Consumentenbond.nl
Vraag

Mag Ziggo BBC 4 uit het pakket verwijderen?

• 5 november 2019
  • 8 reacties
  • 883 Bekeken

Toen ik een paar dagen geleden BBC 4 aanzette, kreeg ik beeld met daarin de opmerking dat Ziggo dat kanaal niet langer uitzendt.

Ik maakte bezwaar bij Ziggo, met als enig resultaat dat er een lief meisje van een call center belde met de mededeling dat ze het vervelend vond voor me maar er verder niets aan kon doen.

Wat worden call centers toch vaak voor allerlei doeleinden misbruikt! Moeten we ook eens wat aan doen, maar dit terzijde.

Het verdwijnen van dit kanaal was aangekondigd in een nieuwsbrief, zei ze, dus ik had het eerder kunnen weten.

Maar als je een contract verandert het de tegenpartij toch wel wat te zeggen, of mag hij alleen maar opzeggen?

8 reacties

Volgens mij is er wel een soort programmaraad die inspraak heeft want hoe stelt u zich dat voor als Ziggo met alle klanten zou moeten overleggen bij iedere aanpassing?

Iets toevoegen kan altijd. Maar iets weghalen? Dat is toch echt wat anders. En altijd weer is het: Meeste stemmen geldt.

Reputatie 7
Badge +4

aangezien dit regelmatig gebeurt zal er wel iets over vastgelegd zijn in de algemene voorwaarden. kun je daar iets in vinden?

Ziggo is niet de eerste aanbieders die de drie BBC-zenders uit het aanbod schrapte liteblue.usps.gov.

Reputatie 6
Badge +5

De BBC is zelf van mening dat BBC4 een regionale zender is.
Daarom verlengen ze de contracten voor BBC4 niet meer.
Series die ze verkopen komen op BBC first.
Daarom kun je ook niet terug kijken, als zo'n aflevering op NPO komt.
Ook de contracten van BBC1 en BBC2 lopen eind maart af.
Dan is het maar de vraag of er een brexit deal komt hiervoor.

Een weetje, vroeger in het niet internet tijdperk zat de BBC illegaal op de kabeltv.

@Wortelstamper 

De BBC is helemaal niet van mening dat de BBC Four een regionale zender is. BBC Four is een zender die in de vier landen van het Verenigd Koninkrijk identieke programmering heeft. In zowel Engeland, Schotland, Wales als Noord-Ierland is BBC Four via Freeview (de Britse variant van Digitenne) ongecodeerd en in HD te ontvangen.

Het is vooralsnog onduidelijk waarom BBC Four niet langer onderdeel uitmaakt van de distributieovereenkomst tussen de BBC en Ziggo. Dat zal ongetwijfeld met geld te maken hebben. Maar zeker is dat niet.

Reputatie 3
Badge +5

Wat jammer dat BBC 4 uit het pakket is gehaald bij Ziggo. Uit dit artikel op onze website haal ik dat ze dit inderdaad mogen doen: 

Aanbieders van tv kunnen het zenderaanbod veranderen, daar kun je niks tegen doen. Wel mag je je abonnement opzeggen. Tv-providers moeten een wijziging, zoals van het zenderpakket, minimaal 4 weken van tevoren melden met duidelijke informatie over de wijziging. Als de wijziging voor jou nadelig is, hebt je het recht om het contract kosteloos op te zeggen. Dit geldt ook als je nog binnen (eerste) contractduur zit, je tv-aanbieder moet je daarop wijzen.

Toch goed dat je bezwaar hebt gemaakt, wie weet doen meer klanten dit en komt de zender in de toekomst weer terug.

In de Adventsperiode van vorig jaar kreeg ik gratis het computerprogramma OnlineTV 14, via de Adventskalender van chip.de.

In OnlineTV 14 is BBC 4 gewoon te bekijken.

Dus geen bezwaren vanuit de BBC, lijkt mij.

Reageer