Consumentenbond.nl

Microsoft nieuwe voorwaarden per 15 juni nadelig?

• 6 april 2021
  • 5 reacties
  • 641 Bekeken

Microsoft stuurde een mail dat de Microsoft-servicesovereenkomst wijzigt per 15 juni 2021.

Een van de wijzigingen is dit nieuwe artikel:

15. Afstand van bepalingen betreffende consumentenbescherming voor eindgebruikers. Als u een micro-onderneming, kleine onderneming of non-profitorganisatie bent, stemt u ermee in afstand te doen van alle rechten die u overigens zou hebben op grond van het Europees wetboek voor elektronische communicatie (Richtlijn 2018/1972) artikel 102, lid 1, 3, en 5; artikel 105, lid 1; en artikel 107, led 1 en 3.

Ik vraag me af hoe nadelig dit is voor mensen met een een micro-onderneming, kleine onderneming of non-profitorganisatie? En of het wel in lijn is met de Europese wetgeving?

Zie ook https://www.microsoft.com/nl-nl/servicesagreement/upcoming-updates.aspx

5 reacties

Je ziet de laatste tijd een tendens om kleine ondernemers onder consumentenwetgeving te schuiven, bijvoorbeeld bij zakelijke energiecontracten. Deze clausule poogt bijvoorbaat die weg af te snijden en dat kan technisch eigenlijk niet tegen een wet zijn. Het is wel nadeling voor die ondernemers maar als consumenten hebben we er geen last van.

Reputatie 7
Badge +6

En als het wel onwettig zou zijn , hebben ze geen poot om op te staan . Betekent helaas nog niet dat een bedrijf als Microsoft zich daar wat van zal aantrekken …….

En als het wel onwettig zou zijn , hebben ze geen poot om op te staan . Betekent helaas nog niet dat een bedrijf als Microsoft zich daar wat van zal aantrekken …….

Die eens een opsomming van de vele voorbeelden waar Microsoft de wet bewust negeert.

Leuk is dat  in lid 2 van artikel 102 de EU directive het het volgende staat:

2.   De informatie bedoeld in de leden 1, 3 en 5 wordt ook verstrekt aan eindgebruikers die micro-ondernemingen, kleine ondernemingen of organisaties zonder winstoogmerk zijn, tenzij zij er expliciet mee hebben ingestemd dat die bepalingen niet of slechts gedeeltelijk van toepassing zijn.

Let op het woordje “expliciet”. Ik weet niet of een ‘shrink wrap clausule’ geldt als “expliciet”.

Overigens gaat het om dat er in begrijpelijke taal gesteld, liefst papieren, en voor mensen met een handicap toegankelijk contract moet zijn (102 lid 1), dat de gebruiker altijd inzicht moet kunnen krijgen in zijn verbruik, en dat dat bewaakt wordt tegen overschrijding (102 lid 5).

Dat je geen contracten van langer dan 2 jaar mag afsluiten en dat er geen hindernissen mogen zijn om van provider te veranderen. (105 lid 1).

Dat als je als onderdeel van een bundel iets samen koopt, dat die looptijden los van elkaar staan. En dat je óók als je 1 onderdeel wil verhuizen daar medewerking aan moet worden verleend. (107 lid 1 en 3)

Anders gezegd: Die wet is voornamelijk gericht op internet en telecom en tv providers, maar Microsoft dekt zich in voor het geval er toch ene onderdeel van haar dienstverlening ook onder zou kunnen vallen (OneDrive zou er bijvoorbeeld denk ik onder kunnen vallen)

Als ik het goed begrijp, is dat artikel vooral bedoeld zodat kleine ondernemingen geen consumentenrechten verhalen op Microsoft. 

Ik heb een eenmanszaak, dus werd getriggerd door die zin. Maar ik vind de overeenkomst van Microsoft niet in begrijpelijke taal geschreven. Misschien moeten ze eens een tekstschrijver zoals mij inhuren om het begrijpelijk te maken. ;)

Reageer