Consumentenbond.nl

Mail uit Windows Live Mail overzetten van ene pc naar Windows Mail (Windows 10) op andere pc

• 27 januari 2019
  • 8 reacties
  • 5442 Bekeken

Badge
Ik heb een nieuwe pc gekocht, met daarop Windows 10 en dus ook de Windows Mail app. Op mijn vorige pc was ik altijd Windows Live Mail 2012 blijven gebruiken, ondanks het feit dat WLM niet meer werd ondersteund.
Nu wil ik de e-mails van mijn huidge pc overzetten naar de nieuwe, maar ik heb geen idee hoe dat te doen. Op de site van de Consumentenbond staat weliswaar een uitleg van hoe je overstapt van WLM naar de Mail app (https://www.consumentenbond.nl/alles-in-1/overstappen-van-windows-live-mail), maar dan gaat het om overstappen op dezelfde pc.

Wie heeft de gouden tip?

8 reacties

Reputatie 7
Badge +6
De emails in het betrokken postvak allemaal selecteren door ze blauw te maken en dan allemaal in een keer tegelijk met de linkermuisknop slepen naar een Map in Verkenner.

Ze blijven in het betrokken postvak staan en in Verkenner zie je dan een hele lijst .eml bestandjes ontstaan. De titel van de email is de bestandsnaam. Zelfde titels worden opeenvolgend genummerd (1), (2) enz.

Kopier dan die Map met een gegevensdrager (USB-stick, geheugenkaart, exterene harde schijf) naar de nieuwe pc. Selecteer op de nieuwe pc alle .eml bestandjes en sleep die met de linkermuisknop allemaal tegelijk naar het postvak waar ze in horen.

Allemaal tegelijk is van belang want die met dezelfde titel zijn wel dezelfde bestandsnaam maar het zijn toch verschillende emails en dan ga je ze met de hand stuk voor stuk een ander volgnummer moeten geven.

Kom maar op met het goud šŸ˜Š!
Badge +8
Hi @J. van Slooten, heeft Jan inderdaad de gouden tip gegeven? Ik ben benieuwd!
Badge
Welke Verkenner bedoelt u precies? Als ik de geselecteerde mails aanklik met de rechtermuisknop, krijg ik alleen de optie "Naar map kopiƫren...", en dat verwijst naar de bestaande mappenstructuur in Windows Live Mail. Kopiƫren naar een map in Windows Verkenner kan niet.
Reputatie 7
Badge +5
Ik vermoed dat Jan de verkenner van Windows bedoelt, daarin kun je de mappen zien van b.v. documenten en je kunt er nieuwe mappen in maken om je mails in te zetten.
In Windows 10 staat de verkenner onderin de balk, het gele mapje aanklikken.

Als je Live mail iets kleiner maakt en de verkenner ook, zodat je beiden ziet staan, dan zou je de mails kunnen slepen naar een map in de verkenner.
Reputatie 7
Badge +6
Ik bedoel gewoon de Windows Verkenner waarmee je al je mappen kan zien. Maak een nieuwe map aan en zet die map open en schuif het hele paneel van Verkenner een beetje rechts van het scherm. Links van het scherm hou je het paneel van het emailprogramma met bijvoorbeeld de Inbox open zodanig dat de open map in Verkenner niet wordt bedekt.

Je moet dan eerst alle emails selecteren door ze blauw te maken. Klik op het vak waar de mails in staan en toets Ctrl-A, dan worden alle mails blauw. Vervolgens niet met de rechtermuisknop maar de linkermuis ingedrukt houden op het blauwgemaakte vak. Terwijl je de linkermuis ingedrukt houdt sleep je met de muis van de Inbox naar het witte lege vak in Verkenner van de map die je net hebt aangemaakt. Dan pas laat je de linkermuis los. Dan komen alle emails in die map van Verkenner. Duurt eventjes, je krijgt eerst een blauw cirkeltje.

Je hoeft dus nergens de optie kopiƫren of Save-as of Opslaan-als te kiezen, alleen slepen.

Oops, ik was aan het typen en zie het bericht van Bert pas na plaatsen. Dat is ook goed.
Reputatie 7
Badge +5
@Jan je hebt het nog veel nauwkeuriger uitgelegd, dan is het nog beter en makkelijker uit te voeren door iedereen.☺
Reputatie 7
Badge +6
Dank je wel Bert!

Als je een email per stuk wil saven naar de harde schijf, kan het ook met stuk voor stuk slepen, of als je hem open hebt staan op je scherm, linksboven onder Bestand kies je Opslaan Als. Dan gaat ie ook naar de harde schijf als .eml bestand. Alleen dan dubbele namen nooit overschrijven want het zijn meestal verschillende emails. Dan moet je de gelijknamige op de harde schijf eerst een volgnummer geven.
Badge +8
Hi @J. van Slooten, ben je inmiddels wat verder gekomen met de uitleg van Jan en Bert?

Reageer