Microsoft Edge wil niet openen op Windows 10

• 7 October 2022
  • 8 reacties
  • 161 Bekeken

Sinds een paar dagen wil Microsoft Edge niet openen op mijn computer met Windows 10. De suggesties van Microsoft om dit probleem op te lossen geprobeerd, maar niet gelukt. Kan het met Firefox te maken hebben? Wie heeft een oplossing?

8 reacties

Reputatie 7
Badge +5

welke suggesties van microsoft heb je al geprobeerd? anders vallen we wellicht in herhaling….

en wat heb je een paar dagen geleden veranderd/geinstalleerd?

De suggesties die vermeld worden op https://support.microsoft.com/nl-nl/microsoft-edge/wat-je-moet-doen-als-microsoft-edge-niet-werkt-cc0657a6-acd2-cbbd-1528-c0335c71312a zoals opnieuw installeren en scannen op malware. Voor zover ik weet heb ik de afgelopen dagen niets veranderd of geinstalleerd.

Ik zou eens in de Windows troubleshooters kijken of DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth eens draaien.

Als je bedoelt dat Edge de standaardbrowser moet zijn die automatisch opstart als je op een weblink klikt, dat moet je opgeven onder instellingen van Edge en dan standaardbrowser kiezen. Mogelijk staat Firefox nu als standaardbrowser, maar dat verandert dan mee als je het bij Edge verandert.

Als Edge helemaal niet wil opstarten, dus de thumbnail op het scherm of op de startbalk doet het niet, zou ik in het Startmenu Edge aanklikken, en anders checken of andere browsers als Firefox en Chrome het wel doen.

Daarna kan je met Verkenner nog in Programs of Program Files het bestand Edge.exr opzoeken en daar dubbel op klikken. Als die het ook niet doet zou ik kijken of het misschien de verkeerde versie is voor Windows 10. 

Ik werk zonder Microsoft Account maar Edge doet het bij mij in Windows 10 en 11 en Linux. 

Reputatie 5
Badge +4

@J. Schrijver Heb je nog iets gehad aan de tips van de community leden? Mocht er een reactie tussen staan die je het meest geholpen heeft, dan kun je deze aanvinken als Beste Antwoord. 
Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag ook om snel het antwoord te vinden.

Microsoft Edge werkt weer. Helaas weet ik niet waardoor dit komt. Om de paar dagen gebruik ik Edge omdat ik een aantal sites niet open krijg op Firefox (waarschijnlijk de privacy instellingen te streng). Firefox is steeds de standaardbrowser gebleven, dat werd niet automatisch veranderd. Mocht het probleem zich weer voordoen, dan zou ik ook de suggesties van J. Deen doorlopen en Edge.exr opzoeken zoals Jan aangeeft. Ik kan denk ik geen Beste antwoord aangeven, maar als je daarvoor toch een suggestie hebt Shana, dan verneem ik dat graag. Iedereen dank voor het meedenken.

Edge.exr opzoeken zoals Jan aangeeft.

Jan bedoelt waarschijnlijk Edge.exe.

Dank voor de reactie.

Reageer