Consumentenbond.nl
Vraag

misleiding ziggo contract? Mag dit?

• 29 augustus 2020
  • 17 reacties
  • 571 Bekeken

Badge

Hallo, ik heb deze maand een Ziggo max contract afgesloten en ziggo adverteert met perfecte wifi en boosters. Ziggo max biedt een pakket van 500 Mbit download en 40 upload. Nu heb ik in de brief voor de (gratis) monteur gelezen dat als je onder de 20 Mbit download komt, je dan de gratis wifi booster krijgt. Terwijl ik voor 500 Mbit betaal. 20 Mbit of lager is minder dan 4% van het contract dat ik afneem. Dat vind ik in de verste verte niet gelijk staan aan perfecte wifi (hun eigen woordkeuze). Mag dat? Dat je in de kleine lettertjes bij levering (nadat je het contract dus al bent aangegaan) er ineens bijzet dat dit pas geldt op het moment dat je minder dan 20Mbit overhoudt? Ik vind minder dan 50% al veel, maar dan zit ik nog altijd op 250MBit.

Iemand enig idee of dit steekhoudend is wat ziggo verstaat onder perfecte wifi bij zo'n groot verschil?

17 reacties

Het één gaat over de snelheid van uw aansluiting en het ander of de snelheid van de wifi. De snelheid van uw aansluiting is eigenlijk nooit een discussie bij Ziggo. De snelheid van de wifi is afhankelijk van de apparatuur, de plek waar u meer en de hoeveelheid gewapend beton bij u thuis. De snelheid van uw wifi wordt sowieso begrensd door uw aansluiting maar zoals u al ziet is dat dus geen probleem.

Reputatie 4
Badge +4

Ik vind dat @Meis gelijk heeft met zijn verbazing over de 20Mbit als grens. Ik haal met gemak 75Mbps met m’n oude iPhone (Ziggo 200Mb abonnement). En dan pas een booster aanbieden bij minder dan 20Mb is toch wel érg karig want dan mankeert je wifi toch echt wel. 

Ik vind dat @Meis gelijk heeft met zijn verbazing over de 20Mbit als grens. Ik haal met gemak 75Mbps met m’n oude iPhone (Ziggo 200Mb abonnement). En dan pas een booster aanbieden bij minder dan 20Mb is toch wel érg karig want dan mankeert je wifi toch echt wel. 

20 mbit naast de meterkast is natuurlijk veel te laag en dat zal ook niet zo zijn maar boven op zolder zou ik dat met een router in de meterkast nooit halen. Het is het minimum dat ze op iedere plek garanderen niet wat je typisch krijgt op iedere plek. Daarom als je 500 down neemt moet je wel kabels trekken, anders heb je er weinig aan.

Badge

En wat als die 20 Mb geldt NAAST de meterkast? Zie de foto met tekst dat als er minder dan 20Mb is, er een booster wordt geplaatst. Dus als het 20 Mb of meer is kennelijk niet, want dat is dan genoeg? Zij garanderen hierbij een minimum van 20Mb. Prima als je een contract hebt van 30 Mb ofzo. Maar ik heb een contract voor 500 Mb. Ik verwacht an sich op zolder en kelder geen 500 Mbit. Maar in mijn woonkamer  zo'n beetje 5 meter verder dan de meterkast verwacht ik met een contract van 500Mb toch zeker vele malen meer dan de door hen gegarandeerde 20 Mb. Dat slaat nl. nergens op. Dat is geen perfecte wifi...

20mbit naast de meterkast is veel te weinig en bijna onbestaanbaar. Meet u eerst eens bedraad of uw aansluiting wel goed werkt, even om het zeker te weten, en anders is die router kapot.

500mbit wifi is weer een andere discussie, 250mbit is wel het matje voor wifi maar dat zou u met 5g naast de meterkast moeten halen.

Reputatie 3
Badge +2

Volgens mij lees je de voorwaarden van Ziggo verkeerd. Zij gaan uit van een minimum van 20 Mb OVERAL. Als het bij de meterkast dus 20 is, zal het dus overal elders slechter zijn en heb je dus recht op de booster. Of begrijp ik je niet goed?

Verder begrijp ik dat je je vooral boos maakt over een hypothetische situatie die zich in de praktijk niet zal voordoen. Maar even los van alle precieze waarden die al dan niet acceptabel zijn, de crux zit hem erin dat je aan advertenties zelden rechten kunt ontlenen. De kleine lettertjes staan in de voorwaarden die je overigens echt wel kunt raadplegen voordat je het contract tekent. Daarnaast geldt er nog een afkoelperiode, dus een groot probleem zie ik niet.

Reputatie 7
Badge +4

Wifi haalt nooit de 500Mbps, de wifi standaard gaat helemaal niet tot de 500Mb. Bij 100Mbps mag je in je handen wrijven. De nieuwste wifi standaarden gaan iets verder maar lang niet tot 500Mb. Je kunt natuurlijk wel meerdere wifi apparaten op 100Mb zetten en dat past dan weer in die 500Mb, maar gebruiken zul je die 500Mb nauwelijks. Daarvoor moet je ‘aan de kabel’.

Die 20Mbps is (zoals ik het lees, maar het is vooral reclame taal), een 'garantie’, als je dat niet haalt komt de monteur met waarschijnlijk z'n eigen (perfecte) meetspullen en gaat een wifi booster plaatsen mocht je onder de 20Mb komen, en dat doe ie blijbaar overal in huis. 

Ik weet niet precies in welke context bovenstaande van Ziggo staat maar zoals het in deze quote staat lijkt het net of de gegarandeerde download snelheid van deze 500 Mpbs verbinding maar 20 Mbps is. Ziggo bedoeld natuurlijk 20 Mbps in huis via wifi.

Ik begrijp je dan ook helemaal als je zegt wat heb ik aan een 500 Mbps internet verbinding als ik hier maar 20 Mbps van gegarandeerd krijg.

Het blijft natuurlijk ook bij 20 Mbps wifi in huis zonder andere verbindingen (1 Gbps bedraad naar een NAS of zo) een duur betaalde oplossing.

Reputatie 3
Badge +2

Ik weet niet precies in welke context bovenstaande van Ziggo staat maar zoals het in deze quote staat lijkt het net of de gegarandeerde download snelheid van deze 500 Mpbs verbinding maar 20 Mbps is. Ziggo bedoeld natuurlijk 20 Mbps in huis via wifi.

Ziggo bedoelt dat niet alleen maar zegt dat ook letterlijk met zoveel woorden: “wifiscan”, “wifi”. De snelheid van wifi heeft natuurlijk weinig met de snelheid van je internet te maken. Als je zo’n monsterabonnement neemt met snel internet is het niet bepaald economisch om vervolgens je apparaten aan te sluiten om een traag protocol als Wi-Fi (al zijn er al protocollen die 1 Gbps halen). Het verdient dan aanbeveling om je apparatuur via ethernetkabels te verbinden. Tenzij de provider deze hoge snelheden goedkoop aanbiedt.

Reputatie 4
Badge +4

Met goede wifi hoef je helemaal geen apparaten met ethernet aan te sluiten, heb alleen mijn NAS zo aangesloten.

Mijn laptops halen (met 5G) zonder problemen 200Mb, heerlijk toch, daar heb je toch wifi voor.…?!

@Meis mag van mij die 20Mb als drempelwaarde veel te laag vinden, zeker met zo’n duur abonnement.

Reputatie 7
Badge +4

dat snelheidsgemaniak is natuurlijk alleen maar marketing van de aanbieders. voor huis-tuin-en-keuken gebruik (incl thuiswerken) is 100Mb meer dan genoeg, daar passen ongeveer 10 HD gelijktijdige videostreams in, en dat is nergens te bekennen in huis-tuin-en-keuken gebruik. 

We laten ons echt gek maken door die snelheidsduivels, er is geen server die die snelheid aankan, laten we ons nou niet gek maken! 

20Mbps voor een beetje browsen, een filmpje en videovergaderen is echt genoeg. 

Badge

Ik moet regelmatig met zware bestanden werken (downloaden) en heb nu een wifi bereik van 20 Mb en dat betekent in de praktijk vaak dat het verwerken langzaam gaat. Als je 500 Mb aanbiedt voor zo'n bedrag moet je natuurlijk niet met maar 20 Mb aankomen.

Je zal zeker wel 500Mbps krijgen, alleen de snelheid na de router van Ziggo is voor eigen rekening. Zoals eerder door anderen aangegeven als je ook in huis 500Mbps wilt halen zal je via Gigabit LAN moeten gaan werken (bekabeld) en geen wifi gebruiken.

Reputatie 4
Badge +4

De CB heeft de router Connectbox in 2019 getest, en ze waren zeer tevreden over de wifi-snelheid:

Snelheid

In onze testomgeving (een relatief klein appartement in een drukbezette buurt) is zowel het bereik als de snelheid van de wifiverbinding behoorlijk goed. In een ruimte 3 kamers van de Connect Box vandaan (ongeveer 8 tot 10 meter) haalden we via https://www.speedtest.net/ een downloadsnelheid van 248 Mbit/s, met het 250 Mbit/s Ziggo abonnement.

Daar hoef je niet voor te bekabelen, alsof dat altijd uitkomt in je huis.

TS moet bij Ziggo aandringen dat ze éérder dan pas bij 20 Mb praten over slechte wifi, zou in dit geval alles trager dan 100Mb al traag vinden.

Gehele test te vinden op https://www.consumentenbond.nl/router/ziggo-connect-box-arris#no4

.

TS moet bij Ziggo aandringen dat ze éérder dan pas bij 20 Mb praten over slechte wifi, zou in dit geval alles trager dan 100Mb al traag vinden.

TS moet eerst eens meten wat hij NAAST de router haalt. Als dat niet 250mbit is, mits hij over moderne apparatuur beschikt, of op zijn minst 100mbit met oude spullen, is de router niet goed of de verbinding niet goed en heeft verder zoeken geen zin. Pas als je router de volle snelheid levert kun je eens gaan kijken wat je op verschillende locaties in huis haalt en of boosting zou helpen.

Reputatie 4
Badge +4

Het klopt dat we niet weten wat TS @Meis in de praktijk haalt aan wifi-snelheid…. 

Maar het ging TS geloof ik in eerste instantie over de nogal grote uitspraken die gedaan worden in de tv-commercial “we garanderen overal perfecte wifi” en dan is alles meer dan 150Mbps of zo prima. 

Badge

Hallo, ik heb deze maand een Ziggo max contract afgesloten en ziggo adverteert met perfecte wifi en boosters. Ziggo max biedt een pakket van 500 Mbit download en 40 upload. Nu heb ik in de brief voor de (gratis) monteur gelezen dat als je onder de 20 Mbit download komt, je dan de gratis wifi booster krijgt.

Het advies zit ook al in andere reacties: als je een abo neemt voor een 500Mbits verbinding heeft het minder nut om in huis met enkel WiFi te werken. Je WiFi snelheid, zeker op de 5Mhz band, daalt altijd heel sterk door afstand en muren. Eigenlijk alleen door netwerkkabels te gebruiken kun je die snelheid naar je pc (of een extra access point) verderop in huis brengen. Ik zou ook zeker even met een netwerkkabel aan het modem testen wat de echte snelheid is die je binnen krijgt op het modem, maar het zou verwonderlijk zijn als dat niet de beloofde snelheid is.

Een alternatief - zeker als je een huis hebt met aarde op de stopcontacten - is het gebruik van powerline adapters die het netwerksignaal op je stroomdraad zetten. Als dat werkt hoef je geen kabels te trekken.

Reageer