Consumentenbond.nl

Monsterstekkerblok kapot en gekocht bij BCC

Ik heb 12 jaar geleden een Monster stekkerblok bij BCC gekocht voor meer dan 120 EURO. Dit stekkerblok wordt nu nog steeds verkocht. Het is gemaakt om o.a,. spiekspanningen/stromen van het net op te vangen.
De 1e keer dat dit gebeurd was een maand geleden en het powerblok viel uit. Precies waar het voor gemaakt was, kon het zelf niet tegen. BCC meldde me alleen maar dat de garantie ruim was verlopen. Ik koop daarom nooit meer iets bij BCC, terwijl ik er tot heden vaste klant was.
Morgen ga ik er mee naar een repair café.
Kan de consumentenbond iets voor me betekenen ?

25 reacties

Zo'n stekkerblok moet je gevoelige apparatuur toch beschermen tegen een spanningspiek? Als je apparaten de piek overleefd hebben, wat maakt het dan uit of het stekkerblok dan uitvalt, god mag weten hoe hoog de piek wel niet geweest is die hij opgevangen heeft?
Reputatie 7
Badge +5
Welk stekkerblok was dit van Monster?
b.v. de EXP 800 heeft een Energie classificatie: 1836 J
Daarboven slaat hij door.
Ik ben bang dat hij in een repair café niet meer te maken is, of ze moeten er met diodes kunnen werken en de juiste in huis hebben.

Je kunt wel de hoogste piekspanning willen blokken zonder schade, dat kan, maar dat kost heel veel meer dan 120 Euro.

Daarboven slaat hij door.

En zijn je aangesloten apparaten dan kapot of alleen je stekkerblok?
Reputatie 7
Badge +5
Ik vermoed, in dit geval, alleen het stekkerblok, er was waarschijnlijk net genoeg stroom afgeleid is, maar dat is afhankelijk van de sterkte van de stroomstoot.
Het hangt geheel van het stekkerblok af tot in hoeverre hij de stroom kan afleiden.

Ik zie dat een behoorlijk stekkerblok, deze cijfers heeft:

Maximale energieverlies: 3240 Joules • L-N: 2160J • L-E: 540J N-E: 540J De aangegeven Joules zijn de energie die een overspanningsbeveiliging kan opnemen. Een hoge Joulewaarde betekent een kwaliteitsproduct met efficiënte beveiliging voor uw apparatuur en lange levensduur.

Maximale overbelastingsstroom: 90.000 A L-N: 60.000 A • L-E: 15.000A • N-E: 15.000A De maximale overbelastingsstroom wordt aangegeven in Ampère. Een hogere ampèrewaarde staat voor een hoog absorptievermogen bij een blikseminslag of plotselinge hoge stroompieken.

Maximale overbelastingsspanning: 6.000 Volts

Reactietijd: 1 nanoseconde De waarde kleiner dan 1 nanoseconde (1 miljardste seconde) betekent dat het apparaat zonder vertraging op storingen reageert voordat er een schade aan uw apparatuur kan ontstaan.

Maar in mijn beleving, als de stroompiek maar hoog genoeg is kan alles kapot.

Maar ik heb niet de kennis om dit goed uit te leggen tot in hoeverre het kan beschermen en wanneer het te veel wordt.
Misschien komt er iemand langs die dit wel kan.
Reputatie 7
Zou de leeftijd een rol spelen of stel ik nu een domme vraag?
Reputatie 6
Badge +2
Dat BCC na 12 jaar geen garantie meer geeft sta ik niet van te kijken.
Reputatie 5
Badge +4
Geen enkel bedrijf geeft na 12 jaar nog garantie!!, dus is alleen het blok stuk dan heeft hij zijn geld dubbel en dwars verdiend toch.
Zou de leeftijd een rol spelen of stel ik nu een domme vraag?

Domme vragen bestaan niet maar de discussie is nu feitelijk of dit eigenlijk wel fout is gegaan of dat dat stekkerblok gewoon gedaan heeft waar hij voor bedoeld is, namelijk de klap opvangen.
Reputatie 7
Badge +7
@MrsJones , laten Bert en André nou uitzoeken wat de reden van het kapot gaan is van het stekkerblok, ben zeer benieuwd. Het antwoord op uw vraag heb ik net geleerd van een andere topic waar het verwachtingspatroon van apparaten werd uitgelegd. En min of meer werd verklaard dat van een apparaat van 120 Euro je niet mocht verwachten dat het 12 jaar mee zou gaan. Blijft dat het bitter is als je vertrouwde apparaat ermee ophoudt. Groeten Leo.
Reputatie 7

Zou de leeftijd een rol spelen of stel ik nu een domme vraag?Domme vragen bestaan niet maar de discussie is nu feitelijk of dit eigenlijk wel fout is gegaan of dat dat stekkerblok gewoon gedaan heeft waar hij voor bedoeld is, namelijk de klap opvangen.

Ik heb geen verstand van die dingen maar stel dat het ding al eerder klappen heeft ontvangen, kan een heel harde dan niet de laatste zijn? Of geven ze allemaal de geest na een harde klap?
Reputatie 7
Badge +5
Als de klap net niet hard genoeg is, gaat hij niet kapot. @MrsJones

Als de klap maar hard genoeg is, gaat alles kapot.
Reputatie 7
@Bert dat snap ik nog wel maar wordt zo'n ding na verloop van tijd, 12 jaar, niet gewoon zwakker? Alles wat ouder wordt zwakt af, wij ook.
@Bert dat snap ik nog wel maar wordt zo'n ding na verloop van tijd, 12 jaar, niet gewoon zwakker? Alles wat ouder wordt zwakt af, wij ook.

Het zou kunnen, het zou ook niets uit kunnen maken. Het is wel grappig dat de TS weet dat het stekkerblok twaalf jaar niets te doen gehad heeft alsof hij vers uit de doos komt, of dat er een draaiuren teller op zit. Afijn, we pruttelen nog wat na want conform een lange traditie is de vraagsteller reeds lang vertrokken en is er niemand die de Ekectuur nog leest.
Reputatie 7
Mijn ervaring is, dat dingen die je nauwelijks gebruikt, snel het loodje leggen als je dat ineens wel gaat doen, dat gebeurde met een halogeen oven, een elektrisch kacheltje, een mixer en een reserve koffieapparaatje, zo'n duo ding. Lang niet gebruikt, toen ineens wel en alles was binnen no time stuk. Nou weet ik niet hoe dat met zo'n stekkerding zit, bij mij had alles bewegende onderdelen, ook de oven (draaispit).
Reputatie 6
Badge +4
ik krijg hier ook gewoon een beeld bij! alles valt om als we er naar kijken! met bier en chips op de bank, beter dan ronald goedemondt op nederland 1 😂
Reputatie 7
dan valt er bij mij niets om, ik zit nooit op de bank met bier en chips.
Reputatie 7
Badge +5
Wijn en brie mag vandaag de dag gelukkig ook op de bank.☺
Reputatie 7
Badge +6
Zit er niet toevallig een zekeringetje in die gedaan heeft wat hij moest doen en simpel te vervangen is ? Die zitten in mijn stekkerblokken met overspanningbeveiliging. Kwestie van open maken en even goed kijken . Mogelijk zie je dan ook een reserve zekering zitten. Of denk ik nu te simpel? Heb er ook geen 120 Euro voor betaald .
Reputatie 7
Wijn en brie mag vandaag de dag gelukkig ook op de bank.☺
Nee, is een beetje uit. Een glas spa rood en een stukje comté maar nu nog niet.
Reputatie 4
Badge +5
Ha @B. van Cleef,

Kan me voorstellen dat je baalt dat deze het nu niet meer doet. Blij om te horen dat je deze niet zomaar weggooit, maar dat je er mee naar een repair café gaat. Erg benieuwd of ze 'm kunnen maken.

Op onze site lees je meer over je rechten buiten de garantietermijn.
Persoonlijk vind ik 12 jaar ook wel een mooie leeftijd voor een monsterstekkerblok. Maar het blijft altijd zuur als een apparaat kapot gaat.

Hou je ons op de hoogte?

Groet,
Celine
Celine en anderen,

Ik ben er mee naar het repair café geweest en men constateerde dat het Monsterblok zo gemaakt was dat het NIET uit elkaar te halen was, maar...… dat hoefde ook niet want de schakelaar maakte plotseling weer contact en al het overige functioneerde nog steeds. Truc is nu om deze aan/uit schakelaar aan te laten staan en na uitzetten van alle apparaten de stekker uit het stopcontact te halen.

Bij het repair café zag ik heel veel oude appraten. Men zei dat dezen nog te repareren waren en dat dit bij de nieuwere apparaten niet meer ging.

Allemaal bedankt voor jullie reacties !

PS: ik heb, gelijk met het stekkerblok, een Philips LCD TV die na 3 jaren kapot ging en men heeft toen 2 printplaten vervangen. Pasgeleden ging de HDMI printplaat kapot, die NIET meer geleverd werd, waarna ik de DVD speler via een verloopstuk (kosten 12 EURO) op de SCART aansluiting heb aangesloten. De TV staat dus nu ook al 12 jaren.
Reputatie 4
Badge +5
Goed om te horen dat het monsterblok weer werkt!
Super ook dat je andere apparaten hebt kunnen laten maken bij het repair café.
Daar worden we blij van! 😄

Mochten jullie hier verder op in willen gaan, kan dat in dit topic.
Reputatie 6
Badge +4
en wat als het monsterblok dusdanig beschadigd is dat ie zijn beveiligende werk niet meer kan doen? kortom, kan het zijn dat de beveiliging bv versmolten is en dus wel contact maakt maar niet meer beveiligt?
Reputatie 7
Badge +5
@E.B.F. Stroeve Een slimme gedachte, ik zou hem ook niet meer vertrouwen, je weet niet of de diode de overspanning nog kan afvoeren.
Wel vind ik het niet heel redelijk om na 12 jaar nog een garantieclaim te willen indienen voor een dergelijk product en dan nog verontwaardigd te zijn als dat niet wordt gehonoreerd. Tenzij de fabrikant daarvan heeft aangegeven levenslange garantie te leveren maar dat lees ik niet terug in de openingspost.

Reageer