Consumentenbond.nl

Met welke smartphone maak je de beste foto’s?

• 1 oktober 2019
  • 7 reacties
  • 3236 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Door slimme innovaties worden de camera’s op smartphones steeds beter. Op papier scoren smartphones weliswaar nog niet zo goed als compactcamera’s, maar in de praktijk zien we dat de fotokwaliteit vaak vergelijkbaar is met die van verschillende camera’s.

Wij hebben daarom de camera’s van 34 verschillende smartphones getest. 8 smartphones stuurden we tevens naar ons laboratorium dat ook onze compactcamera's test. We keken o.a. naar hoe de camera’s presteren bij weinig licht, hoe goed ze kunnen inzoomen en met welke smartphone je de beste selfie maakt. Benieuwd naar de resultaten? Je vindt ze allemaal in dit gratis artikel uit de nieuwste Consumentengids.

Maak jij vaak foto’s met jouw smartphone en zo ja, wat vind jij van de kwaliteit?

7 reacties

Reputatie 6
Badge +6
Ik maak zelf redelijke foto's, vind ik, met de Samsung Galaxy 7 en 9 typen geprobeerd en de Huawei 20 type. Ik heb ook een Motorola en een Wiko geprobeerd, één en ander in de loop der tijd. Laatste twee zijn minder van kwaliteit, maar ook een stuk goedkoper. Dat leert de test dus wel, de dure smartphones scoren het beste, maar ja 1100, 1200 Euro, je moet het er wel voor over hebben. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +6
Dank voor het gratis artikel, hoe dichtbij een smartphone camera komt bij een gewone camera. Ik hou erg veel van fotografie en doe heel veel met foto's. Ik deel hooguit een enkele foto, maar zet een selectie verder in leuke albums op internet. Uiteraard niet de privedingen.

Ik heb vorig jaar een LG G6 gekocht onder de €400 Android Thinq en ben erg content met de foto's. In het artikel komt hij na Apple, Samsung en Huawei, maar in de waardering krijgt hij 8.0 waar Apple 8.3 krijgt.

Op de LG kan je kiezen uit een reeks fotoformaten en resoluties. Hier de grootste formaten:

4:3 = 13MP = 4160x3120
16:9 = 9,7MP = 4160x2340
18:9 = 8,7MP = 4160x2180
1:1 = 9,7MP = 3120x3120

Hij maakt dus ook foto's met beeldverhouding 1:2, dat zijn heerlijk brede foto's met prachtige kleuren. En wil je even al het overtollige niet dan maak je 1:1 vierkante foto's. Prachtig is het allemaal. Ik heb daarnaast ook een gewone camera met zoomlens, maar m'n LG is dikwijls al goed genoeg.

Ik heb een mooie testfoto, iets dat beweegt in het donker, vuurwerk aan een meer als het middernacht is. Alles mooi scherp! (n.b. de vuurpijl beweegt, dat lijkt op onscherp!).

Reputatie 3
Badge +4
Fijn om te horen dat de camera van de LG G6 goed bevalt @Jan, mooie foto's!
Reputatie 6
Badge +6
Het is me bekend dat Jan een gedreven en uitstekende fotograaf is. En niet eens professioneel, want zijn vak ligt in een heel andere richting. We hebben over de fotografie wel één en ander uitgewisseld. Ik als amateur, ook al heb ik ruim 20 jaar voor de 'krant' gefotografeerd, daar gaat het toch anders toe dan wat kunstenaar Jan voor elkaar krijgt. Uiteraard hadden we professionele fotografen en zelfs in die tijd in vaste dienst. Dat is nu bijna allemaal free-lance. Maar als je ergens alleen naar toe moest en er toch foto's moesten komen, werd je gevraagd dat zelf maar te doen. Voor niets overigens, zelfs de camera's moest je zelf betalen, maar toen kon je nog wat van de fiscus aftrekken. Wat je wel kreeg was een zak vol rolletjes, het was de rolletjes tijd. En je moest maar zoveel mogelijk foto's schieten, dan was er altijd wel één goed. Dat gaat bij Jan wel anders, alles wordt voorbereid en uitgerekend en dan ontstaan prima foto's zelfs met een smartphone en het bewijs dat je niet alleen met die dure van 1200 Euro prima foto's kan maken. Schitterend resultaat Jan, Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +5
Ik heb zelf een Nokia 3.1, de camera is goed genoeg. Maar het is een budget telefoon. De camera is dus niet echt goed.

Qua mijn mening is de Huawei P30 Pro de beste camera,
De telelens is uitstekend, en dankzij night mode kan je goede nachtfoto's maken.

De iPhone 10* kan ik ook niet vergeten, iPhone camera's hebben altijd erg realistische foto's. Bij o.a Samsung, Huawei hebben de foto's vaak een tint.

Hoe goed camera's zijn heeft veel met meningen te maken, de ene vind iPhone mooier omdat het realistischer is. De andere Huawei omdat de foto's er beter uit zien etc.

Ik vind het bijvoorbeeld onzin dat de iPhone 10 een 6,4 krijgt voor inzoomen.
En dat de Huawei hetzelfde krijgt, de Huawei kan 5 keer inzoomen zonder kwaliteits verlies en 10 keer met minimaal verlies.
De iPhone kan 0 keer inzoomen zonder verlies.
Of toch wel, mijn mening verschilt!

*edit*
*schreef iPhone 11 inplaats 10
Reputatie 7
Badge +6
@L.J.F. de Ruiter dank je wel, je laat me blozen! Maar jij kan er ook wat van, je hebt tig jaar beroepsmatig met een camera rondgelopen. En als je foto in de krant kwam dan smulde iedereen ervan! Wij zijn groot geworden met fotorolletjes, maar de kleinkinderen kennen dat niet meer. Ik vond m'n ouders ouderwets, maar zij vonden dat nu van mij ha ha!

Tijden veranderen! Maar wel leuk, want nu heeft iedereen een mobieltje op zak en is er veel meer beeld in het nieuws van een gebeurtenis dan alleen wat de cameraploeg van de NOS maakte.

Ben het met je eens @TijsZonderH dat de Huwawei P30 Pro de beste camera is, vooral met die heel sterke zoomlens en weinig kwaliteitsverlies. Het 'm slechts op internet gezien, maar het moet een ding zijn. Dat foto's een tint hebben hou ik ook niet van. Misschien kan je dat instellen, maar puur natuur bevalt mij het beste. Ik probeer de dingen recht van voren te fotograferen, niet schuin, smartphone liever in de breedte, niet tegen de zon in maar met de zon mee fotograferen, en het onderwerp beeldvullend.
Reputatie 6
Badge +6
De smartphone heeft ons vele fotografen gebracht. De Card heeft het fotograferen voordeliger gemaakt dan de rolletjes. Ook de apparaten zijn veelal betaalbaar, alleen de goede c.q. kwaliteitsmerken kosten 'wat' meer, zie bij de test smartphones. Maar er zijn er die minder duur toch goede foto's geven zoals door Jan genoemd de LG, ook de Huawei, de P 20 dan, de P30 vind ik toch ook prijzig, maar zie de test er is nog wel een redelijke keuze. Groeten Leo.

Reageer