Mastodon: iets voor jou?

• 30 November 2022
  • 34 reacties
  • 2741 Bekeken
Mastodon: iets voor jou?
Badge +8
  • Community Manager
  • 2199 reacties

Sinds miljardair Elon Musk Twitter overnam staat Mastodon opnieuw in de belangstelling. Mastodon is een alternatief sociaal netwerk met een open karakter. Bij dit platform komen je gegevens niet in handen van één commerciële partij. Het succes hangt wel sterk af van het aantal gebruikers.

Meer lezen over Mastodon? In dit online artikel vertellen we je er meer over.

Gebruik jij Mastodon? Of ben je van plan om het te gaan gebruiken? Praat mee!

34 reacties

Ik denk (en hoop en misschien is de wens ook wel de vader van de gedachte), dat we ‘peak social media’ nu bereikt hebben en het langzaam bergafwaarts gaat met al dat neurotische delen….

Ach, Twitter is nog niet ingestort en men is zo negatief over Mastodon in de praktijk dat ik het wel even geloof en geen zin heb om er tijd in te stoppen.

Ronald en Deen zijn me voor. Ik hoef niks meer in te tikken.
Dan toch iets: de termen "Elon Musk” en "Niet in handen van...” in één alinea? :-)

Ik was als heel erg lang weg van Twitter en FB.
Zit nu wel op Mastodon.
De gedachte dat er geen bedrijf achter zit, spreekt me wel aan.
Het zelfde principe heeft Matrix een wel beveiligde manier van Chatten.
Het is ook minder verslavend als FB en Twitter.

@Imke 
Account van de CB ziet er ook nog kaal uit op Mastodon.
Ook is het nog niet geverifieerd via een URL.
Het kan dus ook een nepper zijn.

Overigens voor de liefhebbers, toevallig vandaag een artikel op Tweakers:

https://tweakers.net/nieuws/203714/het-verwarrende-proces-van-beginnen-met-mastodon.html

"Huh, je bent weer verdwenen en ik was je net gaan volgen." Het is de maandagochtend nadat Elon Musk Twitter overnam. Uit pure interesse proberen diverse Tweakers-redacteuren zich Mastodon eigen te maken. Dat blijkt niet makkelijk. De eerste stappen in de fediverse.

Reputatie 4
Badge +3

Het is allemaal niet zo verwarrend, hooguit even wennen.

Mastodon draait op verschillende servers.
Als je een account aanmaakt doe je dat op één van die servers en heeft dus een gedecentraliseerd karakter. Iedereen kan een eigen Mastodon server opzetten en beheren.
Mastodon is dus niet zomaar te koop.
Deze wizard helpt je jou de juiste server kiezen: https://instances.social/
Indien je achteraf ontevreden bent over een server, kun je met behoud van jouw volgers eenvoudig verhuizen naar een andere server.
Elke Mastodon server (instance) heeft eigen emojis, z.g. emojojos: https://emojos.in/
Mastodon is geheel reclamevrij en dat is een verademing.
Ook is er geen algoritme om winstdoelen op te schroeven.
Je kunt zelf van alles filteren en opzoeken, er is geen een of andere robot die dat voor jou bepaald. Dat is ook meteen merkbaar, want je bereik is heel groot.
Jouw berichten op Mastodon heten Toots.
En een retweet, zoals dat op Twitter heet is een Boost.
M.b.v. #-tags wordt je vindbaar. Zodoende kun je jouw interesses aan andere duidelijk maken.
Zij die dan op jouw #-tag zoeken kunnen al dan niet besluiten om je te gaan te volgen.
De sfeer op Mastodon is erg goed. Mensen vertellen en delen onderwerpen met elkaar waarvoor ze passie hebben. Mastodon groet erg hard. Alleen de server mstdn.social waar ik zelf gebruik van maakt had alleen al in de afgelopen maand 70.000 nieuwe gebruikers. Het is niet onopgemerkt gebleven dat Mastodon veel potentie heeft. Mastodon verzameld geen gebruikersdata, maar het is wel goed om te weten dat DMs (Direct Messages) (nog) niet zijn versleuteld en door de beheerder van de server kunnen worden gelezen.

Veel bekende kranten, nieuwsprogramma's, politici en bekende Nederlanders hebben al een account op Mastodon. Een nadeel is mogelijk dat je nieuwe volgers moet zien te vinden.
Dat is dan ook de reden, waarom bijv. nieuwe gebruikers hun Twitter account er nog even naast gebruiken. Voor iOS en Android zijn een aantal apps voor Mastodon beschikbaar.

Handige links:
https://joinmastodon.org/
https://docs.joinmastodon.org/

Gebruikers zijn enthousiast, net als ik overigens. Ik beveel Mastodon daarom ook van harte aan!

Reputatie 4
Badge +3

Even ter aanvulling op mijn bovenstaande reactie, want Mastodon leek zo mooi, maar is het niet zo bleek vanmorgen vroeg.

Het was namelijk wel even schrikken toen vanmorgen de 𓃰 Mastodon nginx server mstdn.social en IPv4 116.202.14.219, waarvan ik sinds kort gebruik maak, er onverwacht lang uit lag. De stekker zat er nog wel in, zag ik hier: http://116.202.14.219/ Configuratiefoutje of overbelasting en daardoor eruit geklapt misschien? Ik weet het niet, maar vind een dergelijk lange storing echt niet kunnen. Nou, dat was het dan. Mastdodon. Niets is wat het lijkt. Ik ga er verder geen tijd meer aan besteden. Zodra de server weer up is, verwijder ik mijn account.

Dus vanmorgen bleek het offline en nu is het nog geen elf ur in de morgen en je houdt het wel voor gezien? Dat is wel een lage gunfactor voor iets nieuws.

(Niet dat ik me er aan gaan wagen, maar dat is iets anders)

Reputatie 4
Badge +3

Mastodon is helemaal niet nieuw. Het komt nu in de belangstelling omdat velen van Twitter ernaar toe overstappen. En ik kan daaraan toevoegen dat ikzelf al sinds 2005 een eigen hostingbedrijf heb. Als een server uren uit de lucht is, heb ik er weinig vertrouwen in kan ik u uit ervaring zeggen. Vandaar. Als ik mijn klanten zo in de steek zou laten, zou ook iedereen naar een alternatief uitkijken. Ik heb mijn ervaring hier gedeeld en de voor- en nadelen zijn nu wel duidelijk denk ik zo.

Er is door het Twitter gedoe een enorme groei van Mastodon.
Als een van de servers er langer uit ligt, is het geen schuld van het systeem.
Als de email er een halve dag uit ligt, is het ook de email provider die het veroorzaakt.
Dat is bij Mastodon ook net zo.
Ik ben ook al op de eerste 2 dagen overgestapt naar een stabielere dienst, mastodon.nl
Ze zijn daar ook recent uit het jasje gegroeid en alles moest naar een nieuwe database.
En ze gingen naar een nieuwere versie.
Kreeg bovenstaande melding ook een keer te lang, ik had een oud URL opgeslagen.
Door de update, was het gedeelte achter de domeinnaam anders.
Veel is vrijwilligerswerk, het is geen bedrijf.

Verplaatsen van je account, naar een andere server is gewoon mogelijk.

Reputatie 4
Badge +3

Ik begrijp je wel, maar de vrijwilligers worden regelmatig ook door de gebruikers betaald (Tips). Ik vind het prima als een server er even uit ligt, om te kunnen worden opgeschaald of voor een update, als dit van te voren wordt aangekondigd. Urenlang uit de lucht zijn, zonder enige aankondiging vooraf vind ik ronduit slecht. Inmiddels is de server weer beschikbaar en ik kijk het nog wel even aan. 

Op de server waar ik zit, gaat dat nu zonder problemen.
Er staat een toeter bovenaan, waar alle dienstmededelingen achter staan.

Screenshot Mastodon.

Reputatie 4
Badge +3

Dank. Ik zal dat ook even checken.

Heb je de geavanceerde weergave in het Instellingen menu al geprobeerd? Die kolommen vind ik zelf wel erg mooi en overzichtelijk.

Ik heb er wel eens mee gespeeld.
Met de nieuwe versie 4 nog niet.
Versienummer staat op de hoofdpagina, links onder.

Reputatie 4
Badge +3

msdn.social draait momenteel op versie 4.0.2.

Mastodon bevalt vanaf de eerste dag, zoveel vriendelijker en het gescheld op Twitter lijkt meteen lang geleden.

Het is nog wel even wennen : opnieuw beginnen met je volgers en het is lastig.om trends te zien. ( alleen via de website en een app die bij.mij niet goed werkt.) 

Het is nog wel de vraag of Mastodon net zo breed gedragen zal worden, dat zou fijn zijn. 

Reputatie 4
Badge +3

Mastodon bevalt vanaf de eerste dag, zoveel vriendelijker en het gescheld op Twitter lijkt meteen lang geleden.

Het is nog wel even wennen : opnieuw beginnen met je volgers en het is lastig.om trends te zien. ( alleen via de website en een app die bij.mij niet goed werkt.) 

Het is nog wel de vraag of Mastodon net zo breed gedragen zal worden, dat zou fijn zijn. 

Eens! Ik weet niet of je een iOS- of Android-gebruiker bent, maar op iOS werkt de Metatext erg fijn. Die kan ik van harte aanbevelen. Op deze site worden nog meer apps genoemd die je wellicht kunt proberen:

Ik denk dat Mastodon, na de aankondiging vanavond van dat andere bedrijf wiens naam ik maar niet zal noemen, wel zal groeien.

Ik was bijna vanaf het begin bij Twitter met diverse accounts. Dat was best een mooie plek om dingen te delen of te leren. Of om het laatste nieuws te ontvangen - geregeld voordat het "echt nieuws" werd.

Maar de laatste jaren kwamen er steeds meer schreeuwers en samenzweringsgelovigen (antisemieten, platte-aarde-gelovigen, anti-vaxxers e.d.). Twitter werd steeds meer een rechtse ballenbak.

Elon gaf het laatste duwtje om eens ergens anders te gaan kijken. Mastodon lag voor de hand om te testen. Ik heb veel minder volgers maar wel veel meer interactie met anderen. Nog geen moment spijt gehad - ook al was het een weekje wennen. https://ohai.social/@eilt

Reputatie 5
Badge +4

Voor wie het belangrijk is in een bubbel van gelijkgestemden te verkeren is Mastodon kennelijk de oplossing. Het lijkt mij wat merkwaardig: alleen lieve, aardige mensen die nooit een discussie of confrontatie hebben met anderen en over wier lippen nooit een onvertogen woord komt, verhuizen naar Mastodon, waar in de traditie van flowerpower alles rozengeur en maneschijn is en blijft. Het lijkt wel een cult. Of is het kletskoek, dit paradijselijke alternatief voor Twitter? Ik denk niet dat dit goed kan blijven gaan. En regelmatig op zoek moeten naar een andere server omdat je ergens, zonder opgaaf van reden natuurlijk, afgedonderd wordt vanwege bijvoorbeeld verkeerde opvattingen, is ook geen pretje.

Er zijn overigens op Twitter genoeg mogelijkheden om je af te sluiten van geluiden die je niet wilt horen.

Ik zeg: wees niet bang te horen wat anderen vinden, ook al is het mijlenver verwijderd van je eigen opvattingen.

Ik zit liever op een dorpsplein op een terrasje te praten (Mastodon) dan op een beursvloer met een megafoon te communiceren (Twitter). 

geen probleem om geluiden te horen waar ik het mee oneens ben, die hoor je ook wel op Mastodon, alleen het gescheld van mensen op Twitter ben ik beu.  

Het is allemaal zo herkenbaar. Vroeger mocht je als christenkind niet spelen met kinderen van heidenen. Nu mogen Mastodonners niet omgaan met Twitteraars. De maatschappij wordt zo mooi gepolariseerd. Wel samenzijn en verbondenheid prediken met Kerst, maar toch die anderen uitsluiten. Twitter is toch een medium waar je kan samenzijn en je verbinden met heel veel nieuwe mensen, en dan loop je daarvan weg?

Er is wel een verbetering. Als je op een link klikt in de NOS nieuws app hoef je niet meer verplicht in te loggen op Twitter maar kan je het bericht ook lezen zonder in te loggen. Ik kon het anders niet lezen.

Nu is het afwachten hoeveel Mastodonners toch weer teruggaan naar Twitter. Bij Signal en Telegram ging het ook zo. Is dat zo gebleven? Dat Mastodonners geen link meer op Twitter mogen plaatsen naar hun Mastodonding?

Niets is gratis! Je kunt niet verwachten dat er servers de lucht in worden gehouden met de enorme energieprijzen deze dagen gratis en voor niets. Waar haalt Mastodon het inkomen vandaan?

Begin 2023 gaat Mozilla ook iets nieuws in die richting testen.
https://blog.mozilla.org/en/mozilla/mozilla-launch-fediverse-instance-social-media-alternative/

Mastodon is een groep van 8600 servers die grotendeels door giften in de lucht gehouden worden.
Hier staat nog wat extra info over de inkomsten.
https://tweakers.net/nieuws/204860/mastodon-oprichter-wil-geld-gaan-verdienen-met-aanbieden-hosting.html

Reageer