Mag je verlengkabels met stekkerdozen aan elkaar koppelen?

• 7 December 2022
  • 72 reacties
  • 703 Bekeken

Omdat domme vragen niet schijnen te bestaan, stel ik de volgende vraag:

Mag je stekkerdozen met 4 stopcontacten aan elkaar koppelen?

Je hebt dus een verlengkabel met 4 stopcontacten en in 1 van die 4 steek je weer een verlengkabel met 4 stopcontacten.

Plug je de eerste vervolgens in, dan heb je in 1 keer 7 apparaten aangesloten.

Is dit veilig om te doen?

72 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Wil je het nog veiliger maken met 2 verleng snoeren, koop er een losse steker bij en kort de 2de in.

Wil je het nog veiliger maken met 2 verleng snoeren, koop er een losse steker bij en kort de 2de in.

Klinkt logisch.

Maar dan kan toch de bestaande stekker gebruikt worden?

Je krijgt het modem erbij dus als die stuk gaat krijg je een nieuwe. Met m'n eigen modem zou ik dat niet doen.

Als je het modem eerst netjes uitzet via het knopje, kan ik mij toch niet voorstellen dat het uittrekken van de stekker daarna nog slecht voor het modem zou zijn.

@Léonz de eerste post hierbovenaan van @H. Beukman geeft voor mij het juiste antwoord, dat het veilig is als je onder de genoemde Watts blijft. Een stekkerblok heeft 1,5mm2 draad dat maximaal 2000 Watt kan hebben. Een stopcontact in de muur heeft 2,5mm2 draad dat maximaal 3680Watt kan hebben (= 16Ampère x 230 Volt).

Dus kijk op de achterkant van de apparaten naar de Watts van die apparaten en tel die op. Bijvoorbeeld 650W. Je steekt een stekkerblok met die Watts in een ander stekkerblok waar al drie apparaten op zitten, bijvoorbeeld 400Watt. Totaal is dan 1050 Watt. Dat is veilig. Je zit onder de 2000W per stekkerblok, je zit onder de 2000W in totaal. De zekering in de meterkast zal niet uitslaan want je zit onder de 3680W.

Een verwarmingselement erop aansluiten is gevaarlijk want die zijn 2000W en met de rest zit je dan boven de 2000W en gaat het stekkerblok smelten en roken. Maar dat loopt zo'n vaart niet eant de thermostaat staat meestal op 30% of zo en dat is maar 600W. Dus alleen als je de thermostaat vol open zet is het link.

Léonz ik neem aan dat je geen vaste telefoon hebt, want die doet het niet meer als je de glasvezelmodem uitzet. Niet fijn als er iets gebeurt in de nacht en je wilt 112 bellen.

Léonz ik neem aan dat je geen vaste telefoon hebt, want die doet het niet meer als je de glasvezelmodem uitzet. Niet fijn als er iets gebeurt in de nacht en je wilt 112 bellen.

Ja, ik gebruik uitsluitend een vaste telefoon en die slaapt ‘s nachts, net als ik.

‘s Nachts gebeurt er hier niets.

Zoete dromen dwarrelen door de huurwoning. Angst is een slechte raadgever.

Ik heb trouwens nog een zeer antieke kleine mobiele telefoon. Daar kun je ook 112 mee bellen, mocht het onheil mij treffen. En problemen van anderen kan ik tijdens de nacht toch niet oplossen.

De nacht dient wat mij betreft volledige rust te brengen!

Mijn vriendin is trouwens altijd compleet onbereikbaar, behalve per rijwiel.

Reputatie 6
Badge +6

@Léonz de eerste post hierbovenaan van @H. Beukman geeft voor mij het juiste antwoord, dat het veilig is als je onder de genoemde Watts blijft. Een stekkerblok heeft 1,5mm2 draad dat maximaal 2000 Watt kan hebben. Een stopcontact in de muur heeft 2,5mm2 draad dat maximaal 3680Watt kan hebben (= 16Ampère x 230 Volt).

Dus kijk op de achterkant van de apparaten naar de Watts van die apparaten en tel die op. Bijvoorbeeld 650W. Je steekt een stekkerblok met die Watts in een ander stekkerblok waar al drie apparaten op zitten, bijvoorbeeld 400Watt. Totaal is dan 1050 Watt. Dat is veilig. Je zit onder de 2000W per stekkerblok, je zit onder de 2000W in totaal. De zekering in de meterkast zal niet uitslaan want je zit onder de 3680W.

Een verwarmingselement erop aansluiten is gevaarlijk want die zijn 2000W en met de rest zit je dan boven de 2000W en gaat het stekkerblok smelten en roken. Maar dat loopt zo'n vaart niet eant de thermostaat staat meestal op 30% of zo en dat is maar 600W. Dus alleen als je de thermostaat vol open zet is het link.

@Jan 
Met 1,5mm2 mag je 16 Ampere = 3680 watt verstouwen.

Wat op de achterkant staat is niet wat het apparaat gebruikt, zo staat er op de monitor waar ik op dit moment naar kijk 100-240V 1,5A wat neer komt op maximaal 360 watt, maar het ding neemt maar twaalf en een half watt.
Het is de zekering waarde die je leest.

Je kunt een kWh metertje er tussen zetten, dan weet je zeker dat je niet over de limit gaat.

Ik heb in mijn hobby ruimte 6 stopcontacten in de muur en 31 aan stekker dozen. (4x6 en 1x7)
Nu heb ik nooit alles tegelijk aan, maar als in dat wel zou doen zou ik onder de 2,5 kWh blijven.
Er is ook nog nooit een zekering uitgegaan.

Ik heb er tijdelijk ook nog een convector kacheltje gehad (stand 750 watt) toen de cv gesloopt werd, was ook geen probleem.

De wereld gaat aan vlijt ten onder”.

Dat vind ik nu eens een goede handtekening, Free Spirit.

Het is een boektitel, toch?

Reputatie 6
Badge +6

Nog even iets zijdelings, ik had deze week 10 meter geaard netsnoer nodig van 1,5mm2.
Zo op rol te krijgen bij de bouwmarkt, koste 21 euro.
Een verlengsnoer van 10 meter met 1,5mm2 aders koste slechts 13 euro.
Ik heb het verlengsnoer gekocht en de stekkers er afgeknipt. 😁

Reputatie 6
Badge +6

De wereld gaat aan vlijt ten onder”.

Dat vind ik nu eens een goede handtekening, Free Spirit.

Het is een boektitel, toch?

@Léonz 
Inderdaad, uit 1954, een boek wat ik 10 jaar geleden gelezen heb en een verbazend goede voorspelling is geweest.

Hier staan veel apparaten continu aan.
Er zijn apparaten die korter leven als je ze steeds aan en uit doet.
Zo'n laserunit voor de glasvezel is best warm, vraag me af of dat steeds uitzetten kwaad kan.
Je komt iedere dag als een storing, in het logboek van je provider als je het uit doet.

Bestaat dat, een modem met een uit knopje?

Met 1,5mm2 mag je 16 Ampere = 3680 watt verstouwen.

Wat op de achterkant staat is niet wat het apparaat gebruikt, zo staat er op de monitor waar ik op dit moment naar kijk 100-240V 1,5A wat neer komt op maximaal 360 watt, maar het ding neemt maar twaalf en een half watt.
Het is de zekering waarde die je leest.

Je kunt een kWh metertje er tussen zetten, dan weet je zeker dat je niet over de limit gaat.

@Free Spirit niemand heeft gezegd dat 1,5mm2 draad geen 16A kan verstouwen. Er wordt slechts gezegd dat de stekkerdoos maar 2000W kan hebben omdat dat op de achterkant van de doos staat. Lees de eerste post van @H. Beukman anders nog een keer.

De Watts die op de achterkant van een apparaat staan, is niet wat een apparaat gebruikt maar wat een apparaat maximaal aan vermogen heeft als je de stekker in het stopcontact steekt. Het kan dus ook minder zijn. Dat is wat je ziet aan je monitor. En dan is het vermogen x tijd is kWh. Dat is wat je kWh metertje meet. je moet dan de tijd erbij noemen. 

Een zekering gaat niet uit als je 2,5kWh energie verbruikt. Een zekering gaat uit als je boven de 16 Ampère komt bij 230Volt oftewel 3680 Watt, tijd heeft daar geen invloed op, dus geen kWh. 

Ook stekkers hebben een maximum.
De meeste geaarde stekkers staat 10/250 op.
Voor je dikke snoer, moet je dus een 16/250 stekker hebben.
En dan netjes adereindhulsjes gebruiken en niet vertinnen, dat veroorzaakt fik.

Reputatie 6
Badge +6

@Jan  
“ Een stekkerblok heeft 1,5mm2 draad dat maximaal 2000 Watt kan hebben”  
Daar trok ik de conclusie uit dat je dat dacht.
Op een stekkerdoos staat bij mij 2500 watt en een andere 250V/16A =4000 watt, de anderen zitten vast en kan ik niet bekijken.
Er zit kennelijk ook verschil tussen de stekkerdozen.

Een zekering gaat niet uit als je 2,5kWh energie verbruikt. Een zekering gaat uit als je boven de 16 Ampère komt bij 230Volt oftewel 3680 Watt, tijd heeft daar geen invloed op, dus geen kWh. 

Dat klopt, dat was niet handig omschreven van mij.
Maar je snap de context vast wel, 2,5 kW is na een uur 2,5 kWh en er loopt ruim 10 ampere.
Die 10 ampere is bepalend, de tijdsduur niet en de spanning ook niet.
Een automaat van 16 ampere tript ook als je meer dan 16 ampere uit een accu er doorheen jaagt.

Reputatie 6
Badge +6

Hier staan veel apparaten continu aan.
Er zijn apparaten die korter leven als je ze steeds aan en uit doet.
Zo'n laserunit voor de glasvezel is best warm, vraag me af of dat steeds uitzetten kwaad kan.
Je komt iedere dag als een storing, in het logboek van je provider als je het uit doet.

Je kunt hem uitzetten, maar bent dan ook internet en tv kwijt.
Je zou er ook een tijdschakelaar tussen kunnen zetten zodat hij alleen 's nacht uit staat.
Heb ik ook zo her en der gedaan.
Over een jaar scheelt dat best veel kWh's

Inderdaad, uit 1954, een boek wat ik 10 jaar geleden gelezen heb en een verbazend goede voorspelling is geweest.

Helaas niet aanwezig in onze bibliotheek, ook niet in de omgeving.

Als kind vond ik het al een fascinerende titel.

Hopelijk lezen hier Sinterklazen en Kerstmannen mee.

Mijn vorige modem had er een, mijn huidige modem heeft er een.

Het antwoord is dus een volmondig ”Ja”.

Als je een stekkerdoos uit de winkel kant en klaar met stekker hebt, staat op de onderkant altijd (bijvoorbeeld) Max. 3500W of 2500W dat is ook afhankelijk van de dikte kabel.

Zoals ik reeds dacht: aan de onderkant staat helemaal niets. Zwart met vier minimale vilten ondersteunertjes.

Ze komen wel uit de winkel, maar dat kan een inmiddels failliete winkel zijn.

Als ik nog een vraag mag stellen die beslist gen domme vraag is:

Hoe moet ik dat “tweede modem“ zien?

Wat is het, waar is het voor nodig?

Reputatie 6
Badge +6

Helaas niet aanwezig in onze bibliotheek, ook niet in de omgeving.

Als kind vond ik het al een fascinerende titel.

Hopelijk lezen hier Sinterklazen en Kerstmannen mee.

off topic:
Het boek is nog steeds te koop, ook 2e hands.
Het lijken in het begin allemaal losse verhalen, maar tegen het einde vallen die als puzzelstukjes in elkaar.
Het is wel fictie, maar dat kan haast ook niet anders als in 1954 over iets in de toekomst schrijft

Ja, ik gebruik uitsluitend een vaste telefoon en die slaapt ‘s nachts, net als ik.

‘s Nachts gebeurt er hier niets.

Oké, als je het weet is het prima. Dat wilde ik ff checken. Ik vind de 24/24 aanwezigheid van een telefoon wel een van de verworvenheden van de vorige eeuw.
Ik heb zelf wel eens tijdens het werken aan modem en kabels naar de telefoon gegrepen (deed het dus niet) en me op dat moment pas gerealiseerd dat ik ook voor anderen, die mij die dag zouden bellen, niet bereikbaar was.

Reputatie 6
Badge +4

Als je een stekkerdoos uit de winkel kant en klaar met stekker hebt, staat op de onderkant altijd (bijvoorbeeld) Max. 3500W of 2500W dat is ook afhankelijk van de dikte kabel.

Zoals ik reeds dacht: aan de onderkant staat helemaal niets. Zwart met vier minimale vilten ondersteunertjes.

Ze komen wel uit de winkel, maar dat kan een inmiddels failliete winkel zijn.

Bij mij staat het op de bovenkant en het kan op het snoer staan en op de onderkant. Raar want er moet altijd een CE keurmerk op staan.  en je kan het ook testen. Sluit bv iets aan tot 3000 watt wordt de kabel van de bak te warm, dan staat er te veel op. Je kan het vergelijken, met het snoer van de gebruiker.

Reputatie 6
Badge +6

Wat is te warm?
Een stofzuiger snoer wordt ook warm, wij vinden 50 graden heet aanvoelen, maar voor elektronica is het een doodnormale temperatuur.

Op gevoel is erg discutabel.

Oké, als je het weet is het prima.

Al vele vele jaren bestaat één van mijn ochtendrituelen er uit dat ik de hoorn opneem en luister of de telefoon zoemt.

Bij mijn eerdere modems kwam het namelijk nogal eens voor dat de telefoon het na de opstart niet deed.

Dan moest het modem opnieuw opgestart worden.

Bij het nieuwe modem duurt het in elk geval veel langer tot de zoemtoon verschijnt.

De vooruitgang is nu eenmaal niet te stoppen.

Bij mij staat het op de bovenkant en het kan op het snoer staan en op de onderkant. Raar want er moet altijd een CE keurmerk op staan.

In mijn slaapkamer bevindt zich ook nog zo‘n snoer met vier stopcontacten eraan (in het vierkant).

Ik heb blijkbaar drie dezelfde van deze verlengsnoeren met stopcontacten.

Zojuist heb ik dit exemplaar in de slaapkamer minutieus bestudeerd, in het volle licht.

Er staat werkelijk geen enkele informatie op: niet onder, niet boven, niet opzij en niet op het snoer. Ook geen CE markering.

Reageer