Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon

Mobiele telefoon kopen: wanneer het voordeligst?

• 12 juni 2018
  • 9 reacties
  • 1302 Bekeken

Bijv. voor het begin van het schooljaar, na de Kerst, enz.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dat verband is mij niet bekend. Ik weet wel dat nieuwe modellen na introductie duur zijn en dan al heel snel in prijs zakken. Zo kostte de Samsung Galaxy S9 Duos bij introductie dit voorjaar rond 850 Euro, enkele weken geleden nog minimaal 700 Euro terwijl dat nu al naar 600 gedaald is. Kort geleden daalde hij binnen een week van 680 naar 635. Dus even wachten loont hoewel dan vaak al snel weer een nieuw model uitkomt... 🤔
Reputatie 6
Badge +6
Op de website nl.hardware.info kan je heel veel productinformatie vinden over computers, laptops, smartphones, tablets en nog veel meer elektronica. Er staan testrapporten, beschrijvingen, benchmarks, en ook gebruikersreviews. Het is een uitgebreide website, ze zitten ook in UK en USA.

Ze geven ook de prijshistorie van de producten. Daar kan je zien dat feestdagen en begin van het schooljaar nauwelijks een rimpeling veroorzaken in de prijsgrafiek. Als het omlaag rimpelt is het juist de maandag na die speciale dagen. Wanneer een nieuw model uitkomt zie je een model langzaam in prijs dalen en is het een jaar later al gezakt tot circa 70-50%, varieert per model. Maar daar kan je het volgen. Wat de prijs doet zakken is concurrentie, bijvoorbeeld als een opvolgend model uitkomt van hetzelfde merk.

Een voorbeeld, de LG G6 kwam uit in april 2017 voor circa €780. In december 2017 aanbieding €399, januari 2018 €430, februari 2018 €375. LG G7 kwam uit in april 2018.

Op die website kan je dus ook die prijs volgen, bij welke webshop te koop en wie is het goedkoopst. Zo heeft elk model zijn eigen prijsverloop.
Elke 2 a 3 jaar koop ik los een nieuwe telefoon. Dan net na de release van een nieuwer model, dan zijn de oudere echt stukken goedkoper. 🙂
Reputatie 2
@Ekokok

Een telefoon van een chinese site kan in veel gevallen een prima optie zijn. De functionaliteit ivg tot de duurdere bekende merken is vaak ruimschoots toereikend voor het gemiddelde gebruik zeker goed genoeg. Het scheelt vaak 100 tot enkele honderden euro's. Hou bij de aankoopprijs wel in gedachten dat er inklaringskosten etc bij kunnen komen en bij geen gebruik Idealbetaling cq creditcard of Paypal internationale betalingskosten. Geen ervaring met Chinese verkoper dan is gebruik Paypall zekerder ivm bescherming.

Een andere optie is een telefoon van de Aldi. Doet zijn werk en qua prijs aanvaardbaar.

Refurbished is ook een optie maar heeft niet mijn voorkeur. Reden je koopt in feite een opgelapte tweede hands waarvan de kwaliteit van het herstel niet altijd van eenduidig niveau is. Het kan echt heel goed zijn maar even goed uiterst belabberd.
Reputatie 5
Badge +5
Black Friday? iBood Hunt? Dagaanbiedingen Bol.com, Alternate, etc.?

En verder zoals eerder al gezegd goed de prijsvergelijkingssites in de gaten houden. Als je je registreert bij Tweakers.net kan je zelfs een mail krijgen als de prijs van het door jou gewenste model onder een bepaalde waarde zakt.

Let voor mobiele telefoons en electronica ook eens op minder voor de hand liggende toko's zoals Amazon en Wehkamp. Deze staan lang niet op alle vergelijkingssite, maar zijn soms verrassend voordelig.
Reputatie 7
Badge +5
Ik ervaar al jaren het langzaam tijdelijk duurder worden van hardware zoals computers, laptops een paar weken voor het begin van scholen en vanaf half november tot en met kerst.
Zogenaamde aanbiedingen zijn dan de oude modellen die eruit moeten, prijs vergelijken is lastig, omdat iedere keten zijn eigen model merkcomputer heeft die net niet bij de andere keten te verkrijgen is.

Na deze piektijden zijn de aanbiedingen op, dalen de prijzen weer en koop je vaak de volgende generatie techniek die ruim op voorraad ligt, met meer geheugen, meer snelheid, grotere of snellere opslag en uitgebreider beeldscherm.

Als je een auto koopt, kijk je onder de motorkap, doe dat ook bij elektronica.
Let goed op bij aanbiedingen, als het oudere versies zijn dan kan het vrijwel hetzelfde model zijn met minder erin.
Vergelijk goed wat de processor, het geheugen, de opslag en het beeldscherm is.
Begrijp je een technisch begrip of functie niet, zoek het op via het internet en weet zeker wat je koopt.
Reputatie 6
Badge +5
Tweakers heeft "Smartphone" best buy guide geupload.
En hun hebben een rubriek "Prijsdalers"
Hier worden alle telefoons ingezet die aanzienelijk van prijs zijn gedaald, Van 600euro 1 jaar later 300. bij de Nokia 8.

Hier kan je dus ook naar kijken indien je een telefoon wil kopen.

Deze rubriek
Reputatie 3
Badge +5
Hi @T.A. Baker,

Dat is zeker een interessante vraag.
Er staan al wat goede tips in dit topic. Klopt dat je sommige winkels een soort seizoensaanbiedingen hanteren, maar let wel op dat het geen nep-aanbieding betreft. Helaas maken veel winkels zich daar schuldig aan (zie ook dit topic).

Wij onderzoeken elk kwartaal welke smartphones onder de 300 euro de moeite waard zijn. Wellicht dat je daar nog iets aan hebt.

Groet,
Celine
Het is inderdaad zo dat tijdens de feestdagen de telefoons over het algemeen wat goedkoper zijn bij de grotere ondernemening, zoals mediamarkt enz. Ik koop mijn telefoons altijd bij de kleinere ondernemingen, daar is de prijs 9 van de 10 keer een stuk goedkoper dan bij bv. de Mediamarkt. Ook krijg je er veel betere service naar mijn mening. Ik ga persoonlijk altijd naar * daar heb ik goede ervaringen. Zolang dat gebeurt (en de prijs lager is dan bij de Mediamarkt enz. is natuurlijk😁) zal ik bij dit bedrijf blijven bestellen.

* Commerciële link verwijderd door beheerder.

Reageer