In oktober 2025 loopt de update ondersteuning voor Windows 10 af. Hoewel Microsoft ooit heeft beweerd dat Windows 10 een definitief besturingssysteem zou zijn, is die belofte al achterhaald, want inmiddels hebben we al Windows 11 en Windows 12 lijkt er aan te komen in 2024.
Als je nu Windows 10 op je apparaat hebt, is een upgrade naar Windows 11 gratis… MAAR… dan moet je apparaat wel voldoen aan geavanceerde hardware.. En daar zit het probleem.
Inmiddels voldoen oudere laptops en PC's niet aan deze specificaties en als we Windows willen blijven gebruiken (omdat bijv.. Linux te ingewikkeld is voor velen en een Mac te duur) worden we min of meer gedwongen om een nieuw apparaat aan te schaffen.
Wat mij vreselijk irriteert, is dat vele apparaten die in principe goed zijn en uitstekend werken nu afgedankt moeten worden. Je kunt er niks meer mee als je er online mee wilt, want niet meer veilig als er niet meer geupdated wordt.
Ik vraag me af… hoe zit dit juridisch en dit is toch verre van een duurzaam beleid.
Kan de consumentenbond hierin tegen het machtige Microsoft nog iets ondernemen?