Onbeperkte KPN/XS4all/Demon e-mail aliassen?

• 21 October 2021
  • 9 reacties
  • 81 Bekeken

Samenvatting: het aantal aliasen dat gekoppeld is aan een @<naam>.demon.nl 'sub'domein (behorend bij een XS4all account) was voor mij tot nu toe altijd onbeperkt. Nu beweert KPN/XS4all dat dat een altijd foutieve configuratie-instelling van hun zijde was. Ik kan nu geen nieuwe aliasen meer aanmaken. Wie heeft er nog meer deze ervaring en klopt het wel wat KPN/XS4alll doet?

Vr groet: Serge

Toelichting:

Ik gebruik sinds eind jaren '90 een <naamA>.demon.nl subdomein om vanaf te e-mailen. Destijds van dat ook de inlognaam voor Demon. Toen Demon.nl  aan XS4all werd verkocht is dat subdomein gekoppeld aan het <naamA>@xs4all.nl domein. Dit <naamA>@xs4all.nl account was het hoofdaccount, tevens inlognaam. Onder het hoofdaccount liggen enkele subaccounts, bijvoorbeeld <naamA>@xs4all.nl en <naamB>@xs4all.nl, met een maximum van 5. Alle accounts hebben de mogelijkheid om te e-mailen (verzenden en ontvangen).

Zowel bij Demon als bij XS4all was het vanaf het begin mogelijk om aliasen aan een account te koppelen, bijvoorbeeld zender_ontvanger@<naam>.demon.nl. Voor een koppeling aan een @XS4all.nl account was er altijd een maximum van 10 aliasen. Voor de aliasen die gekoppeld werden aan een @<naamA>.Demon.nl was het aantal onbeperkt.

Ik heb die aliasen ook ruimschoots gebruikt om voor ieder contact een eigen alias aan te maken. Dat was wel altijd een kleine administratieve handeling, maar de hoeveelheid spam en phishing e-mail (etc.) is in de loop van de jaren erg klein (en trraceerbaar!) gebleken. Met als gevolg dat ik inmiddels meer dat 600 specifiek uitgegeven e-mail adressen heb.

Afgelopen zomer bleek ineens dat ik geen aliasen meer kon koppelen aan een @<naam>.demon.nl adres. Bij navraag beweert KPN/XS4all dat dat een altijd foutieve configuratie-instelling van hun zijde was en dat heeft rechtgetrokken. Ik kan nu geen nieuwe aliasen meer aanmaken, terwijl het essentieel is voor mijn werkwijze.

Wie heeft er nog meer deze ervaring en klopt het wel wat KPN/XS4alll doet? Mag KPN ineens de dienst anders definiëren of technisch aanpassen?

9 reacties

KPN gaat XS4ALL klanten steeds meer beperken.
Zoals we gezien hebben met HETNET, die mogen de alias behouden maar geen nieuwe aanmaken.
Veranderingen gaan langzaam, stapje voor stapje omdat ze beloofd hebben niets te veranderen.

Het oude XS4ALL deed wel meer dingen omdat daar een paar klanten gelukkig van werden.
Van de paarse broeken hoef je niets te verwachten.

Ik ben een jaar geleden naar Freedom verhuist.

Reputatie 5
Badge +4

@S. van der Schaft Wat ook interessant is: Kunt u terugvinden of rechten zijn in de voorwaarden waar uit blijkt dat deze alias constructie die u begrijpelijkere wijze graag in stand wilt houden, daarin goed zoals u het u beschrijft, vast gelegd is, zodat u zich nu daar op kunt beroepen?

Dat maakt deze zaak een heel stuk eenvoudiger, lijkt mij.

Het terrein van een soort verworven recht in de loop van de tijd? Bel de Consumentenbond eens als u lid bent als u deze probleem daar navraagt.

Sterkte er mee.

Natuurlijk mogen diensten aangepast worden maar dat wil niet zeggen dat u ook geen rechten heeft. Uw contract zal leidend zijn, en daar zal dan vast niet staan dat u onbeperkt aliassen kunt maken. Mocht er helemaal niets staan kunt u aanvoeren dat u niet kon weten dat dit niet de bedoeling was en dat u een redelijke verwachten heeft dat gewoon zal blijven werken. Als er een maximum staat wordt het denk ik lastig. Het vervelende lijkt mij alleen sowieso dat als KPN niet te bewegen is u mogelijk een zaak zult moeten aanspannen waar alle rechten en belangen dan gewogen kunnen worden.

Reputatie 4
Badge +3

Los van alle rechten en plichten. Maar serieus 600 ! Mailadressen? Dat is het meest absurde aantal dat ik ooit heb gehoord. En bij wijzigingen heeft u altijd de keuze om kosteloos op te zeggen. Dat heeft voor u geen zin want niet één provider heeft u zoveel adres. Bij Ziggo zijn het er 5.

Los van alle rechten en plichten. Maar serieus 600 ! Mailadressen? Dat is het meest absurde aantal dat ik ooit heb gehoord. En bij wijzigingen heeft u altijd de keuze om kosteloos op te zeggen. Dat heeft voor u geen zin want niet één provider heeft u zoveel adres. Bij Ziggo zijn het er 5.

Volgens mij zijn dat mailboxen en heb je 10 aliassen per box. Gmail heeft een trucje om onbeperkt aliassen te maken maar dat helpt natuurlijk niet bij XS4ALL.

Reputatie 4
Badge +4

Aan het feit dat het in de praktijk onbeperkt was kun je toch geen rechten ontlenen? Als je dat wilt, zal het zwart-op-wit moeten staan. Overigens houden providers in de praktijk zich altijd het recht voor zaken aan te passen. Je hebt dan wel het recht om daar niet mee akkoord te gaan, maar dat betekent dan feitelijk dat je mag opstappen.

Hoe dan ook gebruik je een absurde werkwijze om het probleem van spam aan te pakken. Mijn ervaring is dat het spamfilter van KPN de meeste spam er wel tussenuit filtert. Waarom gebruik je niet een webmailadres of tijdelijk adres of iets dergelijks voor instanties die je niet vertrouwt? Juist ook tijdelijke mailadressen als die van outlook zijn redelijk goed in het filteren van spam. Het trucje waar @A. Deen het -vermoed ik - over heeft werkt ook voor outlookadressen: plaats een + en een kenmerk achter je mailalias om onbeperkt aliassen te maken. Dus als je mailadres bv. mallepietje@outlook.com is maak je er bv. mallepietje+dubieuzepartners@outlook.com of mallepietje+dbp@outlook.com van (gesteld dat de instantie waarmee je mailt iets als ‘dubieuze partners’ is). Als een mailadres achterlaat op een website: niet alle websites accepteren een dergelijke alias, maar veel wel.

Edit: bovenstaande methode werkt ook voor Gmail. Bij Gmail kun je ook op allerlei plekken in je gebruikersnaam/alias punten zetten, waardoor monkeytail@gmail.com hetzelfde is als m.o.n.keytail@gmail.com. Dat werkt dan weer niet bij outlook of hotmail.

Edit 2: in het bovenstaande voorbeeld stonden abusievelijk 2 punten achter elkaar. Met dank aan wortelstamper voor de opmerkzaamheid.

Dit is de aankondiging.
https://www.xs4all.nl/verwijzing/

Bij freedom kan ik ook de variant dubieuzepartners@mallepietje.freedom.example
gebruiken.

Het plus teken, hebben heel veel websites in het filter zitten.
Dan krijg je de melding, geen geldig email adres.

xs4all kende het plusteken als joker niet, je kon het voorheen gewoon gebruiken.
Dat is ook afgeschaft.

m..o.n.keytail@gmail.com mag ook niet. 2 punten achter elkaar verstoot tegen de RFC en mag nergens.

Aan het feit dat het in de praktijk onbeperkt was kun je toch geen rechten ontlenen? Als je dat wilt, zal het zwart-op-wit moeten staan.

Als iets altijd op een bepaalde manier heeft gewerkt en je kunt uitleggen dat je een redelijke verwachting hebt dat het zo zou blijven werken heb je een argument. Of je het wint lijkt mij ook de vraag, zeker als er in het contract zou staan dat je een gelimiteerd aantal aliassen hebt maar dan had je het sowieso kunnen weten.

Ik bedoelde inderdaad de optie met de +. Dan kun je eenvoudig adeen+leveranciera@gmail.com en adeen+leverancierb@gmail.com etc. maken wat volgens mij precies is dat TS feitelijk doet.

Reputatie 4
Badge +4

...
m..o.n.keytail@gmail.com mag ook niet. 2 punten achter elkaar verstoot tegen de RFC en mag nergens.

Dank voor de correctie.

Reageer