Microsoft lekker duurzaam... NOT

• 5 August 2022
  • 31 reacties
  • 447 Bekeken

Badge

In oktober 2025 loopt de update ondersteuning voor Windows 10 af. Hoewel Microsoft ooit heeft beweerd dat Windows 10 een definitief besturingssysteem zou zijn, is die belofte al achterhaald, want inmiddels hebben we al Windows 11 en Windows 12 lijkt er aan te komen in 2024.

Als je nu Windows 10 op je apparaat hebt, is een upgrade naar Windows 11 gratis… MAAR… dan moet je apparaat wel voldoen aan geavanceerde hardware.. En daar zit het probleem.

Inmiddels voldoen oudere laptops en PC's niet aan deze specificaties en als we Windows willen blijven gebruiken (omdat bijv.. Linux te ingewikkeld is voor velen en een Mac te duur) worden we min of meer gedwongen om een nieuw apparaat aan te schaffen.

Wat mij vreselijk irriteert, is dat vele apparaten die in principe goed zijn en uitstekend werken nu afgedankt moeten worden. Je kunt er niks meer mee als je er online mee wilt, want niet meer veilig als er niet meer geupdated wordt.

Ik vraag me af… hoe zit dit juridisch en dit is toch verre van een duurzaam beleid.

Kan de consumentenbond hierin tegen het machtige Microsoft nog iets ondernemen?

31 reacties

Badge

@R. Smallenbroek upgraden is niet altijd mogelijk, en natuurlijk zullen hardware fabrikanten ook niet altijd even hard lopen om upgrades te ondersteunen maar doe mij dan eens een voorbeeld van een bedrijfstak waar je een oud apparaat wél kunt upgraden naar nieuwe standaarden.

Je hebt ongetwijfeld gelijk… helaas :-(

Ik heb nog nooit één voorstel gezien wat de dingen anders gaat organiseren. Het idee dat het anders zou kunnen bestaat wel, maar dat is een idee, een utopie, die komt echt niet dichterbij door te "mauwen", die komt dichterbij door goede ideeën. Mijn lichtend voorbeeld is nog steeds de autoindustrie waar mijn vader iedere vijf a zes jaar een nieuwe auto kocht, want dan was hij op en mensen een auto optreden tot een jaar of tien, gaan autos tegenwoordig echt twintig a dertig jaar mee.

Vooral die laatste zin: “want dan was hij op”.. ? vervolgens rijden anderen er tweedehands gelukkig nog jaren mee. Bovendien is dat een houding die je je kunt aanmeten als geld geen issue is.

Reputatie 3
Badge +2

@R. Smallenbroek. Jouw vraag heb ik ook uitgezet bij onze onderzoekers en heb het volgende doorgekregen:

Dat is een vraag die elke paar jaar terugkeert. Van Windows 7 naar 8, naar 10, naar 11 en nu weer. Mag dat zomaar en kunnen we daar niets tegen doen? Het antwoord is niet bevredigend: we kunnen er weinig of geen invloed op uitoefenen. Het is heel vervelend als een computer die op het oog nog lang niet aan z’n eind is, niet meer veilig online te gebruiken is.

Maar kijk eens hoelang een Windows-versie wordt ondersteund. Dat is lang, langer dan Google zijn Android-versies ondersteunt bijvoorbeeld. Windows 10 verscheen in juli 2015 en zal tot oktober 2025 veiligheidsupdates krijgen. Windows 10 is dan ruim 10 jaar oud en simpelweg verouderd.

Toen Windows 11 vorig jaar werd geïntroduceerd, konden computers tot circa 3 jaar oud (gratis) over naar Windows 11. Dat heeft te maken met de hardware. Windows 11 vereist moderne onderdelen, zoals de processor, die een betere beveiliging van de computer en je gegevens mogelijk maken. En die verbeterde beveiliging is hard nodig. De benodigde computeronderdelen zitten niet in Windows 10-computers die ouder zijn dan zo’n 3 jaar.

Eind 2025 zijn de nieuwste computers met Windows 10 zo’n 6 jaar oud. Zelfs als ze dan nog goed werken, zijn ze niet meer goed te beveiligen. De schade zal meevallen: veruit de meeste laptops met Windows 10 zijn eind 2025 afgeschreven en afgedankt.

Groetjes Shana

Badge

Dank je wel

@R. Smallenbroek. Jou vraag heb ik ook uitgezet bij onze onderzoekers en heb het volgende doorgekregen:

Dat is een vraag die elke paar jaar terugkeert. Van Windows 7 naar 8, naar 10, naar 11 en nu weer. Mag dat zomaar en kunnen we daar niets tegen doen? Het antwoord is niet bevredigend: we kunnen er weinig of geen invloed op uitoefenen. Het is heel vervelend als een computer die op het oog nog lang niet aan z’n eind is, niet meer veilig online te gebruiken is.

Maar kijk eens hoelang een Windows-versie wordt ondersteund. Dat is lang, langer dan Google zijn Android-versies ondersteunt bijvoorbeeld. Windows 10 verscheen in juli 2015 en zal tot oktober 2025 veiligheidsupdates krijgen. Windows 10 is dan ruim 10 jaar oud en simpelweg verouderd.

Toen Windows 11 vorig jaar werd geïntroduceerd, konden computers tot circa 3 jaar oud (gratis) over naar Windows 11. Dat heeft te maken met de hardware. Windows 11 vereist moderne onderdelen, zoals de processor, die een betere beveiliging van de computer en je gegevens mogelijk maken. En die verbeterde beveiliging is hard nodig. De benodigde computeronderdelen zitten niet in Windows 10-computers die ouder zijn dan zo’n 3 jaar.

Eind 2025 zijn de nieuwste computers met Windows 10 zo’n 6 jaar oud. Zelfs als ze dan nog goed werken, zijn ze niet meer goed te beveiligen. De schade zal meevallen: veruit de meeste laptops met Windows 10 zijn eind 2025 afgeschreven en afgedankt.

Groetjes Shana

Dank je wel Shana voor de genomen moeite. Het is me duidelijk. En ik begrijp ook dat we het allemaal gewoon zijn gaan vinden, want het is altijd zo geweest. Maar ik weet nog dat een PC met daarop Vista uiteindelijk nog steeds t/m Windows 10 geüpgraded kon worden. Dat de meeste laptops met Windows 10 eind 2025 afgeschreven zijn en afgedankt, is wat mij betreft omdat dat boekhoudkundig zo is en omdat Microsoft dat wenst.  Heb nog nooit gehoord of meegemaakt dat de processor een onveilige factor is van een laptop of PC………… Als de experts vinden dat er nog beter beveiligd moet worden en de oudere generaties processors dat niet aan kunnen, zal het wel zo zijn. We hebben er inderdaad kennelijk geen invloed op. Het is zoals het is...

Reputatie 7
Badge +7

@R. Smallenbroek als ik nog mag verduidelijken, Vista kon je niet upgraden naar Windows 10, alleen Windows 7 en 8. En de meeste Windows10 PC's en laptops zijn in 2025 niet afgeschreven, maar gaan nog gewoon door. Alleen wordt Windows10 niet meer ondersteund. Misschien zijn ze tegen die tijd wel te upgraden naar Windows11?

Je kan dus nog gewoon door blijven werken met Windows10, het is maar hoe groot je het risico inschat dat er wat gebeurt. Op Schiphol loopt ook niemand rond met een groot bord dat je niet moet vliegen want een vliegtuig kan neerstorten. Dus waarom zou je dat hier wel doen? Ik heb in 1992 voor het laatst een virus gehad op mijn PC, ik gebruik nu slechts Windows Defender en maak me verder nergens druk om.

Badge

@R. Smallenbroek als ik nog mag verduidelijken, Vista kon je niet upgraden naar Windows 10, alleen Windows 7 en 8. En de meeste Windows10 PC's en laptops zijn in 2025 niet afgeschreven, maar gaan nog gewoon door. Alleen wordt Windows10 niet meer ondersteund. Misschien zijn ze tegen die tijd wel te upgraden naar Windows11?

Je kan dus nog gewoon door blijven werken met Windows10, het is maar hoe groot je het risico inschat dat er wat gebeurt. Op Schiphol loopt ook niemand rond met een groot bord dat je niet moet vliegen want een vliegtuig kan neerstorten. Dus waarom zou je dat hier wel doen? Ik heb in 1992 voor het laatst een virus gehad op mijn PC, ik gebruik nu slechts Windows Defender en maak me verder nergens druk om.

Ik meen me te herinneren (maar kan zijn dat ik me dat niet goed herinner), dat je Vista wel kon upgraden naar Windows 7? > en vandaar weer door, via 8, 8.1 naar Windows 10 (mijn punt is dat dat hardwarematig geen issue hoefde te zijn). Ik heb nog noooooit een virus of malware gehad op mijn PC of laptops omdat ik weet hoe ik zelf veilig werk en nu ook inderdaad voldoende vertrouw op Windows Defender (Heb nu nog Eset, maar weet dat dat eigenlijk niet meer nodig is). Als je ook zakelijk werkt (klein bedrijf hoor) ben je ten aanzien van je beveiliging wel iets meer op je hoede, omdat je ook verantwoordelijk bent voor klanten-informatie en zelf digitaal bereikbaar wilt blijven.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi R. Smallenbroek, ik schreef vier jaar geleden nog deze post over Vista

dat je dus niet kan upgraden naar Windows 10 ook niet via 7 naar 8 naar 10 (even doorscrollen naar de 13e post). Ik had toen een vista. Maar je kon natuurlijk wel altijd een clean install doen naar Windows10 zonder behoud van licentie. Dan had je in de rechteronderhoek een watermerk dat je nog een licentie moest kopen.

Als je in 2025 gewoon blijft doorwerken met Windows 10 blijft de laatste update van Windows Defender nog actief. Dus je risico is niet meer dan het nieuwe dat boven die laatste Windows Defender gaat. Jeetje, over wat voor risico praat je dan? Er is dan nog niets afgeschreven. Niemand loopt met een bord rond dat je een ongeluk kan krijgen in het verkeer, dus waarom hier wel dan?

Reageer