Consumentenbond.nl

Maakt jouw printer het jou ook zo moeilijk klooninkt te gebruiken?

• 30 april 2015
  • 43 reacties
  • 5606 Bekeken

Klooninkt is veel goedkoper dan originele merkinkt, maar toch van prima kwaliteit. Het is dus een goed idee eens een huismerkcartridge te proberen, maar daar willen de printerfabrikanten liever een stokje voor steken. Een bekende truc is de afschrikmelding: vooral HP- en Canon-printers schreeuwen moord en brand als je er een klooncartridge in plaatst. Gelukkig kun je die melding wegklikken, maar het schrikt toch af!

db97ffbf-00d2-4d64-aa84-69a7fef0ec64.png

Andere trucs zijn de software-update, de houdbaarheidsdatum, het controlelampje en de anti-kloonchip. Je leest meer over alle trucs in ons dossier Printers.

Ik ben heel benieuwd of deze trucs je bekend voorkomen. En of je nog andere trucs kent! Laat hieronder een bericht achter met jouw ervaring.

43 reacties

Leuk, dat de CB oproept tot trucjes en indirect tot 'frauderen'. Nieuw logo, nieuwe stijl?

Het schijnt te functioneren, wanneer je de codering van bij voorbeeld een HP-cartridge overzet op de cartridgekloon.......HP merkt dit niet! maar je geldbeurs wÈl.......!

'Frauderen', benadelen, vals spelen, sjoemelen of om de tuin leiden? Of is het eerder een spelletje consument tegen fabrikant! Gewoon op het internet gevonden!

Leuk, dat de CB oproept tot trucjes en indirect oproept tot 'frauderen', nieuw logo, nieuwe stijl?

@ HG van Rheenen, ik begrijp niet helemaal waarom we oproepen tot frauderen. Is de afbeelding misschien onduidelijk? Ik hoor het graag!

Leuk, dat de CB oproept tot trucjes en indirect oproept tot 'frauderen', nieuw logo, nieuwe stijl?

@ HG van Rheenen, ik begrijp niet helemaal waarom we oproepen tot frauderen. Is de afbeelding misschien misleidend? Ik hoor het graag!

Door Irene J.

Niet schrikken, er staat 'frauderen'......omdat ik het sjoemelen niet als een wettelijk onderbouwde overtreding ervaar, maar eerder als ondeugend zijn. Fabrikanten mogen daarbij een andere mening hebben. Juristen zullen hun eigen waarheid hebben. Mijn antwoord voldoet helemaal aan de gestelde vraag. Het dilemma werd overigens onlangs net zo behandeld en gedemonstreerd bij een tv-programma over kloon-koffiecupjes die door een fabrikant nog steeds met trucjes energisch geweerd worden! M.a.w. CB gaat met de realistische trends mee......en de consumenten zullen graag ook illegaal mee-smikkelen!

Wat zijn klooncartridges precies?

http://pc-en-internet.infonu.nl/diversen/13461-wat-zijn-compatible-huismerk-cartridges-eigenlijk.html

Indien de CB-jurist meent, dat dit niet kan/mag, zal ik de link op verzoek weer verwijderen. De volgende TIP op het internet is van 123inkt.nl, andere merken worden overigens ook zo uitvoerig behandeld:

http://www.123inkt.nl/pdf/handleidinghp364oud.pdf

NB. Heb vandaag twee orginele HP-cartridges gekocht bij Kruidvat met 25% korting..........dat dan weer wel!
Wat ik in iedere discussie over inkt en toners mis is het gezondheidsrisico, er word steeds over enkele euro's voordeel gepraat, schade aan printers maar wat de gebruiker in ademt of via de vingers binnen krijgt denkt niemand bij na.

Van de originele inkt/toner zijn veiligheids certificaten te krijgen terwijl van de recycle inkt en toner niets bekend is wat er in zit.

De keuze maakt mij allemaal niet uit maar er word soms gespeeld met de gezondheid om enkele euro's, iedereen probeert gezonder te leven, dieeten, sportschool en dure voeding dus dat is een beetje tegenstrijdig in het hele verhaal
Ja natuurlijk, zolang het business model behelst dat de printer min of meer gratis weggegeven wordt en de fabrikant het moet verdienen op de inktcartridges zal die er alles aan doen om namaakcartridges buiten de deur te houden.
Ik gebruik al jaren zwarte vulpeninkt voor het bij- en navullen van de zwarte cartridge in mijn printer. Voor 57 ml inkt betaal ik € 4,24! Werkt prima.
- De beste "truc" is om al tijdens het installeren van je printer niet te snel door te klikken naar een volgend scherm, maar goed te letten op een schermpje met de gebruiksvoorwaarden.

Daarin word vaak gevraagd om - via je internetverbinding- informatie te verzenden naar en te ontvangen van de fabrikant.

Dat geeft fabrikanten de gelegenheid om, vaak zonder dat je het merkt, de zgn. firmware IN je printer te wijzigen waardoor het gebruik van niet originele of hervulde cartridges bemoeilijkt of zelfs onmogelijk word gemaakt.

Kijk ook eens in de instellingen van je printer of daar de mogelijkheid bestaat om automatische updates uit te schakelen; wees gerust, uw printer gaat echt niet beter printen van updates.

- Als je je cartridges laat hervullen:

Voor Hp printers met 2 cartridges: Ruil je lege cartridge niet om voor een al hervulde, maar laat je eigen lege cartridge hervullen en gebruik die weer in dezelfde printer waarin die eerder werd gebruikt.

De printer zal inderdaad wel beginnen te "schreeuwen', maar zal daarna wel gewoon weer moeten gaan printen.

Over het simpelweg wegklikken van meldingen: Speciale aandacht verdienen de HP's met 4 of meer inkttankjes nr. 364 en 920 en in mindere mate de Lexmark nr. 100 cartridges:

Op de HP en Lexmark printers die deze cartridges gebruiken zit geen beveiliging tegen oververhitting van de printkop.( door een gebrek aan inkt = koelmiddel tijdens het printen.)

NB: U loopt dus ÓÓk het risico op oververhitting, zelfs als u de originele merkcartridges gebruikt!

Die beveiliging zit wÉl op alle Brothers, Epsons, en Canon's met losse inkttankjes, en die beveiliging is dan ook de reden dat die printers - na de al eerdere "bijna leeg" melding die iedereen negeert! - simpelweg weigeren om te printen als 1 van de cartridges bijna leeg is.(En dat weigeren is dus geen nadeel zoals de CB printertesten iedere keer aangeven, maar juist een voordeel!)

Op de klonen van de Lexmark 100 zit vaak wel een nieuwe, werkende !! chip die zorgt dat op tijd de "bijna leeg melding" verschijnt zodat je zÉlf op tijd kunt stoppen bij de eerste slechte afdruk.

Ook op de klonen van Brother, Epson, en Canon zit meestal een nieuwe werkende chip, en de printer zal dan ook op tijd weer weigeren om te printen.

Op klonen/compatibles van HP zit vaak nog de originele verbruikte en uitgeschakelde HP chip of geen nieuwe en/of werkende! chip.

U krijgt dus A. geen "bijna leeg melding meer", Én B. de printer blijft gewoon doorprinten als de inkt= koelmiddel op is omdat er geen beveiliging op de printer zit..

Dat hoeft nog geen ramp te zijn als u 1 vel print en u ziet dat "de afdrukcapaciteit niet meer acceptabel is" = het moment om de cartridge te vervangen volgens de HP handleiding die niemand! leest, maar bij een grotere printopdracht kan het betekenen dat de printkop onherstelbaar word beschadigd door oververhitting.

Daar komt men vervolgens pas achter als een nieuwe volle cartridge word geplaatst en de printer slechte afdrukken blijft maken, ook na talloze keren reinigen van de printkop.

Zorg dus dat u voor de HP 364 en 920 een hervulde of klooncartridge gebruikt mÉt een nieuwe werkende! (en firmware bestendige) chip die A. na plaatsing weer het inktniveau aangeeft en B. zich ook weer op tijd meldt zodat u zÉlf! op tijd kunt stoppen om de cartridge te vervangen.(Wat dan ook weer afhankelijk is of u een Apple en/of welke Windows versie u gebruikt.)

- Ook nog een waarschuwing over het gebruik van chip resetters die in de handel worden aangeboden "want uw cartridge is nog lang niet leeg" om zodoende ook het laatste beetje inkt uit de cartridge te kunnen gebruiken.

Gebruik resetters allÉÉn als tegelijkertijd ook de cartridge hervuld word.

De werking van de chip loopt gelijk met de hoeveelheid inkt in een cartridge en zorgt dat op tijd de beveiliging = weigeren om te printen in werking treedt.

Als alleen de chip gereset word blijft de printer ook zonder inkt doorprinten met als risico oververhitting = einde printer.
Altijd tot volle tevredenheid gewerkt met de eigen merk cartridges van 123 inkt (Canon MP 260). Ik heb enkele weken geleden een nieuwe kleurencartridge geÏnstalleerd en daarna nog een aantal pagina's uitgeprint. De dag erna kwam plotseling de melding:

‘De volgende inktpatroon wordt niet herkend ‘kleur’

Het afdrukken kan niet worden uitgevoerd, omdat de inktpatroon niet correct is geÏnstalleerd of niet compatibel is met deze printer.’

Dit probleem gemeld bij 123 inkt. Alle tips en trucs die werden voorgesteld uitgeprobeerd zoals printer uitzetten en resetten. Helaas geen resultaat. Daarna de inktcartridge opgestuurd en een nieuw (eigen merk) exemplaar ontvangen. Ook deze weigerde alle diensten.

Daarna printer aangeboden bij de reparateur. Mijn verbazing was groot toen de printer weer perfekt draaide met originele Canon cartridges. Dit gemeld bij 123 inkt en de huismerk cartridge omgeruild voor de originele versie. Overigens werd bij 123 inkt zeer serieus met dit probleem omgegaan en werd alles heel correct afgehandeld. Dus voor mijn printer helaas geen huismerk inkt meer gebruiken.
Of het er mee te maken heeft, weet ik niet, maar bij mij werd mijn Canon printer via wifi onvindbaar voor de PC, nadat ik goedkope inktcartridges had geÏnstalleerd. (Via mijn tablet bleef hij wel gewoon bereikbaar). Toen ik die cartridges verwijderd had en maar weer vervangen door de merkinkt, was alles weer in orde. Ik vind het zelf een sterk verhaal, maar ik heb het bij ervaring.

Daarnaast drukte de goedkope inkt alles af in uitsluitend rood-tinten. Hoe dat kan weet ik ook niet, maar ook hier was de oplossing de merkcartridges terugzetten.

Daarnaast drukte de goedkope inkt alles af in uitsluitend rood-tinten. Hoe dat kan weet ik ook niet, maar ook hier was de oplossing de merkcartridges terugzetten.

Alledrie de kleuren, Cyaan, Magenta en Geel aangevuld met wat Zwart worden gebruikt om uiteindelijk de juiste kleur te maken.

Als 1 van die drie C/M/G ontbreekt "kloppen" de kleuren dus niet meer.

(N.B. Als de kleuren wel kloppen, rood is rood en groen is groen maar het geheel oogt flets dan is Zwart op.)

De kleur rood word gemaakt door het mengen van Magenta=Paars en Geel, en de logische conclusie is dan ook dat Cyaan/Blauw ontbrak.

Als het een Canon cartridge met printkop is; trek maar eens een streep op een stuk - dubbelgevouwen- KEUKENpapier wat een klein beetje "klam"gemaakt is, gewoon met kraanwater en druk gerust wat harder op het papier, kan geen kwaad.

Na 1 of een aantal keer moet u drie even brede geel/blauwe/paarse lijnen zien verschijnen ten teken dat de inkt uit de printkop stroomt en de cartridge alsnog te gebruiken is.

Wat ik in iedere discussie over inkt en toners mis is het gezondheidsrisico, er word steeds over enkele euro's voordeel gepraat, schade aan printers maar wat de gebruiker in ademt of via de vingers binnen krijgt denkt niemand bij na.

Van de originele inkt/toner zijn veiligheids certificaten te krijgen terwijl van de recycle inkt en toner niets bekend is wat er in zit.

De keuze maakt mij allemaal niet uit maar er word soms gespeeld met de gezondheid om enkele euro's, iedereen probeert gezonder te leven, dieeten, sportschool en dure voeding dus dat is een beetje tegenstrijdig in het hele verhaal

In uw keukenkastje staan ongetwijfeld een aantal produkten die u, zonder enig veiligheidscertificaat, gewoon bij de supermarkt kunt aanschaffen en die vele malen schadelijker zijn voor het milieu of uw gezondheid dan inkt of tonercartridges.

Als er in inkt- of tonercartridges schadelijke stoffen zouden zitten zouden daar,zowel op originele alsook op compatibles dezelfde waarschuwings symbolen - kruizen en/of doodshoofden- op moeten staan.
Ik gebruik al jaren klooncartridges (van Sneltoner en sinds kort van Opus) voor mijn Canon printers.

Geeft nooit problemen of rare meldingen. Wel een stuk goedkoper!
ik heb een brother printer en gebruik al jaren naar grote tevredenheid de "kloon" cartridges van 123inkt.nl

daar zit niet alleen meer inkt in maar is ook n og vele malen goedkoper dan de originele cartridges van brother.
Na jaren van ellende met "kloon"cartridges in mijn HP printer deze aan de kant gegooid en een Brother printer gekocht bij 123inkt.nl inclusief hun "kloon" inkcartridges. Nooit meer ÉÉn probleem gehad!!!
Ik heb ca. 4 maanden geleden een nieuwe Epson printer model X 28 all in one aangeschaft, in het begin tot mijn tevredenheid, maar nadat ik klooncartridges gebruikt heb zijn mijn kleurafdrukken van inferieure kwaliteit , erg overheersende geel/oranje achtige kleuren. Wie weet een oplossing voor mijn probleem.
Badge +1
Ik gebruikte mijn Canon inktjet zÓ weinig dat elke keer de opgedroogde inkt in de spuitkopjes printen onmogelijk maakte. Ook de schoonmaakprocedure hielp niet, maar kostte telkens wel een hoop inkt. Als ik nu een foto wil printen, dan breng ik hem naar het Kruidvat of zo - dan weet ik zeker dat ik goede inkt en papier krijg en het is goedkoper dan printen met merktinkt. Correspondentie print ik op mijn Brother laserprinter, in zwart-wit (maar scherper dan een inktjet). Laatst een nieuwe tonercartridge besteld bij 123inkt.nl, maar die deed het niet goed. Lang verhaal kort: de fabrikant had, waarschijnlijk uit auteursrechtelijke overwegingen, zijn kloon kennelijk iets teveel van het origineel laten afwijken, waardoor hij niet goed wilde printen en ik kreeg mijn geld terug. Daarna heb ik bij een inktwinkel hier in de stad een andere kloon gekocht. Die doet het wÈl prima. Let wel: die Brother is inmiddels een oud beestje (HL-1430), dus ik durf niet te zeggen dat je in nieuwere modellen ook probleemloos een kloon kunt gebruiken.
Badge +1
Mijn Canon-printer heeft het bijna 2 jaar prima gedaan op klooninkt. Tot ie er plotseling mee stopte en op geen enkele manier meer tekenen van leven gaf.

Helpdesk Canon gebeld, de Canon-reparateur, en bezoek gebracht aan de winkel waar ik 'm kocht. Iedereen antwoordde: koop maar een nieuwe. Maar niemand kreeg het over de lippen om te zeggen wat er fout gegaan was.

Is het nu zo geworden dat we als consument op constante voet van oorlog verkeren met de verkoper en/of de fabrikant? Weggezet als onwetende sullen waarvan alleen maar geld 'verdiend' mag worden? Ik voel me gewoon beledigd! En is dat nu nodig?

De smoes zal natuurlijk wel weer zijn de bescherming van eigendomsrechten, alsof we allemaal ook zelf printerfabriekjes willen gaan opzetten?

Wordt het misschien tijd om de Amerikaanse geldmaniakken eens omgangsvormen bij te brengen?
Met een oudere Canon-printer heb ik dat ook eens gehad, met de melding van een foutcode. Het 'overtollige-inkt-sponsje' was vol! Dat kun je zelf niet vervangen, repareren kost meer dan een nieuwe printer. Dus schaf je dan een nieuwe printer aan. Overigens kosten die nog maar rond de € 60 - 90. Gaan gemiddeld 3 jaar mee, dat is dus € 20 - 30 per jaar aan afschrijving. Ik betaal per jaar zo'n € 100 (!) aan klooncartridges....
Badge +1
Inhakend op de berekening van De Vaal: ik kreeg zojuist van Bol.com een mailtje dat ze nu (11 mei) de Printer 10-Daagse houden, met tot 30% korting op printers. Bedenk wel dat een nieuwe printer vaak maar 50% van de inkt / toner bevat van een normale cartridge.
Ook een hardnekkig "Broodje Aap" verhaal wat maar ten dele klopt.

Alleen als in de handleiding van de printer specifiek staat vermeld dat in de bijgeleverde cartridges minder inkt zit (zoals bv. bij Brother) is het correct.

In alle andere gevallen zit bij de nieuwe printer de kleinste inhoudsmaat cartridge - en uiteraard niet de XL. versie die ook geschikt is- en die ook gewoon in de winkel te koop is.

Bij laserprinters zit inderdaad vaak een Start- of Introductory cartridge die voor ca. 50 - 70% gevuld is.

Mijn Canon-printer heeft het bijna 2 jaar prima gedaan op klooninkt. Tot ie er plotseling mee stopte en op geen enkele manier meer tekenen van leven gaf.

Helpdesk Canon gebeld, de Canon-reparateur, en bezoek gebracht aan de winkel waar ik 'm kocht. Iedereen antwoordde: koop maar een nieuwe. Maar niemand kreeg het over de lippen om te zeggen wat er fout gegaan was.

Is het nu zo geworden dat we als consument op constante voet van oorlog verkeren met de verkoper en/of de fabrikant? Weggezet als onwetende sullen waarvan alleen maar geld 'verdiend' mag worden? Ik voel me gewoon beledigd! En is dat nu nodig?

De smoes zal natuurlijk wel weer zijn de bescherming van eigendomsrechten, alsof we allemaal ook zelf printerfabriekjes willen gaan opzetten?

Wordt het misschien tijd om de Amerikaanse geldmaniakken eens omgangsvormen bij te brengen?

"bijna 2 jaar prima gedaan.." da's wel erg kort.

U mag verwachten dat uw printer langer meegaat. Als u zich alleen niet af wil laten schepen met "koop maar een nieuwe"...zult u zich moeten voorbereiden voordat u terug naar de winkel gaat. Gebruik bijv. de informatie over garantie (Jawel, ook na bijna 2 jaar!) en uw rechten en plichten die u vind op consuwijzer.nl om de verkoper aan te spreken.

En nee! uw garantie vervalt niet *omdat* u geen originele merkcartridges hebt gebruikt....

En voor de volledigheid...uw garantie kan wÉl vervallen als blijkt dat er schade is ontstaan aan de printer door het gebruik van niet originele cartridges.

Ik heb ca. 4 maanden geleden een nieuwe Epson printer model X 28 all in one aangeschaft, in het begin tot mijn tevredenheid, maar nadat ik klooncartridges gebruikt heb zijn mijn kleurafdrukken van inferieure kwaliteit , erg overheersende geel/oranje achtige kleuren. Wie weet een oplossing voor mijn probleem.

Koop een ander merk compatibles. Blijkbaar waren deze van slechte kwaliteit.

Na een aantal afdrukken - als de inkt uit de slechte cartridges de printkop uit is- zou u een betere kwaliteit afdrukken moeten krijgen,
Reputatie 1
Begin oktober 2014 kocht ik bij 123inkt.nl de Brother DCP-J552DW, de door de Consumentenbond aanbevolen printer. De levering ging prima. Op 30 maart 'meldde' de printer dat de inkt opraakte. Omdat ik nog geen ervaring met deze printer had, heb ik direct bij 123inkt.nl een nieuwe set van het eigen merk besteld. Ook deze levering ging snel. Pas op 11 mei, bijna 6 weken later, was de eerste cartridge leeg, maar helaas, de printer kon de klooncartridge niet detecteren. Ik had kort daarvoor het artikel in de Digitaalgids gelezen over de trucs van de printerfabrikanten. Ik heb eerst enkele tips geprobeerd, maar die hadden geen succes. Daarom snel telefonisch contact opgenomen met 123inkt.nl. Het probleem kon goed verholpen worden: er zijn voor de geleverde printer inmiddels aangepaste cartridges van het huismerk. Deze zijn nog dezelfde dag verstuurd en ik ontving ze vandaag (een dag later). De 'verkeerde' cartridges heb ik kosteloos terug gestuurd. Chapeau voor deze leverancier!

Na jaren via 123Inkt de officiËle Canon cartridges te hebben gebruikt voor mijn Canon Pixma iP4700, dacht ik eens aan de portemonnÉe. Dus de huismerk cartridges, met chip, van 123INkt aangeschaft. Dat ging niet goed, de kleuren veranderden op een manier die ik niet zag zitten (zowel tekst als foto's). Overigens geen enkele melding van de printer dat hij de kloon niet pruimde. Dus weer de officiËle aangeschaft, en na een paar pagina's had ik de goede kleuren terug. Dus soms kloppen al die verhalen over dezelfde resultaten niet (altijd). Overigens niets dan lof voor 123Inkt, die de gebruikte klonen gewoon terugnam met terugbetaling.

Klooninkt is veel goedkoper dan originele merkinkt, maar toch van prima kwaliteit. Het is dus een goed idee eens een huismerkcartridge te proberen, maar daar willen de printerfabrikanten liever een stokje voor steken. Een bekende truc is de afschrikmelding: vooral HP- en Canon-printers schreeuwen moord en brand als je er een klooncartridge in plaatst. Gelukkig kun je die melding wegklikken, maar het schrikt toch af!

db97ffbf-00d2-4d64-aa84-69a7fef0ec64.png

Andere trucs zijn de software-update, de houdbaarheidsdatum, het controlelampje en de anti-kloonchip. Je leest er meer over in ons dossier printers.

Ik ben heel benieuwd of deze trucs je bekend voorkomen. En of je nog andere trucs kent! Laat hieronder een bericht achter met jouw ervaring.

Door Irene J.[/quote]

Goed om ook wat positieve ervaringen met klooninkt te horen hier! Of in elk geval met het terugsturen van niet-werkende cartridges naar de verkoper...

@Cartridge Partners, dank voor alle extra tips! Jullie hebben veel ervaring, zo te horen. Ik zie dat jullie gevestigd zijn in Eindhoven, misschien kom ik eens langs voor een kopje thee om jullie verhalen te horen, ik woon zelf ook in Eindhoven 😆.

Reageer