Consumentenbond.nl

Oa zo voorkom je dat je op nep sites iets koopt en je geld foetsie is.

• 22 oktober 2017
  • 9 reacties
  • 544 Bekeken

Reputatie 1
Badge +3
Installeer bijvoorbeeld de extensie: WOT. Maak een account en gebruik dat overal bij elke webbrowser. Dat is een siteadvisor die werkt met oa linux, windows ed. In chrome kan je hem synchroniseren met al je andere apparaten.
WOT geeft aan of de site vertrouwd is of niet. MAAR.
Er wordt aangeraden niet op vrijdag tot en met zondag internet bestellingen te doen bij winkels die je of niet kent of die NOG geen slechte reputatie hebben. Omdat er simpel geen of niet genoeg slechte reviews over zijn en ze dus geen slechte reputatie hebben of worden verwijderd.
Vrijdag hebben de criminelen hun nep websites klaar. Je kan betalen, maar dat ding komt waarschijnlijk maandag. Niet dus of leeg. Hop geld weg.
In het weekend zijn namelijk de banken dicht, de politie is niet te bereiken en ga zo maar door en je hebt nog niets ontvangen.
En we leven in een 24 uurs economie. Niet dus.
DHL bezorgt tegenwoordig trouwens ook op zondag, dus dan weet je het ietsje eerder. Maar helaas.
Maak een Paypall-account aan en bescherm hem met 2-stapsverificatie.
Dat zul je even moeten googlen, dat is het echter wel waard.
Let op je bankrekening niet aan je account koppelen. In ieder geval niet als het fout gaat en je te weinig te goed op paypall hebt staan ze het vanzelf aanvullen. En dat ze je bankrekening leeg halen. Dat was immers niet de bedoeling.
Echter je kan dan contact opnemen met paypal.
Met paypal kun je je geld terug vragen als hget niet geleverd is ed. Heb je aankoop bescherming. Soms kan dat niet dus heb ik een prepaid creditcard met weer 2-stapsverificatie en nog een 3-stapsverificatie. En dan heb je ook aankoop bescherming

9 reacties

Reputatie 3
Badge +3
WOT is relatief beperkt, ondanks machine learning algoritmes en komt vaker met false positives, bijvoorbeeld bij websites die in de niche zitten (iemand die vanuit huis kraaltjes verkoopt oid en dus geen reviews heeft). Daarnaast kijkt WOT vooral naar veiligheid, dus https certificaten, malware etc.

Wel een paar goede tips hierboven. Mijn tips als webwinkelondernemer:
- kijk op trustpilot/kiyoh/thuiswinkel waarborg. Dit zijn onafhankelijke sites met strikte review-regels
- check de KVK inschrijving, is die nog actief, sinds wanneer en heeft het geen rare naam?
- is het https certificaat goed en geldig?
- gebruik PayPal, daar heb je perfecte kopersbescherming, nog beter dan bij credit card
- check de facebook pagina, hoeveel mensen liken dat? Hoe is het sentiment? Zijn er negatieve berichten?
- google op [naam_bedrijf] en bekijk wat mensen zeggen
- als er een chat is, start even een chat om te kijken of het echt levend is

Mijn advies is om dit ook niet in het extreme te doen, maar bijvoorbeeld wel bij grote aankopen. In Nederland ben je toch wel aardig beschermd en is het tegenwoordig (gelukkig) niet zo makkelijk om een valse shop te starten. Je krijgt namelijk geen iDeal/PayPal/CC account als je jezelf niet kunt verifiëren.
WOT bleek zelf de gegevens van hun gebruikers weer te verkopen:
https://thehackernews.com/2016/11/web-of-trust-addon.html
Reputatie 1
Badge +3
Oke, maar wat gebruiken jullie dan ? En draait u windows 10, apple, chrome of linux en in welke browser.

Niet alles is compatibel met linux.
Reputatie 1
Badge +3
Als je paypal gebruikt, gebruik 2 staps verificatie
PLUS
dat er niet zonder uw toestemming als er te weinig op staat er automatisch geld wordt overgeboekt van uw bankrekening, die eraan gekoppeld is.

EN die kan leeg getrokken worden tot en met uw uiterste hoogste krediet.

Want dan kan die dus leeg getrokken worden totdat uw bank aangeeft dat u geen krediet meer hebt.

Daarover zult u contact moeten opnemen met Paypal en moeten inloggen op de site. Het gaat helaas niet vanzelf. Net zomin als de 2-staps-verificatie.[quote=Roman]

- gebruik PayPal, daar heb je perfecte kopersbescherming, nog beter dan bij credit card

Zorg dat ze niet automatisch geld van je bankrekening schrijven als er niks meer opstaat, maar je waarschuwen via mail, sms enz.

Zodat het een soort prepaid tegoed wordt en niet tegelijk heel de daaraan gekoppelde bankrekening wordt leeg gehaald.

Zodat u een dubbele bescherming hebt tegen misbruik en veel stress.

In de computeridee of computer totaal stond het voorbeeld van een ict-manager, wiens paypal rekening werd leeg getrokken oa omdat hij binnen zijn email-accounts een kopie van zijn paspoort had staan en niet direct had verwijderd.

Ach zij vergeten ook wel eens wat.

Het account was gehackt en was gekoppeld aan zijn paypal-account en niet met 2 stapsverificatie beveiligd. Dat kan en dan lukt zoiets niet en bij mij gaat dan ook nog eens via sms.

Het staat ergens op internet, maar het is het zoeken waard.
Het moet ook ergens op de website van computer totaal staan.

Zoekt u daar dan metteen hoe u de juiste vraag stelt of googlet en uw internet-leven verloopt sneller, soepeler en goedkoper.
Succes.
Badge
Mensen moeten zich niet teveel blind staren op reviews. Reviews zijn niet zelden misleidend, want in ruil voor een review kan de klant doorgaans iets winnen of krijgt korting, dat soort zaken. Objectiviteit ho maar, dus.

Ook zijn er veel sites die gewoon zelf hun reviews schrijven. Je ziet dan dus nooit negatieve of laten we zeggen 'niet-positieve' reviews. Zulke sites met alleen maar positieve reviews kun je gerust wantrouwen.

Voor bijvoorbeeld Amazon heb je zelfs een speciale site -fakespot.com- waar je de productreviews kunt verifieren. Als je dat gaat doen blijft er niet veel over van de soms 100en of zelfs 1000en positieve reviews - soms is zelfs alles nep.

Kort samengevat - vaar nooit blind op positieve reviews. Ik heb zelf een zeer goed lopende webwinkel maar reviews of 'testimonials' zul je bij ons niet vinden. Naar onze mening wordt er teveel mee gesjoemeld en zien teveel webwinkel eigenaren het gewoon als een vorm van marketing.

Ook zijn we geen lid van het Thuiswinkel keurmerk. Dat keurmerk is vooral geldklopperij en garandeert nog steeds niets als het erop aan komt. Een malafide site plakt gewoon dat keurmerk in de site en alles lijkt in orde. Daar kraait geen haan naar.

Ook hebben we geen Facebook account, want ook dat is alleen maar een marketing kanaal en feitelijk onbetrouwbaar. Ook 'likes' en 'volgers' zijn gewoon te koop per 1000...

Het beste advies hierboven gegeven is inderdaad om Paypal of een credit card te gebruiken. Dan krijg je altijd je geld terug als er niet of onjuist is geleverd.

Het verifieren van een KvK inschrijving kan ook helpen. En gewoon Googlen natuurlijk - als die site nergens wordt genoemd en dus geen geschiedenis heeft is dat ook reden tot twijfel.

Gewoon gezond verstand gebruiken is het beste advies. Als de producten te mooi of te goedkoop klinken om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.
Reputatie 7
Badge +7
Toen M.J. Schuring begon leek het zo eenvoudig, MOT installeren en die houdt alles voor je in de gaten. Gezien de reacties is dat niet zo. En ik heb het wel eens over adviezen gehad dat panelleden met allerlei software komen. Ik ben er kritisch op want op zo'n manier heb je tig programmaatjes op je PC. Het betalen is een goede tip, doet dat het liefst met de creditkaart vanwege makkelijk storneren en geld terug krijgen. Er wordt iets gemeld over reviews. Sommige dingen zijn waar, er zij vele organisaties, instellingen, stichtingen, hoe noem je ze die zich met reviews, in feite beoordelingen bezig houden. Sommigen bieden geld, in de vorm van punten, moet je wel heel wat sparen. Google Maps, één van de grote belooft niets. Ze houden wel bij hoe vaak je reviews maakt, hoe vaak ze gelezen worden, welke mensen er wat aan hebben enz. Maar je krijgt geen geld, ik tenminste niet. Verder vind ik dat er alweer veel te veel van dat soort firmaatjes zijn, Trusted Shops, Trustpiloot, Kioh, Yelp en nog veel meer. Ik zet overal mijn vraagtekens bij. Waarom zijn er zoveel, ik enk dat er lekker aan te verdienen is, maar ik zeg het er maar steeds bij, kan het niet bewijzen.
Reputatie 6
Badge +5
Ik gebruik een app genaamd "vrienden"
Wanneer hun ergens iets kopen en het allemaal goed verliep vindt ik het betrouwbaar.
Mijn zus en zusje wouden op een website heel goedkoop Iphone's kopen.
Mijn vader vondt de website niks. (ik ook)
Er waren geen reviews van op bijv Tweakers.
Alleen een vriendin van hun had daar een Iphone gekocht en bijna alles verliep goed.
Ze kreeg alleen de verkeerde oordopjes maar dat werd geregelt.
En op die manier weet ik of een website betrouwbaar is 😛
Reputatie 7
Niets bestellen bij webwinkels is nog steeds het veiligst, tenzij het mogelijk is achteraf te betalen zoals bij bijv. Bol.
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor je bericht en je tips @websitewinkel! De Australische Consumentenbond nam hier een tijdje geleden een filmpje over op, erg grappig en doeltreffend wat mij betreft. Wellicht vinden jullie het hier ook leuk om te bekijken, dus ik voeg hem even bij het bericht. 🙂

Reageer