Consumentenbond.nl

Moeten nieuwe instellingen bij een software update standaard op inactief staan?

• 30 september 2015
  • 8 reacties
  • 157 Bekeken

Ik lees net in een artikel dat bij de meest recente versie van iOS er een instelling bij is gekomen die 'Wi-Fi-assistentie' heet, deze functie bepaalt wanneer jouw wifi-verbinding niet snel genoeg is en schakelt dan over naar G3 of G4.

Persoonlijk vind ik het raar dat deze functie na update automatisch wordt ingesteld op actief. Zou er voor dit soort instellingen in updates ook niet iets van een actieve optin moeten komen (net als bij het inschrijven van diensten en nieuwsbrieven bijv)? Dus standaard de nieuwe instelling op inactief, tot dat ik als gebruiker zelf actief aangeef dat ik er gebruik van wil maken?

* Is mij gevraagd door de community manager om dit topic opnieuw te openen omdat er iets mis gegaan was bij het plaatsen eerder vandaag, blijkbaar kon niet iedereen de inhoud bekijken..*

8 reacties

Reputatie 1
Bedankt voor het opnieuw plaatsen van het topic. Ik kan de inhoud nu wel bekijken. Ik ben benieuwd naar de meningen over dit onderwerp!
Uiteindelijk moet iedere nieuwe knop toch in één stand staan. In dit geval zou je zeggen, het was er nog niet dus zet het standaard uit dat kan iemand die dat behoefte aan heeft het zelf aanzetten maar aan de andere kant is dit wellicht een feature waar mensen met klem om gevraagd hebben en wil Apple graag laten zien dat het er nu in zit. Voor zover ik eet heeft Apple hier verder geen ander belang dan tevreden gebruikers en heb je blijkbaar wel een Abo, dan is het ook niet compleet van de zotte dat je telefoon er dan ook optimaal gebruik van maakt.
Het ging mij er vooral om dat je als gebruiker opeens heel snel over je internet abbo heen gaat zonder dat je weet waarom of in sommige gevallen zonder dat je het door hebt. Ik had bijvoorbeeld in 1 week 400MB verbruikt.. terwijl ik in de veronderstelling was dat ik gebruik maakte van de wifi van de NS.

Zie ook dit artikel: http://www.metronieuws.nl/digitaal/2015/09/pas-op-...
Moeten nwe instellingen bij een software update standaard op inactief staan?Ik ben er een voorstander van. - Inclusief verplichte (goed geschreven en vertaalde) uitleg; over wat de veranderende functies doen voor jou als gebruiker.- De gebruiker word al veel te veel verantwoordelijk gesteld voor de instellingen. Dan hoort de gebruiksaanwijzing van de aanbieder daarbij. Denk ter vergelijking aan de bijsluiter van je medicijnen; deze moet ook snel toegankelijk zijn.- Uitleg en voorwaardens mogen niet ellenlang zijn. Compactheid door een goede schrijver geschreven zou een juridische eis moeten zijn.

Eigenlijk logisch.
Badge +1

Moeten nwe instellingen bij een software update standaard op inactief staan?Ik ben er een voorstander van. - Inclusief verplichte (goed geschreven en vertaalde) uitleg; over wat de veranderende functies doen voor jou als gebruiker.- De gebruiker word al veel te veel verantwoordelijk gesteld voor de instellingen. Dan hoort de gebruiksaanwijzing van de aanbieder daarbij. Geplaatst door L.a.America op Okt 12, 2015.

Als er een goede uitleg bij staat, mag wat mij betreft een nieuwe instelling standaard uit staan, want dan kan ik zelf beoordelen of ik hem aan zet. Maar veel software geeft nauwelijks uitleg. Wat te denken van anitvirusprogramma's waarbij updates niet standaard aan staan - en door de gebruiker nooit aangezet worden, want denkt: "Ik heb het geïnstalleerd, dus het werkt; ik hoef verder niets te doen". Mijn pleidooi is dus: bij software moet altijd een heel goede uitleg zitten, zodat ook de digibeet kan beslissen wat hij aan of uit zet. Om te voorkomen wat nu gebeurt bij Windows 10: als je niets uitzet, is het een spionageprogramma, vermomd als operating system.
Badge
De standaard instellingen zouden in het belang van de klant moeten zijn: aan als deze meer bescherming en/of privacy bieden en uit als ze tot hogere kosten kunnen leiden.

Uitleg van de opties is natuurlijk prima, maar dan moet het wel eerlijke uitleg zijn. Niet zoals veel websites doen m.b.t. de cookies. Die stellen vaak dat ze je lastig moeten vallen met de vraag of je cookies accepteert om je een goed functionerende website te kunnen bieden. Dat is natuurlijk pure onzin. Tal van websites werken prima zonder cookies!
misschien beter geen data bundels kopen met (en ook die met belachelijk lage snelheids) limieten, dat is mijn oplossing.

eigenlijk is het de schuld van de providers en een overheid die niet inziet hoe schadelijk databundels zijn voor de economie, het mag dan goed boeren zijn voor de telecom providers, maar remt de ontwikkeling van het internet erg af.

niemand zou het accepteren als je op elke staathoek een tolhuisje zou tegenkomen om de volgende 500 meter af te mogen leggen, dus waarom accepteren we dat wel op een digitale snelweg?
Ik snap het niet, wat Is het alternatief als je mobiele data wilt gebruiken maar je mag geen bundel kopen?

misschien beter geen data bundels kopen met (en ook die met belachelijk lage snelheids) limieten, dat is mijn oplossing.

eigenlijk is het de schuld van de providers en een overheid die niet inziet hoe schadelijk databundels zijn voor de economie, het mag dan goed boeren zijn voor de telecom providers, maar remt de ontwikkeling van het internet erg af.

niemand zou het accepteren als je op elke staathoek een tolhuisje zou tegenkomen om de volgende 500 meter af te mogen leggen, dus waarom accepteren we dat wel op een digitale snelweg?

Geplaatst door mieppie op Okt 25, 2015.

Reageer