Maakt jouw printer het jou ook zo moeilijk klooninkt te gebruiken?

• 30 April 2015
  • 43 reacties
  • 6159 Bekeken

Badge +2

Klooninkt is veel goedkoper dan originele merkinkt, maar toch van prima kwaliteit. Het is dus een goed idee eens een huismerkcartridge te proberen, maar daar willen de printerfabrikanten liever een stokje voor steken. Een bekende truc is de afschrikmelding: vooral HP- en Canon-printers schreeuwen moord en brand als je er een klooncartridge in plaatst. Gelukkig kun je die melding wegklikken, maar het schrikt toch af!

db97ffbf-00d2-4d64-aa84-69a7fef0ec64.png

Andere trucs zijn de software-update, de houdbaarheidsdatum, het controlelampje en de anti-kloonchip. Je leest meer over alle trucs in ons dossier Printers.

Ik ben heel benieuwd of deze trucs je bekend voorkomen. En of je nog andere trucs kent! Laat hieronder een bericht achter met jouw ervaring.

43 reacties

Goed om ook wat positieve ervaringen met klooninkt te horen hier! Of in elk geval met het terugsturen van niet-werkende cartridges naar de verkoper...

@Cartridge Partners, dank voor alle extra tips! Jullie hebben veel ervaring, zo te horen. Ik zie dat jullie gevestigd zijn in Eindhoven, misschien kom ik eens langs voor een kopje thee om jullie verhalen te horen, ik woon zelf ook in Eindhoven 😆.

Graag gedaan :-)

In 9+ jaar doe je inderdaad de nodige ervaring op met de zin en onzin van hervullen, compatibles(klonen) en het verhelpen van knipperende lampjes en vage storingsmeldingen.

Wellicht tot binnenkort.
Mijn niet meer werkende Epson printer type DX 4400 afgedankt maar ik heb nog inktpatronen in de la voor die printer ( DuraBriteUltra).

Weer een Epson printer XP 425 gekocht maar daar moeten Clara Home inktpatronen in .

Zijn de voorgaande inktpatronen te gebruiken op de nieuwe printer?

M.v.g. Herman

Mijn niet meer werkende Epson printer type DX 4400 afgedankt maar ik heb nog inktpatronen in de la voor die printer ( DuraBriteUltra).

Weer een Epson printer XP 425 gekocht maar daar moeten Clara Home inktpatronen in .

Zijn de voorgaande inktpatronen te gebruiken op de nieuwe printer?

M.v.g. Herman

Nee, de 711/12/13/14 cartridges voor de DX4400 zijn niet te gebruiken in uw nieuwe printer. Die gebruikt Nr. 18 cartridges.
Mijn Epson xp215 printer heb ik aangepast voor klooncartidges door de statusmonitor uit te zette, zoals beschreven in de digitaalgids. Probleem is echter dat hij nu alleen nog tekstbestanden kan printen, en geen beeldbestanden, zoals foto's en kaarten. Weet iemand daar een oplossing voor?
Reputatie 7
Badge +6
IK zou een zucht van verlichting slaken als alle printerfabrikanten de kwaliteit van printers verbeteren en een realistische prijs gaan vragen en in ruil ook een normale prijs voor inkt gingen vragen. Mijn printers gaan zelden langer dan twee jaar mee terwijl ik niet echt veel print. Goedkope inkt begin ik niet meer aan. Telkens ellende.
???.........

Het blijft een raadsel, waarom de betrokken partijen zich zo congruent gedragen. Het marktwerkingsprincipe lijkt niet te willen grijpen. GÉÉn printers op de markt zonder dure cartridges?........Daardoor komt me spontaan het begrip kartel in de zin......want zelden blijft een gehele markt voor nische-concurrenten ondoordringbaar. Doen serieuze bedrijven dat niet? Zelfs Osram, Philips, General Electric e.a. hielden de slechte gloeilamp op die manier op last van onderlinge boetes per afspaak in de markt! Ik hoop wÈl, dat ik rechtsbijstand van de Consumentenbond krijg, wanneer dit de printerproducenten, na afspraak onderling, in het verkeerde keelgat wil schieten............

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kartel_%28economie%29werkelijk

http://www.technischweekblad.nl/rubrieken/media/ieee-spectrum-ontmaskert-gloeilampenkartel.385501.lynkx
De Stiftung Warentest gaat het inktpatronenprobleem ook groots aanpakken.......

https://www.test.de/Umfrage-Druckertinte-Wie-zuverlaessig-sind-Fremdpatronen-4842680-0/
Heb bij mijn Canon MG5350 eerst merkinkt gebruikt, best dure cartridges.Overgestapt naar namaak cartridges van Pixeljet, werken prima, daar nietvan. Maar je printkop gaat verstopt zitten, en werkt dan niet meer.Einde van de printer, helaas!Je kan het wel gebruiken, maar je printer is dus eerder stuk met dezecartridges.
Ook mijn 2,5 jaar oude EPSON SX535WD all-in-one begint plotseling afschrikwekkende en een beetje belerende meldingen te geven ("niet originele cartridges gedetecteerd", "weet U wel dat originele EPSON-cartridges en papier (sic!!!) de beste resultaten garanderen"). Na veel vijven en zessen (zoals het openen van de printer en de cartridge zogenaamd vervangen) print/kopieert hij dan wel verder, maar van prettig gebruik van de printer is geen sprake meer. Zijn ze nou helemaal bij EPSON?!!. Ik weet nu zeker dat ik nooit meer iets (printer, cartridges of papier) vanj ze koop!
Reputatie 2
Badge +4
Je kan een chipresetter kopen. Waarmee je de chip reset. Bij brother dcp j552dw zeggen ze dat ie geen kloon inkt accepteert, maar dat is onzin.

Maar ik gebruik linux !

Ik hou mijn printer dom. Ik installeer geen updates. Hij accepteert ze nog steeds. Brother zegt vaak als de cartridge nog 1/3 of meer vol is is dat ie leeg is. Voorkom dit door als ie halfvol is mbv een chipresetter de chip te resetten. Dan geeft hij weer vol aan.

Terugzetten naar de fabrieksinstellingen zou misschien ook werken.

Ook als je een cartridge vervangt door een gebruikte of opnieuw loshaalt en erop nieuw inklikt dat je er een nieuwe in hebt gedaan of hem hebt vervangen. De printer is vaak dan zo dom. Dat hij een volle aangeeft cartridge aangeeft ! Hij vraagt dan of je er een nieuwe in gedaan hebt. Nee hij steigert. Ja dan is ie vol. Dank u !

Nog beter navul-inkt-cartridges met chip resetter er automatisch erin verwerkt. Voor mensen die veel printen. Geregeld op het knopje drukken van de ressetter en je kan blijven printen totdat ie ook echt leeg is en dan vul je hem gewoon weer bij !
Reputatie 2
Badge +4
Ik check vaak de levels van mijn printer-inkt. Mijn printer staat op ooghoogte. Op het display staat alles aangegeven. Als ik veel print check ik de cartridge ! Ze zijn doorzichtig. Dus dat is erg duidelijk !
Al enkele keren inktcartridges LC121/LC123 voor mijn Brother printer MFC-J4510DW besteld via Amazon.com.de. In januari j.l. betaalde ik € 36,60 (incl. vrachtkosten) voor 13 cartridges (3 Y, 2 M, 5 C en 3 Bl)! Gemiddeld dus € 2,82 p.st. Gemiddelde prijs is uiteraard afhankelijk van het bestelde aantal. Geen problemen met printer en kleuren zijn prima.
Ik ben professioneel fotograaf en heb een keer voor mijn Canon Pixma Pro9500 Mark II klooninkt gekocht en dat werd een regelrechte ramp, de kleuren weken sterk af van de originele cartridges, zo was bijvoorbeeld het geel oranje en alle andere kleuren waren verschillend van die van de originele Canon cartridges, bovendien was een van de cartridges defect waardoor de hele printer op hol sloeg Én het vilt wat in de inktmond van de originele cartridges zit is van een soort grof schuimplastic bij de klooncartridges (ik kreeg vieze vingers tijdens het plaatsen). Dit was dus eens maar nooit weer. Voor de gewone consumenten-printer heb ik wel eens klooncartridges gekocht, maar het prijsverschil is maar enkele Euro's dus ook voor mijn twee andere printers, waaronder de Canon Pixma MX475 en de iP2700 koop ik, mede door de slechte ervaring met de klooncartridges, uitsluitend originele Canon-cartridges, omdat ik met beide printers ook wel eens foto's op A4-formaat afdruk en met deze "gewone" printers heb ik dus ook zeer slechte ervaringen met klooncartridges.

[opmaak aangepast ivm leesbaarheid door beheerder]
De ALLERGOEDKOOPSTE cartridges worden door de CB niet genoemd!! WAAROM????Bij Actions en Prijsmepper betaal je E 7,50 tot E 10 voor een compleet setje (4 STUKS) van enkele populaire types.En op mijn Canon Pixma MP 630 doen ze het prima, (al druk ik zelden fotos af)Ik heb een maand of twee geleden hierover geklaagd bij de CB , maar ook in het nieuwste nummer van Maart-April 2016 weer geen woord hierover, rara......Dus v oor Canon series 520 525 550 18..... TO 711 , TI 281 en HP 364: naar de Action!

(moeten we nu boos zijn op de CB? Of is het domheid, sloomheid of wat?)
Badge +2
@ HH Schipper, dank voor je bericht! Goed te horen dat je tevreden bent met de cartridges van Action en Prijsmepper. Helaas heeft je melding bij onze Service & Advies afdeling een paar maanden geleden mij niet bereikt.. Laten we het liever geen domheid of sloomheid noemen, maar een bureaucratische dwaling 😉. Normaal gesproken nemen we winkels als Action niet mee vanwege hun wisselende aanbod, maar ik heb wel vaker tevreden geluiden over hun cartridges, dus ik ga vragen of onze prijzenonderzoekers voortaan ook de Action in gaan. Dank voor je suggestie!
Badge

Wat ik in iedere discussie over inkt en toners mis is het gezondheidsrisico, er word steeds over enkele euro's voordeel gepraat, schade aan printers maar wat de gebruiker in ademt of via de vingers binnen krijgt denkt niemand bij na.

Van de originele inkt/toner zijn veiligheids certificaten te krijgen terwijl van de recycle inkt en toner niets bekend is wat er in zit.

De keuze maakt mij allemaal niet uit maar er word soms gespeeld met de gezondheid om enkele euro's, iedereen probeert gezonder te leven, dieeten, sportschool en dure voeding dus dat is een beetje tegenstrijdig in het hele verhaal

In uw keukenkastje staan ongetwijfeld een aantal produkten die u, zonder enig veiligheidscertificaat, gewoon bij de supermarkt kunt aanschaffen en die vele malen schadelijker zijn voor het milieu of uw gezondheid dan inkt of tonercartridges.

Als er in inkt- of tonercartridges schadelijke stoffen zouden zitten zouden daar,zowel op originele alsook op compatibles dezelfde waarschuwings symbolen - kruizen en/of doodshoofden- op moeten staan.

Wel eens gehoord van quartsstof? Dit tot diep in de longen doordringt en uiteindelijk grote gezondheidsschade aanricht? Ik heb toner 410a van 123inkt geprobeerd in mijn printer en de Cyaan lekte aan alle kanten uit de cartridge hiervoor een vervanger gekregen, zelfde probleem. De overmatige hoeveelheid toner (quartsstof) die achterblijft in de printer en die lekker mijn kantoor in wordt geblazen geeft wel degelijk een verhoogd risico ten opzichte van de OEM van HP die na 2000 printjes nog nagenoeg schoon is. Dit fijne stof is gewoon gevaarlijk net als in houtzagerijen, steenslijpen, etc. is er gevaar. Vraag anders eens na bij uw HVK Arbodeskundige. Het product in vaste vorm zal mogelijk niet giftig zijn zoals producten in uw keukenkastje maar het is de fijnheid van de stof die zich gaat nestelen diep in de longen en daar aanwezig blijft waardoor saturatie (hoeveelheid zuurstof) in uw bloed zal afnemen. Dus uit te gaan van het feit dat geen GHS symbolen te vinden zijn wil nog niet zeggen dat er geen risico's zijn. Op uw boterhammen zakken staan deze symbolen ook niet maar kunnen wel degelijk zorgen voor verstikking.

Helaas is het niet anders dan dat ik toe moet geven 40% meer te betalen voor OEM. Voor mensen die nog steeds niet overtuigd zijn van de risico's maar wel verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van personeel adviseer ik in ieder geval deugdelijke punt afzuiging te plaatsen bij de printer met imitatie toner.

Ik heb geen belangen bij HP sterker nog ik had het mooi gevonden als ik wel had kunnen werken met imitatie. 

@SafetyAdviserAndConsultant 
Een laser printer apart zetten van de medewerkers doen veel bedrijven.
Ik geloof niet dat imitatie toner ongezonder is dan origineel.
Dat de hele machine onder de poeder komt te zitten, kan ook met het origineel gebeuren.
Deze omgeving is ook bedoeld voor consumenten problemen en niet voor kantoor veiligheid.

Badge

@Wortelstamper Ik begrijp dat deze omgeving is voor consumenten, echter iemand die beweert dat toner niet schadelijk is omdat daar geen GHS markeringen op zijn aangebracht wil ik toch even waarschuwen dat deze zich vergist. Vandaar mijn verwijzing naar de industrie. Ik heb ook NIET beweert dat imitatie toner schadelijker is dan OEM toner maar WEL dat toner schadelijk is vanwege de fijne structuur. Wanneer onderweg van de cartridge naar het papier de helft het papier niet haalt omdat de cartridge zelf niet voldoet aan de kwaliteit waaraan het zou moeten voldoen is het een gevaarlijk product. Verder vind ik het opmerkelijk dat de cyaan toner van 123 inkt twee keer achter elkaar enorm veel toner lekt ik heb nog geen 30 printjes gemaakt en één keer kan maar als de vervangende cartridge ook lekt kan dat in mijn ogen geen toeval zijn. Lekkende OEM cartridges heb ik tot nu toe nog niet meegemaakt. Dat de cartridge van 123 inkt dus enorm veel meer lekt dan de OEM cartridge doet mij in ieder geval concluderen dat de kliedercartridges per saldo gevaarlijk zijn vanwege grotere hoeveelheid fijne Quartsstof.  Mensen zijn Privé niet minder kwetsbaar dan op het werk, maar soms wel minder goed geïnformeerd. Daar hoop ik nu iets verbetering in aan te brengen.

Reageer