Consumentenbond.nl

Nepfactuur in je brievenbus? Meld het hier!

Reputatie 3
Badge +3
In korte tijd heeft de Consumentenbond veel meldingen over een neprekening van Dutch Filmworks (DFW) ontvangen. Het is een spookfactuur om betaalgegevens te achterhalen. Heb je ook die neprekening gekregen? Betaal absoluut niet en gooi de brief weg. Het is duidelijk dat oplichters je geld niet alleen via e-mail (Phishingmail) maar ook via de brievenbuspost proberen af te troggelen.

Ook zijn er nep-incassobrieven gemeld over een betalingsachterstand aan XSNews door Sire Incasso/Panaceum Consulting.

Let dus goed op voordat je een factuur die je ietwat onbekend of verdacht voorkomt, te betalen. Heb jij een nepfactuur in de bus gekregen? Meld het hier en help elkaar nepfacturen te herkennen. Je kunt ook een foto van de neprekening plaatsen in je reactie.

10 reacties

Ik kreeg 10 maart 2017 een aanmaning van het Justitioneel Bureau in Leeuwaarden in de mailbox. Leeuwaarden met 2 e's en meerdere spelfouten. Heb de mail meteen weggegooid. Annette Han
14-8-2018 per post een nepfactuur van € 45,73 ontvangen: U heeft betalingsachterstand, voor 21/8/18 betalen!
Ik ken geen PABO /Join the experience. Afz. is postfach 210NL, D-24934 Flensburg.
Rekening van P.P.O. Postbus 274 4560 AG Hulst.
Misschien kennen jullie deze al?
Ik gooi dit in ieder geval gewoon weg.
Annemarie
Reputatie 7
Het is wel leuk om op zo'n rekening te reageren -als er een telefoonnummer bij staat - om dan te zeggen dat je met de cameraman van Opgelicht en vier agenten vlak bij bent.
Reputatie 7
Badge +7
Ik kende hem nog niet @A.Zuidema, bedankt voor het delen!
Eind november begonnen er artikelen bezorgd te worden onder accounts die zomaar op onze naam werden aangemaakt. Elke keer de pakjes teruggestuurd en voor zover mogelijk de firma's gemeld dat het om fraude ging. Firma's waren: Wehkamp, Otto, een bedrijf dat bezorgde via Speed Delivery uit Gelsenkirchen met elektronische artikelen. Verder geen directe schade van ondervonden. Wel aangifte gedaan bij de politie omdat het mij niet beviel.
Vandaag echter 8-1-2019 een brief gekregen van PABU uit Hulst, resp. Flensburg met een rekening van € 25,34 dat meteen dreigde met € 40,- incassokosten als er niet binnen 14 dagen betaald zou worden. Dat was ik dus niet van plan. Ik zie dat er al eerder meldingen waren over dit bedrijf van het versturen van valse rekeningen.
Kan daar niet een eind aan worden gemaakt?
Ik ga ze nu een bericht sturen waarin ik ontken dat er een overeenkomst tot stand gekomen is met mij. Bovendien meld ik dit op het CMI (melding identiteitsfraude). En dan maar hopen dat iemand deze lieden stopt.

F. de Kok, Almere
Sorry: PABU moet zijn PABO. F. de Kok
Reputatie 7
@F.C. de Kok kan het niet één of andere "grapjas" zijn? Mijn ex schoonmoeder heeft in het verleden ook iedere keer dingen gekregen waar ze niet om had gevraagd, soms werd er een taart bezorgd of ze had plotseling zes abonnementen op kranten en tijdschriften en meer van die ongein. Dat kwam, bleek later, van een jaloerse schoonzus. Vraag je eens af of iemand een hekel aan je heeft. Wel gewoon melden zoals je al zei want je weet natuurlijk nooit. Dat incassobureau kun je maar beter negeren, het bedrag is de inspanning niet waard, als het echt om een openstaande rekening gaat dan betaal je die gewoon aan degene die hem heeft gestuurd maar geen cent meer dan de hoofdsom.
Reputatie 7
Badge +7
Goed dat je dit meldt, @F.C. de Kok. Je zou je melding ook nog kunnen maken bij de Fraudehelpdesk. Bijgevoegd vind je ook een voorbeeldbrief die je naar het betreffende bedrijf kunt sturen om te ontkennen dat er een overeenkomst tot stand gekomen is. Succes!
Reactie voor Mrs. Jones,
Het is niet zo onschuldig als het lijkt. Wij kregen al eerder niet door ons bestelde pakjes aan de deur waaronder één bestemd voor 'Franklin' de Kok. Ook de naam van de valse rekening was verstuurd aan 'Franklin'. Dit is dus niet mijn naam. Er is dus een verband tussen de niet bestelde pakjes en de neprekening.
Vijf berichten hierboven meldt A. Zuidema ook een valse rekening van precies dezelfde afzender(s). Het lukraak rekeningen doorsturen gebeurt dus zeker op grotere schaal. De brief van de rekening kwam ook uit Duitsland evenals 2 van de 4 pakjes die wij aan de deur kregen.
Ik heb al aangifte gedaan, maar de politie doet volgens mij niets zolang ik er geen financiële nadelen van deze fraude heb opgelopen. Het blijft nu bij pogingen tot ... F. de Kok
Reputatie 7
Melden bij de fraudehelpdesk zoals Monique van de Beek zegt. Dan kun je meteen zien of dit bedrijf al eerder werd vermeld oplichters beginnen soms met een klein bedrag, niet iedereen is dan even alert en sommige mensen denken dan dat het wel goed zal zijn, later krijg je dan een volgende neprekening voor een iets hoger bedrag, dan zijn er soms nog mensen bij wie geen belletje gaat rinkelen.
Pabo in Hulst ging begin (maart) vorig jaar failliet, staat in het AD (archief). Misschien gebruikt een nepwinkel de naam?

Reageer