Consumentenbond.nl

Nooit meer onbereikbaar door een lege smartphone batterij

Reputatie 1
Ken je dat, zo'n telefoon die halverwege de dag alweer leeg dreigt te raken? Steeds opladen ligt voor de hand, maar op vakantie en onderweg heb je daar niet altijd de kans voor. Om je smartphone zo lang mogelijk aan te houden, gebruik onze tips voor een langere accuduur.

Wat doe jij om je telefoon lang te kunnen gebruiken? Heb je een oude of een nieuwe telefoon die je van harte aanbeveelt vanwege de sterke accu? Deel je tip, aanrader of afrader hier.

19 reacties

Reputatie 2
Badge +3
Goede tips. Ikzelf heb in het verleden eigenlijk alleen maar aan het scherm gedacht, om die wat minder sterk te zetten. Meestal hou ik de wifi aan. Bluetooth heb ik op vakantie uitstaan, omdat ik die toch niet gebruik. Verder heb ik de Facebook app van mijn phone gehaald. Ik weet niet of dat nog steeds zo is, maar die app trok veel van de batterij weg. En laatst heb ik een flinke powerbank gekocht. Ik hoop daarmee het probleem van onbereikbaarheid voor te zijn.
Reputatie 6
Badge +5
Mijn vorige telefoon is kapot.
Ik was aan het kijken naar telefoons. Ik was aan het twijfelen tussen de Nokia 5.1 3 .1 en 2.1
De Nokia 2.1 is letterlijk een accu met een beeldscherm. Echt absurd!
Hij kost 100 euro en heeft een 5000 MaH accu ongeeveer.
Alleen heeft een andere Android versie, etc.

Ik geef ook echt de tip om te kijken naar een telefoon waar de accu uit kan.
Mijn vorige telefoon Acer Liquid daarvan was de accu kapot.
Mijn zusje had die telefoon ook. Ik ben van accu geswitch en klaar is kees.

Tegenwoordig kan dat op veel telefoons niet. (Apple samsung etc)

Er komt ook een nieuw besturingssysteem aan voor Android.
Android Go

Het is een zuiniger besturingssysteem voor telefoons met 1GB ram of minder.

@Silex
Je kan ook Facebook Lite proberen. Dat is volgens mij zuiniger
Bij de tips voor opladen staat

Laad je telefoon ook regelmatig op. Je hoeft niet te wachten tot de accu leeg is. Telkens 'bijvullen' is beter

Dit is echt héél belangrijk: Alle accu-gurus zijn het er over eens: met een Li-Ion accu moet je steeds zo snel mogelijk opladen, dat verlengt de levensduur van de accu dramatisch.

Om dat te vergemakkelijken kun je (als je telefoon dat snapt) een draadloze lader toepassen: dat scheelt enorm in gehannes met kabeltjes en ministekkers, en maakt het makkelijker om dat ding iedere keer even op de lader te leggen....
TijsZonderH schreef:

Mijn vorige telefoon is kapot.
Ik was aan het kijken naar telefoons. Ik was aan het twijfelen tussen de Nokia 5.1 3 .1 en 2.1
De Nokia 2.1 is letterlijk een accu met een beeldscherm. Echt absurd!
Hij kost 100 euro en heeft een 5000 MaH accu ongeeveer.
Alleen heeft een andere Android versie, etc.

Ik geef ook echt de tip om te kijken naar een telefoon waar de accu uit kan.
Mijn vorige telefoon Acer Liquid daarvan was de accu kapot.
Mijn zusje had die telefoon ook. Ik ben van accu geswitch en klaar is kees.

Tegenwoordig kan dat op veel telefoons niet. (Apple samsung etc)

Er komt ook een nieuw besturingssysteem aan voor Android.
Android Go
Aquarium
Het is een zuiniger besturingssysteem voor telefoons met 1GB ram of minder.

@Silex
Je kan ook Facebook Lite proberen. Dat is volgens mij zuiniger

In februari 2017 kocht ik voor het eerst een iPhone. De eenvoudigste, een SE. Ik ben geen "grootgebruiker". Ben gepensioneerd. Kijk geen video's of zo. Ik kijk wel een paar keer per dag naar de NOS en een of twee keer naar Twitter. Ik gebruik ook Whatsapp en als oma met kleinkinderen komt er bijna dagelijks wel een fotootje bij me binnen. Ongeveer een keer per week Facetime.
Om de batterij te sparen laat ik de meeste apps niet op de achtergrond verversen. Ik vind dat onzin. Ik laad hem ongeveer om de andere dag op. Zeker niet vaker. Ben er erg tevreden over.
Zet.de telefoon eens uit en maak een leuk sociaal gesprek met je gesprekspartners. Dit is de beste tip om batterij te besparen en geloof me het werkt super sociaal
Ik kijk nooit niet veel op de telefoon . Ik heb er weinig aps opstaan kijk zelden een filmpje dit bespaart enorm op het accuverbruik .
Reputatie 1
@Ronaldvr Bedankt voor je reactie en tip voor het draadloos opladen! Dat is zeker waar.
Draadloos opladen zien we steeds meer bij smartphones. Wij laten in onze vergelijker zien welke smartphones hiervoor geschikt zijn. Hieronder een voorbeeld waaraan je dit kunt zien.

Reputatie 2
Badge +2
Zet je GPS, Wifi, Bluetooth, etc. uit wanneer je deze niet gebruikt en laat je mail niet pushen.
Gebruik geen Facebook, WhattsApp, Instagram, SnapChat, Twitter en meer van dat soort spyware. Behalve een lange batterijgebruiksduur levert het je ook nog een privéleven op (= win-win).
Reputatie 5
Badge +4
  • Sluit openstaande applicaties na gebruik.
  • Zet de scherm time-out op zo kort mogelijk
  • Dim de helderheid van je scherm (scherm is de grootste stroomvreter in elke telefoon)
Verder ben ik het bijzonder eens met de aanbevelingen van mijn voorganger!
Reputatie 3
Badge +3
Ik heb een Lenovo P2. Speciaal uitgezocht vanwege de gigantische accu van 5100 mAh (ter vergelijking: de Samsung Galaxy S7 Edge heeft een accu van 3600 mAh).

Ik gebruik mijn telefoon om te bellen, whatsappen, e-mailen en internetten. Filmpjes kijken en gamen doe ik niet. Met dit gebruik moet ik mijn telefoon ongeveer 1 keer per week opladen (terwijl ik mijn oude telefoon 1 keer per dag moest opladen). Terwijl ik dit type staat de accu op 58% terwijl ik volgens de stroomverbruiksgegevens de telefoon voor het laatst 3 dagen, 22 uur en 49 minuten geleden heb opgeladen.
Het is echt ongekend hoe zo'n grote accu je gebruik van de telefoon verandert. Je moet weg en de accu staat op 10% ? Pfff, dan gaat hij nog meer dan een dag mee, dus geen probleem. De P2 heeft daarnaast nog een speciale schuifknop waarmee de superbespaarstand wordt ingeschakeld. In deze stand gaan alle grafische opties uit, het scherm wordt zwart met witte letters, en je kunt alleen nog bellen en sms'en. Hierdoor gaat de accu nog véél langer mee.

Het mag duidelijk zijn dat ik héél tevreden ben met deze telefoon.

Op tweakers.net staat een review van deze telefoon.
Reputatie 7
Badge +4
Ik lees dat het beter zou zijn om de accu steeds bij te laden terwijl ik altijd gehoord heb dat je de accu juist eerst helemaal leeg moete laten worden voor hem opnieuw op te laden omdat dat de levensduur aanzienlijk zou verlengen. Dus wie heeft nu gelijk? Mijn enorm fijne Samsung SGH D600, destijds de beste telefoon die te koop was, heeft 12 jaar met dezelfde accu gedaan en die laadde ik alleen op als hij helemaal leeg was. Of kan het misschien zo zijn dat de accu's van 10 jaar geleden een ander soort waren die je wel beter eerst helemaal leeg kon laten gaan, maar modernere juist niet?
Koop een handzame powerbank. Ze zijn er in vermogen van 2000 mah tot boven de 20.000 mah. Koop wel een goede ivm met veilig opladen. De goedkopere willen daar wel eens een probleem mee hebben/ onveilig zijn.
Vaak bevatten deze powerbanks ook nog een ingebouwde ledlamp. Ook handig.
Zorg dat je die opgeladen bij je hebt en je bent praktisch altijd bereikbaar.

Tip voor consumentenbond: kunnen jullie eens een test uitvoeren voor deze powerbanks?
Reputatie 7
Badge +4
Geen smartphone gebruiken of in ieder geval véél minder dan de gemiddelde persoon lijkt mij een veel betere oplossing dan een grotere accu mee te slepen.😀
Ik zie steeds meer mensen die zeggen en denken "niet zonder hun telefoontje te kunnen". 🤔
Maar wanneer zij bij een of ander weekend gedwongen worden om hun telefoontje in te leveren zijn zij eerst erg verbijsterd, beledigd, soms zelfs enorm bezorgd "hoe dat nu moet zonder hun speeltje".
Na het weekend zijn zij echter vrijwel zonder uitzondering enorm blij omdat zij ervaren hebben hoeveel rust het geeft om verlost te zijn, veel meer tijd te hebben, veel minder energie kwijt te raken aan alle sms-berichtjes, appjes, tweets, mails, enz.
En dat zij weer net als vroeger konden genieten van alle andere mooie en leuke dingen in het leven.🙂
Reputatie 7
Badge +7
Peter Westerbeek schreef:

Tip voor consumentenbond: kunnen jullie eens een test uitvoeren voor deze powerbanks?

Goede tip! Heb je deze test al eens gezien @Peter Westerbeek? 😉
Had ik niet gezien. Lees altijd de Consumentengids maar ik kan me niet (meer) herinneren dat ik die test gezien heb. Bedankt voor je reactie.
Ekokok schreef:

Geen smartphone gebruiken of in ieder geval véél minder dan de gemiddelde persoon lijkt mij een veel betere oplossing dan een grotere accu mee te slepen.😀

Ik zie steeds meer mensen die zeggen en denken "niet zonder hun telefoontje te kunnen". 🤔

Maar wanneer zij bij een of ander weekend gedwongen worden om hun telefoontje in te leveren zijn zij eerst erg verbijsterd, beledigd, soms zelfs enorm bezorgd "hoe dat nu moet zonder hun speeltje".
Na het weekend zijn zij echter vrijwel zonder uitzondering enorm blij omdat zij ervaren hebben hoeveel rust het geeft om verlost te zijn, veel meer tijd te hebben, veel minder energie kwijt te raken aan alle sms-berichtjes, appjes, tweets, mails, enz.
En dat zij weer net als vroeger konden genieten van alle andere mooie en leuke dingen in het leven.🙂

Ik gebruik mijn smartphone ook niet zoveel (Heb geen Facebook of Twitter) Kan meestal wel twee dagen met de batterij.
Mijn tip voor powerbank is dan ook meer gericht op wandelaars, kampeerders etc. die vaak niet de gelegenheid hebben hun smartphone op te laden maar die toch wel graag even willen bellen / berichtje sturen in bepaalde (nood)situaties.
Reputatie 7
Badge +7
Ik ben dat direct even voor je nagegaan @Peter Westerbeek. In het dubbeldikke zomernummer van 2016 stond een powerbank test. De informatie die ik zojuist met je deelde is echter meer recent, en is (nog) niet opgenomen in een Consumentengids. Mocht je in de toekomst nog eens benieuwd zijn of we iets al getest hebben, of iets niet kunnen vinden, dan mag je altijd hier je vraag stellen.
Reputatie 7
Badge +4
@Peter Westerbeek
Ok, daar valt iets voor te zeggen.
In zulke gevallen kan het inderdaad nuttig zijn.

Reageer