Consumentenbond.nl

Mac of toch weer Windows

• 9 februari 2015
  • 3 reacties
  • 387 Bekeken

Hoi,

Mijn zoon van 14 heeft binnenkort een andere laptop nodig voor school. Hij weet inmiddels heel veel van Windows 7 af en hij geeft aan dat hij nu een Apple Macbook wil. Mijn man en ik vragen ons af of de overstap niet te groot zal zijn. Hij heeft namelijk nog nooit op een Apple machine gewerkt en vrienden geven ons aan dat het verschil heel groot is tussen Windows en Mac OSX.

Heeft er iemand ervaring met zo'n overstap en hoe hebben jullie dat ervaren?

Groet,

Elisana

3 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Ik heb ervaring met de overstap. In het begin zul je aan bepaalde dingen moeten wennen, maar de meeste mensen (zeker de jongere) hebben daar weinig moeite mee. Wat wellicht interessant is om te weten, is dat je op een Apple Macbook op het besturingssysteem OSX ("de Apple-variant van Windows"), met software zoals Parallels 'virtuele PC's' te maken, waarop vervolgens Windows 7 (maar evt ook andere smaakjes) te installeren is. Naast dat u dat een 'ontsnappingsroute' geeft, kan het ook handig zijn voor software die alleen of beter voor Windows beschikbaar is (bv MS Office 2013).

Overigens is Windows ook in plaats van het Apple besturings-systeem OSX te installeren op een Macbook (dat heet dan Bootcamp); ik heb mensen horen zeggen dat dat vaak beter werkt, dan Windows op andere apparatuur...

Dus veel opties. Kijk voor eventuele aanbiedingen ook even op SURFspot.nl, waar voor studenten software en ook sommige hardware met meer of minder korting te krijgen is!
Badge +1
Als de prijs niet uitmaakt (reken op 2-3 x meer euro's dan een Windows laptop met vergelijkbare specificaties), dan is de overstap van Windows 7 naar OSX niet moeilijker of makkelijker dan naar Windows 8.1. Bij OSX zitten de icoontjes ergens anders, en zijn de programma's speciaal voor OSX geschreven (je hebt niets aan eventueel reeds gekochte Windows-programma's). Maar of het heel anders is... dat durf ik te betwijfelen. Ik heb er zelf nooit moeite mee gehad.
Reputatie 5
Badge +6

Als de prijs niet uitmaakt (reken op 2-3 x meer euro's dan een Windows laptop met vergelijkbare specificaties),
Ik wil geen fanboy-discussie starten, ben zelf ook geen Apple- of Windows-fanboy, maar: zulke quotes hoor je vaker. Ik heb ooit zelf een laptop moeten zoeken die vanwege de lange treinreis een goede accu moest hebben en tegen een stootje moest kunnen. Als je dan naar Windows-/WinTel-laptops (Windows op Intel) zoekt die net zo stevig is en qua accu het goed volhoudt, kom je al heel snel aan prijzen die hard richting die van een Apple gaan. Feit is dat er onder WinTel-leveranciers (meer) concurrentie is (en dus meer keuze is in prijs prestatie-verhoudingen), op gebied van Apple-laptops niet. Maar je moet wel appels met appels vergelijken... En bedenk ook dat je voor een Apple 2de hands vaak nog een leuke prijs krijgt, meestal stukken beter dan voor een 2de hands WinTel-machine. Of je er ook minder storingen/problemen mee hebt en ze langer meegaan, weet ik niet zeker...

Reageer