Beantwoord

Mijn provider (Telfort) kondigt aan te stoppen met analoge TV - kan ik dit weigeren?

• 25 September 2018
  • 31 reacties
  • 2365 Bekeken

Hallo Consumentenbond Forum,

Mijn provider (Telfort, voorheen XMS) kondigt aan te gaan stoppen met analoge TV

• Er zitten feitelijke onjuistheden in hun communicatie (= brief deze week), maar dat terzijde-

IK zit hier helemaal niet op te wachten:

1. Mijn huidige analoge TV aansluiting voldoet aan mijn vraag en werkt goed.
  2. EN: Bovendien hoef ik maar één! afstandsbediening te gebruiken om TV te kijken
  3. De 3 HD kanalen die Telfort (voorheen XMSnet) verstrekt zijn voldoende voor mij

Dus is concreet mijn vraag

1. Heeft het zin om hier tegen protest aan te tekenen?
  2. KUN JE DIT WEIGEREN?

Hartelijk dank voor jullie advies 🙂
icon

Beste antwoord door Charlie_K 26 September 2018, 10:53

Bekijk origineel

31 reacties

Dat schip is al jaren geleden gevaren. Ze hebben ondertussen gewoon te weinig klanten om het product analoge televisie nog verder te voeren en stuk voor stuk stoppen alle providers er nu mee. Protest is zinloos en weigeren kan natuurlijk, maar dan heb je geen televisie meer.
Reputatie 7
Inderdaad, weigeren is zinloos. Ziggo is onderhand klaar met het overzetten, de rest volgt. Er waren of zijn nog zo'n 800.000 huishoudens die analoog kijken, binnenkort niet meer. Een andere optie is een schotel, dan heb je nog veel meer zenders. Het is even een aanschaf maar dan ben je overal vanaf.

Dan krijgen we bijna het straatbeeld van vroeger,in plaats van overal antennes overal schotels.
Reputatie 3
Badge +3
Bij dit soort belangrijke wijzigingen in het aanbod van een provider heeft u het recht om uw abonnement op te zeggen, en dit hoort de provider u ook te melden. U kunt opzeggen uitleggen als weigeren. Indien genoeg mensen opzeggen kan de provider zich misschien bedenken, maar dat lijkt me in dit geval onwaarschijnlijk.

Protest aantekenen en eisen dat u gewoon analoge tv blijft ontvangen heeft geen zin. In het contract dat u heeft ondertekend is ongetwijfeld een clausule opgenomen die het de provider toestaat om dit soort wijzigingen door te voeren.
Reputatie 7
Uiteindelijk zal iedereen toch aan de digitale TV moeten (of zo'n lelijke schotel), het net raakt een beetje vol en er is nog niet overal glasvezelkabel. Er zit een technisch verhaal achter maar ik ben geen techneut die het haarfijn kan uitleggen.
Reputatie 6
Badge +3
Ik denk dat er vooral ook een commercieel verhaal achter zit. Ik las ergens dat KPN gaat experimenteren met klant specifieke reclame blokken. Dat lukt alleen maar met digitale TV en een mediabox zodat ze ook informatie kunnen verzamelen over je kijk gedrag.
Reputatie 7
Waar zit tegenwoordig geen commercieel verhaal achter?

Dat overschakelen zorgt voor heel wat problemen, ik hoorde vanochtend van een thuiszorgmedewerker dat in het seniorencomplex waar mijn moeder woont tot nu toe twaalf mensen een probleem hebben met hun tv en radio. Er zijn er misschien nog wel meer maar die hebben waarschijnlijk geen thuiszorg.
Ik denk dat er vooral ook een commercieel verhaal achter zit. Ik las ergens dat KPN gaat experimenteren met klant specifieke reclame blokken. Dat lukt alleen maar met digitale TV en een mediabox zodat ze ook informatie kunnen verzamelen over je kijk gedrag.

Zeker, de doelgroep van "mensen die in 2018 nog naar een analoge TV zitten te kijken" mag absoluut ls bijzonder interessant voor adverteerders bestempeld worden. 😂
Reputatie 6
Badge +6
Hi @Jacob Kroes,

Allereerst, van harte welkom op het forum. Zoals je kunt lezen hebben een aantal mede-communityleden al een duitje in het zakje gedaan. Volgens mij dekt dit wel de lading van jouw vraag.

Mocht je willen, dan kan ik ook voor je regelen dat één van de juridische adviseurs contact met je opneemt om het bovenstaande te bespreken. Ik durf niet te zeggen of er een creatieve oplossing en/of alternatief aangedragen gaat worden, aangezien @A. Deen @Charlie_K @MrsJones @Jan H. al hun licht hebben laten schijnen op het problemen.

Zal ik vragen of één van de collega's contact met je zoekt?
Reputatie 6
Badge +4
Analoge TV iedereen stopt ermee, als u toch de tv wil bedienen met 1 afstandsbediening. Dan kan u overstappen naar Ziggo, die werken ook met CI+ modules die in de nieuwe tv`s kunnen. Zie dit maar als een tipje
Reputatie 7
Analoge TV iedereen stopt ermee, als u toch de tv wil bedienen met 1 afstandsbediening. Dan kan u overstappen naar Ziggo, die werken ook met CI+ modules die in de nieuwe tv`s kunnen. Zie dit maar als een tipje

Wisten ze dat bij Ziggo ook maar, die laten hoog bejaarden aanklooien met twee afstandsbedieningen.

Analoge TV iedereen stopt ermee, als u toch de tv wil bedienen met 1 afstandsbediening. Dan kan u overstappen naar Ziggo, die werken ook met CI+ modules die in de nieuwe tv`s kunnen. Zie dit maar als een tipjeWisten ze dat bij Ziggo ook maar, die laten hoog bejaarden aanklooien met twee afstandsbedieningen.

Ik heb ook Ziggo en toch echt maar één afstandbediening. U heeft toch geen extra media box genomen?
Reputatie 6
Badge +4
@A. Deen oude mensen kunnen niet daarmee omgaan, om alles met die ene afstandsbediening te doen. Gewoon een nieuwe tv kopen waar de CI+ module in past, dan werken ze echt met 1 afstandsbediening die van de tv zelf. Misschien hebben ze die tv al, waar de CI+ module in past. Ik heb voor mijn schoonmoeder ook een nieuwe tv gekocht, waar de CI+ module in past. Want ik moest er elke dag wel heen, omdat ze nu net op het verkeerde knopje had gedrukt hihi. Nou wat dat niet zo erg omdat ze naast mijn woont, maar toch lastig en nu hoef ik er niet meer heen.
@H. Beukman Ik druk mij blijkbaar verkeerd uit elkaar want ik bedoel precies hetzelfde. Neem geen Mediabox maar een TV waar een CI+ module in kan en het werkt net als vroeger.
Reputatie 7

Analoge TV iedereen stopt ermee, als u toch de tv wil bedienen met 1 afstandsbediening. Dan kan u overstappen naar Ziggo, die werken ook met CI+ modules die in de nieuwe tv`s kunnen. Zie dit maar als een tipjeWisten ze dat bij Ziggo ook maar, die laten hoog bejaarden aanklooien met twee afstandsbedieningen.
Ik heb ook Ziggo en toch echt maar één afstandbediening. U heeft toch geen extra media box genomen?

Ik weet even niet meer wie wie quote maar bij Ziggo beweren ze dat het niet kan met één afstandsbediening, wat ik betwist want de TV is nog geen zes jaar oud, toch moest er een decodertje (Humax) komen, geen mediabox. Dat ding heeft een tweede afstandsbediening. De volgende bij Ziggo zei daarna weer dat dat helemaal niet nodig was en dat die TV het zonder dat ding ook kon, hij stuurde voor alle zekerheid een monteur die niets heeft gedaan behalve kijken, hij zei alleen dat het kastje goed was aangesloten, dat wisten we dus al, toen ging hij weer weg. Helaas snapte mijn moeder al niet meer wat die man kwam doen en wij konden er niet bij zijn wegens een ziekenhuisafspraak. Ik krijg alleen al over de TV zo'n vijf telefoontjes per dag. Ik heb een grote computertekening gemaakt, misschien is dat een idee voor anderen die met het dubbele afstandsbedieningprobleem van bejaarde ouders kampen, alle toetsen die niet nodig zijn heb ik doorgehaald met een rood kruis. Helaas heb ik net zo'n tekening gemaakt van haar telefoon,die ziet er weliswaar anders uit maar toch... De afstandsbediening van de TV moet ze alleen gebruiken om hem aan en uit te zetten, de overige knopjes zijn afgeplakt met een gelamineerde kaart waarop staat "niet gebruiken". Tot nu toe is het op deze manier nog de beste oplossing. Kleine kinderen begrijpen tekeningen ook beter dan een hele uitleg. Ik ga nog een keer de gebruiksaanwijzing erbij zoeken om, als ik gelijk heb, Ziggo ermee om de oren te slaan.
Reputatie 6
Badge +4
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/digitale-en-interactieve-televisie-installeren/#ontvanger-opnieuw-installeren

CI+ als u tv hem aan kan
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/digitale-en-interactieve-televisie-installeren/#ontvanger-opnieuw-installeren

CI+ als u tv hem aan kan

En dat is volgens mij niet leeftijdgebonden. Het is een feature die de TV wel of niet heeft
Reputatie 6
Badge +4
Nee want sommige tv`s hebben niet een CI+ poort voor Ziggo maar voor Frankrijk een CI en dan gaat het niet werken. Dus je moet echt kijken of de TV een CI+ van Ziggo kan hebben.
Reputatie 7
Dat moet ik weer nakijken op de achterkant van het toestel. Het is zo jammer er dat ik bij mijn moeder geen wifi heb. Ze heeft ook niets van Ziggo, behalve dat het de kabelexploitant is dus ik moet ook steeds een 0900 nummer bellen. Het vervelende is dat ik van iedere medewerker van Ziggo iets anders te horen krijg, het kan wel, het kan met een mediabox, u moet een decoder hebben, u heeft een smart card nodig, u kunt beter een andere TV kopen. Zo maak je hele volksstammen gek.
Reputatie 6
Badge +4
Als we de gegevens hebben van de TV, kunnen we even mee kijken merk en type nr
Reputatie 7
Die gegevens heb ik niet bij de hand, die aantekening ligt bij mijn moeder en nu bij het oud papier vrees ik, haar vragen kan niet, dat begrijpt ze niet. Het is een Sharp dacht ik, 5,5 jaar oud maar meer heb ik nu niet.
Reputatie 6
Badge +4
Er staat altijd een type plaatje op de TV ik zou zeggen maak er een foto van

U kan ook thuis bellen met Ziggo gratis via 1200
Reputatie 7
@H. Beukman thuis kan ik 1200 bellen maar dan ben ik niet bij het betreffende toestel, doorgaans lukt alles als ik het zelf probeer zonder commentaar of gebruiksaanwijzing maar door al die tegenstrijdige mededelingen van Ziggo ben ik nu de kluts helemaal kwijt.
Reputatie 6
Badge +4
Er staat altijd een type plaatje op de TV ik zou zeggen maak er een foto van en plaats die hier. Dan kunnen we kijken of die tv CI+ aan kan
Reputatie 7
Zodra ik weer bij mijn moeder ben noteer ik alles wat aan de achterkant van de TV staat, misschien komen we er dan uit. Ik ben het hele gedoe met en door Ziggo intussen spuugzat, vooral al die tegenstrijdige antwoorden die je krijgt.
Reputatie 3
Badge +3
@MrsJones

Even een tip, voor het geval u het niet wist: er zijn tegenwoordig speciale afstandsbedieningen voor ouderen. Die kunnen worden ingesteld om diverse apparaten te bedienen.

Zomaar even een voorbeeld dat ik op internet vond: Senioren afstandsbediening.

Reageer