeten we dan, ons er “druk” over maken ?? Helpt dat iets, behalve stress en een heart attack?  Ook ik vind het allemaal “eng”, maar er schijnt dus geen oplossing te zijn. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +5

Het enge gevoel verdwijnt langzaam.
Maar je moet je er wel van bewust zijn, dat er ooit een datalek komt dat grote gevolgen heeft.
Voor wie het interessant vind, wat ze openbaar maken over covid19
https://www.google.com/covid19/mobility/

Volgens mij heeft het zeker zin om te proberen de schade te beperken.

En ook heeft het zin om bij te dragen aan een tempering van het enthousiasme over steeds maar meer digitalisering.

Stress hoeft hierbij niet te ontstaan.

De smartphone is de ergste boosdoener, is mijn indruk.

Reputatie 6
Badge +5

Klopt, het is een digitaal vergiet.

Reputatie 1
Badge +1

Heerlijk, "ik heb niets te verbergen/verliezen".

Ga eens de film "enemy of the state" zien.

Wanneer komt er eens een alternatief voor wachtwoorden? Een passwordmanager is in mijn ogen zeer onveilig. Het is bijna altijd Amerikaanse software, waarbij vanuit terrorisme... een achterdeur voor overheidsmedewerkers verplicht is. En die mensen zijn niet altijd betrouwbaar. 

Handig is drie soorten wachtwoorden. 1. Mail en overheidsdiensten. 2. Winkels en andere websites waar ook je naw gegevens nodig zijn. 3. Alle overige diensten, fb, WhatsApp, forums etc. 

Wel unieke wachtwoorden en eventueel opschrijven in een oude telefoonklapper, hackers breken nooit in in je huis. Nooit bewaren in een bestandje op je computer(wachtwoorden.txt) 

Nb zelf heb ik natuurlijk een ander systeempje;-) 

Reputatie 6
Badge +5

Wanneer komt er eens een alternatief voor wachtwoorden?

Die alternatieven zijn er wel.
Zo heb ik al jaren een YubiKey

Reputatie 7
Badge +4

Klopt, het is een digitaal vergiet.

helaas onjuist, leg het aantal virussen van de smartphone maar eens naast die van de windows laptop. 

het grootste vergiet zijn wij nog steeds zelf. 

Hoezo virussen, heer Stroeve?

Is dat niet weer een ander verhaal?

Reputatie 1
Badge +1

Wanneer komt er eens een alternatief voor wachtwoorden?

Die alternatieven zijn er wel.
Zo heb ik al jaren een YubiKey

Ok maar dat werkt ook met een wachtwoord. 

Je hoeft niet te reageren, je hebt het druk genoeg zo te zien. Ik zet de reacties nu uit. 

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb een behoorlijk zwaar en moeilijk antwoord elders op een forum gegeven en ben er even uit. Maar volgde deze discussie wel. En ondanks het weer het balletje naar elkaar spelejn is, was ik toch nieuwsgierig naar hoe het verlopen zou. Maar het stopt dus.

Ik was benieuwd naar het vergiet de smartphone, verklaar je nader. Het enige wat ik weet is dat mijn hoofd momenteel een vergiet is.

En dan yubikey, moest het even opzoeken:  De YubiKey van Yubico AB is een revolutionaire authenticatie sleutel voor eenvoudige en veilige toegang tot applicaties, netwerken en online services. YubiKey is een goedkope hardwarematige "two factor authentication" sleutel die eruit ziet als een kleine USB stick.

Het werkt ook met een wachtwoord dat klopt volgens mij. maar deugt het niet dat we nu stoppen. Wat is het goede en niet goede eraan. Niets dus. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +4

Hoezo virussen, heer Stroeve?

Is dat niet weer een ander verhaal?

virussen stelen je privacy gegevens, mensen installeren virussen dus we zijn weer terug bij de zwakste schakel

Ook zonder virussen (ik heb ze zelden of nooit, althans er wordt nooit iets gevonden) wordt er een voortdurende aanslag op onze privacy gedaan, heer Stroeve.

De virussen zijn dus een bijkomend probleem, volgens mij.

Reputatie 7
Badge +7

We zijn verder gegaan.

Even voor de duidelijkheid op een PC of Laptop e.d. kan men virussen plaatsen. Waarom dit soort figuren dat doet, is ook wel bekend. Meestal criminelen die middels die rotzooi gegevens van je willen ontfutselen, om allerlei redenen mogelijk, maar Geld is een belangrijke.. Dus als iemand stelt qua virussen en dus ook qua veiligheid zijn dat vergieten., Maar geopperd wordt juist smartphones. Hoe werkt het daar. Ik weet dat er veel geschreven is over whatsapp, twitter en noem ze allemaal maar op, ik ben er niet zo in thuis, maar daar schijnt men ook allerlei gegevens van je te vergaren om vaak niet erg vrome redenen. Is dat het. Of zet men (wie dan ook) virussen op een smartpohone?. Ik ben naief, wat zijn daar de boosdoeners. en werken antivirussen, security’s. anti malware…. en weer zo; 'n rijtje van die termen daar dan niet tegen? en wachtwoorden wat doen die voor een smartphone, anders dan voor de PV C en de websites. en dan yubikey, het ei van Columbus. Bij voorbaat dank, als het duidelijk uitgelegd staat mag je ook een link geven, groet Leo.

Reputatie 7
Badge +4

Ook zonder virussen (ik heb ze zelden of nooit, althans er wordt nooit iets gevonden) wordt er een voortdurende aanslag op onze privacy gedaan, heer Stroeve.

De virussen zijn dus een bijkomend probleem, volgens mij.

we zijn het eens!!!! de vlag kan uit! 😂😂😂😂😂

Oké, de vlag mag uit, het is tenslotte toch een soort Koninginnedag.

Maar wat u nu bedoelt, heer Stroeve, dat ontgaat mij.

Ik wil de feestvreugde echter zeker niet bederven.

Hiep, hiep, hoera!

Reputatie 6
Badge +5

Over datalekken gesproken:
Minister Ferd Grapperhaus schrijft vandaag dat er een data-lek is ontdekt in de NL-Alert-app.
De minister raadt gebruikers aan om de app te verwijderen.

Reputatie 4
Badge +3

Smartphone als vergiet:

Je telefoon vraagt om de haverklap: waar ben ik aan google servers met een lijstje van wifi macadressen, namen, etc. Bluetooth adressen die gezien zijn, etc. om voor jou een “zo goed mogelijke locatie te bepalen”   de zgn. semantic-location.  (dat gaat via semanticlocation-pa.googleapis.com )

Ik heb google play de toegang tot mijn contacten lijst ontzegd. Sinds die tijd zeurt de telefoon voor het begin en na het eind van een gesprek dat er bepaalde info niet gevonden kan worden. (via een vraag naar een andere googleapis.com site...). 

Mogelijk om te vertellen dat 010 - rotterdam is.  Zo zijn er veel meer zaken die “indirect” gecommuniceerdt worden.

NB. De queries naar semanticlocation-pa zijn er altijd ongeacht of locatie aan/uit gezet is.  Door deze queries verteld de telefoon dus indirect waar het toestel is.

Reageer