Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon

Microsoft Helpdesk oplichting, gebeld door 004877609420?

• 28 maart 2018
  • 26 reacties
  • 1772 Bekeken

Reputatie 4
Badge +3
Doen zich voor als Microsoft support center.
Met een praatje over een besmette computer.
Om zich te legitimeren geven ze een serie/versie nummer van Windows systemen, en laten je dat controleren via Windows-R knop.

Ze laten je een exploit downloaden van een site:
(link verwijderd)

(als je ze hun gang laat gaan)...
Niet opvolgen/downloaden/uitvoeren...

De persoon aan de andere kant spreekt engels met een duidelijk Indiaas/Pakistaans accent.
Ik heb er in ieder geval een aardig speel kwartiertje mee gehad....(en ze hebben wat tijd verloren, als is dat daar nogal goedkoop).

*Titel aangepast door de moderator om de vindbaarheid te verbeteren

26 reacties

Reputatie 6
Badge +6
Hoi @Nico2000 ,

Bedankt voor het delen van je 'helpdesk' ervaring. Het inderdaad een plaag waar - helaas- veel mensen jaarlijks de dupe van zijn. Ik las vanmorgen in de AD dat er in 2017 bijna 2.000 aangiften zijn gedaan en dat de schade +- 6 miljoen euro was.

De consumentenbond heeft medio januari ook een item geschreven over 'Microsoft-helpdesk oplichting'. Goed dat je wat tijd van ze hebt gestolen. Hopelijk hebben ze nu een slachtoffer minder kunnen maken. Op YouTube zijn er streamers die er een dagtaak van maken om de scammers zo lang mogelijk aan het lijntje te houden...

Het linkje in jouw post heb ik voor alle zekerheid verwijderd.
Reputatie 7
Badge +6
Onthutsend , dat er nog steeds zo veel mensen intrappen en blijkbaar niet weten dat Microsoft ons heus niet opbelt . Banken ook niet , tenzij er een zeer ongebruikelijke transactie is, maar dan vragen ze alleen of het klopt . Meer niet.
Reputatie 4
Badge +3
Probleem is dat Microsoft soms WEL opbelt. In mijn geval een jaar of 4 geleden (pas na ruim een maand na het indienen van een klacht over het niet werken van Windows Update op de laptop van m'n schoonvader. (die laptop had zichzelf kapot geupdate, en geen enkele update kon nog geinstalleerd worden, originele media waren niet met het systeem meegeleverd. en dus niet beschikbaar)).
En er werd ook vanuit india gebeld. maar ze wisten wel een ticket nummer te produceren dat ik al had ontvangen, vanuit microsoft.com. Alleen was de hulp te laat.

Ik had het issue al gerepareerd door Linux (Mint) op dat systeem te zetten met Firefox en LibreOffice.
Dat was alles wat nodig was. voor wat hij ermee deed, internetten en wat briefjes produceren.
28-05-2018 10.30 UUR / Net gebeld door engelssprekende Windowserviceman (?) 055624052349
Doorgegeven dat ik zijn criminele praktijken zou doorspelen aan instanties in Nederland. Na 45 seconden verbrak hij toen zelf de verbinding!!
......... vreemd, ze weten mij vaker te vinden voor deze oplichtingsactiviteiten, terwijl ik nooit heb toegehapt!!
Reputatie 4
Badge +5
Gelukkig zijn tegenwoordig vele vaste telefoons voorzien van een schermpje. Een nummer uit het buitenland (startend met '00') neem ik niet op. De paar buitenlandse nummers die ik heb zijn geprogrammeerd, m.a.w. de naam wordt weergegeven. Het 055.. nummer is een stuk lastiger.
Buitenlands? zou het met 00 moeten beginnen (0055=Brazilië). Mobieltje uit Nederland? Dan met: 31-624...etc.
Reputatie 7
Badge +6
Heb sterk overwogen om de vaste telefoon de deur uit te doen omdat dit soort belletjes het afgelopen half jaar vrijwel dagelijks bleven komen. Soms meermalen per dag. Erger me daar groen en geel aan evenals veel andere vormen van lastig vallen die we niet of zeer moeilijk kunnen ontlopen. Nu is het vrijwel opgehouden gelukkig . Uiteraard neem ik nooit op na het nummer gelezen te hebben.
Reputatie 6
Badge +5
Heb sterk overwogen om de vaste telefoon de deur uit te doen omdat dit soort belletjes het afgelopen half jaar vrijwel dagelijks bleven komen. Soms meermalen per dag. Erger me daar groen en geel aan evenals veel andere vormen van lastig vallen die we niet of zeer moeilijk kunnen ontlopen. Nu is het vrijwel opgehouden gelukkig . Uiteraard neem ik nooit op na het nummer gelezen te hebben.
Ik verwacht dat jij je telefoon nummer op een onbetrouwbare site hebt gezet.
Ik en mijn ouders die waren 0 keer gebeld
Reputatie 7
Badge +6
Mijn nummer staat nergens genoteerd behalve bij een enkele winkel of leverancier waar dat nodig was, Tijs.......Niemand die het krijgt tenzij het nodig is om een goede reden.
Reputatie 4
Badge +5
Iets dat men uiteraard liever niet doet, maar als het te gek wordt: misschien het overwegen waard om 'dan maar' een ander vast (geheim) telefoonnummer aan te vragen? En tegelijk opnemen in het 'bel-me-niet-register'?

Ik weet niet hoe het zit met de belkosten. Zelf heb ik bij mijn provider een abo met onbeperkt bellen binnen Nederland, vanaf vaste telefoon naar vast en mobiel.
Uitzondering uiteraard bepaalde betaalde telefoonnummers.
Als ik dat niet zou hebben, dan zou ik 11 ct per minuut betalen, ongeacht of ik naar een vast of mobiel nummer bel en dat geldt ook voor bellen naar het buitenland (sowieso binnen EU).

Maar met je mobieltje naar kennissen in Spanje bellen... that's different cook.
Reputatie 7
Badge +6
Dit nummer heb ik nog maar enkele jaren en heb er voor gekozen om me niet in telefoonboeken te laten zetten. Slechts een klein groepje familie heeft dit nummer. Zelfs vrienden niet. Ik sta in het bel-me niet -register. Maar ik hoor zeggen , dat dat allemaal niet helpt doordat onverlaten een computer alle willekeurige denkbare nummers laten kiezen , bestaand of niet-bestaand en dan reageren als er iemand opneemt. Niet opnemen is dus het enige wat we kunnen doen en dat doe ik ook niet bij een onbekend nummer en zeker niet bij een buitenlands nummer.
Reputatie 4
Badge +5
Is het destijds, paar jaar geleden dus, tegelijk begonnen met die ongewenste telefoontjes? Nu theoretiseer ik er even een eind op los en het zou kunnen dat het niet klopt: stel dat het telefoonnummer van iemand anders is geweest (heb je best wel kans op) en het is vrijwel direct na vrijkomen weer afgegeven.
zie b.v. een artikel van het AD - https://bit.ly/2JmRrxO

Na ja, ik weet het ook niet, maar het is wel bijzonder vervelend voor je.
Reputatie 7
Badge +6
Nee. Dit jaar is het pas een plaag geworden. Ik gebruik het nr alleen omdat ik bereikbaar wil zijn en niet iedereen mijn gsm-nummer wil geven. Heb in het verleden bij KPN met de 06 wel geduvel gehad met een toegewezen nummer dat eerst van iemand anders geweest was.
Reputatie 7
Je kunt op een vaste lijn ook een nieuw nummer vragen.
Reputatie 7
Badge +6
Ongetwijfeld , Deen . Maar de storm is een beetje geluwd de laatste weken, dus ik kijk het nog even aan.
Reputatie 7
Als je zo'n telefoontje krijgt, vraag dan of je ze over vojf minuten kunt terugbellen, je bent er meteen vanaf.
Reputatie 7
Badge +7
Let op! Er is een nieuwe variant van deze manier van oplichten. Dit keer doen oplichters zich voor als medewerkers van bijvoorbeeld Google en Ziggo. Ga er niet op in! Meer over deze variant kan je hier lezen.
Reputatie 7
Badge +5
Wat gebeurt er eigenlijk als je dat linkje dat ze geven wel downloadt?
Reputatie 7
Badge +7
Hi @F. den Oudsten,

Onder het stukje 'Betaalgegevens onderscheppen' schrijven we het volgende:
In de melding die wij kregen, boden de criminelen uit naam van Google en Ziggo Technical Service voor een luttele €2 aan de veiligheidsproblemen op te lossen. Ook zouden ze levenslange garantie bieden op bescherming tegen nieuwe problemen. Het lijkt misschien alsof het betalen van een klein bedrag als €2 geen kwaad kan. Maar om de computerproblemen op te lossen, vragen de criminelen toegang tot je computer via TeamViewer. Ze kunnen dan ook meekijken met de betaling. Zo kunnen ze achter je creditcardnummer of inloggegevens van je bank komen.
Reputatie 7
Badge +5
@Monique Aha, dan betaal ik die € 2,- liever toch maar niet.
Reputatie 7
Badge +5
@Monique

Dit ga je niet geloven want toeval bestaat niet maar zo juist om 16.28 uur ben ik gebeld door een Engels sprekende dame met een Indiaas accent die zei van de firma Microsoft te zijn. Zij belde in verband met een probleem met mijn computer. Het nummer waardoor ik werd gebeld was/is: 009271856830.

Natuurlijk kreeg ze meteen repliek van mij in het Engels:

'There is nothing wrong with my computer, I do not believe that you are from Microsoft and I am not going to download any program. Besides that, Monique from the Dutch Consumers Organisation does not want me to speak with you.'

Toen hing ze op.

Wat vind je nou van zoiets?
Beste lezers.

Iedereen die gebeld wordt door "Microscoft" en aan de praat raakt met iemand met een Indiaas accent dient het volgende te doen:

1- Direct ophangen
2- het nummer doorgeven aan Deeveeaar op: https://discord.gg/Q2n8rdT
3- https://www.youtube.com/c/Deeveeaar/live ( elke avond rond de klok van 20.00uur gaan hij en zijn team live de scammers opbellen en ze het leven zuur maken)
Bruikbare links:

https://www.youtube.com/channel/UC_b1bYSup-dHfwIoIXP0zPQ
https://www.youtube.com/channel/UCm22FAXZMw1BaWeFszZxUKw
https://www.scammer.info/
Reputatie 7
Badge +7
@Monique

Dit ga je niet geloven want toeval bestaat niet maar zo juist om 16.28 uur ben ik gebeld door een Engels sprekende dame met een Indiaas accent die zei van de firma Microsoft te zijn. Zij belde in verband met een probleem met mijn computer. Het nummer waardoor ik werd gebeld was/is: 009271856830.

Natuurlijk kreeg ze meteen repliek van mij in het Engels:

'There is nothing wrong with my computer, I do not believe that you are from Microsoft and I am not going to download any program. Besides that, Monique from the Dutch Consumers Organisation does not want me to speak with you.'

Toen hing ze op.

Wat vind je nou van zoiets?

@F. den Oudsten, haha, ik heb net even hardop zitten lachen achter mijn bureau. Fijn dat het noemen van mijn naam haar heeft doen ophangen. Blijkbaar is de oplossing dus toch erg simpel. 😉 En inderdaad, dit is echt heel erg toevallig. Wellicht is ze zelf ook wel actief op onze community, en heeft ze gezien dat we het erover hadden. (Ik denk dat @Niels het misschien wel was. Hij schrikt namelijk ook altijd als hij mijn naam hoort) Enfin, goed dat je er vanaf bent.

Groetjes,
Monique from the Dutch Consumers Organisation ®️
Reputatie 7
Badge +5
@Monique

Oh, @Niels weer.
Reputatie 6
Badge +6
@Groek : Van harte welkom op het forum! Bedankt voor de tips! Discord groepje kende ik nog niet :)

@F. den Oudsten : Ik weer inderdaad 😞. Mijn standaardreactie als Monique mijn naam roept..
Reputatie 7
Badge +5
HAHAHA, Nou moest ik lachen, ERRUG GRAPPIG!!!!

Reageer