Mag je verlengkabels met stekkerdozen aan elkaar koppelen?

• 7 December 2022
  • 72 reacties
  • 703 Bekeken

Omdat domme vragen niet schijnen te bestaan, stel ik de volgende vraag:

Mag je stekkerdozen met 4 stopcontacten aan elkaar koppelen?

Je hebt dus een verlengkabel met 4 stopcontacten en in 1 van die 4 steek je weer een verlengkabel met 4 stopcontacten.

Plug je de eerste vervolgens in, dan heb je in 1 keer 7 apparaten aangesloten.

Is dit veilig om te doen?

72 reacties

Hangt natuurlijk principieel van het gevraagde vermogen af maar voor lampjes ed lijkt het mij sowieso geen probleem. Als je er zeven wasmachines of straalkachels op zou aansluiten denk ik dat er wel nare dingen kunnen gaan gebeuren.

Reputatie 6
Badge +4

Het is veilig om te doen, als ze per stuk 3600Watt zijn en ze ruim liggen en niet opgerold zijn. En er zeker voor zorgt, dat ze maximaal rond de 2000 Watt worden belast. Licht het snoer zonder bochten vlak op de vloer, dan mag je rond de 3000Watt belasten. Dus letop wat de verlengdoos mag hebben kwa belasting en leg deze zeker niet onder de vloerbedekking neer.

Reputatie 6
Badge +3

Ik denk dat de topicstarter daarmee de kerstverlichting wil aansluiten. Dat kan prima op de manier zoals hij  dat voorstelt.

Nog even een toelichting:

Tot gisteren had ik vier stopcontacten nodig voor computer, modem, geluidsboxjes en monitor. Die zaten samen in een stekkerdoos.

Daarnaast gebruik ik een stopcontact voor een lamp die licht werpt op mijn toetsenbord, zodra de natuur het laat afweten. Er zijn twee stopcontacten beschikbaar.

Ik gebruikte dus 1 stopcontact voor de lamp en 1 voor de computerapparatuur. (1+4).

Maar KPN heft de koperlijnen op, dus heb ik nu noodgedwongen glasvezel.

Alles wat goed functioneert (in dit geval de ADSL-lijn) moet zo snel mogelijk worden afgeschaft. Het nieuwe glasvezelinternet is vandaag al twee keer uitgevallen.

Voor het glasvezelinternet is een extra modem nodig. Ook alweer zoiets.

Zodoende heb ik nu twee stekkerdozen met vier stopcontacten in gebruik. Ik wil echter, als ik ga slapen, alle computerapparatuur uitzetten door één stekker uit te trekken.

Vandaar de koppelingswens.

Het moet echter wel 100% veilig zijn, voor mens en apparatuur.

Over wattages kan ik gen zinnig woord zeggen.

Reputatie 7
Badge +5

ik zou de glasvezel apparatuur niet elke nacht van spanning halen, is niet goed voor ze. 

Reputatie 6
Badge +3

Voor de computer etc. heb ik een 8 voudig wcd met schakelaar en overspanningsbeveiliging.

Nu moet je van die overspanningsbeveiliging niet zo heel veel voorstellen, maar het zou maar net jouw apparatuur beschermen. Je hebt in ieder geval een veilig ding met het gemak van een schakelaar met verlichting.

ik zou de glasvezel apparatuur niet elke nacht van spanning halen, is niet goed voor ze. 

Alleen als echt alles uit is kan ik rustig slapen.

Alleen de koelkast mag aan blijven.

Toen de monteur gisteren hier was vroeg ik hem waar het aan-/uitknopje van het modem zat/zit.

Ik vertelde hem dat ik elke avond het modem uitzet en vervolgens de stekker uittrek.

Hij knikte begripvol.

Er bestaan ook gewoon 6 en zelfs 8-voudige en 11-voudige verlengdozen https://www.allekabels.nl/verlengsnoerstekkerdoos/1247/1054229/stekkerdoos.html  of bij de lidl: https://www.lidl.nl/q/search?variant=default&q=stekkerdoos

Doorlussen wordt in het algemeen niet aangeraden, ook leuk is een master/slave contactdoos: https://www.allekabels.nl/verlengsnoerstekkerdoos/1247/1391133/stekkerdoos-7-voudig.html bijvoorbeeld, waarbij als 1 apparaat (bijv. de computer) wordt uitgezet automatisch alle andere aan de doos verbonden apparaten ook uitgaan.

Doorlussen wordt in het algemeen niet aangeraden

Het gaat er om of het wel of niet veilig is.

Kunt u daar iets over zeggen?

Alleen als echt alles uit is kan ik rustig slapen.

Alleen de koelkast mag aan blijven.

Toen de monteur gisteren hier was vroeg ik hem waar het aan-/uitknopje van het modem zat/zit.

Ik vertelde hem dat ik elke avond het modem uitzet en vervolgens de stekker uittrek.

Hij knikte begripvol.

Je krijgt het modem erbij dus als die stuk gaat krijg je een nieuwe. Met m'n eigen modem zou ik dat niet doen.

Doorlussen wordt in het algemeen niet aangeraden

Het gaat er om of het wel of niet veilig is.

Kunt u daar iets over zeggen?

Het wordt niet aangeraden omdat je niet kan garanderen dát het veilig blijft. Als iemand het in zijn of haar hoofd haalt om het geheel te overbelasten door er ‘even’ een zwaar apparaat aan te hangen, kan dat brandgevaar opleveren. Een verlengsnoer heeft in het algemeen een diameter (koper) van 1,5 mm2. Daar kan zonder gevaar een bepaalde hoeveelheid stroom doorheen, maar ook niet meer.

En zoals hier wordt vermeld: https://info.elektroshop.nl/verlengsnoer/ is ook de lengte van belang, en met doorlussen verleng je de draad ook extra.

Reputatie 6
Badge +7

Hoi @Léonz Belangrijk is veiligheid voor alles, alles uit is ook geen sluipverbruik.

Als je een stekkerdoos uit de winkel kant en klaar met stekker hebt, staat op de onderkant altijd (bijvoorbeeld) Max. 3500W of 2500W dat is ook afhankelijk van de dikte kabel.

Dat staat ook op elk apparaat dat je erop aansluit en even optellen.

Als je met zelf gemaakte verlengkabels/stopkontakten gaat werken is het wel zo veilig als je de stekkers en de kabel aan het stopkontakt even controleert of alles nog goed vast zit.

Als een stekker erg warm wordt kan er een los kontakt zijn.

Als iemand het in zijn of haar hoofd haalt om het geheel te overbelasten door er ‘even’ een zwaar apparaat aan te hangen, kan dat brandgevaar opleveren.

Dat klinkt geruststellend, want zoiets is in dit huishouden volledig uitgesloten.

Als je een stekkerdoos uit de winkel kant en klaar met stekker hebt, staat op de onderkant altijd (bijvoorbeeld) Max. 3500W of 2500W dat is ook afhankelijk van de dikte kabel.

Volgens mij zijn mijn stekkerdozen van prehistorische origine.

Ik zal morgen eens kijken of er iets aan de onderkant staat.

Ik denk dat de voedingen heel dicht tegen elkaar zetten, gevaarlijker is.
Zelf let ik wel op, wat ik koop.
Zo'n heel goedkoop ding uit een voordeelwinkel, heb ik geen vertrouwen in.
Ook door een kort 0,75mm² snoertje kan 1000W aan vermogen door.

Wel kan de verzekering moeilijk doen, als je fik krijgt.
Op de nieuwe contactdozen staat namelijk dat het niet mag.

Ik test ze wel eens, door er kortstondig een 1000W kachel aan te hangen.
Dan alles spanningsloos maken en kijken/voelen of er iets warm werd.

Laatst nog zo'n antieke gekocht zonder kinderbeveiliging.
Lag nog in de bak van de onderdelen winkel.
Een beetje voorraad kan geen kwaad.

Reputatie 7
Badge +5

even terug naar de originele vraag, nee ik denk dat het niet veilig is. het is niet voor niks dat er 4 stopcontacten op 1 doos zitten. je komt uit op 7 op 1 stekker met elk hun eigen inschakel stroom, en dat 2 keer per dag op blojkbaar antieke dozen. ik zou dit even checken bij de brandverzekering.

Reputatie 6
Badge +4

Even een tip, het vocht wat in huis zit is tussen de 40% en 70%. Als je een modem of PC stroomloze zet, worden de printplaten koud en trekken vocht aan. Zit er te veel vocht op en je zet de stroom erop, dan kan de printplaat sluiting veroorzaken en zelf door branden. Nou zal dit niet zo snel gebeuren, als je huis op 17 graden blijft. Maar ga je een midweek weg en buiten is het koud en je zet de kachel op 10 graden. En kom je thuis en je zet alles aan, dan zijn de printplaten nat en is het bingo. Jij zet het alleen in de nacht uit, dus ik denk dat dat wel kan. Reageert er iets trager, dan kan vocht het probleem zijn. Ik zelf zet nooit electronica uit, de voeding houd de printplaten droog.

Reputatie 6
Badge +4

even terug naar de originele vraag, nee ik denk dat het niet veilig is. het is niet voor niks dat er 4 stopcontacten op 1 doos zitten. je komt uit op 7 op 1 stekker met elk hun eigen inschakel stroom, en dat 2 keer per dag op blojkbaar antieke dozen. ik zou dit even checken bij de brandverzekering.

Dat maakt niets uit, er worden ook stekkerdozen van 7 of meer gemaakt, het gaat om het vermogen en dat je het snoer niet gaat oprollen of bij elkaar gaat binden. Want dan word het een spoel en word de kabel heet en gaat smelten.

Reputatie 7
Badge +5

maar die 4 van de ene komen uit op 1 van de ander, dat kan niet goed gaan. en ik vermoed dat er her en der ook nog wel een warmwater-voor-de-thee koker opzit, en dan gaat het hard…. 😉

Reputatie 6
Badge +4

maar die 4 van de ene komen uit op 1 van de ander, dat kan niet goed gaan. en ik vermoed dat er her en der ook nog wel een warmwater-voor-de-thee koker opzit, en dan gaat het hard…. 😉

Als je samen onder het vermogen blijft wat hij aan kan en de kabel niet oprolt dan is er geen probleem. Ja je moet het niet doen, als je het niet zelf kan, dus niet bij iemand doen die er zelf geen kijk op heeft.

Wel kan de verzekering moeilijk doen, als je fik krijgt.

Aangezien een Budget zorgverzekering de enige verzekering is die ik heb, is dat probleem er in elk geval al niet. 🙂

Ja je moet het niet doen, als je het niet zelf kan, dus niet bij iemand doen die er zelf geen kijk op heeft.

Deze uitspraak van u plaatst mij voor raadselen.

ik vermoed dat er her en der ook nog wel een warmwater-voor-de-thee koker opzit, en dan gaat het hard…. 😉

Alle thee wordt hier geprepareerd met een snoezig oud fluitketeltje. Op het bijna verboden gasfornuis dus.

Reputatie 6
Badge +4

Ja je moet het niet doen, als je het niet zelf kan, dus niet bij iemand doen die er zelf geen kijk op heeft.

Deze uitspraak van u plaatst mij voor raadselen.

Ja dus niet doen bij iemand die er geen verstand van heeft bv opa en oma. Die stoppen misschien gewoon even de stofzuiger erbij, waar hij dan over de max kan gaan van bv de 3600 Watt he

Dank u, H. Beukman.

Het kwartje is gevallen!

Reageer