Consumentenbond.nl
Vraag

Nummerweergave smartphone

• 14 januari 2020
  • 19 reacties
  • 693 Bekeken

Badge

Mijn dochter heeft een nieuwe smartphone. Als ze mij belt verschijnt op haar display de naam van een b.v. die op mijn adres staat geregistreerd maar niet in de telefoongids wordt vermeld, uiteraard wel bij de KvK op dit adres is ingeschreven op mijn adres en met mijn telefoonnummer. Zowel haar provider als de mijne zegt dat ze nooit een zakelijke naam via nummerherkenning doorgeven. Hoe kan dan toch die B.V. naam bij haar verschijnen? Misschien via een app (Google of iets dergelijks)?
Heeft iemand hier ervaring mee en wat kun je ertegen doen?
R. Timmers

19 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Ik ben ook benieuwd. Nummermelding is me bekend als de telefoons daarvoor zijn ingericht. Naamvermelding, zo begrijp ik, moet je zelf invullen, heb ik ook gedaan. Ik zeg ook ik ben zeer benieuwd, want hoe kan een telefoon, dus een beller, zonder zelf iets te doen, nu je naam, firma enz. weten. Volgens mij moet je dat zelf aangeven. Maar wellicht weet iemand de oplossing? Groet Leo.

Loopt dat niet via het adresboek op haar telefoon? Open de app voor contacten en zoek naar uw nummer, waarschijnlijk staat de naam van die BV er óók met uw nummer in. 

Badge

Mijn doochter heeft haar adresboek gecontroleerd en daar staat de naam van de b.v. niet in. Bovendien heeft ze het meegemaakt dat de naam van een firma die ze belde in haar display verscheen. Die firma stond ook niet in haar adresboek maar wel in de telefoongids. De providers zeggen dat ze nooit zakelijke namen op het display weergeven.

Ik probeer te begrijpen waar een telefoon app een naam bij een nummer vandaan zou moeten halen anders dan uit het telefoonboek op de telefoon zelf en ik snap het gewoon niet. Dat heeft die van mij nog nooit gedaan. Ik ben zelf Android gebruiker, is het een Apple?

Reputatie 7
Badge +7

Het is zo inderdaad een raadsel.

Op een smartphone staat standaard nummerherkenning aan. Als iemand belt, ziet de ontvanger van het gesprek het telefoonnummer in beeld. En als het nummer in de contactenlijst van deze persoon staat, toont de opgeslagen naam. Het is mogelijk om de nummerherkenning uit te zetten. In het scherm staat dan altijd 'Anoniem'

Verder heb ik gegoogled omtrent dit onderwerp, bij google zoeken ingevuld: naam weergave of naam weergeven op smartphone. Dan krijg je weer een hele lijst met adviezen. Kijk daar eens, zelf kan ik niet direct de oplossing vinden, maar moet er dan wel meer aandacht aan besteden. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +7

Even terugkomen, het googlen kost tijd, ik vond dit, en geldt het ook voor u.

Naamherkenning

Geschreven door Joris Beltman. Laatst bijgewerkt: 1 juli 2019

Naamherkenning

Met naamherkenning zie je in het beeldscherm van je VoIP-telefoon niet alleen het nummer dat je belt, maar ook de naam van het bedrijf dat je belt (terwijl deze niet in je telefoonboek of CRM-pakket staat).

Goed om te weten

Ons systeem herkent alleen nummers die gekoppeld zijn aan een website en haalt daar de gegevens vandaan. Soms komt het voor dat hierdoor niet de juiste naam wordt weergegeven. Nummers van particulieren worden dus over het algemeen niet weergegeven.

Naamherkenning overschrijft de waarde die ingevuld is onder ‘uitgaand CLI’ bij VoIP-account. Heb je een telefoonnummer wel in het adresboek van je telefoonboek, dan wordt deze niet overschreven.

Gratis activeren

Voor alle nieuwe klanten van Voys staat Naamherkenning standaard aan. Als bestaande klant activeer je dit heel eenvoudig in Freedom. En het kost helemaal niets.

Log in op Freedom Ga naar ‘Beheer’. Helemaal rechts onderin zie je de knop naamherkenning.Vink het vakje aan en klaar is Kees.

Dit is niet bedoeld als aanbeveling of advertentie, maar wellicht heeft u of uw dochter dit.

Ook KPN heeft een forum en daar komt dit ook ter sprake. Een antwoord daar is o.a.

DIt is een dienst van Google zelf. Als je wordt gebeld door een nummer dat bekend is bij Google als bedrijf zal dit automatisch in beeld worden getoond, handig omdat je ook weet wie het is. Als het nummer niet in jouw telefoon is opgeslagen zal je daarna onder gemiste oproepen alleen het nummer zelf zien. Als je terugbelt zie je zover ik weet wel weer de naam van het bedrijf. Dit bestaat overigens al een tijdje. 

Verder stop ik ermee omdat het geen aanbevelingen moeten worden Succes ermee. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +5

Ik ken dit alleen van een beperkt aantal bedrijven.
Die hebben een moderne telefooncentrale die een tekst op het display zet.
Dat lijkt dan net, of die tekst uit het adresboek komt.
Vaak staat er iets raars, omdat ze het zelf niet in de gaten hebben.
Niet iedere telefoon geeft het ook weer.

De oplossing is, in dit geval de telefooncentrale juist programmeren.

Een smartphone die aan een telefooncentrale hangt? 

Reputatie 6
Badge +5

@A. Deen 
Ja, die bedrijven bellen ook via de mobiel via de centrale.(voip)

@A. Deen 

Verwacht u dat zoiets hier aan de orde is?

Reputatie 6
Badge +5

@A. Deen 

Verwacht u dat zoiets hier aan de orde is?

Alleen voip kan dit doen en de rest komt gewoon uit een van je adresboeken.
Er zijn wel apps die dit beweren te kunnen, maar dan weet je zelf toch dat je die er op gezet hebt.

Alleen voip kan dit doen en de rest komt gewoon uit een van je adresboeken.
Er zijn wel apps die dit beweren te kunnen, maar dan weet je zelf toch dat je die er op gezet hebt.

Eens, maar als je je nieuwe smartphone aansluit op een privé centrale zou ik ook zeggen dat je dat even meldt als bijzonderheid. Afijn we gaan vast meer horen en dan komt de oorzaak wel in beeld.

Ik ben er net achter gekomen dat een collega deze functie op zijn Samsung heeft. Hij heeft net een demo gegeven en inderdaad krijgt hij een naam te zien bij een nummer dat hij niet in zijn adresboek heeft. Het grote mysterie is waarom ik dat dan niet krijg aangezien we allebei een S9 gebruiken. We hebben wel één verschil kunnen vinden want hij zit bij T-mobile en ik bij Simpel. De functie heet “samsung smart call”.

Reputatie 5
Badge +4

@A. Deen Waarschijnlijk staat deze functie uitgeschakeld op je S9. Ik vind het een handige functie, meer info en hoe te activeren https://www.samsung.com/nl/apps/smart-call/

@Mazzel

We hebben alle instellingen doorlopen en de telefooninstellingen staan letterlijk identiek ingesteld. Ik zie dat alleen meer mensen problemen hebben het aan de praat te krijgen dus ik ga later wel eens experimenteren.

Reputatie 2
Badge +4

Een smartphone die aan een telefooncentrale hangt? 

Ja dat kan heel goed.(ervaring bij één van mijn werkgevers)

Badge +8

Ha @M.P. Timmers, hebben de reacties hier je al wat verder geholpen? 

Reputatie 7
Badge +7

Dat zal @M.P. Timmers  zelf moeten beantwoorden, maar ik ben even trots dat de hele discussie over Voip, door mij als digibeet is aangekaart. Ik wist voorheen niet eens wat Voip was. Zo zie je met google kom je toch een heel eind. :joy: . Groet Leo.

Badge

Mijn belangrijkste reactie is dat de naam van de b.v. die ik alleen voor mijn pensioen heb en waar verder niemand iets mee te maken heeft nu bij iedereen die mij belt op het scherm kan komen omdat google of wie dan ook die functie aan haar gebruikers aanbiedt. Ik vind dit niet leuk maar kan er waarschijnlijk niets tegen doen omdat de b.v. is ingeschreven bij de K.v.K. en de gegevens daarmee openbaar zijn.
Verder ging het om de nieuwe telefoon van mijn dochter. Dat is een Fairphone 3 en die heeft waarschijnlijk standaard deze herkenningsfunctie.

Dank voor al jullie bijdragen,
Rien

Reageer