Maak je slome pc sneller met dit stappenplan

• 10 September 2018
  • 7 reacties
  • 17027 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Ook last van een computer die langzaam steeds iets trager wordt? Met een paar slimme ingrepen los je dat op. In de (100e!) Digitaalgids van september 2018 leggen we uit hoe je weer leven blaast in je pc of laptop. Met stappenplannen voor Windows 10 en Mac OS X.
Lees het gratis artikel en laat ons weten of ons stappenplan je geholpen heeft. Of heb je misschien zƩlf nog andere tips die je hebben geholpen om je pc te versnellen?

7 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Nou ik heb ook een tip
Stap 1.
Ga naar energiebeheer
Configuratiescherm\Hardware en geluiden\Energiebeheer\Instellingen voor beheerschema bewerken

Stap 2.
druk op;
geavanceerde energie-instellingen wijzigingen

Stap 3.
Voor de Intel gebruikers:

1. Open Intel (R) Graphics settings
  2. Open dan Intel (R) Graphics Power Plan
  3. verander op netstroom naar maximum performance
Nu je dit hebt gedaan gaan we verder

1. Open Intel (R) Dynamic Platform and Thermal Framework Settings
  2. Open Power limit
  3. Klik op de tekst rechts van Netstroom.
  4. En zet het op 5
  5. Doe dit ook bij Acoustics Limit (Onder Powerlimit)
Nog maar 1 stap.. Dan zijn we eindelijk klaar :D

1. Open Energiebeheer voor processor.
  2. Open nu Maximale proccesorstatus
  3. Zet Aangesloten op 100%

WAARSCHUWING
Ik raad het aan om de ventilator op actief te zetten iplaats passief.
Doordat dat je CPU/processor koeler houd waardoor hij langer mee gaat.
Dit hoeft niet perse, Als hij op passief staat gaat er niks opeens kapot maar actief is vaak net iets beter voor je computer
  1. Ga alweer naar Energiebeheer.
  2. Ga dan naar Energiebeheer voor proccesor.
  3. Koelbeleid voor systeem
  4. Verander passief naar actief

Pffff, Wat een lap tekst.. Jammer genoeg kreeg ik hier niet betaald voor šŸ˜
Reputatie 5
Badge +5
Korte reactie op het Windows-deel van dit artikel:

* Stap 3: Dit is een veelvoorkomende misvatting. Het verwijderen van software die de fabrikant vooraf geĆÆnstalleerd heeft maakt de pc niet sneller, het vergroot alleen de beschikbare schijfruimte.

* Stap 5: Hmm, gevaarlijk advies. CCleaner had vroeger een goede reputatie, maar is nu flink aan het afzakken (de laatste versie 5.45 is zelfs teruggetrokken omdat het allerlei gegevens naar de fabrikant zond). Bovendien kan een minder ervaren gebruiker met CCleaner z'n systeem onherstelbaar onderuit halen.

* Stap 8: Niet een System Restore doen omdat je minder dan 4 Gb intern geheugen hebt, of een gewone harddisk in plaats van een SSD, of je mail wilt bewaren?? Wat een onzin-advies. Aangezien Windows geleidelijk aan dichtslibt maakt een restore je systeem altijd tijdelijk weer sneller, ongeacht de hardware die erin zit. En nooit gehoord van een backup maken? Valt ook mail onder... šŸ˜‰
Reputatie 6
Badge +5
* Stap 8: Niet een System Restore doen omdat je minder dan 4 Gb intern geheugen hebt, of een gewone harddisk in plaats van een SSD, of je mail wilt bewaren?? Wat een onzin-advies. Aangezien Windows geleidelijk aan dichtslibt maakt een restore je systeem altijd tijdelijk weer sneller, ongeacht de hardware die erin zit. En nooit gehoord van een backup maken? Valt ook mail onder... šŸ˜‰

System Restore is qua mijn mening alsnog een goede oplossing.
Alles opnieuw downloaden en je hebt weer ruim genoeg ruimte vrij.
Geen progamma's die je computer langzaam.
Reputatie 5
Badge +5
Volgens mij zeg ik toch precies hetzelfde?
Reputatie 4
Badge +6

* Stap 3: Dit is een veelvoorkomende misvatting. Het verwijderen van software die de fabrikant vooraf geĆÆnstalleerd heeft maakt de pc niet sneller, het vergroot alleen de beschikbare schijfruimte.

Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom je de voorgeĆÆnstalleerde 'crapware' van de fabrikant maar beter kunt verwijderen. Natuurlijk nemen de programma's schijfruimte in en ze vallen je mogelijk lastig met reclame. Als die programma's ook nog eens automatisch met Windows opstarten, vertragen ze wel degelijk je systeem.

* Stap 5: Hmm, gevaarlijk advies. CCleaner had vroeger een goede reputatie, maar is nu flink aan het afzakken (de laatste versie 5.45 is zelfs teruggetrokken omdat het allerlei gegevens naar de fabrikant zond). Bovendien kan een minder ervaren gebruiker met CCleaner z'n systeem onherstelbaar onderuit halen.

Is er echt zoveel mis met CCleaner? Ja versie 5.45 is ingetrokken nadat kritische gebruikers hadden aangegeven dat er gebruikersinformatie lekte. Goed dat ze dat hebben gedaan. De software zelf werkt goed en is gebruiksvriendelijk. En inderdaad: je moet niet je register ermee opschonen, want daar schiet je niks mee op en is zelfs een beetje riskant, maar dat schrijven we dan ook in het stuk.

Een 'schone start' is een prima manier om een hopeloos trage pc vlot te trekken, ook is het maar tijdelijk omdat je uiteindelijk toch al die software weer gaat installeren. Het geheugen en/of de opslagcapaciteit uitbreiden, helpen meer en zijn een permanente oplossing. Dus overweeg die oplossingen voordat je een zo'n bewerkelijke restore begint. De opmerking over de mail is inderdaad vaag. Voor onervaren gebruikers is het verdraaid lastig om de mail voor een restore veilig te back-uppen en na afloop weer netjes terug te zetten. Ook mijn eigen ervaring. Zie het dan maar als een waarschuwing.
Reputatie 5
Badge +5

Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom je de voorgeĆÆnstalleerde 'crapware' van de fabrikant maar beter kunt verwijderen. Natuurlijk nemen de programma's schijfruimte in en ze vallen je mogelijk lastig met reclame. Als die programma's ook nog eens automatisch met Windows opstarten, vertragen ze wel degelijk je systeem.

Is er echt zoveel mis met CCleaner? Ja versie 5.45 is ingetrokken nadat kritische gebruikers hadden aangegeven dat er gebruikersinformatie lekte. Goed dat ze dat hebben gedaan. De software zelf werkt goed en is gebruiksvriendelijk. En inderdaad: je moet niet je register ermee opschonen, want daar schiet je niks mee op en is zelfs een beetje riskant, maar dat schrijven we dan ook in het stuk.

Een 'schone start' is een prima manier om een hopeloos trage pc vlot te trekken, ook is het maar tijdelijk omdat je uiteindelijk toch al die software weer gaat installeren. Het geheugen en/of de opslagcapaciteit uitbreiden, helpen meer en zijn een permanente oplossing. Dus overweeg die oplossingen voordat je een zo'n bewerkelijke restore begint. De opmerking over de mail is inderdaad vaag. Voor onervaren gebruikers is het verdraaid lastig om de mail voor een restore veilig te back-uppen en na afloop weer netjes terug te zetten. Ook mijn eigen ervaring. Zie het dan maar als een waarschuwing.

Meeste van die pre-installed apps worden pas geactiveerd/geĆÆnstalleerd nadat je er op klikt, en dan nog zijn zo zo klein dat het effect nauwelijks meetbaar zal zijn. Begrijp me goed, het kan geen kwaad en ik verwijder ze zelf ook altijd, maar om nou te zeggen dat je met je stopwatch een substantieel verschil meet, nee...

Mijn punt met CCleaner is dat het zeer riskant kan zijn voor onervaren gebruikers (toch een beetje de doelgroep van de CB, denk ik zo). En meer ervaren gebruikers hebben het niet nodig.

Tot slot: "Dus overweeg die oplossingen voordat je een zo'n bewerkelijke restore begint". In het artikel wordt gesproken over harddisk vervangen, ik neem aan dat we het daar nog steeds over hebben? (Je schrijft nu namelijk over opslagcapaciteit uitbreiden wat geheel iets anders is en de computer zeker niet sneller maakt). De harde schijf waar Windows op draait vervangen door een SSD is eenvoudig, wil je zeggen? Image maken, demonteren harddisk, monteren SSD, eventueel BIOS checken, met een boot-usb stick opstarten, image weer terugzetten...
Reputatie 7
Badge +5
@Aardvark schreef: "Meeste van die pre-installed apps worden pas geactiveerd/geĆÆnstalleerd nadat je er op klikt, en dan nog zijn zo zo klein dat het effect nauwelijks meetbaar zal zijn."

Helaas is dit niet het geval bij zeer veel computers en laptops.
Daar is alles al geĆÆnstalleerd zoals vaak oude McAfee of Norton antivirus die de computer traag maken en om updates blijven roepen en nog een aantal opstartende programma's die vrijwel niemand wil gebruiken.
Het schoonmaken kost je een half uurtje en de computer start gemiddeld 20 seconden sneller op en reageert dan ook sneller, omdat er veel minder op de achtergrond draait.

De vraag is dan: wat is dan mijn antivirus?
In Windows 10 zit tegenwoordig een zeer goed antivirus die nauwelijks de snelheid van je computer beĆÆnvloed, omdat hij in het geheugen kijkt wat er gebeurd en niet eerst het hele bestand gaat scannen voor het opstarten, als er iets vreemds gebeurd wordt het geheugenblok vastgezet en wordt dit verwijderd en de bestanden die erbij horen ook.
Voor diegenen die de vaak terechte negatieve berichten nog kennen uit het verleden van vorige versies van Windows antivirus, de huidige Defender is het zakelijke antivirus van Microsoft wat in 2006 is uitgekomen en werkt met: MpCmdRun.exe.
Sinds 2006 draait het al op al mijn computers en heb ik het vanaf 2006 altijd op computers geplaatst die ik leverde aan de particuliere en zakelijke markt tot 2008 en heb zelf in die 12 jaar geen problemen ervaren zoals je eerder vaak zag en nog ziet gebeuren met de zogenaamde betaalde antivirussen: vastlopen na updates, dichtzetten van bepaalde poorten naar printers en andere apparatuur zoals met Norton vaak gezien wordt, niet kunnen bereiken van bepaalde websites, zoals je de laatste tijd vaak tegenkomt in fora met McAfee of veel te sterk beveiligen waardoor een aantal normale programma's niet meer draait, ook genoemd vals positieve of false positives.

Reageer