Modem aanschaffen voor chalet op park

• 13 juli 2020
  • 32 reacties
  • 897 Bekeken

Badge

Weet iemand of het mogelijk is zelf een modem te laten installeren in een chalet op een park, waar nu glasvezel is aangelegd. Hierop nemen we wel een maandelijks abonnement, maar de aangeboden modem vinden we erg duur. Gaan dus op zoek naar andere mogelijkheden. Wie geeft raad?

32 reacties

Krijgt u dan geen modem bij uw abonnementen? 

Badge

Wij krijgen te horen een modem te moeten aanschaffen via de parkbeheerder. Vinden dit te duur, nl.

E 425,00. Vandaar dat we uitzoeken hoe het anders kan.

Badge

De aansluiting is niet rechtstreeks voor ons, maar naar het park als geheel.

Als het park een aansluiting heeft, waar heeft u dan een modem voor nodig?

Heeft u toevallig wat informatie over dat modem van €425, heel benieuwd wat dat dan is.

Reputatie 7
Badge +4

volgens mij moet je met die vraag bij de glasvezelaanbieder zijn van het park. als ze een kaal glasmodem leveren met ‘vuile’ internet aansluiting kun je daar technisch gewoon een eigen router/wifi apparaat op aansluiten. 

volgens mij moet je met die vraag bij de glasvezelaanbieder zijn van het park. als ze een kaal glasmodem leveren met ‘vuile’ internet aansluiting kun je daar technisch gewoon een eigen router/wifi apparaat op aansluiten. 

Ik denk niet de TS een glasvezel lijn gaat krijgen, dan zou hij wel een abo met modem van de glasvezboer krijgen. Masr laten we even kijken wat het voor modem is.

Waar is de €425 voor bedoelt.
Betaal je dit voor de apparatuur in uw chalet?
Zit hier een bijdrage bij in voor het aanleggen en gebruiken van het internet?

Reputatie 7
Badge +4

Ik denk niet de TS een glasvezel lijn gaat krijgen, dan zou hij wel een abo met modem van de glasvezboer krijgen. Masr laten we even kijken wat het voor modem is.

laat ik nou in exact dezelfde situatie hebben gezeten. wij hadden een bungalow op een park inclusief glasvezel en glasmodem. ik heb mijn wifi-router toen iom de glasvezel leverancier in straight-through modus prima kunnen aansluiten, en ik bleef baas over eigen modem. de rest van het park leverde wifi zonder versleuteling/inloggen, en dus super onveilig, terwijl ik gewoon veilig wifi aan kon bieden aan mijn gasten.

kortom, je glasvezel aanbieder is hier degene om mee te gaan praten.

https://tweakers.net/nieuws/169482/acm-vrije-modemkeuze-treedt-waarschijnlijk-in-2021-in-werking.html

Ik zou nog even wachten. Je krijgt binnenkort vrije modemkeuze en er zijn inderdaad goedkopere opties: https://tweakers.net/modems-en-routers/vergelijken/#filter:q1YqSExPDc6sSlWyMjQw0FEqKMpMTvXNzFOyAnKKC1KT3TJzSlKLipWsqpWMDM0sQHRZYo6SVbSSoYGpmblSbG1tLQA

(Of wellicht kan je de provider onder druk van het feit dat het over een jaar tóch gaat gebeuren overtuigen eieren voor zijn geld te kiezen)

Als TS een abonnement neemt bij de glasvezel leverancier waarom moet hij dan zo'n duur modem aanschaffen bij de parkbeheerder? Blijkbaar snapt iedereen dat dus kan iemand mij uitleggen hoe dat werkt.

Badge

Campingpark  is eigenaar van het netwerk op het park.
Een aansluiting is alleen mogelijk via hun systeem. D.i. wat er in hun mail hierover staat.

Persoonlijk kunnen we geen glasvezel laten aanleggen naar het chalet. Ook ligt er daarheen geen glasvezel. Ook geen kastje in de meterkast. Het netwerkverkeer gaat dus via de parkbeheerder. Verwacht dat dit via WIFI draadloos van en naar hun glasvezelnet zal gaan. Dus een eenvoudige modem met router moet o.i. voldoende zijn. En hoe dat dan beveiligd is is ook voor ons nog de vraag. Deze vragen nu ook gesteld aan de beheerder, dus wachten antwoord af.

Wie weet hier meer van?

De beheerder wil u dus blijkbaar €450 in rekening brengen om van zijn infrastructuur gebruik te kunnen maken. Als de beheerder dat een beetje slim regelt kunt u daar niet omheen met eigen apparatuur. 

Reputatie 4
Badge +3

@H.A. de Graaf Ik denk dat de parkbeheerder een (glasvezel) kabel gaat aanleggen naar alle chalets en deze kosten wil doorbelasten. Wifi is veel te onbetrouwbaar voor communicatie over een +40 meter. . Vraag dat eens na. Zolang je geen eigenaar bent van de grond kan je niet niemand vragen een (glas)kabel te laten aanleggen. (buiten dat dit heel duur is). Alternatief een internet via G4 eg G4 voor thuis van T-mobile. 

Reputatie 7
Badge +4

is er geen vve die hier over gaat?

Badge

En een mobile wifi gebruiken zoals Huawei Mobile Wifi?

Maar waar plukt die dan internet vandaan?

En een mobile wifi gebruiken zoals Huawei Mobile Wifi?

Maar waar plukt die dan internet vandaan?

Een data abonnement via 4G. Weet u ook al wat u oer maand moet betalen want die €400 is fors maar dat andere betaal je jaar in jaar uit.

Het klinkt wel snel, glasvezel.
Maar iedere aansluiting begint ergens met een glasvezel.
Als het een wifi netwerk is, moet je de kastjes ergens zien hangen.
Vraag naar specificaties.
Hoe snel is de aansluiting van het park?
Met hoeveel gebruikers deel je de snelheid?
Hoe snel is de verbinding naar jouw chalet?
Als het een draadloos toegangspunt is, met hoeveel mensen deel je dat toegangspunt?
Wat is het merk en type van het aangeboden modem?

Het alternatief is 4G
Er zijn ook wel 4G routers, waar je een M2M kaartje in kunt doen.
Maar dan moet er op die plek wel een bruikbare verbinding zijn.
Dan zit je ook op plm €40 p/m en je zit er een tijd aan vast.

Als het een wifi netwerk is, moet je de kastjes ergens zien hangen.

Als dat het geval zou zijn, waar heeft TS dan een modem voor nodig?

Badge

Mail van de parkbeheerder.

Wij hebben ons eigen systeem voor internet. De modems zijn geprogrammeerd en werken alleen omdat ze communiceren met de master in ons ovs ( ontvangst station )

De modems hebben WiFi maar uiteraard kan er ook een cat5 kabel op worden aangesloten. 

Het modem komt in het chalet te staan en wordt aangesloten op de cai wcd. ( wand contact doos )

Wij hebben recentelijk meer dan € 4500,- moeten investeren om onze cai kasten aan te passen en geschikt te maken voor het nieuwe internet signaal.

Tevens zijn de modems al geprogrammeerd en klaar voor gebruik.

De modems zijn beveiligd.

Hopende je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Aldus de manager

Dat kan best snel en goed werken.
In principe net zoals de kabel thuis.

Die €4500 zegt helemaal niets, in mijn beleving.
Als je dat uit smeert over gebruikers en te verwachten levensduur.

Reputatie 4
Badge +4

Dus zoals de reguliere kabelaar (Ziggo, Caiway etc.) dat ook via coax doet.

Het modem, zal met zijn MAC-adres (een uniek serienummer) aangemeld worden bij het centrale systeem van park beheerder.

Hier zal men niet onderuit kunnen (behalve dan, als in 2021 de regel van een eigen modem doorgevoerd wordt). Of men moet het MAC-adres klonen van een betalende buurman. Maar ook dat zal moeilijk worden, omdat het centrale systeem dan ineens twee dezelfde MAC adressen voorbij ziet komen (een goede beheerder zal dat in het systeem blokkeren).

Ik voorzie helaas geen andere mogelijkheid, dan het modem te kopen (ik vind de prijs wel heel erg fors) of te wachten tot de wet in 2021 (hopelijk) is ingevoerd.

Je hebt het niet over een echte provider maar een intern netwerk.
In principe heb je ook 2 modems die de beheerder er van moet onderhouden.
Een beetje kabel modem schat ik op €190
Met een afschrijving van 5 jaar.

Conclusie, het park legt internet infrastructuur aan, wil die kosten recupereren en zet de toegang op slot. Dat zal betekenen dat TS de keuze heeft te betalen of hij zal af moeten zien van geboden infrastructuur. Als alternatief kan hij een data abonnement te nemen of tetheren via een bestaande databundel.

Inbreken op andermans infrastructuur is mogelijk strafbaar maar gaat je gegarandeerd ook een conflict met het park opleveren.

Badge

Deze info heeft me veel geleerd, nu wil ik stoppen, hier graag geen reacties meer op plaatsen

MVG

Gokkie

Deze info heeft me veel geleerd, nu wil ik stoppen, hier graag geen reacties meer op plaatsen

U bent vrij om iets te plaatsen of niet, en dat geldt ook voor ieder ander.

Reageer