Consumentenbond.nl

Maak jij wel eens een back-up van je bestanden?

• 10 januari 2017
  • 37 reacties
  • 1165 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3
Een beetje computerfreak doet het met zijn ogen dicht. Maar de meesten zien er tegenop een back-up te maken en laten het zitten. Toch is het helemaal niet moeilijk en scheelt het een hoop ellende als het een keertje misgaat.

Goed nieuws uit onze test Beste back-upsoftware! Je hebt geen dure software nodig. Windows en MacOS hebben ingebouwde software die voor de meeste gebruikers prima volstaat én gebruikersvriendelijk is.

Voor wie extra controle wil, zijn er uiteraard meer goede opties. Benieuwd welke losse software goed uit de bus komen? Bekijk hier het gratis artikel uit de Digitaalgids van januari 2017.

Hoe vaak maak jij een back-up? Laat het ons weten in een reactie!

37 reacties

In 1997 werd bij mij ingebroken en alle zichtbare computerapparatuur werd meegenomen, inclusief de dagelijkse back-up. Maar ik had nog een maandelijkse back-up van toevallig maar een paar dagen oud. Tegenwoordig heb ik automatisch elk uur de Apple Time-Machine back-up, en bovendien dagelijks een volledige back-up van mijn opstartschijf met alle documenten. Verder staan al mijn documenten in iCloud waardoor mijn MacBook laptop (altijd op een andere locatie) en mijn iMac bureaucomputer altijd volledig gesynchroniseerd blijven. Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat op één en dezelfde dag mijn iMac wordt gestolen en mijn MacBook in gruzelementen valt, dan nog komen al mijn documenten op nieuwe computers vanzelf terug uit de iCloud zonder dat ik daar iets voor hoef te doen. Tenslotte maak ik nog een maandelijkse back-up op een externe harddisc op een brand- en diefstal veilige plaats. Waarom? Als ik al mijn documenten verlies, verlies ik het materiaal van de trainingen die ik geef. Dan verlies ik opdrachten en klanten.
Ik heb een volledige backup van mijn desktop systeem op een systeem met redundante schijven (zodat schijfuitval van 1 schijf kan worden opgevangen). Daarnaast wordt data die op de desktop steeds wordt gewijzigd realtime weggeschreven op die redundante opslag.

Op mijn server maak ik met een script een backup eens per dag en bewaar daar een aantal versies van.

Op andere systemen maak ik af en toe handmatig een backup maar daar staat eigenlijk ook niks op dat ik veilig zou moeten stellen aangezien alles wel is terug te krijgen. Daarnaast maak ik dan ook af en toe nog eens een backup op externe disk van de gebackupte data vanaf de redundante schijf.
Minstens een keer week een soms vaker middels Time van Apple.

Mvrg.

J. Hendriks
Ik maak geregeld een back up van de bestanden van onze desktop en laptop op de NAS (Network Attached Storage) die in mijn netwerk aanwezig is. Deze NAS is vanaf het internet niet rechtstreeks toegankelijk. De NAS zelf heeft mirroring tussen de twee schijven.

wat ik tegenwoordig ook doe is mijn computer met een wachtwoord openen. Zodat iemand die mijn pc ongewenst meeneemt, er niet in kan dus niets met mijn gegevens kan.

Geplaatst door RinaR op Jan 15, 2017.
Dat helpt niet. Je kunt de schijf lezen door hem in een andere computer te zetten.

wat ik tegenwoordig ook doe is mijn computer met een wachtwoord openen. Zodat iemand die mijn pc ongewenst meeneemt, er niet in kan dus niets met mijn gegevens kan.

Dat helpt niet. Je kunt de schijf lezen door hem in een andere computer te zetten.

Geplaatst door A. Plantema op Jan 22, 2017.
Tenzij je encryptie op de schijf aanzet door bijvoorbeeld het in moderne versies van Windows geïntegreerde Bitlocker te gebruiken. Wel even je key veiligstellen (print, usb-stick, allebei) .
Badge +1

Geplaatst door A. Plantema op Jan 22, 2017.
O, dat wist ik niet. Maar een snelle dief vindt dat hopelijk teveel werk.
Backups zijn niet alleen voor als de computer crasht, maar ook voor als je huis afbrandt.

Mijn iMac backupt daarom (via Time Machine) naar een externe HDD waar ik er 2 van heb, Eéntje hangt via usb aan de iMac en wordt elk uur bijgewerkt, en de andere ligt op m'n werk in een kast. Elke twee weken wissel ik ze om. Zo ben ik hooguit de laatste 2 weken kwijt (wat ik acceptabel vind)
In een vorige baan zorgde de werkgever niet voor backups, maar had ik zelf een perfect systeem om mijn (linux) machine te back-uppen: ik draaide (via rsync, aangestuurd vanuit eigen bash-scripts) dagelijks een synchronisatie met een portable hdd (wat doorgaans minder dan één minuut kost) die ik mee naar huis nam en daar synchroniseerde met mijn thuiswerk-machine (ook linux, zelfde bestandssysteem). Alle bestanden staan dus steeds op 3 schijven, die zich op minstens 2 locaties bevinden. Was een erg efficiënt systeem (snel én veilig)

Het lijkt me dat dit ook voor windows/osx te gebruiken is met de juiste software.
Reputatie 4
Badge +5
Wekelijks, zowel op een aparte interne schijf als op een externe USB schijf. De interne schijf is eigenlijk meer voor het gemak: ik hoef de externe, langzame schijf niet aan te zetten.

Een externe schijf is van belang: in geval van nood (denk aan brand) is die in een handomdraai meegenomen. En in geval van ransomware. Ik heb geen ervaring met een backup 'in the cloud'. Een bestandje hier, een bestandje daar, om te sharen, okay. Maar als je over grotere hoeveelheden praat... Denk aan hele fotocollecties, grote Outlook .pst bestanden, complete PDF en Excel folders... ik weet het niet. Lijkt mij allemaal tergend langzaam gaan.
Al die reacties lezende dacht ik goed bezig te zijn, ik heb een externe harde schijf (4Tb) als Time Machine (ik heb dus een iMac) ingesteld die inmiddels vol is, en bij elke nieuwe verandering (behalve de laatste 2 maanden, dom!) maak ik een nieuwe back up, en elke keer als ik een nieuwe back up maak aangeeft dat het oude back ups gaat verwijderen.
Ook daarom heb ik sinds een jaar of 3 een NAS, deze heb ik ook als Time Machine ingesteld met 2 RAID, dit is niet zonder slag of stoot gegaan, hierbij heb de hulp van Synology erbij gevraagd omdat het systeem wel als Time Machine back ups maakte maar ik kon er "niet bij", dankzij Synology is het opgelost, het was een software probleem die zij moesten oplossen, dat was mij nooit gelukt.
Ik heb in al die tijd maar 1 keer gebruik hoeven te maken van de Time Machine op de NAS, tot vorige week. Ik heb per ongeluk een externe harde schijf gewist met al mijn foto's en in aangemaakte fotoalbums en wilde die uit de NAS halen, helaas, ik kan er niet meer bij, inmiddels heb ik weer contact gezocht met Synology, er gloort hoop.
Dus geen systeem zo goed of het valt of staat met discipline.
Reputatie 6
Badge +5
vanwege mijn minimale opslag ruimte 128gb heb ik geen backup (Behalve school bestanden op een cloud)

Alleen Firefox en de andere games/apps die ik gebruik zijn online dus ik heb daarom ook geen backup nodig

Reageer