Consumentenbond.nl

Maak jij wel eens een back-up van je bestanden?

• 10 januari 2017
  • 37 reacties
  • 1165 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3
Een beetje computerfreak doet het met zijn ogen dicht. Maar de meesten zien er tegenop een back-up te maken en laten het zitten. Toch is het helemaal niet moeilijk en scheelt het een hoop ellende als het een keertje misgaat.

Goed nieuws uit onze test Beste back-upsoftware! Je hebt geen dure software nodig. Windows en MacOS hebben ingebouwde software die voor de meeste gebruikers prima volstaat én gebruikersvriendelijk is.

Voor wie extra controle wil, zijn er uiteraard meer goede opties. Benieuwd welke losse software goed uit de bus komen? Bekijk hier het gratis artikel uit de Digitaalgids van januari 2017.

Hoe vaak maak jij een back-up? Laat het ons weten in een reactie!

37 reacties

Het gemakkelijkste is het maken van back-ups in de wolken. Dit gaat, denk ik, wel alleen met bestanden, niet met programma's en dergelijke.
Reputatie 5
Badge +6
Ik sync al mijn gegevens met Dropbox en/of OneDrive en/of GoogleDrive. Je kunt discussieren of dat goed genoeg is, maar vooralsnog denk ik voor mij van wel.
Reputatie 6
Badge +4
timemachine van MacOs maakt elk uur een (verschil) backup naar een NAS bij mij en die synchroniseert weer naar een NAS op een andere locatie, geen omkijken naar.
Badge
Ik maak elke dag een back-up op verschillende manieren; dagelijks een (automatische) online backup via Backblaze en elk uur een automatische backup via TimeMachine op een externe HDD. En 1x in de week maak ik een kloon van mijn interne schijven op weer een andere externe HDD. Op deze manier loop ik zo min mogelijk risico op verlies van belangrijke data. Er zijn heel veel programma's verkrijgbaar (al dan niet betaald) die automatisch een backup kunnen maken, je hebt er - na installeren en instellen - geen omkijken meer naar. Dus ik raad echt iedereen aan om op de een of andere manier een backup te gaan maken, zonde als je ineens al je gegevens of foto's kwijt bent of dat je voor veel geld je gecrashte bestanden van je HDD moet laten redden.
Badge +1
ik maak bijna elke dag back-ups op een separate harde schijf. Al mijn programma's staan ook hierop gesaved. Voor bestanden gebruik ik one drive, erg handig en ook dit wordt na updates nog apart opgeslagen op een back-up schijf.
Ligt er aan wat je allemaal wil bewaren.
mijn zoon en ik hebben beide een synology nas, welke alle belangrijke bestanden, zoals oa foto,s automatisch backupf naar elkaar. Zo is de backup ook altijd op een ander adres aanwezig. Ideaal. Wanneer en op welke tijd is zelf in te stellen. Wij doen dit 1x per week snachts
Ik heb mijn computer zo ingesteld dat deze automatisch ieder uur een back-up maakt. Werkt perfect!
Ja, eenmaal per maand
Badge
Ik doe het ongeveer eens per week of twee weken. Ik heb drie PC's; de twee desktops backuppen naar hun eigen en elkaars tweede harde schijf, de laptop naar de tweede harde schijf van allebei de desktops. Geen automatisch backupschema, gewoon met de hand met Windows 10s "Backup en restore" uiit Windows 7. Verder synchroniseer ik de mappen "Mijn documenten" en "Downloads" op de drie PC's met FreeFileSync, zodat ik zonder aparte NAS toch vanaf verschillende PC's aan zaken kan werken.
trouw backup gemaakt van alles wat ik belangrijk vind en helaas vond. (foto archief)je hebt niets aan je backup als het medium waar het op staat je in de steek laat en zelfs de recovery experts er niets meer mee kunnen.Nu twee apparaten in gebruik genomen.

Zucht en snik
Vanaf de eerste generatie Time Machine van Apple maak ik backups van alle Macs thuis. Dit heeft mij al meerdere malen gered van problemen met harde schijven, of van bestanden die teruggezet moesten worden. Je hebt er geen omkijken naar, het werkt altijd goed. Nadeel is wel, dat de Time Machine thuis staat, en bij brand waarschijnlijk alles verloren is.
elke maand op een externe schij
wekelijks op een externe schijf
Ja alle documenten en foto's worden buiten de harde schijf ook in onedrive opgeslagen.

Programma zijn op een externe harde schijf opgeslagen
Ik gebruik WD My Passport Ultra externe harde schijf. Eén maal instellen en bij aansluiten maakt hij automatisch een back-up. Op meerdere computers te gebruiken.
Badge +1
Ik heb twee externe harde schijven. Op de ene sla ik maandelijks (zou wekelijks moeten) de bestanden op, op de andere kopieer ik jaarlijks voor de vakantie de hele computerinhoud. Opslaan in een cloud o.i.d. durf ik niet, je weet nooit of er écht niemand bij kan.
iedere week een image!
Om de paar dagen een dackup op een externe harde schijf, d.w.z. een update van de veranderingen van mijn bestanden door een vergelijking met FreeFileSync, een gratis en heel gebruiksvriendelijk programmaatje.
Ik probeer het maar vind het een vreselijk gedoe. Na 2 backup series is de externe schijf vol en moet je een oude backup wissen. Dat moet ik zelf in de gaten houden. Bovendien als je pc gehackt wordt kunnen ze ook bij de externe hd is me verteld, dus die moet je elke keer loskoppelen na de backup. Automatisch backuppen werkt zo ook niet. In een of andere cloud opslaan is me vooralsnog te link, alsof hackers daar niet evengoed bij zouden kunnen?
Dagelijks met Backu4All een backup naar m'n NAS. Mijn broer doet hetzelfde en we backuppen naar elkaars NAS. Veilig gevoel (brand/inbraak)

Instellen best veel werk (alles encrypted) maar verder helemaal automatisch.
Ik gebruik al jaren Macrium Reflect, gratis en steeds up tot date! Maak voor 3 computers eens per 2 weken een image. (Dus van gehele schijf op een externe schijf). Duurt hooguit een 10 tot 20 minuten. De nieuwste versie heeft een fijne optie. Je kunt een optie toevoegen aan de computer die dan na de opstart enkele seconden een scherm laat zien waarbij een keuze kan worden gemaakt tussen gaan naar Macrium (b.v. restore) of Windows. Of reparatie via Windows. Je hebt dan niets te maken met cd's of USB sticks. Kortom ideaal. Aanrader.dus.

Arend Hakman
Badge +1
Backuppen doe je voor de veiligheid van je bestanden, dat je ze niet kwijt raakt. Maar wat ik tegenwoordig ook doe - vroeger vond ik dat niet nodig omdat ik alleen woon - is mijn computer met een wachtwoord openen. Zodat iemand die mijn pc ongewenst meeneemt, er niet in kan dus niets met mijn gegevens kan.
Ik gebruik een Desktop computer thuis en een Laptop om mee te nemen. De twee apparaten probeer ik compleet gesynchoniseerd te houden. Dit doe ik door eerst een back-up van (b.v.) de Desktop te maken en deze back-up te spiegelen naar de Laptop. Als ik ben weggeweest en met de Laptop heb gewerkt, doe ik het omgekeerde. Zo heb ik altijd een back-up en twee apparaten met (vrijwel) dezelfde data. Afhankelijk van het 'weggaan' doe ik het dagelijks en in ieder geval één maal per week. Is wat moeite, maar werkt prima.
Ja, ik heb het zo geregeld dat er altijd automatisch een back-up wordt gemaakt.

Reageer