Microsoft lekker duurzaam... NOT

• 5 August 2022
  • 31 reacties
  • 463 Bekeken

Badge

In oktober 2025 loopt de update ondersteuning voor Windows 10 af. Hoewel Microsoft ooit heeft beweerd dat Windows 10 een definitief besturingssysteem zou zijn, is die belofte al achterhaald, want inmiddels hebben we al Windows 11 en Windows 12 lijkt er aan te komen in 2024.

Als je nu Windows 10 op je apparaat hebt, is een upgrade naar Windows 11 gratis… MAAR… dan moet je apparaat wel voldoen aan geavanceerde hardware.. En daar zit het probleem.

Inmiddels voldoen oudere laptops en PC's niet aan deze specificaties en als we Windows willen blijven gebruiken (omdat bijv.. Linux te ingewikkeld is voor velen en een Mac te duur) worden we min of meer gedwongen om een nieuw apparaat aan te schaffen.

Wat mij vreselijk irriteert, is dat vele apparaten die in principe goed zijn en uitstekend werken nu afgedankt moeten worden. Je kunt er niks meer mee als je er online mee wilt, want niet meer veilig als er niet meer geupdated wordt.

Ik vraag me af… hoe zit dit juridisch en dit is toch verre van een duurzaam beleid.

Kan de consumentenbond hierin tegen het machtige Microsoft nog iets ondernemen?

31 reacties

Een computer is na 5 jaar afgeschreven.
Microsoft is een commercieel besturingssysteem.
Er zou dus een nieuwe norm moeten komen, dat een pc/laptop een levensduur heeft van 10 jaar.
Zo werkt het echter niet, in onze wegwerp maatschappij.

Linux is niet meer ingewikkeld en zou op scholen veel meer ondersteund moeten worden.
Hoe meer mensen open software gebruiken, hoe beter het wordt.
Ook een open versie van Office zou de norm moeten worden in het onderwijs.
Alleen op deze manier, komt de volgende generatie los giganten zoals Microsoft.

Ik verwacht, dat er na 2025 er nog wel veiligheidsupdates komen.
Omdat grote partijen er op dat moment nog niet klaar voor zijn.
Dat is al jaren zo.

Reputatie 6
Badge +3

Het valt over het algemeen wel mee. De computers die in  oktober 2025 pas 5 jaar zijn, kunnen vaak wel op W11 draaien. Ook kunnen veel computers in 2025 nog jaren veilig gebruikt worden. De grootste onveiligheid zit toch tussen de oren van vele mensen.

Mijn eigen computers en laptops zijn dan tussen de 7 en 10 jaar oud. Als ze dat al zullen halen.

Er is toch nog een reden meer waarom de besturingssystemen een einddatum hebben. Een nieuw systeem is vaak weer een generatie veiliger, maar heeft andere hardware nodig. Het verplichten om bijvoorbeeld 10 jaar te ondersteunen zou de vooruitgang afremmen.

Reputatie 6
Badge +5

Ruim 25 jaar geleden was een computer na 3 jaar afgeschreven, de ontwikkelingen gingen zo snel dat een pc de nieuwe applicaties niet meer aankon, maar ook de nieuwe Windows versies niet.
Mijn oudste laptops zijn een slordige 15 jaar oud, doen het nog prima en één wordt nog dagelijks gebruikt.
Er zijn wel upgrades aan uitgevoerd zoals een SSD schijf en geheugen uitbreiding.
Maar ze kunnen vlekkeloos Windows 10 aan en ook de nieuwe applicaties.
Zolang je de PC of laptop alleen gebruikt om te internetten en mailen of office toepassingen als Word en Excel kunnen deze nog jaren mee.

Microsoft zorgt er nu inderdaad voor dat er honderden miljoenen pc en laptops straks op de schroothoop gaan.
Ik heb dat al eerder een E-waste van ongekende omvang genoemd.

@Wortelstamper  heeft gelijk dat er ook na 2025 updates blijven komen, maar die zijn alleen voor bedrijven, niet voor particulieren.
Het ziekenhuis waar ik werkte betaalde er destijds alleen al 3 miljoen per jaar voor. (XP>W7)

@basic Ik weet niet of het wel zo'n goed idee is om veiligheid af te laten hangen van hardware, wat dus nu bij W11 speelt.
Software kun je updaten, maar hardware niet zo makkelijk, wordt er een lek gevonden dan is het maar de vraag of het softwarematig opgelost kan worden.

Het zou me niks verbazen dat Microsoft dit op een akkoordje met de hardware fabrikanten heeft gegooid om de al jaren dalende verkopen weer wat op te krikken.

Mijn nieuwe laptop die wel W11 aankan zeurt regelmatig om up te graden, maar de apps die ik er op draai zijn hobbymatig en werken (nog) niet op W11.
Lijkt mij een beetje 25 jaar terug in de tijd toen dit nog schering en inslag was.

@Free Spirit Wat betreft dat ‘software’ veiliger zou zijn dan hardware is natuurlijk onzin. In de ‘hardware’ zit óók software (BIOS), en tegenwoordig boot het systeem zelfs met échte software (UEFI), en niet merkwaardig genoeg is dat nu een groot probleem, juist omdat het zo gemakkelijk aangepast kan worden:

Discovery of new UEFI rootkit exposes an ugly truth: The attacks are invisible to us

Turns out they're not all that rare. We just don't know how to find them.

Dus ja, veiliger hardware is geen overbodige luxe, en software (een up to date OS) ook niet. Of Microsoft dit zo bereikt weet ik niet, wat ik wel weet is dat linux niet (meer) intrinsiek veiliger is dan Windows, er zijn weliswaar minder ‘consumenten’ virussen voor, maar omdat linux het backbone van het internet is, en daar genoeg aanvallen met succes worden uitgevoerd maakt het linux niet ‘veiliger’. En interessant genoeg juist vanwege de ‘open’ source van vele projecten zijn ze juist gevoeliger:

https://www.cpomagazine.com/cyber-security/malware-attack-on-github-repositories-a-disturbing-development-for-open-source-projects/

“While software supply chain attacks aren’t breaking news, the escalation in the intensity and frequency of attacks in recent months is frightening, especially when we remain in the dark over their original targets and whether they are connected,” explained Slavin.

“This once again demonstrates that source code is the next frontier for cybersecurity,” he added.

Dus er is geen ‘silver bullet’ tegen aanvallen en virussen, maakt niet uit welk OS.

Wat betreft de ‘e-waste’ omdat Microsoft nieuwe technologie verplicht stelt: Het is mogelijk die eisen te omzeilen: https://www.ubackup.com/articles/install-windows-11-on-unsupproted-hardware.html

(Duck op “installing windows 11 on unsupported hardware” voor meer pagina's),

In ieder geval 1 aspect kun je eenvoudig oplossen; TPM modules kunnen los in een PC geschroefd worden, en voor veel laptops met een TMP 1.2 module is blijkbaar een upgrade beschikaar: https://www.maketecheasier.com/install-trusted-platform-module/

Badge

Wat betreft de ‘e-waste’ omdat Microsoft nieuwe technologie verplicht stelt: Het is mogelijk die eisen te omzeilen: https://www.ubackup.com/articles/install-windows-11-on-unsupproted-hardware.html

(Duck op “installing windows 11 on unsupported hardware” voor meer pagina's),

In ieder geval 1 aspect kun je eenvoudig oplossen; TPM modules kunnen los in een PC geschroefd worden, en voor veel laptops met een TMP 1.2 module is blijkbaar een upgrade beschikaar: https://www.maketecheasier.com/install-trusted-platform-module/

Dit vind ik waardevolle info! Dank. Ik ga daar eens induiken!

@Free Spirit 
Dat met XP was best handig.
Die updates aanzetten was heel eenvoudig toen.
Zo kon ik oude pc's met een simpele functie nog een paar jaar veilig aan het internet houden.
Pinautomaten liepen vroeger ook op een stokoude Windows.

We zouden net als de boeren onder het motto van onnodige e-waste, gewoon met Windows 10 door moeten blijven computeren en op die manier Microsoft dwingen de ondersteuning te verlengen. Ik ga dat nog gewoon doen. 

Badge

We zouden net als de boeren onder het motto van onnodige e-waste, gewoon met Windows 10 door moeten blijven computeren en op die manier Microsoft dwingen de ondersteuning te verlengen. Ik ga dat nog gewoon doen. 

De ervaring heeft mij geleerd dat dat voor mij niet werkt. Ik werk veel met Photoshop (geef ook cursussen, dus Gimp is voor mij geen alternatief) en die kan op een gegeven moment dan ook de nieuwste updates niet meer doen. Had dat eerder met windows 8.1… het werkte wel op windows 7, maar de nieuwste updates van Photoshop niet op W8.1, dus ik moest wel naar Wiindows 10. Ik baal er van dat we zo ontiegelijk afhankelijk zijn van de grote bedrijven, terwijl de hardware in principe dan misschien wel boekhoudkundig afgeschreven is, maar nog prima werkt.

Reputatie 7
Badge +5

in den beginne van W11 kon ik mijn 4 jaar oude laptop niet upgraden vanwege te oude chio en geen (actieve) tpm. inmiddels draait daar echter officieel w11 op, automatisch geupgrade. er is dus blijkbaar wel iets gedaan aan die ondergrens.

in den beginne van W11 kon ik mijn 4 jaar oude laptop niet upgraden vanwege te oude chio en geen (actieve) tpm. inmiddels draait daar echter officieel w11 op, automatisch geupgrade. er is dus blijkbaar wel iets gedaan aan die ondergrens.

Zevende generatie Intel?

Reputatie 7
Badge +5

yep

yep

Oeh, dan moet ik toch nog eens checken. Of heb je de "illegale" route bewandeld?

Reputatie 7
Badge +5

nee, niks illegaals. de w11 update kwam automatisch. ik zit wel in de preview, wellicht maakt dat verschil?

De ervaring heeft mij geleerd dat dat voor mij niet werkt. 

Ik weet niet zo goed wat u dan allemaal bedoelt. Ik had in oktober 1988 mijn eerste MSDos 3.3 computer en ik moest eventjes twee maanden mijn leermomentjes hebben, maar daarna heeft de computer altijd gedaan wat ik wil. Ik heb nooit hoeven te doen wat de computer wil. Dus Lotus 123 en Word Perfect 5.1 moeten bij mij werken in Windows 10 en 11 als ik dat wil, en dat doen ze ook. Ik heb hier al een post over geplaatst een tijd terug met printscreens. Photoshop CS6, altijd werken. Ik heb geen Microsoft account en je kan dan een licentie kopen voor weinig zodat Office 2019 met Word en Excel het doet. Bij het installeren moet je soms een eind pielen. Dan schrijf ik precies op wat er moest gebeuren om later terug te kunnen kijken. Ik heb in 1992 voor het laatst een virus op m'n computer gehad daarna nooit meer. Ik ben dus geen ICT computer nerd of zo maar gewoon een Jan de consument. Voor elk probleempje zijn er een heleboel filmpjes op Youtube met uitleg hoe je het moet doen. Dat werkt perfect bij mij. 

nee, niks illegaals. de w11 update kwam automatisch. ik zit wel in de preview, wellicht maakt dat verschil?

Oh de beta, die heeft altijd gewerkt. Een collega heeft zo’n Microsoft laptop die officieel ook niet geschikt is voor W11 en hij heeft al die tijd de previews gewoon gedraaid, in een VM nota bene. Ik overwoog om ondertussen toch ook de illegale route te bewandelen maar mijn laptop begint een beetje kuren te krijgen en ik zit sowieso naar wat nieuws te kijken.

Badge

De ervaring heeft mij geleerd dat dat voor mij niet werkt. 

Photoshop CS6, altijd werken.

De laatste update van Photoshop CS6 is van mei 2012, we zitten inmiddels al in Pothoshop CC2021 (laatste update van juni 2022). Als je cursussen geeft in dat programma (wat ik dus doe), moet je zorgen dat je bij blijft…  Mijn hardware kon al die jaren een nieuwe Photoshop prima aan, dus ik heb echt wel een sterke PC, maar steeds dwong Microsoft mij in softwarematige upgrade (en later Adobe ook). En nu is ie dus nog lang niet af, maar voldoet niet aan specificaties W11.

Reputatie 7
Badge +5

Oh de beta, die heeft altijd gewerkt. 

nee hoor. het eerste jaar, ook onder preview, kreeg ik geen 11 update maar wel 10 updates, en de check gaf ook een no-go. een week of 6 geleden kwam ie ineens. 

Als u cursussen geeft moet u natuurlijk de laatste update van Photoshop gebruiken op Windows 11. Maar de issue is dan dat de computer niet voldoet aan Windows 11 en Microsoft je dan in de steek laat en je cursus Photoshop op Windows 10 moet geven.

Maar ik weet ook niet hoe je dit oplost. Als de cursisten thuis allemaal Windows 11 hebben met de laatste update van Photoshop, wat gaat u dan doen? 

Microsoft is eigenaar van de Windows sodtware. Zi mogen ermee doen en laten wat ze willen. Je bent vrij om het wel of niet te gebruiken. We leven in een vrije samenleving met vrij ondernemingsschap. Je kan Microsoft hooguit vragen.

Badge

Als u cursussen geeft moet u natuurlijk de laatste update van Photoshop gebruiken op Windows 11.

Nee, dat hoeft niet. Als Photoshop maar up to date is, maakt het niet uit op welke Windows (Op Mac is het eigenlijk ook hetzelfde, alleen wat sneltoetsen zijn anders, maar da's geen probleem).

Ik wil Windows 11 gaan draaien omdat de ondersteuning in 2025 stopt.

Microsoft is eigenaar van de Windows sodtware. Zi mogen ermee doen en laten wat ze willen. Je bent vrij om het wel of niet te gebruiken. We leven in een vrije samenleving met vrij ondernemingsschap. Je kan Microsoft hooguit vragen.

Eens! Ze mogen er mee doen wat ze willen. Daar zit mijn pijn! Ze hebben een soort van monopoliepositie en dwingen me min of meer om nog een goede PC te vervangen. E-waste, zoals het hierboven al genoemd is. Past totaal niet meer in de huidige tijd.

Ik begrijp dat er een workaround is, zoals hierboven uitgelegd door Ronaldvr. Dat ga ik eens uitproberen op een test-PC

Hoewel een discussie die voor leken toch niet toegankelijk is maar ondanks dat de microprocessor ook al weer vijftig jaar oud is zijn er de afgelopen tien jaar nogal wat kwetsbaarheden ontdekt die via de hardware lopen en dat heeft ertoe geleid dat men bepaalde processors niet meer wil ondersteunen. Die zijn vaak nog snel genoeg maar niet veilig. Gewoon Linux erop zetten of ChromeOS, maar wil je Windows draaien zul je mee moeten. Overigens heeft Windows verre van een monopolie maar ben je gecommitteerd kun je wellicht niet zomaar weg.

Badge

Hoewel een discussie die voor leken toch niet toegankelijk is maar ondanks dat de microprocessor ook al weer vijftig jaar oud is zijn er de afgelopen tien jaar nogal wat kwetsbaarheden ontdekt die via de hardware lopen en dat heeft ertoe geleid dat men bepaalde processors niet meer wil ondersteunen. Die zijn vaak nog snel genoeg maar niet veilig. Gewoon Linux erop zetten of ChromeOS, maar wil je Windows draaien zul je mee moeten. Overigens heeft Windows verre van een monopolie maar ben je gecommitteerd kun je wellicht niet zomaar weg.

Tja nog zo’n mooi probleem… Als je via Windows back ups hebt op een externe HD zijn die niet te lezen door een MacOS meen ik…

Alleen met een nwe processor ben je er niet, TMP moet enabled worden en dan is het nog maar de vraag of het moederbord en de rest van de configuratie toereikend is… ik zou best de hardware willen upgraden hoor, maar zo eenvoudig is dat niet.

@R. Smallenbroek upgraden is niet altijd mogelijk, en natuurlijk zullen hardware fabrikanten ook niet altijd even hard lopen om upgrades te ondersteunen maar doe mij dan eens een voorbeeld van een bedrijfstak waar je een oud apparaat wél kunt upgraden naar nieuwe standaarden.

Badge

@R. Smallenbroek upgraden is niet altijd mogelijk, en natuurlijk zullen hardware fabrikanten ook niet altijd even hard lopen om upgrades te ondersteunen maar doe mij dan eens een voorbeeld van een bedrijfstak waar je een oud apparaat wél kunt upgraden naar nieuwe standaarden.

Je hebt ongetwijfeld gelijk… helaas :-(

Je hebt ongetwijfeld gelijk… helaas :-(

Ik heb nog nooit één voorstel gezien wat de dingen anders gaat organiseren. Het idee dat het anders zou kunnen bestaat wel, maar dat is een idee, een utopie, die komt echt niet dichterbij door te "mauwen", die komt dichterbij door goede ideeën. Mijn lichtend voorbeeld is nog steeds de autoindustrie waar mijn vader iedere vijf a zes jaar een nieuwe auto kocht, want dan was hij op en mensen een auto optreden tot een jaar of tien, gaan autos tegenwoordig echt twintig a dertig jaar mee.

nee hoor. het eerste jaar, ook onder preview, kreeg ik geen 11 update maar wel 10 updates, en de check gaf ook een no-go. een week of 6 geleden kwam ie ineens. 

Ze voegen ook steeds meer hardware toe.
Verleggen de grens, wat wel en niet kan.
Wellicht kan mijn oude plank met de 3e gen I7 ook wel op Win11 in de toekomst.

Reageer